Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppfräschning av hemmanätverket


ChuckNorris
 Share

Rekommendera Poster

ChuckNorris

Hej!

 

Jag hade tidigare ADSL med Bahnhof innan jag för två år sen ungefär fick Telia Öppen Fiber indraget i villan. Om jag band mig till Telia i två år fick jag en hyfsad rabatt på kostnaden för själva fibern och det hoppade jag på. Den tiden är nu på väg att gå ut och jag har sagt upp Telia och tänkte byta till Bahnhof igen. Frågan är då vad för hårdvara jag skall ha på nätverket.

 

Med ADSL hade jag den router Bahnhof skickade vars namn jag inte längre minns, men den brann upp av åskrelaterade orsaker och jag köpte en ny likadan. Efter ett tag bytte jag upp mig till en Asus RT-AC68U vilken gjorde jobbet utan anmärkning. När jag sen fick fibern använde jag den Telia skickade, men den skall nu skickas tillbaka och jag står inför ett val:

 

1. Jag kan köpa den Bahnhof tycker man skall ha. Den vet jag inte så mycket om men det brukar vara billigast tänkbara som gör jobbet men inte mer.

2. Använda min numer gamla RT-AC68U

3. Köpa en ny och modern router, eller kanske rentav ett Mesh-system.

 

Huset är en enplansvilla på 97 kvadrat plus cirka 40 kvadrat biyta (där hemmakontoret är, så där behöver jag ha täckning). Fibern kommer in i vardagsrummet ganska mitt i huset och på en hylla samsas router, nas, en raspberry pi, ett par usb-diskar (en inkopplad i routern, en annan i nas:en) och lite förlängningssladdar och annat jox. Vissa kvinnliga medlemmar av hushållet vill bli av med "alla fula sladdar" och det var då jag tänkte på ett mesh-system. Vad jag förstått har en mesh-enhet cirka 11 meters räckvidd, vilket KAN göra att det räcker med en enhet, men det blir nog lite snålt så två är nog att föredra Om jag har två kan jag ha den andra i kontoret och där ha de där fula sladdarna och alla enheter, så endast en fin liten router i vardagsrummet. När jag läst på om exempelvis Googles mesh-system och TP-Link Deco M4 Whole-Home Mesh WiFi System så har de uttag för två ethernetkablar. I beskrivningarna på Prisjakt står det dock 2 LAN-portar och 2 WAN-portar, betyder det att ett av dessa uttag kopplar jag in fibern i, och de övriga (1, 3 eller 5, beroende på om jag har 1, 2 eller 3 mesh-enheter) kan användas för att koppla in grejer? I så fall kan jag ha en mesh-enhet på kontoret och ha alla inkopplade grejer där.

 

Utöver ovanstående har jag även en nätverksskrivare jag vill ha in i systemet. Tror min NAS har möjlighet att agera skrivarserver ifall det inte går, men jag har skrivaren trådlöst idag.

 

Vad jag förstår kan man inte koppla in en usb-disk i en mesh-enhet, men jag klarar mig med att bara ha en i NAS:en. Det är en 4TB-disk som jag just köpt för att ersätta 1TB-disken som sitter i routern.

 

Så, min fråga då... vad skall jag satsa på?

 

Routern skall helst vara vit tydligen.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill så kan du använda din RT-AC68U. Det finns en nyligen uppdaterad firmware till den så den borde vara ganska säker om den nya firmwaren installeras. Resten av frågorna lämnar jag till någon annan. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChuckNorris
9 minuter sedan, skrev smeghead:

Om du vill så kan du använda din RT-AC68U. Det finns en nyligen uppdaterad firmware till den så den borde vara ganska säker om den nya firmwaren installeras. Resten av frågorna lämnar jag till någon annan. :)

 

Den skall tydligen gå att få in i ett mesh-system med, men den stora nackdelen är att den inte är vit. Tror inte det är en dealbreaker dock. 

 

Asusen har ju några år på nacken, tror den är från 2013 eller liknande. Gör det något? Tänker på produktutvecklingen i stort, gör en firmwareuppgradering att den blir tillräckligt modern? Hur gamla routrar använder folk? Hur gammal är din?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev ChuckNorris:

Den skall tydligen gå att få in i ett mesh-system med, men den stora nackdelen är att den inte är vit. Tror inte det är en dealbreaker dock. 

 

Asusen har ju några år på nacken, tror den är från 2013 eller liknande. Gör det något? Tänker på produktutvecklingen i stort, gör en firmwareuppgradering att den blir tillräckligt modern? Hur gamla routrar använder folk? Hur gammal är din?

Ja mesh ska funka på den men jag tror att det endast funkar ihop med andra Asus-produkter. Är inte hundra på det dock.

 

Hmm, tror inte din router är så gammal som från 2013. Men oavsett finns det ny firmware att ladda ner till den så säkerhetsmässigt borde det inte vara några problem. Däremot blir den ju inte modernare av det. Nyare routrar får man ju t.ex. mycket snabbare trådlös överföring med, om man nu behöver det.

 

Min router är nog 3-4 år gammal men som tur är släpps det uppdaterade firmwares även för den så jag kör på med den ett tag till.

 

Du kan uppdatera firmwaren i din router från webgränssnittet.

Gå in på administration->firmware upgrade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen säljs än..

Ser första pris på Prisjakt på den från början av 2014/slutet av 2013, däromkring.

De kör väl med ungefär samma mjukvara i alla sina routrar?

 

Om orolig kan du stoppa in DD-RWT (eller kanske snarare OpenWRT)  istället för originalmjukvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChuckNorris:

2. Använda min numer gamla RT-AC68U

3. Köpa en ny och modern router, eller kanske rentav ett Mesh-system.

...

Vad jag förstått har en mesh-enhet cirka 11 meters räckvidd, vilket KAN göra att det räcker med en enhet, ...

...

I beskrivningarna på Prisjakt står det dock 2 LAN-portar och 2 WAN-portar, ...

Har inga konkreta tips men i alla fall några allmänna tankar om det hela.

 

Tänk på routrar och accesspunkter som olika funktioner, att de byggs ihop är bara för att det är praktiskt.
WiFi med mesh-teknik handlar om att accesspunkter samverkar med varandra, så med endast en enhet så blir det inte "mesh".
Finns det två WAN-portar antar jag att enheten kan anslutas till två olika internetuppkopplingar, för "failover". Men har inte kollat den nämnda modellen, så ta det bara som ett antagande.


De mesh-paket som finns är sammansatta på olika sätt. En del innehåller endast accesspunkter och man behöver en separat router. I en del paket är en enhet kombinerad med en router, i andra finns en routerfunktion i alla enheterna men det är då endast en av dem som ska agera router.


Så du kan använda en separat router, om det är någon speciell modell du föredrar, och ansluta ett mesh-system till den. Finns en router, eller flera, i det valda mesh-paketet får den/de då inaktiveras. Och finns en accesspunkt i routern så kan det vara lämpligt att inaktivera den, för att få ett "konsekvent" mesh-nätverk.
Önskar du flera LAN-portar än vad som finns i enheterna i det paket du väljer så går det ju att komplettera med en switch.


Mesh-system ger wifi-täckning överallt
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt


Mesh-enheter med LAN-portar kan ses som "trådlösa bryggor", se slutet på artikeln.
http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om, du köper ett färdigt pkt med ett Mesh-system, kopplar du in den första i din ordinarie router enligt manualen, därefter placerar du ut dom andra på strategiska punkter i bostaden där det finns eluttag, den enda kabel dom behöver ha, dom ansluter sedan till varandra via wifi´t, då ska du få bra täckning i hela huset. Så är det tänkt med i alla fall, har ingen egen erfarenhet ännu, men funderar faktiskt på ett sådant pkt.

 

Och idag är dom också tillräckligt snygga för att kunna stå framme utan att det ska behövas bli "gnissel" i familjefriden, dom är ju trådlösa. Dom flesta tillverkare av nätverksprodukter ha idag egna paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChuckNorris:

2. Använda min numer gamla RT-AC68U

Om du är orolig för dess täckning så kan du redan nu pröva med att byta ut Telia-routern mot den gamla för att se hur det är med täckningen i huset. Om det går bra så vet du att det inte är någon brådska med att skaffa ett nytt system.

 

Telias routrar är inte kända för att tillhöra toppskiktet så ger den routern tillräcklig täckning så bör den gamla routern göra det också. Jag har just den Asus-routern sen många år och tänker behålla den så länge den fungerar och uppdateras när det gäller säkerheten. Inga problem med täckningen här.

 

För att kunna flytta prylar som kräver nätverksanslutning till kontoret så bör det räcka med en brygga, dvs en pryl som fångar upp den trådlösa signalen från routern och gör om den så att den kan skickas ut på några nätverkskablar (och omvänt förstås). Idag kan man oftast omkonfigurera nätverksprylar så att de kan fungera som accesspunkt, extender (förlängare av trådlöst nätverk) eller brygga och ibland även som router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia raouter är på gränsen till få säljas i huvud taget, det anser jag 

Dessa signaler och hastigheter ingen höjdare 

Personliga av beställa deras produkt redan vi beställning.  

 

 

https://www.dovado.com/

Dovado har jag andvänt mig över 20 år "tror jag" dovado pro är senaste jag mitt system, tyvärr är väldig svår få tag på. 

Dovado produkter har en sak jag uppskatta , är koppla på usb modem

Skulle den fasta intenet går ner . Några enstaka gånger märker modem går gång i regel,  dovado lilla raouter.  Går ha i bilen/båt om så önskas,  på 12 w eller ha med sig landet . 

Gps går koppla till .praktisk  för små företagar  

Med mer 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De routers telia skickar med idag må jag säga är av ganska bra kvalité från SagemCom som de lagt på eget avskalat, förenklat GUI.

Säkerheten kan jag givetvis inte gå i god för men prestandan är god.  Nu har jag tagit bort den jag fick efter det att en surfplatta helt enkelt inte vill koppla upp sig, har nu min äldre Asus-RT-AC58U som nod i nätet.  Prestandan är densamma vad jag kan se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-20 på 20:49, skrev ChuckNorris:

Hej!

 

Jag hade tidigare ADSL med Bahnhof innan jag för två år sen ungefär fick Telia Öppen Fiber indraget i villan. Om jag band mig till Telia i två år fick jag en hyfsad rabatt på kostnaden för själva fibern och det hoppade jag på. Den tiden är nu på väg att gå ut och jag har sagt upp Telia och tänkte byta till Bahnhof igen. Frågan är då vad för hårdvara jag skall ha på nätverket.

 

Med ADSL hade jag den router Bahnhof skickade vars namn jag inte längre minns, men den brann upp av åskrelaterade orsaker och jag köpte en ny likadan. Efter ett tag bytte jag upp mig till en Asus RT-AC68U vilken gjorde jobbet utan anmärkning. När jag sen fick fibern använde jag den Telia skickade, men den skall nu skickas tillbaka och jag står inför ett val:

 

1. Jag kan köpa den Bahnhof tycker man skall ha. Den vet jag inte så mycket om men det brukar vara billigast tänkbara som gör jobbet men inte mer.

2. Använda min numer gamla RT-AC68U

3. Köpa en ny och modern router, eller kanske rentav ett Mesh-system.

 

Huset är en enplansvilla på 97 kvadrat plus cirka 40 kvadrat biyta (där hemmakontoret är, så där behöver jag ha täckning). Fibern kommer in i vardagsrummet ganska mitt i huset och på en hylla samsas router, nas, en raspberry pi, ett par usb-diskar (en inkopplad i routern, en annan i nas:en) och lite förlängningssladdar och annat jox. Vissa kvinnliga medlemmar av hushållet vill bli av med "alla fula sladdar" och det var då jag tänkte på ett mesh-system. Vad jag förstått har en mesh-enhet cirka 11 meters räckvidd, vilket KAN göra att det räcker med en enhet, men det blir nog lite snålt så två är nog att föredra Om jag har två kan jag ha den andra i kontoret och där ha de där fula sladdarna och alla enheter, så endast en fin liten router i vardagsrummet. När jag läst på om exempelvis Googles mesh-system och TP-Link Deco M4 Whole-Home Mesh WiFi System så har de uttag för två ethernetkablar. I beskrivningarna på Prisjakt står det dock 2 LAN-portar och 2 WAN-portar, betyder det att ett av dessa uttag kopplar jag in fibern i, och de övriga (1, 3 eller 5, beroende på om jag har 1, 2 eller 3 mesh-enheter) kan användas för att koppla in grejer? I så fall kan jag ha en mesh-enhet på kontoret och ha alla inkopplade grejer där.

 

Utöver ovanstående har jag även en nätverksskrivare jag vill ha in i systemet. Tror min NAS har möjlighet att agera skrivarserver ifall det inte går, men jag har skrivaren trådlöst idag.

 

Vad jag förstår kan man inte koppla in en usb-disk i en mesh-enhet, men jag klarar mig med att bara ha en i NAS:en. Det är en 4TB-disk som jag just köpt för att ersätta 1TB-disken som sitter i routern.

 

Så, min fråga då... vad skall jag satsa på?

 

Routern skall helst vara vit tydligen.

Om du vill ha jämn täckning i hela huset och att man ska kunna röra sig med mobila enheter utan strul så kan jag verkligen rekommendera ett mesh-system. Jag har ett hus med tjocka timmerväggar (inget kul att dra kablar igenom) och lite besvärlig planlösning och har haft stora problem att få bra trådlös täckning. Ett TP-Link Deco P7, som binder ihop accesspunkterna både via WDS och Powerline (via elledningar) löste alla mina problem. Nu har vi perfekt täckning i hela huset (130 kvadrat i två våningar) samt på terass och uteplats. Man rör sig fritt med en mobil enhet och anslutningen bara hoppar över sömlöst till den accesspunkt som har bäst signal. Kostar en slant, men värt varenda krona, enligt mig.
Finns test här: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.705551/tp-link-deco-p7
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChuckNorris

Tack för alla tips och råd, ni är grymma. Efter att ha läst dessa och googlat på alla tips så har jag bestämt mig för ett mesh-system och det blir någon av TP-link. Det har dock figurerat några av deras modeller här. M4 var den jag läst om innan, M5 testades av Kjell & Co, P7 tipsade Mumu om här, och så såg jag att Elgiganten nu har ett bra pris på X20. X20 hittar jag ingen direkt info om. Jag har inga tjocka väggar så jag skulle inte få någon fördel av att gå via elledningarna så jag tror M5 ligger bäst till just nu, eller möjligen P7. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sista råd , om köper "mesh-system"

se till är då går att bygga ut . Om det någon död pungt 

placera dessa så få bra upp tagning områden .. 

lycka till . 

hör gärna av . Berätta hur gick 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChuckNorris
8 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Ett sista råd , om köper "mesh-system"

se till är då går att bygga ut . Om det någon död pungt 

placera dessa så få bra upp tagning områden .. 

lycka till . 

hör gärna av . Berätta hur gick 

Jag återkommer när allt är på plats, men det är först i september bytet sker, så jag tänkte spendera sommaren med att hitta rätt pris för rätt mesh-system ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I väntan på leverantörsbytet så kan jag säga att jag bestämde mig för TP-Link Deco M5. Elgiganten hade ett grymt erbjudande på ett trepack för 1500 kr. Jag borde klara mig med två men det var billigare att köpa ett trepack än ett tvåpack. Den tredje gör att jag kan placera puckarna på ett lite annat, förhoppningsvis bättre sätt, alternativt att den tredje får sitta på avbytarbänken ifall nån går sönder eller så.

 

För normalt hemmabruk, duger det om enheterna kommunicerar sinsemellan trådlöst eller bör man köra tråd mellan dom? Har läst att båda varianterna är bäst (nån säger absolut att man skall köra trådat i alla lägen, nån annan sa att det inte spelar någon större roll för hemmabruk).

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen enfarhet. Så fördrar jag fast nätverk kabel,  för att stabilt nätvärk!

När gäller trådfri nätvärk system! 

Bor i villa inte några andra trådfria nätvärk närheten , så bör man få ganska stabilt nätvärk.  Så fort blir mer nätvärk i sitt område, så bör ha lite på läs kunskaper hur ordnar så stabilt nätvärk.  

Jag bor stor fastighet med minst 20 trådlösa nätvärk i närheten mig, 

Då gäller hitta rätt inställningar.  Vi två som kör med 5 mhz Wi-Fi. På två olika kanal , så vi stör varandra. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Idag skedde själva bytet. Installationen av mesh-nätverket var precis så enkelt som utlovat, och frånsett omstart och uppdatering av enheter tog det inte många minuter att komma igång. Sen tog det lite mer tid att få in allt annat i systemet (NAS, skrivare, raspberry, chromecast, etc). I vardagsrummet behöver nu bara en Deco stå, övriga grejer är kopplade (med sladd) till Deco nr 2, lagom undangömt vid kontoret. Den tredje decon har jag inte installerat än. Det verkar stabilt och bra täckning över hela huset så jag kanske inte behöver koppla in den tredje, men det får vi se sen. Har inte kollat så noga överallt än. Har antagligen tänkt flytta den primära decon något, vilket kräver lite kabeldragning och skulle kunna ge möjlighet att koppla in trean.

 

Får väl återkomma efter några veckors användning och säga hur allt flyter på.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag skulle återkomma när jag haft igång det ett tag. Nu har det varit igång och snurrat i snart en månad och jag tänker knappt ens på att jag har ett nätverk. Det fungerar helt smärtfritt, lika bra täckning överallt i huset (jag har fortfarande bara installerat två av de tre deco-enheterna). Om nån frågar mig om nätverksrekommendation kommer jag rekommendera ett mesh-system sju dar i veckan.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig att fungera, i hela hus,,!

Det svåra kan vara, hur man ska placera sitt mesh-system!

Även vanlig Raouter kan svår placera rätt. 

För man ha ut det bästa ur sitt Wi-Fi system 

 

Stort grattis 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...