Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Duger Windows Defender..?


canardlover

Rekommendera Poster

canardlover

Mossa, jag fick en "uppgraderingskrasch" i förrgår så jag gjorde nu en fräsch ominstallation av Windows 10, version 1709. Tappade då massor av program - inklusive mitt antivirusprogram - så nu undrar jag:

1) duger Windows Defender som antivirusprogram.?

2) om inte , vad rekommenderar ni att skaffa..?(jag vet att det är en hopplös fråga men ange din favorit)

....mvh/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Tack Cecilia, då tror jag att jag fortsätter med Defender ett tag så får vi se. Defender jobbar väldigt diskret i bakgrunden och man ser aldrig att/när den uppdaterar virusdefinitionerna. Andra virusprogram jag testat under årens lopp gör ett väldigt väsen av sig och det stör mig....mvh/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att "Reglerad mappåtkomst" är på. Det ger extra skydd mot t.ex. ransomware malware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

STORT TACK vertpre för tipset om Reglerad Mappåtkomst. Den var faktiskt avslagen som "default" i min färska 1709 men nu är den aktiverad. Skydd mot "ransomeware" skadar verkligen inte..!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover
På 2018-03-07 på 20:55, canardlover säger:

STORT TACK vertpre för tipset om Reglerad Mappåtkomst. Den var faktiskt avslagen som "default" i min färska 1709 men nu är den aktiverad. Skydd mot "ransomeware" skadar verkligen inte..!!

 

Hmmm..???!!!..tyvärr funkar det inte alls med att ha Reglerad Mappåtkomst aktiverad...:angry:. Kunde igår inte ladda ner ett program eftersom åtkomst till för programmet avsedd mapp nekades. Kunde inte ens lägga ner ett skärmklipp i mina Dok.mappar då åtkomst nekades....:thumbsdown:?! Vad gör jag för fel..??.:blush:..mvh/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hindras förmodligen av någon rest av ett gammalt antivirusprogram, F-Secure t ex. För en del antivirusprogram måste man ladda ner en särskild fil så man kan avinstallera avprogrammet ordentligt. 

 

Här kan du förresten läsa om reglerad mappåtkomst

https://answers.microsoft.com/en-us/protect/forum/protect_defender-protect_start-windows_10/windows-defenders-controlled-folder-access-feature/6bbc1bd8-05a7-4758-855d-a2650f0cc001?auth=1


https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/security/threat-protection/windows-defender-exploit-guard/controlled-folders-exploit-guard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, canardlover säger:

Hmmm..???!!!..tyvärr funkar det inte alls med att ha Reglerad Mappåtkomst aktiverad...:angry:. Kunde igår inte ladda ner ett program eftersom åtkomst till för programmet avsedd mapp nekades. Kunde inte ens lägga ner ett skärmklipp i mina Dok.mappar då åtkomst nekades....:thumbsdown:?! Vad gör jag för fel..??.:blush:..mvh/

 

Ja du, jag vet inte. Jag har inte några problem att spara skärmklipp eller ladda ner program med Reglerad Mappåtkomst aktiverad.

Helt säker att det är Defender som blockerar? Är du inloggad som Administratör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover
5 timmar sedan, mbgtmari säger:

Du hindras förmodligen av någon rest av ett gammalt antivirusprogram, F-Secure t ex. För en del antivirusprogram måste man ladda ner en särskild fil så man kan avinstallera avprogrammet ordentligt. 

 

Här kan du förresten läsa om reglerad mappåtkomst

https://answers.microsoft.com/en-us/protect/forum/protect_defender-protect_start-windows_10/windows-defenders-controlled-folder-access-feature/6bbc1bd8-05a7-4758-855d-a2650f0cc001?auth=1


https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/security/threat-protection/windows-defender-exploit-guard/controlled-folders-exploit-guard

 

OK, får väl skaffa ett nytt avinstallationsprogram igen, det gamla försvann i nyinstallationen. Hade Avira tidigare, får väl kolla i Programmappen om något skräp från den ligger kvar..../mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...