Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Casper05

Rekommendera Poster

Hej

Casper 13 år

 

För lite mår än 2 år sedan så byggde jag och min mammas sambo en dator och idag så skulle jag bara kolla något och så såg jag att man kunde kolla och ändra (tillfälleigt) på kårdena i Google så jag gick in på en random vidio på Youtube och skulle ge den mer visningar och då satte jag för många nior och nu är allt helt svart jag har stängt av strömmen klickat på starta om knappen (en fysisk knapp) ingen händer vad ska jag köra vågar ej berätta för mina föräldrar hjälp sökes fört

 

 

 

 

Kommer jag att behöva köpa nya delar och isåfall vilka och vart? 

 

 

Är det mjukvara problem eller hårdvara problem och hur kan man se skillnaden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

Nej jag tror inte det skall vara så allvarligt med detta.

Slå på strömmen och starta datorn som vanligt, vänta c:a en minut och starta webbläsaren som vanligt och berätta vad som sker?

Innan vi tar nästa steg för tips, men nya delar tror jag inte på.


Däremot kanske uppgradering av diverse drivrutiner?

Men då behöver vi veta lite mer om datorn: fabrikat och modellbeteckning på moderkortet samt fabrikat och modellbeteckning av grafikkortet?

Och vilket operativsystem: är det Windows 10 eller Windows 7, Windows 8?

Är du osäker kan du ladda ned gratis Speccy, det talar om alla detaljer. Obs! att se till att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej och välkommen till Eforum.

Nej jag tror inte det skall vara så allvarligt med detta.

Slå på strömmen och starta datorn som vanligt, vänta c:a en minut och starta webbläsaren som vanligt och berätta vad som sker?

Innan vi tar nästa steg för tips, men nya delar tror jag inte på.


Däremot kanske uppgradering av diverse drivrutiner?

Men då behöver vi veta lite mer om datorn: fabrikat och modellbeteckning på moderkortet samt fabrikat och modellbeteckning av grafikkortet?

Och vilket operativsystem: är det Windows 10 eller Windows 7, Windows 8?

Är du osäker kan du ladda ned gratis Speccy, det talar om alla detaljer. Obs! att se till att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen.

Mvh :)

Jag prövade de de sa men inget hände. Det är fortfarande helt svart

 

Innan när jag satte på den så lyste mit tangentbord men ej musen(jag har Windows 10)

 

Men tack för hjälpen 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullkomligt omöjligt att något du gör på en webbsida, t ex i Youtube, kan göra så att datorn inte startar så det finns inget samband utan det bara råkade vara just då som något i datorn gick sönder eller liknande. Prata med dina föräldrar, det som hänt är inte ditt fel.

 

Startar fläkten när du försöker starta datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut strömkontakten från vägguttaget.

Sedan skall du mycket noggrant kontrollera grafikkontakten, den kabeln som går mellan bildskärmen och datorns grafikport: att kontakterna verkligen sitter fast i båda ändar.

Är det så så har du hittat problemet.

 

Om inte så skall du försöka att ta loss grafikkabelns kontakt vid datorn, den sitter ju på grafikkortets grafikport, sedan om det finns en annan exakt likadan grafikport där så kopplar du in grafikkabel-kontakten i denna.

På dessa kontakter är det i regel 2 st. skruvar med plast-topp och dessa måste du först lossa på för att få loss kontakten.

Dessutom när du skruvar ut dessa en bit (ja dom kommer att sitta kvar) så skall du "rucka" lite på själva kontakten för att den skall komma lös - men inget våld.

 

Sedan försök flytta den till annan grafikport, annars sätt tillbaks den och växeldra skruvarna: alltså skruva lite på ena, sedan lite andra, sedan lite på första igen osv. Det är för att själva kontakten skall komma rakt in och inte sitta snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, alltid något.

 

Tycker du att du klarar av att göra det som Flyfisherman skrev eller behöver du hjälp av någon vuxen?

Han som du byggde datorn med kanske kan hjälpa dig att felsöka.

 

Brukar datorn pipa till när den startar och/eller brukar Windows låta något när det startar?

Hörs i så fall de ljuden nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill så fortsätter vi i morgon nån gång på förmiddagen/mitt på dagen när du sovit ut?

Och var inte brydd om det kliver in andra som försöker hjälpa till, det är så E-forum fungerar: alla hjälps vi åt.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Casper05 kan du beskriva utförligare vad du gjorde?

Var läste du att man kunde ändra på något?

Laddade du hem något program för att kunna göra ändringen du ville göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker du har ändrat i grafikkortets inställningar till en upplösning / uppdateringshastighet / uppdateringsfrekvens som skärmen inte klarar.

Testa och starta datorn i felsäkert läge.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

Lyckas du med det är inget skadat i datorn utan det är "bara" att "återställa" inställningarna för grafikkortet, HUR vet jag inte, kör inte W10......

upplösning (troligen inte det du ändrade !?), behöver därför troligen inte ändras.

uppdateringsfrekvens ett "säkert" förslag är 60Hz, brukar de flesta skärmar klara.

 

Har varit med om det här själv, sonen höjde uppdateringsfrekvensen tills plattskärmen inte hängde med, blev svart.

Löste problemet genom att stänga av datorn,

byta skärm till "tjockskärm" som klarade höga uppdateringsfrekvenser.

Starta datorn och när den gått igång sänka uppdateringsfrekvensen till 60Hz.

Och efter detta, byte till sonens plattskärm så funkade allt som det skulle igen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...