Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Johannesel

Rekommendera Poster

Jag har fått en skoluppgift "Din uppgift blir att planera att 5 företag har en full redundant Internet-anslutning samt varsitt LAN i alla de lokaliteter de förfogar över." Varje företag har 15 anställda och har sina lokaler i samma fastighet. Målet är att Internet-anslutningen ska ha bästa möjliga kapacitet och ha full redundans. Företagens LAN ska också vara anpassat till lokalerna så att inte information kan spridas till de andra företagen i fastigheten. Jag ska även få med en stycklista och ett förbindelseschema.

Jag har kommit fram till att jag ska använda mig av ett masknät för att uppnå full redundans, jag skulle behöva hjälp med tips på hur man kan lista ut vilken hårdvara man ska använda sig av samt hur man ska rita upp ett masknät på en planritning över dessa lokaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom menar redundans såsom man normalt menar så behöver du minst 2 internetoperatörer som är helt oberoende av varandra (alltså inte delar samma fiber tex och och inte kommer in i samma lokal).

 

Det framgår inte om det ska vara trådlöst nät eller ej, men eftersom du nämner masknät (meshnät säger man normalt), så låter det som att det är trådlöst. Då är det viktigt att varje företag har varsitt SSID samt att varje företag antingen ansluts till varsin switch alternativt en switch som klarar VLAN. Sedan ansluter du varje switch/VLAN till en egen port i brandväggarna (en brandvägg per operatör om vi pratar full redundans), sätter upp regler i dem så att företagen ej når varandra samt att du behöver BGP om det ska ske automatisk överkoppling mellan operatörerna om den ena går ner. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...