Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skulle bara köpa en dator! Det tog två månader!


Biker10

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag skall nu berätta en smått otrolig historia, det börjar med ett presentkort hos Inet, som jag fick för ett tag sen, och som jag bestämde mig för att till lösa in.

Den 31 augusti 2013 åkte jag till Ringön i Göteborg för att titta på utbudet, där jag pratade med en försäljare fram och tillbaka, och vi kom överens om att en ASUS G 750 JW. skulle passa mig, den var det det bra prestanda i, och skulle passa mina behov.

 

Jag åkte hem och packade upp den, starta upp den, uppdatera sedvanligt, men jag upptäcker inte först, att det inte är som det skall vara, det kommer smygande efter ett par dagar.

Jag ringer till supporten på ASUS som skulle kolla upp hur man löser det, han skulle skicka ett mail till mig, senare den dagen, jag har fortfarande inte fått något mail från dom, jag ringde till dom igen, denna gången visste inte ens supporten vad det var för mjukvara som datorn innehöll?

(Problem som uppstår: Den fryser och låser sig, den tar lång tid att ladda upp, den behåller inte personliga inställningar, fyller i inloggning koder själv, och när man pratar i headsetet, så hör man sig själv som ett fjärran eko, m.m) 

Jag kontaktar supporten på Inet, vi kom överens om att jag skulle komma ner till butiken och lämnade in datorn.

Jag fick efter ett par dagar, besked om att det var fel på den, och att den skulle bli utbytt mot en ny.

Jag åkte ner till butiken igen för att hämta ut en ny, exakt likadan, sen hem och starta upp den och uppdatera som vanligt.

Men den lyckan varade inte långt den heller, efter nästan en vecka, visade det sig att den innehöll liknade fel som den första, ringde till ASUS supporten om den, med dom var helt oförstående på ASUS, och knappt intresserade om problemet, det skall tilläggas, att jag ominstallerade datorerna flera gånger om innan jag ringde om felet, till Inet supporten, och vi bestämde att jag skulle komma ner med datorn, igen! 

Dom hittat felet i den, och det blev en till DOA nr 2 (Dead on arrival) men nu var jag lite skakad av ASUS supporten, och framför allt deras produkter som inte håller vad dom lovar, googlade lite och hittade en artikel här på PC för alla http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.107288 detta gjorde att jag absolut inte vill ha med ASUS eller deras produkter att göra längre.

Nu bestämde jag mig för en MSI GE70 20E-O11NE istället, och ett headset från Qpad, åkte hem, starta upp den, och var rätt imponerad över skillnaden, men förvånad över värmen i den, (98 grader c) Jag försökte att få kontakt med MSI supporten, med det var inte lätt, det finns bara en liten teknikverkstad i västra Götaland, och dom hävisade mig till Danmark?

jag åkte ner till inet och köpte ett tangentbord av steelseries, Apex Raw. Det gick nämligen inte att ha sina händer på den bärbara datorns tangentbord p,g,a värmen.

Efter ett par dagar så märker jag att allt inte står rätt till denna gången heller, hörlurarna piper och tjuter högfrekvent så man blir galen, tangent bordet flippar över och hittar på egna nerslag, den fyller i koder själv??

Nu blir man inte helt klok på nåt längre, Jag blir ganska knäckt av hela denna karusell, ringer ner till  supporten, på Inet ,där vi kommer överens om att jag skulle komma ner till dom på Ringön med grejerna igen. 

Jag bor en bit utanför stan, det är nästan 6 mil tur o retur, plus alla tull avgifter, (GBG har ju fått så fina tullstationer.)

Jag lämnar in alla saker, och blir uppringd från supporten ett par dagar senare, där dom har hittat en hel del fel med datorn och tangentbordet.

Datorn hann aldrig bli uppdaterad till win 8.1

Man tycker att sånt borde stå på hyllan i butiken, så man slipper komma hem och upptäcka sånt som Inet supporten gjorde, att den inte är kompatibelt med win 8.1 och förmodligen inte win 8 heller för den delen, supporten upptäckte att det stod skrivet på deras hemsida, att det rent av skulle kunna skada datorn? Vilket naturligtvis hände mig!

Sånt skall stå på hyllan i butiken, eller vara skriven med varnings text, typ: Denna enhet är inte kompatibel med windows 8, eller att man får informationen framme vid kassan åtminstone! Men ingenstans fans denna informationen. (Skärpning Inet)

Så nu var man riktigt trött i huvudet, allt flängande och farande bara för att jag bestämde mig att lösa in ett presentkort på Inet, för att inte tala om allt arbete som har gått förlorad, jag har inte ens hunnit att lägga in mina tunga arbetsprogram, ljudstudio och bildprogram, office m.m, man blir riktigt knäckt på allt tid som gått förlorat i dessa ärenden.

Jag fick allt ersatt, och ett nytt krediterings kvitto att lösa in, plus lite milersättning.

Jag bestämde mig för att köpa en annan stationär dator med 3års garanti istället.

Det tog mig nästan 2 månader att få tag i en fungerande dator, helt skrämmande, och jag som bara ville vara tacksam över ett presentkort som jag har fått av mina anhöriga.

Här går man in i en butik och förväntar sig att det som finns där, är som det står på omslaget, eller, och på olika medier runt om, men det är tydligen inte så längre idag.

Och det verkar vara många därute som upplever fel, med sina nyinköpta datorer, och man blir riktigt skrämd av hur dåliga prylarna är som slinker igenom kvalitets kontrollen nu mera, och detta verkar vara vedertaget hos alla, även hos en av Sveriges Ledande dator återförsäljare, och producenter av datorer. 

Idag måste man vara försiktig i sitt val av dator idag, och man måste kolla alla möjliga aspekter av problem som kan uppstå med en dator.

Det första man måste kolla, är om det finns några kända problem med det specifika märket, som man går och funderar över, det andra är att det finns nåt som heter DOA (Dead on arrival) detta hade jag ingen aning om, men det är tydligen så att man får sina pengar tillbaka om det upptäcks att det är fel på datorn inom 14 dagar, men man kan se att det är många därute som sitter fast med sina nyinköpta datorer, och som har problem med dom, bara för att man inte har upptäckt felen i tid, det tar en stund att kolla allt som finns i en dator, och provköra.

Så det första man skall göra med den nya inköpta datorn, är att hårdköra allt i den, i alla fall inom 14 dagar.

Det är det enda man kan göra idag, och se om det håller.

Detta kan verka helt fel, när man tänker på det, men tillverkarna har lagen på sin sida idag.

Nu var det så att jag tyckte att detta var ett sånt allvarligt fel, (i allafall för mig) att jag satte mig ner för att skriva till ASUS högsta ledning om problemet, (även til pr avd) för att varna dom vilken dålig PR detta kan medföra för framtiden, med dom har valt att inte bry sig, dom lyssnar inte ens på en liten användare som mig.

Visst kan man tycka att jag har blivit ersatt med nya grejer, och jag har fått milersättning för mina turer fram och tillbaka, men all förlorad tid och planerade arbeten m.m det är nästan det värsta.

Sammanfattningsvis kan man säga att man är ganska rättslös i dator djungeln idag, som konsument, och för många är det ganska mycket pengar som investeras i dessa så viktiga apparater, som hela samhället bygger på, producenter och tillverkare, låter många gånger kunden ta smällen för att kunna göra erforderliga uppdateringar senare om behov uppstår från användarna, och med tanke på att din nyinköpta dator är gammal och ute, redan efter ett och halv, till två år.

Och med tanke på det, så är priset på dessa maskiner väldigt dyra, och det är tillverkarna som vill hålla uppe priserna, för att tjäna så mycket som möjligt, dom är till och med beredda att gå över gränsen, om dom kommer att fungera eller inte,och man märker att dom tjänar alldeles för bra, för dom bryr sig inte om den lilla användaren längre, vad hon, eller han tycker, eller om dom får fel på sakerna som dom spottar ur sig på fabrikerna. det är alltså sämre och sämre saker som kommer ut ur fabrikerna, priser och människor pressas mer och mer, i en evig spiral!  Och att det finns en bra support när det gäller såna här saker, är många gånger långt mer viktigare än priset.

Va fan, och jag som bara skulle in och köpa mig en dator för present kortet, från mina anhöriga, och det tog nästan två månader att få tag på en fungerande dator, och inte blev den bärbar heller, och kom inte och säg att jag hade extrem otur, det finns faktisk nåt som heter undermåliga produkter, det finns inte sån skrock idag 2013, det kanske är dags att ifråga sätta datorernas förträfflighet, i alla fall vid inköp och test.

 

BK10

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har verkligen haft otur med flera dåliga datorer på rad, även om du nu inte gillar ordet "otur".

 

Du har rätt till ersättning för samtliga direkta kostnader du har haft enligt Konsumentköplagen, så vitt jag förstår av Konsumentverkets webbplats. Man har 6 månaders garantitid och under den tiden är det säljaren som ska bevisa att det inte var fel på datorn när den såldes, även om det inte kallas för DOA om det inte är fel omedelbart. Datorer är så prispressade idag när alla ständigt söker efter de billigaste produkterna för en viss prestanda och att det alltid ska vara de senaste produkterna att tyvärr vissa saker blir lidande, t ex leveranstester.

 

Newegg är ofta ett bra ställe att kolla upp produkter på: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=34-231-089&SortField=0&SummaryType=0&Pagesize=10&PurchaseMark=&SelectedRating=-1&VideoOnlyMark=False&VendorMark=&IsFeedbackTab=true&Keywords=%28keywords%29&Page=1#scrollFullInfo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...