Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gratis rensning


kat7egorisk
 Share

Rekommendera Poster

Nu i en tid då det krävs att ha dator för att klara vardagslivet smidigt, så undrar jag vad som är rimligt att ta betalt för, när det gäller

underhåll av datorn, såsom rensning av skräpfiler, antivirusskydd och även prestanda försämringar (vad de nu beror på). Innehållet

på hårddisken sväller av nån förklarlig/oförklarlig anledning. Det känns som all detta inte är "mitt fel" på nåt vis. Kanske inte är någons fel

utan snarare oförutsedda följder av system- och program-uppbyggnad. Men ska jag som konsument betala för det? Vad anser forumet?

Windows har ju tack och lov lite inbyggda systemverktyg, som får bort mycket, men inte allt, och hackers bakom trojaner, maskar och virus

jobbar väl gratis!? De skulle leverera gratis antivirus med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett bra verktyg där man grafisk kan se i vilka mappar det finns mycket och stora filer, det heter TreeSize. Jag använder det flitigt i jobbet när jag är hos kunder med liknande problem som ditt.

 

Sen får man så klart avgöra vad som kan tas bort och vad som INTE ska tas bort. 

 

Det som datorn samlar på sig utan din vetskap är tex cache-filer i webläsaren (bland annat bilder sparas) och systemet i sig skapar tempfiler och loggfiler.

 

Den inbyggda Diskrensningen i windows fungerar sådär, den hittar inte allt.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev kat7egorisk:

Innehållet

på hårddisken sväller av nån förklarlig/oförklarlig anledning. Det känns som all detta inte är "mitt fel" på nåt vis. Kanske inte är någons fel

Det är ditt eget fel om det sväller. Jag har ingen erfarenhet av att hårddisken fylls av onödiga saker. När jag uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 så minskade faktiskt hårddiskinnehållet. Har du Windows 10 ingår dessutom bl a gratis antivirus. Rensa webbläsarens cache, som Mr Andersson föreslår, är något man klarar själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev kat7egorisk:

vad som är rimligt att ta betalt för, när det gäller

underhåll av datorn, såsom...

Tja, vad kostar det om du går till frisören i stället för att klippa dig själv?

Eller vad tar tandläkaren för att laga en tand, om du inte gör det själv?

Rimligt.. ja åtminstone inte orimligt om det skulle kosta en tusenlapp i timmen.

 

4 timmar sedan, skrev kat7egorisk:

Men ska jag som konsument betala för det?

Vem skulle annars stå för kostnaden? Staten?

Då skulle jag nog hellre se att staten bekostar glasögon, tandvård (fullt pris), intimprodukter osv.

 

Det går säkert att köpa en dator där allt underhåll ingår i priset men jag antar att den datorn skulle bli ganska dyr.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Finns ett bra verktyg där man grafisk kan se i vilka mappar det finns mycket och stora filer, det heter TreeSize. Jag använder det flitigt i jobbet när jag är hos kunder med liknande problem som ditt.

 

Sen får man så klart avgöra vad som kan tas bort och vad som INTE ska tas bort. 

 

Det som datorn samlar på sig utan din vetskap är tex cache-filer i webläsaren (bland annat bilder sparas) och systemet i sig skapar tempfiler och loggfiler.

 

Den inbyggda Diskrensningen i windows fungerar sådär, den hittar inte allt.

 

Tack för konstruktivt svar! Sen är det ju alla de som inte vågar sej på annat än skicka mail, surfa och ev betala

räkningar via datorn. Känner flera i min bekantskapskrets och ålder. (ny-pensionär)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Thirteen:

Ska jag tvätta och dammsuga bilen!?

 

Ursäkta min spontanreaktion.?

Utveckla gärna dina tankar! Vi vet ju ex varför bilen blir smutsig etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Tja, vad kostar det om du går till frisören i stället för att klippa dig själv?

Eller vad tar tandläkaren för att laga en tand, om du inte gör det själv?

Rimligt.. ja åtminstone inte orimligt om det skulle kosta en tusenlapp i timmen.

 

Vem skulle annars stå för kostnaden? Staten?

Då skulle jag nog hellre se att staten bekostar glasögon, tandvård (fullt pris), intimprodukter osv.

 

Det går säkert att köpa en dator där allt underhåll ingår i priset men jag antar att den datorn skulle bli ganska dyr.

 

 

Beskriv hur det är jämförbart med att det som händer i datorn inte är synligt och inte påverkar det som händer med din egen kropp eller fysik. Utveckla!

Ja, vem skulle kunna betala för detta?? Bankerna, som har pengar och tjänar på att vi digitaliserar oss? Eller data-företagen, som också tjänar multum på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det är ditt eget fel om det sväller. Jag har ingen erfarenhet av att hårddisken fylls av onödiga saker. När jag uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 så minskade faktiskt hårddiskinnehållet. Har du Windows 10 ingår dessutom bl a gratis antivirus. Rensa webbläsarens cache, som Mr Andersson föreslår, är något man klarar själv.

Beskriv vad jag/man gör fel? Utveckla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDG, det är så mkt reklam här som stör rullningen av sidan och gör de svårare att pricka rätt inlägg och citera.

Får hela tiden rulla upp och ner för att inte skriva på fel ställe. Går det att förbättra?

Jag har windows 7, IE v 11, men det borde vara ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få bort irriterande reklam i Eforum kan man installera en hostsfil
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm 
Det gjorde jag redan när jag körde Windows 7 och sedan dess har jag ingen störande reklam i Internet Explorer.

 

Windows 7s egna brandvägg är utmärkt. Någon annan behöver man inte. Windows Essentials heter väl det antivirusprogram som finns i Windows 7 men det använde jag aldrig så det vill jag inte yttra mig om. Annars finns det gott om gratis antivirusprogram. Jag använde AVG Free på Windows 7-tiden. Den var på engelska men Avast t ex finns på svenska, om du föredrar det språket. 

 

Internet Explorer har jag ställt in på att tömma all cache och historik varje gång jag stänger den webbläsaren. Du rensar IEs cache, kakor (cookies) och historik så här:

1. Klicka på Verktyg (kugghjulet uppe till höger).
2. Välj Säkerhet.
3. Klicka på Ta bort webbhistorik.
4. Ställ in dina val och klicka på Ta bort.
5. Starta om din webbläsare.
Se bild i Umeå universitets manual, varifrån jag hämtat instruktionen:

https://manual.its.umu.se/rensa-cache-cookies-och-historik-i-din-webblasare/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev kat7egorisk:

Innehållet på hårddisken sväller av nån förklarlig/oförklarlig anledning. Det känns som all detta inte är "mitt fel" på nåt vis. Kanske inte är någons fel utan snarare oförutsedda följder av system- och program-uppbyggnad. Men ska jag som konsument betala för det? Vad anser forumet?

Ja, har du inte kunskapen att lösa det själv eller är beroende av program som kostar pengar, då är det du som konsument som ska betala för det. De som har kunskap att lösa ev. problem själv kommer heller inte behöva betala något för det annat än den egna tiden som läggs på detta.

 

Samma sak är det för bilar. De finns de som kan fixa det mesta själv på sin bil och med det behöver de inte betala lika mycket som de som inte kan eller vill göra det själv utan betalar till en verkstad för att de ska göra jobbet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Automan:

utan betalar till en verkstad

Den kostnaden borde ju biltillverkarna stå för, eftersom de tjänar mycket pengar...

(om man ska följa samma resonemang som Ts)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några Bra rensningsprogram är:

CCleaner som kan göras Mycket! Effektiv med att lägga till CCEnhancer.

Är du ovan med reningsprogram så bör du enbart köra med CCleaner, men fullt ifylld, känsliga delar så frågar CCleaner om du vill rensa.

Privazer...!

Blir det "trassel" så är en första åtgärd att starta om datorn.

 

Ett MYCKET BRA program som "backar upp" registret är ERUNT ( Erunts registerstädare ska du undvika).

En HJÄLPARE i Datasystemet, när man "rört till det", det är ett litet program som sköter sig själv och är en Livboj av Kaliber! (ett måste). Enkelt! att använda vid behov.

Googlar du på namnen så kommer du till nerladdningssidorna.

 

Jag har kört dessa i ett par år och är HELNÖJD. Ibland är det GIGA-bitar som åker ut, även fast jag rensar mycket frekvent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...