Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC-burken startar inte alltid


bysmeden

Rekommendera Poster

Gomorron. Nu sitter jag återigen med en dator som vägrar starta. (Lånar fruans laptopp!)

Datorn har några år på nacken men har alltid startat varje morgon när jag trycker på startknappen. För fjorton dagar sedan vägrade den för första gången, men efter ett stort antal tryckande av och på startknappen så gick den igång. Fungerde klanderfritt tiil i förrgår, då den återigen inte startade. Datorknappen lyser som den gör när man aktiverat den men skärmen är svart.

Lyckades "nöta igång" den efter ett par timmar. Stängde av den igår kväll, och nu vägrar den igen.

 

Jag har datorn kopplad till TV`n med en HDMI-kabel och den är också svart, så jag utesluter att skärmen är ur funktion.

 

Med mina dåliga datakunskaper tror jag att det är moderkortet ASRock P55 Pro som bråkar. Men har jag rätt i mitt antagande.

Detta kort har för övrigt utgått!!

 

Någon här på forumet som förstår felet?

 

Undrar

Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Det kan bero på samma sak som att min bildskärm inte funkar . Du har inte satt sladdarna i rätt uttag. Nu påstås det att det inte spelar någon roll vilket usb-uttag man sätter sladdarna i men det kanske gör det trots allt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Mikael63, låter som nätagget.

 

Du kan iofs alltid testa att koppla bort så mycket som möjligt från datorn.

Om du har ett integrerat grafikkort exempelvis, kanske testa köra med enbart det och koppla bort det dedikerade grafikkortet. ja råd finns i trådlänken ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på samma sak som att min bildskärm inte funkar . Du har inte satt sladdarna i rätt uttag. Nu påstås det att det inte spelar någon roll vilket usb-uttag man sätter sladdarna i men det kanske gör det trots allt. 

/Maria

Tror inte det är fel på bildskärmen då jag ser att bilden som datorn via HDMI-sladden också är svart på TV`n. Har heller inte rört några sladdar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bildskärm funkar också om jag sätter sladdarna i rätt uttag. 

/Maria

Som jag sagt tidigare, jag har inte rört några sladdar. Jag stängde av datorn i gårkväll, och nu vägrar den visa något på skärmen. Håller jag på och "nöter" med att slå av och på som kommer den säkert att visa något om några timmar, he he......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet saknar ju integrerad grafik så det sitter ju monterat ett grafikkort i datorn. Vilket ?

 

Man kan kolla kortets ev. extra elanslutning och ta i och ur kortet ur listen ett par ggr så man är säker på att det sitter korrekt nedtryckt i listen och har bra kontakt.

 

Det finns alltså ingen bild vid starten?

 

Går datorn att starta i felsäkert läge?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet saknar ju integrerad grafik så det sitter ju monterat ett grafikkort i datorn. Vilket ?

 

Man kan kolla kortets ev. extra elanslutning och ta i och ur kortet ur listen ett par ggr så man är säker på att det sitter korrekt nedtryckt i listen och har bra kontakt.

 

Det finns alltså ingen bild vid starten?

 

Går datorn att starta i felsäkert läge?

 

LARSAS

Jepp, det finns ingen bild vid starten och jag kan inte få möjlighet att starta i felsäkert läge. Nattsvart med andra ord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, det finns ingen bild vid starten och jag kan inte få möjlighet att starta i felsäkert läge. Nattsvart med andra ord!

Resten da? Man kan ju misstänka ett trasigt grafikkort eller fel på dess strömförsörjning eller montering.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sagt tidigare, jag har inte rört några sladdar. Jag stängde av datorn i gårkväll, och nu vägrar den visa något på skärmen. Håller jag på och "nöter" med att slå av och på som kommer den säkert att visa något om några timmar, he he......

Min dator som jag surfar med nu har precis gått att starta med bild på bildskärmen. Men ibland startar den inte alls med bild men datorn är igång?? Det gör att jag alltid måste starta datorn i felsäkert läge efter en stund. Iblanf måste jag vänta i mer än 1 timme innan jag kan starta datorn med bild på bildskärmen??? Om det beror på överhetning och att datorn går långsammare bore det ju inte ta så lång tid för datorn att bli kall igen.  Datorer äår konstiga ibland

 

Men mina andra datorer startar alltid  direkt med denna bildskärm som jag har till min surfdator. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklaste lösningen i världen: Du kan inte skaka fram ett nytt, begagnat, helt enkelt annat nätagg att testa datorn med,

 

Datorn kräver en hel del ström precis vid uppstart, kanske spänningen är lite svajig innan nätagget blir varmt... ja något i datorn har ändrats och att den är stabil när den väl lever är ett tecken på problem med strömförsörjningen.

 

Du kan alltid göra en okulär besiktning av datorn, leta efter kondensatorer som ser havande ut eller rent av läcker. Fast skador som det borde ge en instabil dator även när den är igång.

 

Det jag vill säga: Ett nätagg som börjar åldras kan påvisas via problem vid start. Det är inte 100% säkert men jag skulle satsa mina pengar på det.

 

När du startar, fläktar och allt går igång men det kommer inget "pip" från BIOS att allt är klart, ingen felkod eller, skärmen tänds inte och datorn börjar inte ladda från hårddisken? Då har den troligen inte tagit sig förbi initiala POST (testet) ens.

 

 

 

MariaE, dina problem dator tar vi i en annan tråd. De är inte relaterade till denna dators problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklaste lösningen i världen: Du kan inte skaka fram ett nytt, begagnat, helt enkelt annat nätagg att testa datorn med,

 

Datorn kräver en hel del ström precis vid uppstart, kanske spänningen är lite svajig innan nätagget blir varmt... ja något i datorn har ändrats och att den är stabil när den väl lever är ett tecken på problem med strömförsörjningen.

 

Du kan alltid göra en okulär besiktning av datorn, leta efter kondensatorer som ser havande ut eller rent av läcker. Fast skador som det borde ge en instabil dator även när den är igång.

 

Det jag vill säga: Ett nätagg som börjar åldras kan påvisas via problem vid start. Det är inte 100% säkert men jag skulle satsa mina pengar på det.

 

När du startar, fläktar och allt går igång men det kommer inget "pip" från BIOS att allt är klart, ingen felkod eller, skärmen tänds inte och datorn börjar inte ladda från hårddisken? Då har den troligen inte tagit sig förbi initiala POST (testet) ens.

 

 

 

MariaE, dina problem dator tar vi i en annan tråd. De är inte relaterade till denna dators problem.

Tack Monschi!

Nu är det som jag "befarade"! PC-burken har gått igång!!!!!!!!

Men nu vågar man banne mej inte stänga va den igen. Det har aldrig tagit så här många timmar att starta den.

Kan man i detta läge göra något som kan leda mej på spåret var felet kan ligga?

Kanske inte mycket efter som jag till yrket är gammal smed, he he......

Skulle gärna vilja använda släggan ibland!

 

Hälsar

Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Vi kan helt klart konstatera att det troligtvis inte är nätagget som är den felande länken. De gånger jag har felsökt trasiga datorer och där konstaterat att nätagget lagt av, så har får man i regel ingen ström alls till datorn, mao så ska inte power-lampan lysa i dessa fall. Moderkortet är i min mening och som flera andra här i tråden anser, den troliga boven i dramat. Svällande kondensatorer är ett inte helt ovanligt fel på äldre moderkort. Dessvärre ett fel som varken är enkelt eller ekonomiskt försvarbart att reparera.

Bildexempel på svällande kondensatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi Ove Söderlund?

 

Men inte alls fel att göra okulär besiktning av moderkort, grafikkort och alla kretskort man kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För när man starta så körs alla fläktar på full speed kan det vara så att en fläkt kanske är sönder så kanske den stänger av sig och nästa gång han starta dator så kanske fläkten går igång igen?

 

Eller är så att det är mycket damm i dator?

 

Udda fel hitta inte så mycket om just det felet.

 

Någon som tycker att han ska uppdatera bios? Risk att dator inte startar mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Kan vi Ove Söderlund?

 

Men inte alls fel att göra okulär besiktning av moderkort, grafikkort och alla kretskort man kan se.

 

Jag generaliserar så klart, men jag utgår från mina erfarenheter. Du har säkert erfarenheter som skiljer sig från mina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka alla som deltagit i mina vedermödor. Tror att jag, INNAN jag stänger datorn; beställer ett nytt moderkort. Ja nytt finns ju inte, men något som passar.

 

En lite tilläggsfråga: Ska man skaffa ny processor åxå??

Eller monterar man "bara" över den gamla?

 

Undrar

Smeden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Enligt denna sida så har har ditt moderkort en 1156-sockel och då blir det genast betydligt knepigare att hitta ett ersättnings-moderkort då 1156 har utgått från marknaden. Bästa tipset blir då att kolla runt på begagnat, via Blocket, Tradera, Ebay osv. Din processor går inte att överföra till t.ex. moderkort med 1155-sockel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och min dom om du funderar på att investera i nytt moderkort är nog att du gör bäst i pensionera hela datorn.

 

Iofs kanske det inte kostar så många kronor att hitta bättre begagnat men frågan är om inte dessa pengar gör sig bättre i en helt ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pojkar, pojkar, ni gör en gammal smed sååå ledsen!!

Ska han tvunget ge sej på den gamla burken med slägga ändå??

 

Detta tål att tänka på!

 

Men den är ju några år i alla fall.

 

Stort tack alla som hjälpte mej till detta!

 

Hälsar

Smeden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och min dom om du funderar på att investera i nytt moderkort är nog att du gör bäst i pensionera hela datorn.

 

Iofs kanske det inte kostar så många kronor att hitta bättre begagnat men frågan är om inte dessa pengar gör sig bättre i en helt ny dator.

Ja Ligger felet någon annanstans som exempelvis hos grafikkort eller nätaggregat så var det ju helt bortkastat.

 

När jag tänker på grafikkortet kan ju en orsak vara att fläkten på kortet ej alltid startar, då kan det vara så att kortet ej heller startar.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...