Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus? Ominstallation?


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

Min 14-årings dator en W8  Compac Laptop som är ca 10 månader gammal

 

1) Den har en mängd mappar 50-80 st liggande på skrivbordet som endast har ett nummer som namn tex 112 eller 1757 När jag klickar och försöker ta bort den så står det "Du måste ha admin behörighet för att kunna ta bort mappen trots att den enda anv på datorn är admin.

Tittar man på egenskaper så innehåller mappen 0 filer 0 mappar och har 0 byte, dvs den verkar vara helt tom

 

2) Jag får också upp en varning om hög belastning där "File Insight" säger att tiworker.exe är anledningen, vad är detta? fläkten går på högvarv hela tiden

 

3) Jag gjorde en  "Återställ datorn utan att bort filer", detta för att rädda en del Powerpoint o Word som man inte heller kunde öppna

 

Har jag virus? Det inbyggda W8 skyddet har varit påslaget men min 14 åring klickar rätt friskt utan att läsa/tänka först. Kan jag "blåsa" ur datorn helt genom att "Ta bort allt o installera om Windows"

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej!

 

Har denna dator använts utan ett säkerhetsprogram använts förutom det inbyggda i W8?

Om så är fallet föreslår jag att ett säkerhetsprogram installeras så snart som möjligt.

I ert fall är det kanske bäst att spara allt material som skall sparas på en extern enhet och därefter göra en fullständig återställning av datorn.

 

Har ni skapat en återställningsenhet för datorn utifall att hårddisken havererar? Detta görs lämpligast i W8 på ett USB-minne på minst 16GB.

 

När ni sparat allt som skall sparas och återställer datorn till sitt ursprung har ni också tagit bort alla eventuella virus också.

Det första ni gör är att installera ett säkerhetspaket innan ni gör något mer med datorn.

 

Ett bra och kostnadsfritt program är Comodo:

 

http://www.comodo.com/home/internet-security/free-internet-security.php

 

När det är installerat uppdaterar ni Windows och säkerhetsprogrammet.

När alla uppdateringar är klara kopplar ni in den enhet som ni sparat alla dokument med mera som ni vill behålla.

Skanna detta direkt med säkerhetsprogrammet för att söka efter eventuell ohyra som kan har följt med innan ni kopierar över dem till datorn.

 

Använd gärna Malwarebytes också och skanna mediat med innan ni kopierar över materialet.

Malwarebytes finns även den i en kostnadsfri version att hämta här:

 

http://www.malwarebytes.org/free/

 

Uppdatera Malwarebytes innan ni använder det.

Se också till att bocka bort rutan som anger att ni vill köra programmet i Pro-versionen. Pro-versionen kostar pengar efter 30 dagar.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för snabbt o bra svar men jag har förstås ett par frågor till......

 

Ja datorn har endast använts med det inbyggda W8 säkerhetsprogram, många säger att det ska räcka men tydligen inte.... ska lyda ditt råd.

 

Nu till frågorna:

1) På datorn finns det egentligen ingenting oumbärliga dokument så jagkan nog hoppa över det

2) Nej jg har ingen återställningsenhet men det kanske inte behövs?

3) Kan jag köra "Ta bort allt o installera om Windows" utan att behöva några skivor eller liknande för nått sånt följde inte med vid köpet

 

Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

De som hävdar att det inbyggda skyddet i Windows 8 räcker har nog inte insett vilka begränsningar som de skydd har.

Windows 8 inbyggda skydd är något bättre än tidigare versioners skydd men det räcker inte för att hålla virus och annan ohyra borta.

Angrepp på systemet sker lika lätt i de flesta fall på en Windows 8-maskin som Windows 7-maskinen.

 

Att inte ha ett säkerhetspaket, i alla fall antivirusprogram, installerat lämnar datorn ganska öppen (Windows Defender och Microsoft Essentials är inte särskilt bra program) för ohyra.

 

Som jag skrev tidigare är det lämpligt att komplettera ett säkerhetsprogram med t.ex. Malwarebytes. Malwarebytes tar hand om lite annan ohyra som många säkerhetsprogram inte tar hand om. Det kompletterar således skyddet i datorn.

 

2) Jag föreslår att du skapar ett återställningsmedia när du är klar med att återställningen via datorns inbyggda funktion.

Om du inte skapar ett sådant media och får problem med disken i datorn senare, vilket hindrar åtkomst till den, kommer du inte att kunna återinstallera W8 om du inte har mediet. Om disken havererar i datorn och den måste bytas ut kommer du inte att kunna återinstallera W8 om du inte har detta på ett externt media.

 

3) Ja, du kan köra "Ta bort allt och installera om Windows" utan skivor med mera så länge återställningspartitionen finns kvar i datorn och du kan komma åt den. Det är när detta inte går som det externa mediet är din räddning.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medlemmen Thirteen har inrapporterat att AV Test, som testar säkerhetsprogram, nyligen kommit med en ny rapport från deras tester, gjord i april 2014.

 

En länk finns i detta inlägg av Thirteen:

 

//eforum.idg.se/topic/223493-rapporter-och-tester/?do=findComment&comment=1112963

 

Direktlänk till deras test hittar du här:

 

http://www.av-test.org/en/home/?avtest[type]=3&avtest[platforms]=10-7&avtest[series]=10-7:1396310400.2

 

Notera att Windows Defender, som ingår i bl.a. Windows 8 och 8.1, återfinns längst ned i listan.

Programmet får inga poäng alls för skyddet då det skyddar för dåligt.

 

Testresultatet för skyddet är nedslående!

 

För virus som ännu inte är konfigurerade i virusdatabasen (nyupptäckta virus kallas för 0-dagarsvirus) skyddar programmet enbart till 68%.

Virus som har varit kända de senaste 4 veckorna är skyddet enbart 79%.

 

Jämför detta med det av mig föreslagna programmet, Comodo Internet Security (som även har brandvägg) så skyddar detta med 100% mot 0-dagarsvirus och 91% mot virus kända de senaste 4 veckorna.

 

AVG, som är ett populärt program för skydd mot virus har följande siffror:

 

96% respektive 99%.

 

Den kostnadsfria versionen har ingen egen brandvägg utan använder sig av den i Windows inbyggda.

 

Den kostnadsfria versionen av Avast! är, liksom AVG ovan, enbart ett antivirusprogram.

Värden för detta är följande:

 

94% resp. 99%.

 

Det här visar med övertydlighet på stora brister i det inbyggda skyddet (Windows Defender) som du fått besked om skall räcka.

21% av alla "okända" virus kan smita in i en dator med enbart Windows Defender och infektera datorn.

32% av alla kända virus har fri passage in i en dator med enbart Windows Defender och infektera datorn.

Sådana siffror är mycket nedslående och påvisar mitt påstående om att Wndows Defender inte är ett bra skydd.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Ja där ser man, jag har inte varit så insatt i detta, på den förra datorn som var en XP hade jag AVG och inga problem, tack så mycket för din hjälp nu skall jag "blåsa" ur datorn, återkommer med rapport senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Hej!

 

Det största problemet, som jag tolkat inläggen i denna tråd är inte att ni använt ett för dåligt virusskydd..

Utan det faktum att ni verkar ha loggat in med ett Administratörskonto..

 

Gör man det så drabbas man mycket lättare av just smittor och andra angrepp!

 

När du väl installerar om datorn, se till att du gör det på rätt sätt..

 

När du väl kommer till stadiet då du kan skapa ett Konto på datorn, döp då kontot till t.ex.: PCAdmin

(Detta 1:a konto blir alltid Administratör, Något man inte bör vara vid surf, nedladdning osv.)

Samt ge det ett starkt lösenord t.ex. genom att hitta på en mening med minst 8 ord, ange sedan det 1:a tecknet i varje ord som lösenord! ("Min katt Misse har svart och vit päls" ger då lösenordet = MkMhsovp)

 

Sedan installerar du ev. program som behövs samt kör Windows update tills inga fler uppdateringar finns.

 

Först när du är klar med det så skapar du ett konto åt din dotter via kontrollpanelen, användarkonton

Välj: Hantera ett annat konto, samt: Lägg till ett användarkonto.

 

Låt henne ange sitt Microsoftkonto och om så anges (kommer själv inte ihåg detaljerna) så ange att det är ett vanligt användarkonto (EJ Adminkonto)

 

Då får hon alltid upp en UAC-prompt när väl administratörsbehörigheter krävs. och hon kan ange PCAdminkontots lösenord! Som du givetvis gett henne!

 

Bara detta enkla ingrepp skyddar er dator betydligt bättre än tidigare!

 

Installera sedan ett bra virusskydd (Använd ej microsofts egna) och ni klarar er bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte sannolikt att datorn använts med administratörskontot. Sannolikt har MatsLo skapat ett konto, precis som man gör vid konfigureringen av W8 vid start, till sin 14-åring.

Det kontot tillhör per automatik administratörsgruppen. För att kunna utföra administratörsjobb måste användaren "lyfta" sina rättigheter först innan detta kan göras.

 

MatsLos 14-åring tillhör inte den användargrupp som administratörskontot är brukbart för i W8.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för all hjälp

 

Jag har nu "blåst ur" datorn det tog ca 10 timmar men den verkar inte vara riktigt kry i allafall. Bakgrunden är svart trots att jag tog ett av de temabilder 

Fläkten snurrar för fult och jag har 25-30% CPU utnyttjande trots att jag bara har en webläsare uppe.

 

Jag ska starta om datorn o se vad som händer.

 

Sen provar jag att installera de antivirus som Åge rekommenderade samt skapar ett adminkonto

 

Tack för hjälpen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag  startade om datorn och passade på att blåsa i ventilationskanalerna i datorn, nu har jag normalt fläktljud och normal CPU last, likaså är nu bakgrunden inte längre svart utan en naturbild från Windows bibliotek.

 

Dax att uppdatera W och antivirus mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört igenom allt och installerat antivirus.

 

När jag sen gick in på Windows Update appen för att kolla om det var något som jag hade missat så hängde sig maskinen och sa sen att den måste stänga ner vilket den oxå gjorde.

 

När jag sen försöker starta maskinen så förblir skärmen helt svart, tangentdioder lyser likaså snurrar fläkten, vad kan ha hänt??? Är det möjligt att slå av skärmen med hjälp av tangenter? jag tror ju förståss att jag inte kommit åt någon men säker kan man ju aldrig vara.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt  :wacko:

Jag stängde av datorn genom att hålla ner knappen on/off sen tog jag ur batteriet och väntade en stund satte i batteriet och plötsligt så funkar den igen....

Jaja så blir det ibland

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg den lycka som varar..... :thumbsdown:  

Datorn startar upp men när jag på startsidan så efter ett tag nån minut eller så så säger den att dett fel inträffat och kommer att stänga ner datorn för att sen starta upp igen.

 

Datorn stänger i.o.f.s. ner men den kommer aldrig upp igen utan jag får återigen ta ur batteriet och starta om, och samma sak händer igen, vad har hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör om installationen igen!

Innan du installerar ett antivirusprogram, uppdatera Windows först.

När det är klart och datorn fungerar normalt, installera säkerhetsprogrammet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din support Åge

 

Jag försökte det men Windows säger att det inte går utan stänger ner datorn o säger att den startar om vilket den inte gör utan jag måste ta ut batteriet för att komma vidare.

 

Om jag inte gör nånting på startsida händer samma sak, om jag klickar in på skrivbordet o öppnar en webläsare så tar det låååååång tid o sen säger datorn att den hittat nått fel o stänger ner igen

 

Det verkar som jag har ett par minuter att göra nått men hittills har resultatet. Arit det samma

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg den lycka som varar..... :thumbsdown:  

Datorn startar upp men när jag på startsidan så efter ett tag nån minut eller så så säger den att dett fel inträffat och kommer att stänga ner datorn för att sen starta upp igen.

 

Datorn stänger i.o.f.s. ner men den kommer aldrig upp igen utan jag får återigen ta ur batteriet och starta om, och samma sak händer igen, vad har hänt?

Vad är det exakt som datorn säger om inträffat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

"File Insight" tyder på att du har Norton (Symantec) virusskydd installerat. I så fall Ok och ingen anledning att byta.

 

"tiworker.exe" är en särskild Microsoft Windows modul som har att göra med Windows Update.

Det hela tyder på att något gått galet där - möjligen.

 

Se denna tråd till att börja ifall du kan få något tips: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-performance/windows-8-high-disk-usage-caused-by-tiworkerexe/69b54d4d-ecb0-456a-a2c2-8b3deb211af6

 

Annars kanske systemfilsgranskaren kan vara lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Det jag gjorde var att göra en hel ominstallation av W8, därefter så gjorde jag en W update eftersom datorn är ca 10 månader, W update hittade över 100 updates och jag satte igång processen. Efter lång tid sa datorn att nått gått fel och W backade installationen.

 

Jag installerade därefter COMODO antivirus samt Chrome Webläsare, samt Office 365 efter detta datorn normalt.

 

Eftersom W inte var uppdaterat så körde jag uppdate men markerade bara en del av de filer som skulle uppdateras (jag tänkte alltså köra update i etapper för att på så sätt få all info det var kanske för mycket med allt tänkte jag men det var ju dumt)

 

Efter detta misslyckade försök att uppdatera W så började problemet:

 

När jag startar datorn så ser allt normalt ut:

Välkomstskärm, Inloggningsskärm och sen startskärm. Oavsett vad jag sen väljer, en app eller skrivbordet och en webläsare (IE el Chrome) så tar allt låååång tid ett par min datorn tar knappt tangenttryckningarna och sen efter ytterligare nån min så får jag följande meddelande på skärmen:

 

Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformationen att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt (x% slutfört) detta visas i ca 5-10 sek,

 

Datorn svartnar och inget händer enda sättet att komma vidare är att dra ur sladden ta ur batteriet, att hålla inne den vanliga on/off knappen hjälper inte.

 

Jag provade att gå in i Admin prompten via kommandotolken men där fick jag felmeddelande att jag måste köra som administrator och nån sån user har jag inte, den enda user jag har hunnit lägga upp är datoranvändaren (astrid)

 

Jag skall tillägga att jag är långt ifrån någon datorexpert så att vara inne i adminpromten är något jag inte vill göra utan att ha torrt på fötterna, likaså så finns det ingenting på datorn som måste sparas så några sån hänsyn behöver jag inte göra.

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej MatsLo,

 

Ser att du råkat in i en massa problem. Det ser inte roligt ut.

Vad jag kan se kan du inte starta om W8 för en ny ominstallation. Uppenbarligen har något gått fel vid uppdateringen av W8.

Det var lite dumt av mig att inte upplysa dig om hur du kan ta en genväg förbi alla dryga 100 uppdateringarna för W8 och gå direkt till uppdateringen till W8.1. Det borde jag gjort!

 

Nu skall vi se om vi först kan få din dator att komma så långt att du kan installera om den på nytt. Jag föreslår att du gör detta då du har så stora problem som du nu har.

Jag misstänker att något gått fel med uppdateringarna och att de blivit "korrupta".

 

Jag skall här försöka vägleda dig till hur du eventuellt kan lösa problemet.

Din dator är seg och tar lång tid på sig att starta, vilket är tråkigt. Men när den väl startat, gör då detta:

 

1. Se till att "App-menyn" är öppen, om den inte är öppen redan (W8 startar normalt med denna meny).

2. Flytta ut musen till högerkanten så att menyraden visar sig.

3. Leta upp Windows System-systemfunktioner eller skriv i sökfältet "Kommando" för att se om Kommandotolken visar sig.

4. Om du hittar System i menyerna på högersidan markerar du Kommandotolken, högerklickar på musen och väljer i menyn "Kör som Administratör".

Får du istället upp Kommandotolken via "Sök" markerar du den och högerklickar för att köra den som Administratör.

5. En svart ruta med vit text skall nu öppnas.

6. Skriv in följande, exakt som det står skrivet här:

 

DISM /Online /Cleanup-image /RestoreHealth

 

7. Notera nogsamt mellanrummen i texten ovan!

8. Tryck på Enter/Retur-knappen.

9. Beroende på hur illa det är med datorn tar detta allt från några minuter tills någon timme.

10. När kommandot är klart får du besked om att det är klart. Du ser eventuellt en blinkade "promt" (understrykstecken) när den är klar.

Texten som informerar om att den är klar och om processen lyckats är:

 

"The operation completed successfully"

 

11. Skriv

 

Exit

 

och tryck på "Retur/Enterknappen".

 

12. Fönstret stängs.

13. Starta om datorn och se om problemet är löst.

14. Återkom med resultatet.

 

Om allt går bra och datorn startar normalt, gör en ny ominstallation.

 

Vid ominstallationen av datorn, se till att välja "Installera inga uppdateringar" när valet om hur Windows Update skall fungera visas.

Ändra detta till det du önskar först efter att Windows är färdiguppdaterat manuellt.

Återkom igen innan du börjar uppdatera datorn.

Nedan ger jag dig information om hur du hoppar över alla de drygt 100 uppdateringarna för W8 innan du ger dig på uppdateringen till W8.1.

 

Den enda uppdatering du behöver installera är nämligen:

 

KB22871389

 

Du hämtar den här om du har 64-bitarsversionen av W8:

 

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=40098

 

Du hämtar den manuellt och installerar enbart denna.

När installationen är klar startar du om datorn.

När datorn har startats om går du in i AppStore och då kommer du att bli erbjuden uppdatering till W8.1.

Genom AppStore uppdaterar du till W8.1 och då hämtas också Update 1 till W8.1 under installationen.

När detta är klart (datorn startas om flera gånger under installationen) kan det finns någon uppdatering kvar att installera via Windows Update.

Du slipper dock alla uppdateringar till W8!!

 

Jag gör så här själv när jag gör egen samt hjälper andra med ominstallation av W8.0.

 

Vad som kan ge dig problem nu är drivrutinerna till datorn. I vissa fall hämtar Winodws nya drivrutiner i samband med uppdateringen till W8.1, men inte alla i vissa fall.

Här kan du behöva hämta sådana själv.
Detta märker du dock när du väl är där och vi skall inte gå händelserna i förväg.

 

Kan du prova detta och återkomma?

 

Jag är inte närvarande under några timmar men du behöver å andra sidan tid för detta.

 

Åge

 

P.S. Redigeringen är en korrigering av mig för att jag angivit fel uppdatering som "Måste"-uppdatering för att få Windows AppStore att aktivera uppdatering till Windows 8.1. KB2871389 är den som krävs och KB2917499 kan behövas i undantagsfall om KB2871389 inte ger verkan. Beklagar djupt att jag förväxlade dem i hastigheten vid skrivandet av inlägget. D.S.

 

P.S. Ytterligare ett tillägg i texten ovan, där konfigureringen av Windows Update ställs som inaktiverat. Detta för att inte riskera att någon uppdatering installeras som spärrar installationen av KB22871389. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Bra Åge N, en utförlig anvisning som jag själv skall försöka att komma ihåg.

 

Men nu åter  till TS:

En sak är jag brydd över; du säger i första inlägget att "File Insight" rapporterat något, sedan att du installerat Comodo Antivirus?

 

Om jag inte är fullständigt fel ute, så tillhör "File Insight" endast Norton Antivirus (av legitima program) och då undrar jag om du har eller haft detta antivirus program installerat och ovanpå detta installerat Comodo?

Vilket då skulle kunna orsaka "krock" och ställa till med bekymmer.

 

Jag får det inte riktigt att gå ihop...

 

Men följ Åges anvisningar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för all hjälp

 

Cecilia:  jag försökte att avinstallera COMODO, men den visst gick bara halvvägs.

Flyfisherman: Ja det ligger ju en provversion med nån månads giltighet av Norton som "deafault" vid köpet av denna Compac jag hann aldrig avinstallera den innan strulet började

Åge: Jag följer dina instruktioner, men solen skiner.... så jag går nog ut på em istöllet

 

Återkommer sen med resultat

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen


 


Problemet är att jag bara har en kort tid på mig innan datorn lägger av, jag hinner inte ens få upp en websida innan den dör därför kan jag dessvärre inte gå in o avinstallera Norton


 


När jag följer Åges tips om kommadopromten så går det bra ett tag..... 


5. En svart ruta med vit text skall nu öppnas.


6. Skriv in följande, exakt som det står skrivet här:


 


DISM /Online /Cleanup-image /RestoreHealth


 


Jag lyckas skriva DISM sen hänger själva tangentbordet så det går inte längre att skriva nått, ingenting funkar och en stund senare så dör maskinen på nytt.


Funderar på att lämna in eländet på "service" i morgon, tips på nått bra ställe i Stockholm gärna norra sidan (Täby)?


 


Återigen tack för ert engagemang.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Oj, Det lät lite trist.

 

Men detta är ju en laptop?

Compaq? Modellbeteckning?

 

Alla sådana kommer ju med en återställningspartion, vilket betyder att man kan återställa datorn till exakt det läge den var när den levererades.

I så fall kommer alla personliga och lagrade filer försvinna inkl. egeninstallerade program och datorn måste köra igenom alla Windows Update etc.

 

Men som sista utväg:

Eftersom jag inte vet vilken modell det är så ger jag den generella knappen F9, F10 eller F11 direkt vid uppstart.

Du kommer då till en meny där du kan välja att återställa datorn.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...