Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ställa tiden till strömsparläge.


svewik

Rekommendera Poster

Hej.

Min dator går ner till strömsparläge redan efter 4 min, trots att inställningen i balanserat energiläge har satts till 30 min. (10 min för skärmen).

Finns andra inställningsmöjligheter än Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan komma direkt till Energialternativ via högerklick på på Start/windowsflaggan
Men det är ju i Energialternativ man ändrar så jag förstår inte varför det inte har fungerat för dig. Själv har jag ändrat till Balanserat (rekommenderat) med inställningarna Stäng av skärmen efter 15 min Försätt datorn i strömsparläge efter 30 minuter

 

Jag vet inte om det är en bärbar dator du har. Se Flyfishermans svar här:

//eforum.idg.se/topic/350269-datorn-g%C3%A5r-st%C3%A4ndigt-i-str%C3%B6msparl%C3%A4ge/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även provat att ställa om strömsparläge: aldrig, enligt Flyfishermans svar. Det verkar som att ändringarna aldrig når avbrottsrutinen på nåt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört felsökaren som det står om nära slutet av den länkade HP-sidan?

Jag uppmärksammade inte den. Men körd nu. Felsökaren tyckte jag hade för långa tider inlagd för både skärm och strömsparläge. (inte konstigt eftersom jag hade "aldrig" strömsparläge) Markerade som åtgärdat !

Ingen effekt dock. Tiderna mycket riktigt ändrade till 10 resp 30 min. Men den går i strömsparläge redan efter ett par minuter!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är strömsparläge och inget annat som händer, startar datorn så som den ska när man trycker på en tangent t ex?

Finns det något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) som gäller just den tidpunkt som datorn går ner i strömsparläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är strömsparläge och inget annat som händer, startar datorn så som den ska när man trycker på en tangent t ex?

Finns det något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) som gäller just den tidpunkt som datorn går ner i strömsparläge?

Nu på morgonen efter uppstart av datorn gick den inte i strömsparläge ens efter 10 min (inte skärmen heller?). Så använde jag knappen i stället och aktiverade den strax därpå. Därefter gick den i stömsparläge spontant efter ett par minuter. bifogar bild på logg

post-57822-0-64956000-1473489983_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står på de tidigare raderna, från och med klockan 8.27, och på den precis ovanför?

Det är händelserna som inträffade när jag forcerade stömsparläge med tangentbordet.

Logg.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är nog mer intressant att se hur det ser ut när datorn självmant går ner i strömsparläge så allt från 8.33 och 8.34 i stället då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Här kommer log fr.o.m hänsdelsen

 

Systemet går in i strömsparläge.
 
Orsak till strömsparläge: Systeminaktivitet
 
Jag försökte bifoga den sparade loggen med ändelsen .evtx men det går inte. 
Jag försöker med länk till min google-drive

Logg2.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rapporteras om problem med nätverkskortet:

Källa:         e1iexpress

Intel® 82578DM Gigabit Network Connection
Det gick inte att hitta elementet

Finns det någon felmarkering i Enhetshanteraren?

Är nätverkskabeln ansluten?

Kan vara lämpligt att hämta och installera senaste drivrutinen från Intels webbplats.

http://www.eventid.net/display-eventid-27-source-e1express-eventno-9895-phase-1.htm
 

Hur länge har du haft detta problem med strömsparläge?

Vad hände i datorn innan problemet började, (av)installation, uppdatering, ny hårdvara etc?

Hur gammal är datorn, kom den med Windows 10, vem är datortillverkaren?

Finns det något energihanteringsprogram från datortillverkaren?

Inträffar det både när datorn går på batteri och när strömadaptern används?

http://www.sevenforums.com/hardware-devices/321485-pc-randomly-enters-sleep-mode-kernel-power-event-42-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...