Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar om sig upprepande.


sensei123

Rekommendera Poster

Tjenare! Hade nyligen problem med min dator och fick väldigt bra lösningar härifrån så tänkte höra om ni kan hjälpa mig ännu en gång. Har tyvärr stött på ett nytt problem nu istället då datorn startar om sig själv utan synlig anledning. Den kan ha varit igång i 40 timmar eller i 10 minuter, det finns inget sammanhängande och det har hänt några gånger innan men har aldrig stört mig på det som nu. Det  kommer från ingenstans och när den väl har börjat så blir det mer allvarligt fram till att den slutar och sedan funkar i en månad. Datorn kan starta om sig direkt efter start, den behöver inte komma in i windows eller något utan det kan ske under uppstart. 

 

Har provat några saker för att se om det var något fel:

 

Testat minnena på datorn: Inga fel hittades.
Precis formaterat datorn så inga virus eller så.

Haft något program som kollar värmen i datorn men det var inte det heller.

Självklart kollat så att alla sladdar sitter i ordentligt och inte glappar.

 

Vet inte vad mer det kan vara och hittar inget hjälpsamt på internet. Datorn är ca 4 år.

 

Nvidia geforce gtx 460
Intel i7 950.

Asus P6X58D "Extreme Design Motherboard".

Corsair CX 600
Windows 7
Western Digital 1TB hårddisk.

 

 

Efter startreparation stod detta: Probleminformation

 

Problemsignatur:

Problemhändelsens namn:     StartupRepairOffline
Problemsignatur 01:  6.1.7600.16385
Problemsignatur 02:  6.1.7600.16385
Problemsignatur 03:  unknown
Problemsignatur 04:  0
Problemsignatur 05:  AutoFailover

Problemsignatur 06:  1

Problemsignatur 07:  BadDriver

OS-version:  6.1.7601.2.1.0.256.1

Språkvariant-ID:  1053

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

datorn startar om sig själv utan synlig anledning. Den kan ha varit igång i 40 timmar eller i 10 minuter, det finns inget sammanhängande och det har hänt några gånger innan men har aldrig stört mig på det som nu. Det  kommer från ingenstans och när den väl har börjat så blir det mer allvarligt fram till att den slutar och sedan funkar i en månad. Datorn kan starta om sig direkt efter start, den behöver inte komma in i windows eller något utan det kan ske under uppstart.

 

Det här låter precis som min förra (eller förförra?) dator. Fanns absolut ingen logik alls, ingen ens aningen röd tråd att följa.

 

Visade sig vara dåliga kondensatorer.

Har du kollat dessa?

 

LÄNK till en bild med dåliga kondensatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter precis som min förra (eller förförra?) dator. Fanns absolut ingen logik alls, ingen ens aningen röd tråd att följa.

 

Visade sig vara dåliga kondensatorer.

Har du kollat dessa?

 

LÄNK till en bild med dåliga kondensatorer.

 

Vad jag kan se så ser allt bra ut på den fronten. Vad kan man göra om det är där problemet ligger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser alla kondensatorer bra ut, dvs. ingen som buktar eller har läckt så får man anta att de är hel, även om de kan vara dåliga ändå.

Hittar man trasiga kondensatorer kan det gå att löda bort dem och ersätta med nya. Men då bör man ha hållit på med lödning tidigare. Veta vad man gör alltså..

 

Är det många så kanske det är bättre med ett nytt moderkort, tyvärr.

 

Installera programmet BlueScreenView och  kolla där vad som visas.

 

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser alla kondensatorer bra ut, dvs. ingen som buktar eller har läckt så får man anta att de är hel, även om de kan vara dåliga ändå.

Hittar man trasiga kondensatorer kan det gå att löda bort dem och ersätta med nya. Men då bör man ha hållit på med lödning tidigare. Veta vad man gör alltså..

 

Är det många så kanske det är bättre med ett nytt moderkort, tyvärr.

 

Installera programmet BlueScreenView och  kolla där vad som visas.

 

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

 

 

Har gjort det men självklart startade datorn inte om sig på hela dagen efter jag installerade programmet. Får vänta och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det men självklart startade datorn inte om sig på hela dagen efter jag installerade programmet. Får vänta och se.

 

Men programmet ska lista alla tidigare "Blue Screens" (Edit: Även om du inte hinner se någon sådan blåskärm så är det nog detta som händer vid dessa omstarter)

 

Edit: Så här ser det ut hos mig, just nu:

 

post-52940-0-34090500-1395651225_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att sådana omstarter riskerar att skada filsystemet så att andra/ytterligare fel och omstarter inträffar.

(Detta hände min dotters dator bara för några dagar sen)

Se till att ta backup på det viktigaste som ex. bilder, dokument, e-post, e-postkontakter, kontoinställningar, favoriter/bokmärken osv.

 

OM det nu skulle vara så att man måste byta moderkort för att slippa problemen så kan filsystemet ha hunnits skadas så att vissa saker ändå inte är åtkomliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...