Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC-burken startar inte alltid


bysmeden

Rekommendera Poster

Börja med att säga att jag har ingen aning om hur saker funkar/hänger ihop. Så jag kan vara ute och cykla.

 

Men kan det inte vara själva skärmen det är fel på, på nåt sätt. Du skrev att du inte rört kablarna, men kolla att trycka på dom. För om du tex städat och dragit fram burken så kanske nån kabel lossnat lite grann så det blivit lite glappkontakt.

 

Ett annat alternativ kan du låna nån skärm och prova. Eller om det går att göra nån inställning så att tv:n blir första/enda skärm. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag hade ett liknande problem för flera år sedan. Helsvart skärm. Hos mig berodde felet på en minnesplats, som inte fungerade korrekt. Utan något ramminne installerat på den platsen fungerade datorn. Jag hade garanti kvar, så jag fick ett nytt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklaste lösningen i världen: Du kan inte skaka fram ett nytt, begagnat, helt enkelt annat nätagg att testa datorn med,

 

Datorn kräver en hel del ström precis vid uppstart, kanske spänningen är lite svajig innan nätagget blir varmt... ja något i datorn har ändrats och att den är stabil när den väl lever är ett tecken på problem med strömförsörjningen.

 

Du kan alltid göra en okulär besiktning av datorn, leta efter kondensatorer som ser havande ut eller rent av läcker. Fast skador som det borde ge en instabil dator även när den är igång.

 

Det jag vill säga: Ett nätagg som börjar åldras kan påvisas via problem vid start. Det är inte 100% säkert men jag skulle satsa mina pengar på det.

 

När du startar, fläktar och allt går igång men det kommer inget "pip" från BIOS att allt är klart, ingen felkod eller, skärmen tänds inte och datorn börjar inte ladda från hårddisken? Då har den troligen inte tagit sig förbi initiala POST (testet) ens.

 

 

 

MariaE, dina problem dator tar vi i en annan tråd. De är inte relaterade till denna dators problem.

Jag är inne på din och Mikael63:s linje, nätaggregatet.

Symptomen som TS har, har jag haft på två av mina vänners datorer. Ett flertal startförsök tills datorn går igång.

Väl igång fungerade de även om de stängdes av för någon minut.

 

Var de avstängda längre än 10 minuter var felet tillbaka, mycket svåra att få igång.

 

Byte av nätaggregat kurerade båda datorerna.

 

Precis som du, Monshi, föreslår skulle även jag önska att TS kunde låna ett nätaggregat och prova med innan TS går och köper nytt moderkort, grafikkort med mera.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en annan yngling nu men det verkar som man tolkat problemet lite olika och därför ger olika förslag om vad som skulle kunna fela. Själv är jag lite förvirrad, jag tolkar nämligen det hela som att Bysmeden inte får datorn att starta i första läget. Alltså att den är helt död. Men att den startar efter många försök men då är skärmen svart?

 

Om trådstartaren kan förtydliga det hela och berätta lite exaktare vad som händer vid uppstart så kanske det går att klura ut var felet sitter.

Jag tolkar första inlägget annorlunda.

 

När datorn får spänning lyser en indikator som anger att spänningen finns till datorn.

Precis som alltid, när en dator är i "Standby" är skärmen inte aktiverad (tänd). Den aktiveras oftast genom att grafikkortet skickar en signal till skärmen när grafikkortet har spänning.

 

När TS försöker starta datorn händer inget. Eftersom inget händer får inte skärmen heller en aktiveringssignal och därmed är skärmen i "Standby", vilket i praktiken innebär att den är "svart".

 

Symptomen, som jag ser det, är ett ganska klassiskt exempel på ett nätaggregat som gör sina sista "andetag". När nätaggregatet fått tillräckligt många "startkickar" (blivit litet varm och vissa kondensatorer kan, genom startförsöken, fått en mindre laddning) startar nätaggregatet upp och grafikkortet får sin spänning.

Den kan då skicka en "startsignal" till skärmen, som lämnar "Standby" och startar upp den också.

 

Det är så jag tolkar första inlägget.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar första inlägget annorlunda.

 

När datorn får spänning lyser en indikator som anger att spänningen finns till datorn.

Precis som alltid, när en dator är i "Standby" är skärmen inte aktiverad (tänd). Den aktiveras oftast genom att grafikkortet skickar en signal till skärmen när grafikkortet har spänning.

 

När TS försöker starta datorn händer inget. Eftersom inget händer får inte skärmen heller en aktiveringssignal och därmed är skärmen i "Standby", vilket i praktiken innebär att den är "svart".

 

Symptomen, som jag ser det, är ett ganska klassiskt exempel på ett nätaggregat som gör sina sista "andetag". När nätaggregatet fått tillräckligt många "startkickar" (blivit litet varm och vissa kondensatorer kan, genom startförsöken, fått en mindre laddning) startar nätaggregatet upp och grafikkortet får sin spänning.

Den kan då skicka en "startsignal" till skärmen, som lämnar "Standby" och startar upp den också.

 

Det är så jag tolkar första inlägget.

Åge

 

Instämmer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spekulerar vi! Låt trådskaparen komma åter och besvara frågor :)

Åh! Tolkar! Inte spekulerar. ;) ;)

 

Instämmer i att nu inväntar vi trådskaparen och dennes respons. :thumbsup:

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en annan yngling nu men det verkar som man tolkat problemet lite olika och därför ger olika förslag om vad som skulle kunna fela. Själv är jag lite förvirrad, jag tolkar nämligen det hela som att Bysmeden inte får datorn att starta i första läget. Alltså att den är helt död. Men att den startar efter många försök men då är skärmen svart?

 

Om trådstartaren kan förtydliga det hela och berätta lite exaktare vad som händer vid uppstart så kanske det går att klura ut var felet sitter.

Trådskaparen här!

Jo jag startar datorn som vanligt med Powerknappen som lyser upp och känner och hör hur diskar och fläktar går igång, men skärmen förblir svart, inte ens en markör.

Jag fortsätter med att använda Powerknappen på och av, med viss väntetid till dess skärmen visar att den gått igång.

Detta kan ta flera timmar!

 

Nu har datorn varit igång sedan den startade i går eftermiddag, men nu ska jag stänga ner, blåsa rent samt kontrollera alla kopplingar jag hittar. Även demontera och montera minnena m.m.

 

Kommer att ta en stund för gamle smeden.

 

Återkommer via denna dator eller hustruns laptopp hur det hela förlöpte!

 

Håll tummarna pojkar!

 

Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en fråga: Brukar du hör ett enkelt "pip" när datorn startar korrekt?

 

Jag antar, att när den inte vill starta, hör du inget ljud, inget pip alls.

 

Jag säger än, testa med annat nätagg. Låna ett om du har möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen här!

 

 

Nu har datorn varit igång sedan den startade i går eftermiddag, men nu ska jag stänga ner, blåsa rent samt kontrollera alla kopplingar jag hittar. Även demontera och montera minnena m.m.

 

Kommer att ta en stund för gamle smeden.

 

Återkommer via denna dator eller hustruns laptopp hur det hela förlöpte!

 

Håll tummarna pojkar!

 

Kåre

Det verkar vettigt att göra så. Tänk på att statisk elektricitet kan skada komponenter. Minimum är att innan man går in i den ta i något jordat så man "urladdas".

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vettigt att göra så. Tänk på att statisk elektricitet kan skada komponenter. Minimum är att innan man går in i den ta i något jordat så man "urladdas".

 

LARSAS

Tillbaka till ruta ett!

Sitter med fruns laptopp och en PC-burk under bordet som trots välvillig behandling INTE startar. Får hålla på och "Massera" Powerknappen tills den behagar starta någon gång i eftermiddag (förhoppningsvis).

 

Är det någon som kan rekommendera alternativ till det utgångna moderkortet ASRock P55 Pro, som nu sitter i, samt lämplig processor?

 

Hårddiskarna jag har är rätt nya, och fulla med data. Så för att slippa undan med för stor utgift kanske detta vore en utväg.

 

Undrar

Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ruta ett!

Sitter med fruns laptopp och en PC-burk under bordet som trots välvillig behandling INTE startar. Får hålla på och "Massera" Powerknappen tills den behagar starta någon gång i eftermiddag (förhoppningsvis).

 

Är det någon som kan rekommendera alternativ till det utgångna moderkortet ASRock P55 Pro, som nu sitter i, samt lämplig processor?

 

Hårddiskarna jag har är rätt nya, och fulla med data. Så för att slippa undan med för stor utgift kanske detta vore en utväg.

 

Undrar

Kåre

Har du läst Monshis inlägg nummer 36?

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du behöver köpa nytt är troligen inte enbart moderkort och processor.

Även minnen behövs det nya och även ett nytt nätagg rekommenderas då, det trots allt, är den huvudmisstänkta.

 

Inget svar på min fråga om pip? Nehepp.

Och du borde kanske inte behöva massera av/på knappen. Låt datorn stå och surra ett tag utan att starta och starta sedan om den. testa. Se det som en bil som behöver stå med choken intryckt en stund...

 

men uppgraderingspaket...

https://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du behöver köpa nytt är troligen inte enbart moderkort och processor.

Även minnen behövs det nya och även ett nytt nätagg rekommenderas då, det trots allt, är den huvudmisstänkta.

 

Inget svar på min fråga om pip? Nehepp.

Och du borde kanske inte behöva massera av/på knappen. Låt datorn stå och surra ett tag utan att starta och starta sedan om den. testa. Se det som en bil som behöver stå med choken intryckt en stund...

 

men uppgraderingspaket...

https://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

Monshi, flå´t att jag inte svarade på pip-frågan.

Gamle sme´n har inte den bästa hörseln, och tycker inte att jag någon gång hört något pip. Kan som sagt mycket väl bero på dålig hörsel!

OK, dator för stå och sur®a emellanåt. Framtiden får utvisa om det fungerar.

Ska fara iväg och låna ett grafikkort av sonen och se om det kan hjälpa.

 

Tack för länken till Komplett, har även skickat en fråga till Inet om ersättningskort.

 

HÄLSAR

Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN - som sagt, ett nytt moderkort,processor, minne och grafikkort kanske inte löser problemet.

 

ta med dig sonen dator, tjuvkoppla nätagget från den datorn till din (det går, kablarna borde räcka) och se om datorn startar upp som den ska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi, när jag nu kommer hem efter 2 timmars utflykt för att hämta ett grafikkort, har datorn gått igång?

Har du varit här?

 

Skämt åsido, hur f-n skall man tolka detta, det har ju inte ens vari handpåläggning under tiden. Rent underverk bara, eller...............?

 

Undrar

Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämt åsido, hur f-n skall man tolka detta, det har ju inte ens vari handpåläggning under tiden. Rent underverk bara, eller...............?

Du får tolka som du vill men vi är några här som tolkar symptomen som att det är nätaggregatet som är defekt men du verkar ju inte vilja lyssna på det örat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att datorn antingen stänger av hårddiskarna eller låter hårddisken gå långsammare när den blir för varm eller att hårddisken och skärm går på batteriläge Cmos-batteriet. Jag har en texttelefon som beter sej så. Då kan jag inte ringa nån.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE

NEJ så beter sig INTE en dator.

Moderna datorer kan iofs varva ned processorn om den blir för varm men hårddiskar, minnen, moderkort rullar vidare i vanlig takt. De kan man inte varva ned. Eller jo, de kan stannas men en hårddisk drar bara några få watt och jämfört med processorn och grafikkortet är det en piss i en flod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tolka som du vill men vi är några här som tolkar symptomen som att det är nätaggregatet som är defekt men du verkar ju inte vilja lyssna på det örat.

Gokväll, detta blir mitt sista inlägg i ämnet. Fårstår att det kan vara "tradigt" att hänga med i MIN överkurs.

Detta har hänt:

 

Har skiftat till annat grafikkort utan resultat.

 

Har mätt utgående spänning på nätaggregatet, som ligger stabilt på 12V under hela "starten"

 

Noterar att blocket med två siffror på moderkortet som brukar visa att kortet arbetar (som JAG tolkar det) inte lyser alls nu när den inte vill starta. Alldeles intill finns en knapp med On/Off-symbol och en med Reset. Tänker inte trycka på någon!

 

Så MIN slutsats, som nog inte får några applåder, är att moderkortet/processorn är ostabilt av någon anledning. Kommer förmodligen att ersättas.

 

Tack alla som deltagit, det har varit en god hjälp!

 

Hälsar

Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/stromforsorjning/nataggregatet-i-narbild

 

Om man drar ur 24 stifts kontakten och kopplar grön 16 mot valfri svart med exempelvis ett gem så startar aggregatet sen kan man mäta alla utgående spänningar på kontakterna .Det friskriver inte aggregatet men är de fel så är det problem med det.

 

post-57552-0-01441300-1415725903.jpg

 

Med ON/off knappen kan man starta datorn direkt från moderkortet.Intressant att testa

 

Bra att du testade med att byta grafikkort.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mätt utgående spänning på nätaggregatet, som ligger stabilt på 12V under hela "starten"

 

Noterar att blocket med två siffror på moderkortet som brukar visa att kortet arbetar (som JAG tolkar det) inte lyser alls nu när den inte vill starta.

Det är kanske 5V eller 3,3 V som saknas då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...