Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn går ständigt i strömsparläge


Hakfri

Rekommendera Poster

Min dator går ner i strömsparläge så fort jag inte gör något med den. Det handlar om typ en minut bara så går den och lägger sig. Både skärm (skärmar, även den externa) och dator lägger av samtidigt. De låter sig väckas utan problem men det hindrar inte att felet är mycket irriterande. Och oroväckande.

   Om jag kör till exempel Spotify håller sig burken vaken, Men det känns inte som den rätta lösningen, att ha skvalmusik på för att datorn ska fungera som den ska.

   Jag kan få för mig att felet kom när jag uppgraderade till Windows 10 (från 8.1 Update) men jag är inte säker, det kan ha kommit först efter några veckor. Gradvis har tiden till nedsläckning minskat, nu handlar det alltså om bara minuten.

   Har försökt uppgradera BIOS men HP har ingen ny att erbjuda via sin hemsida.

   Har dammsugit utan resultat (men om värmen vore problemet skulle inte datorn gå när t.ex. Spotify rullar)

   Har mixtrat med energiinställningarna upp till läge "aldrig" men det har ingen påverkan alls på felet.

   Har kikat in i registret men inte vågat experimentera.

   Har försökt en del annat oxå men inget har hjälpt.

   Har någon någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i dina Energialternativ och även om inte tiden är satt till en minut, så ändra i alla fall eller stäng av att den skall gå in i strömsparläge.

 

Förresten, vad är det för dator, bärbar eller stationär?

Har du hämtat senste drivrutinena från HP?

 

Har du kollat att det inte finns Windows uppdateringar kvar att installera efter uppgraderingen?

 

Vissa bärbara går ned i energisparfunktion när dom kör på batteridrift, men vid nätdrift så skall den inte göra detta.

 

Men allt sånt bör du som sagt kunna ändra.

Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > Energialternativ > Ändra schemainstälningar

Det finns även Ändra avancerade inställningar på sidan.

Eller följ detta:http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN297929/SV#Display-Sleep-Settings

 

post-73434-0-93078000-1445985542_thumb.png

 

post-73434-0-75633400-1445985532.png

 

Mvh

 

[Edit] Se också denna guide  http://support.hp.com/my-en/document/c04773424

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...