Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC-burken startar inte alltid


bysmeden

Rekommendera Poster

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/stromforsorjning/nataggregatet-i-narbild

 

Om man drar ur 24 stifts kontakten och kopplar grön 16 mot valfri svart med exempelvis ett gem så startar aggregatet sen kan man mäta alla utgående spänningar på kontakterna .Det friskriver inte aggregatet men är de fel så är det problem med det.

 

attachicon.gifAsrock .JPG

 

Med ON/off knappen kan man starta datorn direkt från moderkortet.Intressant att testa

 

Bra att du testade med att byta grafikkort.

 

LARSAS

Skulle inte skriva mer, men.................

Kunde inte låta bli att trycka på On/Off-knappen på moderkortet, och då gick den igång?

Har suttit och bevakat den i 3 timmar nu!!!!!

På displayen bredvid knappen visas nu ett värde på 40 ?

 

OK, tar med datorn till sonen i morgon och kopplar in hans nätaggregat, bara för att helt utesluta strömmatningsfel.

Hör av mej i morgon.

 

Hälsar

Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

MariaE

NEJ så beter sig INTE en dator.

Moderna datorer kan iofs varva ned processorn om den blir för varm men hårddiskar, minnen, moderkort rullar vidare i vanlig takt. De kan man inte varva ned. Eller jo, de kan stannas men en hårddisk drar bara några få watt och jämfört med processorn och grafikkortet är det en piss i en flod. 

Jag har fått hjälp med min blå dator som gör att den nu först går långsammare och sen stängs den av vid ett visst gradantal. Det gör att datorn inte går sönder p.g.a. överhettning. Men de första inställningarna hittade jag i en tidning som heter "PC för alla" om ni känner till den :-) 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte skriva mer, men.................

Kunde inte låta bli att trycka på On/Off-knappen på moderkortet, och då gick den igång?

Har suttit och bevakat den i 3 timmar nu!!!!!

På displayen bredvid knappen visas nu ett värde på 40 ?

 

OK, tar med datorn till sonen i morgon och kopplar in hans nätaggregat, bara för att helt utesluta strömmatningsfel.

Hör av mej i morgon.

 

Hälsar

Kåre

post-57552-0-73541600-1415728522_thumb.jpg

 

Kod 40 i displayen är vad jag förstår helt okaj.

 

Att datorn kan startas och stängas med direktknappen är ju intressant. Jag undrar om det kan vara startknappen på fronten eller kanske någon startkrets på moderkortet som strular.Jag vet för lite hur starten av en dator fungerar för att dra någon slutsats.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått hjälp med min blå dator som gör att den nu först går långsammare och sen stängs den av vid ett visst gradantal. Det gör att datorn inte går sönder p.g.a. överhettning. Men de första inställningarna hittade jag i en tidning som heter "PC för alla" om ni känner till den :-) 

/Maria

Som sagt, det är processorn som varvar ned och går långsammare. En modern processor kan växla från att dra kanske 60-80 W till att dra enstaka Watt, dvs utveckla mycket mindre värme än annars.

Nu är detta helt OT och jag kommer inte gå i svarsmål på dina inlägg igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det LARSAS skriver i #53 fick mig att komma ihåg pappas dator. Är väl ett år sen eller nåt sånt som han fick problem att starta datorn. Kommer inte ihåg så mycket av det. Men han har en stor on/off knapp men han fick lov att trycka precis på mitten och precis rakt in för att få datorn att starta. Och det var så några dagar.

Han pratade med data-affären vi har och dom trodde att det ev blivit nån sorts misskontakt i knappen och ville att han skulle lämna in den. Vilket han gjorde.

 

Kommer inte ihåg om den gav nåt ljud ifrån sig när dom tryckte på knappen, men nätaggregatet gav upp precis när dom tryckte på knappen första gången. Så tur i oturen så var den redan inlämnad så dom bytte det och sen funkade on/off knappen igen som den skulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

 

Att datorn kan startas och stängas med direktknappen är ju intressant. Jag undrar om det kan vara startknappen på fronten eller kanske någon startkrets på moderkortet som strular.Jag vet för lite hur starten av en dator fungerar för att dra någon slutsats.

 

LARSAS

 

 

Det LARSAS skriver i #53 fick mig att komma ihåg pappas dator. Är väl ett år sen eller nåt sånt som han fick problem att starta datorn. Kommer inte ihåg så mycket av det. Men han har en stor on/off knapp men han fick lov att trycka precis på mitten och precis rakt in för att få datorn att starta. Och det var så några dagar.

Han pratade med data-affären vi har och dom trodde att det ev blivit nån sorts misskontakt i knappen och ville att han skulle lämna in den. Vilket han gjorde.

 

Kommer inte ihåg om den gav nåt ljud ifrån sig när dom tryckte på knappen, men nätaggregatet gav upp precis när dom tryckte på knappen första gången. Så tur i oturen så var den redan inlämnad så dom bytte det och sen funkade on/off knappen igen som den skulle.

 

Denna tankegång påminner mig om en "trasig" dator som jag fixade för ganska många år sedan.

Datorn i fråga hade just precis konstiga uppstartsproblem, gick bra i bland men oftast inte. Till slut kunde jag konstatera att det maskinella och elektroniken var helt ok efter att ha testat olika utbyteskomponenter och annan felsökning. Av någon anledning började jag med att titta på startknappen. Vanligtvis brukar en startknapp vara en brytare som sitter direkt på framsidan eller ovansidan på en dator och sedan har röd/svart kabel som går till stift på moderkortet. På just den här datorn var fronten en plasthistoria som gick att ta bort helt och hållet. Inga kablar till kontakterna (power och reset) Kontakterna hade istället en plastpigg som i sin tur tryckte mot en brytare som satt monterat i ett hål i chassit. Jag testade då att helt enkelt trycka på denna brytare och datorn startar nu upp alla gånger snyggt och prydligt. I detta läge konstaterade jag att på något vis blev det inte någon bra kontakt mellan plastpiggen på strömknappen och brytaren i chassit och fixen här blev att justera läget på brytaren så att kontakt med plastpiggen blev mer "träffsäker".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen tillbaka!

Felet är hittat. Det som flera här på forumet tidigare pekat på var det faktiska problemet:

Nätaggregatet är tydligen instabilt. Fick låna sonens som vi kopplade in, och då fungerade datorn precis som den skulle. Startade varenda gång den blev "tllsagd". Både via den inre och yttre On/Off-knappen.

 

Nytt nätaggregat är beställt och på väg!

 

Återigen stort tack till er på forumet!

 

Hälsar

Glad smed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...