Stud Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Efterfrågar dels hur jag ska koppla in allting hårdvarumässigt Liksom topologiKonfiguration som härrör önskade funktioner på enheter inom LAN.1. Bakgrundsinformation (status idag)En kombinationsgateway från ISP som är allt-i-allo.LAN (2 pc-klienter)WiFi (2+ tablets) *Det är främst en windows-enhet som är trådad som orsakar bekymmer.Den har port-forward regel för utifrån access.I Samband med online-spel stör den ut routern.Den är dock ett onödigt ont.Inte heller tyder loggarna i den på orsaker,information...2. Alternativa setups:A) ISP/Router1 > pc1 >> Router2 >> pc2, wifi1, wifi2 behåller routern från operatören, stänger av allt wifi i den. broadcastdela ut 1st statisk adress till pc-enheten som bråkar & dess port forward.dela ut 1st statisk adress till router2s, WAN-port.Router2 kör virtual WAN som primär länk, men har aktivt sim-kort inuti som ska kunna agera failover över 4G.På denna router är tanken att min primära dator, samt wifi-enheter ska kopplas på.Det är framförallt för att ha mer driftsäker uppkoppling inom LAN.Grävs fibern av, kan jag ta LAN-kontakt från Router2 och koppla in i WAN-på Router1 Fördelar/Nackdelar?Hastigheter?Säkerhet? Det blir väl dubbla brandväggar?B ) ISP/Router 1 >pc2 ,wifi1,wifi2 >> Router 2 >> pc1Behåller dagens setup i stora drag.Sätter pc1 på Router2 utan andra krusiduller.Här blir dock port-forward krångligt i dubbelt steg. (cascade)För beroende på om det är fiberlänken "primär" eller 4G-modemet som står för internet-access så måste man väl sättaport-forward regler som fungerar i båda scenarion.C) = Jag har heller ingen susning hur man ska koppla det här redundant.Ex så att Router1-är backup till Router2.Och vice-versa parallellt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Karivainio Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hej! Varför krångla till det. Det finns hårdvara som löser ditt problem på ett enklare sätt. En budgetvariant hittar du här. / Jari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stud Posted January 15, 2017 Author Share Posted January 15, 2017 Hej! Varför krångla till det. Det finns hårdvara som löser ditt problem på ett enklare sätt. En budgetvariant hittar du här. / Jari Hej. Ytterligare information: 1. Jag har redan en router från min ISP. Den stödjer dual-band WiFi, och har 4st LAN portar. 2. Jag har redan inköpt en ASUS Router med 4G-funktion. 3. Jag ämnar använda den nya Routern som primär router för de flesta enheter iom dess funktionalitet med 4G failover på helt annan operatör. Mitt senaste inköp är väl helt identiskt med ditt förslag? Dvs placera som primär Router, där WAN uplänk går via befintliga modemet. Eller tänkte du att jag skulle packa ner allting, skicka tillbaka routern till bredbandsbolaget och bara använda 1 enhet? Nämligen förslagen D-Link: D-Linken kräver usb-dongel. Det är ytterligare en komponent (modem) som ska inköpas och bara kompatibelt. Det är också enligt min erfarenhet mindre driftsäkert, än den Router som jag har nu med inbyggt modem + simkortsplats. Summering Min lösning har redundans för Operatör (ISP) (Hårdvara) Länktyp Sen att det är krångligt är en annan sak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatteren Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Helt redundant kommer bli svårt utan ytterligare utrustning. Din router från ISPen, är den ett måste? Annars ta bort och kör din nya ASUS (kan inte se vilken du har, länken fungerar inte). De absolut flesta problem uppstår i att en billig pryl (ISP router) ska hantera mycket (Wifi 2.4GHZ, Wifi 5Ghz, routing, NAT, firewall m.m.). Det blir ofta problem. Om du måste ha routern från ISPen (t.ex. att det är ett kabelmodel eller fibermodem också) så stäng av Wifi och DHCP/NAT. Sätt sedan din nya router direkt efteråt och låt den hantera så mycket som möjligt istället. Ibland kan du inte stänga av dessa grejer direkt i routerns kontrollpanel från din ISP utan måste göras med något så löjligt som Telnet, eller att ISPen gör det åt dig. Din asus-router kan där efter hantera allting, ingen anledning att ha en PC mellan. Du bör slippa problem när den billiga routern slutar behöva hantera routing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.