Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router


kallegul

Rekommendera Poster

Hej. Behöver råd om router för fiber. Idag finns adsl via telia och den kommer att bytas till nyinstallerad fiber. Telia kommer inte att vara aktuell som tjänsteleverantör. Lutar åt ett abonnemang med en månads uppsägning. Vill inte ha längre just nu. Den som troligen blir tjänsteleverantör blir Bahnhof och det som väljs blir 250/100. Om man inte binder abonnemanget minst ett år ingår inte en router utan den får köpas separat. Det är ok för min del. Men vad ska man välja? Fibern används i ett hushåll där inga större nerladdningar görs eller tunga spel spelas. Mest blir det att snurra på nätet, kolla youtube och så. Hastigheten jag kommer att välja på fibern räcker gott och väl för det men så var det ju routern. Den ska sitta i ett rum där fibern kommer in och sen ska ett par laptop i andra ändan av bostaden använda fibern plus ett par telefoner. Ge mig ett par förslag på bra router med bra räckvidd. Grannen bad mig tänka på att det bör vara "dubbla frekvenser och stöd för 802.11ac". Där är jag inte med riktigt men han sa så.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara en fördel, vid eventuella störningar, med just den router som Bahnhof säljer.

Vilken är det som ingår om du skulle teckna ett sådant abonnemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev kallegul:

Grannen bad mig tänka på att det bör vara "dubbla frekvenser och stöd för 802.11ac"

Traditionellt har trådlösa nätverk använt sig av frekvenser kring 2,4 GHz men sen några år kan många routrar och nätverkskort i datorer och mobiler också använda sig av frekvenser kring 5 GHz. Numera är det ju så många som har trådlösa nätverk att det är väldigt trångt på de där frekvenserna kring 2,4 GHz medan det finns gott om plats kring 5 GHz, men nackdelen är att högre frekvens lättare stoppas upp av t ex väggar.

 

Med 802.11ac kan man få högre hastighet på det trådlösa nätverket men det kräver en stabilare, mindre störd förbindelse, så om det finns många andra trådlösa nätverk i närheten kanske man inte kommer upp till någon högre hastighet ändå.

 

Det ni verkar göra på internet kräver ju inga hastigheter att tala om. Jag gissar att ni har klarat er hyfsat med ADSL-anslutningen så även en trådlös förbindelse mellan routern och en dator på 50 Mbit/s ska ju räcka till bra.

 

22 timmar sedan, skrev kallegul:

Den ska sitta i ett rum där fibern kommer in och sen ska ett par laptop i andra ändan av bostaden använda fibern plus ett par telefoner.

Vad pratar vi för avstånd, hur många väggar är det emellan och hur är väggarna uppbyggda (betong med armeringsjärn blockerar mer än träväggar)?

Kan du tänka dig att dra en kabel från där fibern kommer in till en router som sitter mer centralt i lägenheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Traditionellt har trådlösa nätverk använt sig av frekvenser kring 2,4 GHz men sen några år kan många routrar och nätverkskort i datorer och mobiler också använda sig av frekvenser kring 5 GHz. Numera är det ju så många som har trådlösa nätverk att det är väldigt trångt på de där frekvenserna kring 2,4 GHz medan det finns gott om plats kring 5 GHz, men nackdelen är att högre frekvens lättare stoppas upp av t ex väggar.

 

Med 802.11ac kan man få högre hastighet på det trådlösa nätverket men det kräver en stabilare, mindre störd förbindelse, så om det finns många andra trådlösa nätverk i närheten kanske man inte kommer upp till någon högre hastighet ändå.

 

Det ni verkar göra på internet kräver ju inga hastigheter att tala om. Jag gissar att ni har klarat er hyfsat med ADSL-anslutningen så även en trådlös förbindelse mellan routern och en dator på 50 Mbit/s ska ju räcka till bra.

 

Vad pratar vi för avstånd, hur många väggar är det emellan och hur är väggarna uppbyggda (betong med armeringsjärn blockerar mer än träväggar)?

Kan du tänka dig att dra en kabel från där fibern kommer in till en router som sitter mer centralt i lägenheten?

Binder man upp sig på Bahnhof med årsabonnemang får man en router Huawei DG8245w2. 

Ja nätverkskabel finns från rum där fibern kommer in till rum där datorer står. Ligger bakom golvsockel och är 9 meter lång. Mellan rummet där fibern kommer in och till datorrummet finns endast en dörr, annars är det öppen planlösning. Stegar jag blir det kring 13 meter. Väggar är i trä och ingen betong finns i närheten. ADSL kommer att släckas ner av Telia om en inte alltför avlägsen framtid. 

 

Var idag på ett par elektronikfirmor och hörde mig för. Talade om förutsättningarna och blev upplyst om att ska jag ha en bra router även om jag inte ska använda den till "tunga"saker som filmer, spel etc så får jag räkna med att den kostar kring 1400 och därikring. Jag tycker det låter dyrt. Hastigheten 250/100 ska jag dock ha. Skiljer sig inte särskilt mycket från 100/100 i pris och då kan man ta i lite extra. Man vet ju aldrig.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kallegul:

Ja nätverkskabel finns från rum där fibern kommer in till rum där datorer står

En nätverkskabel eller en per dator?

Om det är en kabel men minst två datorer som man vill ansluta med nätverkskabel föreslår jag att du sätter routern i samma rum som datorerna. Då stoppar du in ena änden av nätverkskabeln i medieomvandlaren (apparat som omvandlar från fiber till nätverkskabel) och den andra i routerns internetport, samt sen från routern till datorerna med kortare nätverkskablar.

 

1 timme sedan, skrev kallegul:

Väggar är i trä och ingen betong finns i närheten.

Utmärkt när det för trådlösa nätverket.

 

1 timme sedan, skrev kallegul:

alade om förutsättningarna och blev upplyst om att ska jag ha en bra router även om jag inte ska använda den till "tunga"saker som filmer, spel etc så får jag räkna med att den kostar kring 1400 och därikring.

Låter överdrivet och som att det är bättre förtjänst på de dyrare routrarna. Men det är bra att välja en något bättre router än den som man precis klarar sig med för en router kan man oftast ha i många år och det man vill göra kan ändras under den tiden.

 

Så vitt jag kan bedöma uppfyller dessa routrar dina krav utan att kosta mer än 1050 kr: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s387780479

Fundera på om du vill kunna ansluta en skrivare med nätverkskabel till routern (förutsätter förstås en skrivare som har stöd för det och inte kan anslutas trådlöst i stället), kallas för printerserver i Funktioner-kolumnen, eller kunna ansluta en extern hårddisk till routern för gemensam lagring, Filserver.

Undvik routrar som har en throughput WAN-LAN som är lägre än internetanslutningens hastighet och sådana modeller som är många år gamla (men några år är utmärkt).

Asus har mycket bra rykte. Själv har jag en Asus RT-AC66U sen några år som jag är mycket nöjd med. Men läs omdömena om routrarna och butikerna  på prisjakt innan du bestämmer dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

En nätverkskabel eller en per dator?

Om det är en kabel men minst två datorer som man vill ansluta med nätverkskabel föreslår jag att du sätter routern i samma rum som datorerna. Då stoppar du in ena änden av nätverkskabeln i medieomvandlaren (apparat som omvandlar från fiber till nätverkskabel) och den andra i routerns internetport, samt sen från routern till datorerna med kortare nätverkskablar.

 

Utmärkt när det för trådlösa nätverket.

 

Låter överdrivet och som att det är bättre förtjänst på de dyrare routrarna. Men det är bra att välja en något bättre router än den som man precis klarar sig med för en router kan man oftast ha i många år och det man vill göra kan ändras under den tiden.

 

Så vitt jag kan bedöma uppfyller dessa routrar dina krav utan att kosta mer än 1050 kr: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s387780479

Fundera på om du vill kunna ansluta en skrivare med nätverkskabel till routern (förutsätter förstås en skrivare som har stöd för det och inte kan anslutas trådlöst i stället), kallas för printerserver i Funktioner-kolumnen, eller kunna ansluta en extern hårddisk till routern för gemensam lagring, Filserver.

Undvik routrar som har en throughput WAN-LAN som är lägre än internetanslutningens hastighet och sådana modeller som är många år gamla (men några år är utmärkt).

Asus har mycket bra rykte. Själv har jag en Asus RT-AC66U sen några år som jag är mycket nöjd med. Men läs omdömena om routrarna och butikerna  på prisjakt innan du bestämmer dig.

 Den nätverkskabel jag talat om som ligger bakom golvlister från fiberrum till datorrum används inte idag. De två laptoppar som finns i datorrummet går trådlöst till Telia Thomson router som finns  på väggen i datorrummet. I datorrummet finns även en HP skrivare som går trådlöst via Thomson routern. Allt detta fungerar bra idag utan problem men som sagt, Telia stänger snart ADSL och fiber finns nu (efter  ett års försening) och nu ska jag använda fiber. De förslag jag fått av dig och Thirtheen ser ok ut och de finns också i butik i närheten så det får väl bli en av dom i julklapp då. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det trådlösa nätverket fungerar bra när (den halvdana) Thomson-routern används i datorrummet skulle jag fortsätta att ha även den nya bättre routern i datorrummet. I alla fall är det en möjlighet utifall att det trådlösa nätverket fungerar dåligt när routern finns vid fiberingången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om det trådlösa nätverket fungerar bra när (den halvdana) Thomson-routern används i datorrummet skulle jag fortsätta att ha även den nya bättre routern i datorrummet. I alla fall är det en möjlighet utifall att det trådlösa nätverket fungerar dåligt när routern finns vid fiberingången.

Så får det bli. Har kollat lite på tester och så och kokat ner det hela till 3 tänkbara routrar. TP-Link Archer C9 AC 1900 som Thirteen föreslog och sen ditt förslag ASUS RT AC 66U (finns en lite nyare variant också) och sen en jag hittade som fått bra kritik Linksys EA 7500 (även om den drar iväg en bit kostnadsmässigt. Någon av dessa blir det nog. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...