Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MatsLo

LÖST Virus? Ominstallation?

Rekommendera Poster

Det är en Compac CQ 58 inköpt på Elgiganten sept 2013 en typisk billig surfdator förunder 3000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst är det väl några siffror/bokstäver till i modellbeteckningen?

Tex. Compac CQ 58

-115SO

-200

-BF9VM

Etc.?

Titta på etiketten på baksidan eller under.

[Edit] F11 verkar det vara du skall trycka på direkt vid uppstart, då kommer ett menyval att återställa datorn till leveransskick.

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

CQ58-d55SO heter modellen.

Jag tryckte in F11 och fick upp en meny om återställ datorn allt på svenska och i "normala menyer" dvs inte i promtläge. Datorn äger att den återställs och detta kommer att ta lång tid, när jag gjorde det 1a gången så tog det mellan 12-15 timmar så vi håller återigen tummarna att det skall funka denna gång.

Jag återkommer när återställningen är klar eller att den strular på nytt

Återigen stort tack för ert egangemang

efter 1 timme och 15 min så har datorn återställts med 5%, dvs allt går bra  :thumbsup:

Redigerad av MatsLo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:thumbsup:

När allt är klart och du har startat om datorn, kör Windows update och omstart.

Repetera detta tills det inte finns flera Windows uppdateringar.

Därefter installerar du du ditt  Antivirus program innan du börjar med någonting annat.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det ser ut att ha gått bra

Åge föreslog ju att jag skulle köra up update till W 8.1 direkt utan att uppdatera Windows update, det var ju det som ställde til det sist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det ser ut att ha gått bra

Åge föreslog ju att jag skulle köra up update till W 8.1 direkt utan att uppdatera Windows update, det var ju det som ställde til det sist

Oj.  :blush:

Javisst! Följ Åges guide. :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu skrivit in alla grunduppgifter mm i datorn och installerade KB2917499 enligt Åges instruktion nedan:

Nedan ger jag dig information om hur du hoppar över alla de drygt 100 uppdateringarna för W8 innan du ger dig på uppdateringen till W8.1.

Den enda uppdatering du behöver installera är nämligen:

KB2917499

Du hämtar den här om du har 64-bitarsversionen av W8:

http://www.microsoft...s.aspx?id=41582

Du hämtar den manuellt och installerar enbart denna.

När installationen är klar startar du om datorn.

När datorn har startats om går du in i AppStore och då kommer du att bli erbjuden uppdatering till W8.1.

Att installera KB2917499 gick bra jag startade om datorn o gick till "Store" där jag försökte att hämta W8.1 men det hände ingen trots upprepade försök, jag kom aldrig in på hämtningssidan , detsamma gäller om jag försöker hämta någon annan app tex när jag klickar på Populära gratisappar"  eller nån annan färgglad bild, själva knappen markeras men inget händer. Uppe i högra hörnet på skärmen  står det "Uppdateingar (19)" 

Att surfa på vanliga sidor med IE går bra likaså om man kollar på andra förinstallerade appar som mail eller kartor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du skapat ett Microsoft konto och är inloggad på datorn med detta, så du inte har lokal inloggning?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-user-account#create-user-account=windows-8

Ett Microsoft-konto är en e-postadress och ett lösenord som du använder för att logga in i Windows. Du kan använda vilken e-postadress du vill, men det är bäst att välja en som du redan använder för att kommunicera med vänner och logga in på dina favoritwebbplatser. När du loggar in på datorn med ett Microsoft-konto ansluter du din dator till de människor, filer och enheter som är viktiga för dig. (Om du behöver en e-postadress kan du få en gratis av oss.)

Och detta behövs för att komma in i Microsoft App store

1. Öppna Start genom att svepa in från den högra kanten av skärmen och trycka på Start. (Om du använder en mus pekar du längst ned till vänster på skärmen, flyttar pekaren ända in i hörnet och klickar på Start.)

2. Tryck eller klicka på kontobilden och välj sedan ett annat konto i menyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

Jo jag har ett  @live.com konto som jag loggar in på datorn med, detta konto och ett lösenord  måste jag ange för att komma in på datorn

När jag klickar på kontobilden (övre högra hörnet)  så får jag bara upp:

Byt Profilbild

Lås

Logga Ut

Redigerad av MatsLo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du har en del märkliga fenomen med din dator och ominstallationen. :)

Jag använder aldrig ett Microsoftkonto när jag skapar konto i Windows 8 eller 8.1. Jag använder alltid ett lokalt konto.

Det fungerar utan problem på alla de datorer jag hjälpt till med Windows 8 och 8.1 liksom mina två egna (bärbar och numera en stationär).

Jag ser också att informationen jag gav dig i inlägg nummer 20 är fel!

I stressen när jag skrev inlägget är det fel uppdatering jag angivit sim krävs. Den uppdateringen som finns med i det inlägget behövs bara i fåtal fall om den rätta uppdateringen inte fungerar.

Mitt misstag ligger i att jag sparat båda filerna i en mapp i min dator med all annan information och installationsmaterial jag har för Windows 8.

En mapp heter "Måste" och en heter "ibland".

Den uppgivna filen i inlägg nummer 20 är den som är "Ibland".

Beklagar mitt misstag och jag skall genast korrigera inlägget så det blir rätt.

Innan dess vill jag be dig hämta den korrekta, nämligen den här:

KB2871389

Du hämtar den för Windows 8.0 64-bitars här.

Den här gången blir det rätt.

Det gör inget att du installerat den andra uppdateringen. Den hjälper enbart till om den ovanstående uppdateringen inte ger verkan.

Återigen, beklagar så jättemycket att jag angav fel uppdatering som "Måste"-uppdateringen! :wub:

Vänligast

Åge

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=40098

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej alla!

Inlägg nummer 20, skrivet av mig, är nu korrigerat så rätt uppdatering anges och länkas till.

Beklagar djupt mitt misstag och att jag orsakar MatsLo extra besvär i allt trubbel han redan har.

Nu skall det fungera med AppStore, oavsett om det är ett lokalt konto eller Microsoftkonto som används för inloggning på datorn.

Åge

Redigerad av Åge N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
..//..

Jag använder aldrig ett Microsoftkonto när jag skapar konto i Windows 8 eller 8.1. Jag använder alltid ett lokalt konto.

Det fungerar utan problem på alla de datorer jag hjälpt till med Windows 8 och 8.1 liksom mina två egna (bärbar och numera en stationär).

..//..

Jag har däremot den erfarenheten att man måste använda ett Microsoft konto för att kunna gå in på Microsoft store och ladda ned vissa produkter.

Sedan kan man naturligtvis välja att växla konto till sitt lokala.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/system-requirements

Microsoft-konto behövs för vissa funktioner

Men vid min nästa Windows 8 installation skall jag använda mig av din eminenta guide, Åge, så ser jag ju då om det behövs eller inte.

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har däremot den erfarenheten att man måste använda ett Microsoft konto för att kunna gå in på Microsoft store och ladda ned vissa produkter.

Sedan kan man naturligtvis välja att växla konto till sitt lokala.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/system-requirements

Hej Flyfisherman,

Här kan jag inte säga emot dig när det gäller andra program än uppdateringen till Windows 8.1.

På alla datorer jag ominstallerat eller installerat Windows 8.0 på och därefter lagt in KB2871389 så har uppdateringen till Windows 8.1 alltid dykt upp så snart jag bara klickar på appen AppStore.

Det dyker upp (i mina fall) ett ljusare grönt band mitt över skärmen "Uppdatera till Windows 8.1".

Det är bara att klicka på detta band så startar hämtningen av Windows 8.1 i ett nytt fönster.

Någon inloggning till själva AppStore behövs aldrig på någon av datorerna jag jobbat med (och det har blivit ett 10-15-tal vid det här laget). :)

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Åge

Det går inte att installera denna KB2871389 ,den hämtas korrekt och installationen rullar på men när den "gröna statusbaren" är klar så kommer Följade uppdatering installerades inte Uppdatering för Windows (KB2871389 )???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej MatsLo,

Öppna Windows Update och klicka på "Installerade uppdateringar".

Finns det andra uppdateringar installerade än KB2917499?

Är Windows Update satt till att installera uppdateringar automatisk kan Windows ha börjat installera alla uppdateringar och då kommer det inte alltid att vara möjligt att installera KB2871389.

Om inga andra uppdateringar än KB2917499 finns installerade, välj att avinstallera denna uppdatering, starta om datorn och prova att installera KB2871389 igen.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står att det finns 100 uppdateringar tillgängliga samt att datorn hela tiden letar upp nya uppdateringar, det står vidare att datorn är inställd på automatiska schemalagda uppdateringar.

När jag trycker på "Sök uppdateringar " så tar det en evinnerlig tid.

Frågan är om jag skall backa bandet och göra om installationen igen och gå direkt på W update, alt inte göra någonting utan helt enkelt börja använda datorn med W8 jag tror inte att W8.1 är ett så stort lyft att det är värt att vänta på Bättre att kunna köra datorn än att hela tiden bråka med den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett problem i att inte uppdatera till Windows 8.1 och Update 1.

Från och med den 9 juni slutar Microsoft att skapa uppdateringar till Windows 8.0. Enbart de som uppdaterat till Windows 8.1 och Update 1. kommer att erbjudas uppdateringar.

Det innebär att de säkerhetshål som finns inte kommer att täppas till av Microsoft.

Det är således rekommenderbart att uppdatera till Windows 8.1.

Jag tycker det vore mycket intressant att se hur din installation ser ut och varför uppdateringen inte vill installeras.

Vad händer om du högerklickar på uppdateringen och i menyn väljer "Kör som administratör?

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

OK, ja det var kanske inte helt oväntat att det skulle vara nått sånt med i bilden, just nu står datorn o tuggar igen

"Konfigurerar Windows-funktioner 15% slutfört, Stäng inte av" 

Går ut med hunden istället....

Återkommer med resultat av dina tips senare när hund är rastad och datorn tuggat klart

1 timme senare

Nu var konfig tydligen klar och såväl hud som husse rastade.

Jag provar nu att installera KB287189, vilket gick bra datorn startas om och jag prövade att gå in i AppStore för att hämta 8.1

Och nu! se det funkar :thumbsup: , hämtningen av 8.1 har startat, återkommer när det är klart eller om det strular

Mats

Redigerad av MatsLo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Windows 8 stöds i 24 månader från det att 8.1 släpptes, vilket är ett bra tag till. Däremot om man har uppgraderat till 8.1 är det nödvändigt att installera Update 1 innan 9 juni för annars missar man säkerhetsuppdateringar.

http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?alpha=Windows+8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Just nu så tuggar 8.1, Laddar ner står det på skärmen det har väl hållit på i 10-15 min, hur lång tid tar det? jag har fiber så hastighet in i huset är ingen flaskhals sen är det trådlöst med nån standard router.

Det är en horisontal "statusbar" den är helt grå som den var när den startade, under "statusbaren" står det Laddar Ner

Redigerad av MatsLo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vissa tar det många timmar, det är ju inte bara beroende på hur snabb hastighet du har utan även på Microsofts server och vägen emellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller att hämta och installera allting via Windows Update efter en nyinstallation, inkl. omstarter och köra Windows update igen (vilket alltid bör repeteras tills det inte finns mer), så får man samtidigt helt enkelt beställa in en stor portion med tålamod... :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hämtar W8.1 tar det mellan 2 och 3 timmar innan det är klart.

Då har jag 100Mb/sek nedströms (99,6Mb/sek uppmätt mot Bredbandskollen).

Uppdatering till Windows 8.1 kräver, precis som Flyfisherman skriver, tålamod och ännu mer tålamod.  ;):P

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Windows 8 stöds i 24 månader från det att 8.1 släpptes, vilket är ett bra tag till. Däremot om man har uppgraderat till 8.1 är det nödvändigt att installera Update 1 innan 9 juni för annars missar man säkerhetsuppdateringar.

http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?alpha=Windows+8

Så var det ja. Tack för tillrättaläggandet!  :thumbsup:

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar

Uppdateringen pågår och "Uppdateringsbaren" är väl snart helt klar ca 80 %  "Samlar in information" står det, ja ja jag gör annat under tiden 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...