Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MBQ

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har stora problem med min dators tangentbord!! :(

Datorn är en Packard Bell Easynote LE med Windows 8 installerat.

 

Nu till problemen:

 

Rätt vad det är så startar en skärmläsare upp utan att jag gjort något medvetet kommando för att det ska bli så. Är det någon som vet vad det är som händer och hur man kan bli av med problemet?

 

Ytterligare ett problem är att tangenterna ger felkommandon. Exempelvis om jag trycker c så kommer en meny för inställningar upp. Trycker jag p kommer en annan meny upp o.s.v. Detta händer då jag ska söka efter en site i adressfältet eller på google. Har både internet Explorer och google chrome på datorn och det spelar ingen roll vilken av dessa jag går in på, problemet finns där ändå. Antar att detta talar för att det är något med inställningarna på tangentbordet att göra. Är tacksam för hjälp med hur jag i så fall behöver göra för att få bort det. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Kontrollpanelen finns instyällningar för vilket tangentbord du vill ha men frågan är om det verkligen är det som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt av något när jag skriver i word-dokument exempelvis. Problemet är att det inte krånglar hela tiden. Ibland kan jag "lura" datorn genom att gå in på någon sida genom de ikoner/genvägar som ligger i favoriter-fältet på datorn. Efter det kan jag ibland skriva bokstäverna i adressfältet utan det kommer upp olika menyer.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för menyval i de här menyerna som kommer upp, är det sådant som hör till webbläsarna eller är det något helt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för menyval i de här menyerna som kommer upp, är det sådant som hör till webbläsarna eller är det något helt annat?

 

Det är menyer över hanterande av själva datorn ex installera skärmläsare, kontrollpanelen m.m. Känns som om det uppstår "genvägar" kopplade till olika knappar på tangentbordet. Har det väl kommit igång så är det samma meny som kommer upp varje gång jag trycker ex. c.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att verkar som att Windows-tangenten är nedtryckt om du jämför med tangentbordstryckningarna på http://productivity.ben61a.com/windows/windows-8-shortcut-keys.php t ex att L går till låsskärmen?

 

Om inte se hur det fungerar efter en så kallad ren start:

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad "ren start"
1. På Startskärmen skriver du msconfig och trycker sedan på Enter.
2. Välj fliken Tjänster i dialogrutan Systemkonfiguration.
3. Markera kryssrutan Dölj alla Microsoft-tjänster och sedan klicka på Inaktivera alla.
4. Välj fliken Autostart.
5. Klicka på Öppna Aktivitetshanteraren
6. Klicka på varje program följt av en klick på knappen Inaktivera.
7. Stäng Aktivitetshanteraren.
8. Klicka på Verkställ/OK i dialogrutan Systemkonfiguration.
9. Starta om datorn.

Steg 2. Se om problemet upphör

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start
1. På Startskärmen skriver du msconfig och trycker sedan på Enter.
2. Välj fliken Allmänt.
3. Klicka på Normal start.
4. Välj fliken Tjänster.
5. Klicka på Aktivera alla.
6. Välj fliken Autostart.
7. Klicka på Öppna Aktivitetshanteraren, aktivera alla Autostart-objekt.
8. Stäng Aktivitetshanteraren.
9. Klicka på Verkställ/OK i dialogrutan Systemkonfiguration.
10. Starta om datorn.

 

Om problemet upphörde får man pröva sig fram med bocka för och bort (grupper av) olika tjänster och Autostart-objekt tills man kommer fram vilken det är som påverkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...