Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WIFI-Router


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej,

Jag tänkte köpa en ny router. Har en femrummare och placerar routerna i hallen. Min nuvarande fick jag från internetleverantören men den räcker inte ut i rummen med wifi. Dessutom tappar  min laptop samt mobilen wifi pga avståndet till routern ibland.

Har kikat på framförallt nedan två routrar. Prisklass upp till 800 kr så passar på nu i mellandagsrean. Har ni andra rekommendationer får ni gärna komma med dem.


 

 

Asus RT-AC1200G Plus
https://www.pricerunner.se/pl/168-3144102/Routrar/ASUS-RT-AC1200G-Plus-priser
 

Asus RT-AC58U
https://www.pricerunner.se/pl/168-3671354/Routrar/ASUS-RT-AC58U-priser
 

D-Link Dir-878

https://www.pricerunner.se/pl/168-4403956/Routrar/D-Link-DIR-878-priser

 

Den två sistnämnda har MU-Mimo-teknik men vet inte om det kommer att göra någon skillnad hos mig. Kör ibland Netflix på tv:n och datorn samtidigt. Enligt beskrivningen ska det ge maxhastighet till samtliga apparater samtidigt istället för en i taget.

En annan fråga. Om routern har VPN, innebär det att man inte behöver den VPN-tjänst man har idag och betalar för varje månad? Fungerar de på samma sätt med dold IP-adress, adress etc?

Tack på förhand!


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första är väl en router för 3G/4G men inte de andra.

 

Här två ganska aktuella trådar i samma ämne:

 

https://eforum.idg.se/topic/357511-router/

 

https://eforum.idg.se/topic/357536-köpråd-wi-fi-router/

 

Värt att kolla upp, på förekommen anledning, om nätverksportarna har stöd för gigabit och inte "bara" för 100 Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet är att wifi inte räcker till hela lokalen behöver du inte en routrer till. Det är en accesspunkt du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Den första är väl en router för 3G/4G men inte de andra.

 

 


Alla tre är 3G/4G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Värt att kolla upp, på förekommen anledning, om nätverksportarna har stöd för gigabit och inte "bara" för 100 Mbit.

 

 

Hur kollar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev fagerja:

Om problemet är att wifi inte räcker till hela lokalen behöver du inte en routrer till. Det är en accesspunkt du behöver.


Min nuvarande router är ändå gammal och inte anpassad för 250/100 bredbandet som jag har. Dessutom räcker inte avståndet mer än 5 meter. De jag länkade till har jag läst har längre räckvidd? Tänkte börja med routern och se hur stor förbättringen blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Deestyle:

Dessutom räcker inte avståndet mer än 5 meter. De jag länkade till har jag läst har längre räckvidd?

Räckvidden inne i en lägenhet eller ett hus beror mycket på hur väggarna är konstruerade och om routerns inställningar är anpassade till grannarnas trådlösa nätverk. Därför går det inte uttala sig om hur långt en viss routerns trådlösa nätverk kommer att sträcka sig i just din lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Cecilia:

Räckvidden inne i en lägenhet eller ett hus beror mycket på hur väggarna är konstruerade och om routerns inställningar är anpassade till grannarnas trådlösa nätverk. Därför går det inte uttala sig om hur långt en viss routerns trådlösa nätverk kommer att sträcka sig i just din lägenhet.

Jag förstår! Vad tycker du är bästa lösningen då? Jag tänkte att jag börjar med en bättre router än den nuvarande som ofta tappar anslutning. Den nuvarande har inga antenner och inte heller två band att använda. Med andra ord en riktigt budgetvariant från internetleverantören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev NoWin:

Om du har fasr bredband 250/100 så ska du INTE ha 3G/4G router.

Hur menar du? De länkade routrarna är vanliga routrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Deestyle:

Den nuvarande har inga antenner och inte heller två band att använda.

Antenner har den nog även om de är inbyggda. Två band är bra när det är många andra nätverk i närheten.

 

58 minuter sedan, skrev Deestyle:


Alla tre är 3G/4G.

Och du vill betala extra för att få möjligheten att använda mobilt bredband som internetanslutning  till routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Cecilia:

Och du vill betala extra för att få möjligheten att använda mobilt bredband som internetanslutning  till routern?

Nej, den funktionen är inte viktig för mig. Men verkar följa med i de routrarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev NoWin:

Om du har fasr bredband 250/100 så ska du INTE ha 3G/4G router.

 

52 minuter sedan, skrev Deestyle:

Hur menar du? De länkade routrarna är vanliga routrar.

Nej, ASUS RT-AC1200G är 3G/4G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Deestyle:

 

 

Hur kollar man det?

Kolla det tekniska specen.

En bekant hade köpt en "ASUS-Router" men fick inte upp hastigheten mer än till 100 trots 500/100 hos ISP.

Det visade sig att just den Routern (och några fler) inte hade LAN-portar som klarade mer.

Då hittade jag en tabell som visade samtliga routrar men hittar inte den nu.

Dock finns ju bra info på ASUS' hemsida, där du kan filtrera fram vad du vill ha.

https://www.asus.com/se/Networking/Wireless-Routers-Products/

 

"Ultimat täckning" ger exempelvis RT-AC66U B1 och RT-N66W

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev NoWin:

 

Nej, ASUS RT-AC1200G är 3G/4G.

Ok, menar du att den inte kan användas för bredband 250/100?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev NoWin:

Precis.

Jaha, ok! Jag förstod det som att den har stöd för 3G/4G och fungerar som en vanlig router annars. Men då Då går den bort i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...