Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macar är sexigast!


Carl Hult

Rekommendera Poster

micke

 

"1) och naturligtvis får inte konsumenterna välja...

- Jo mellan Nvidia och ATI. Det sitter ett ATI-kort i minsta modellen och Nvidia i de 3 andra men om du prompt vill ha ett ATI-Radeon istället får du det..."

 

vilket val... både nvidia och ati gör en fem sex varianter av sina kort och du har bara möjligheten att välja två av dom sämsta??

 

"2)ja man har sänkt l2 cachen, wroom vad fortare det går

- Nej nu måste du ha supit! Backsidecachen som förut varit Level 2 cache är numera L3 (1Mb) och den nya (samma hastighet som processorn på 256k) är L2 cache."

 

jo det hade jag faktiskt :) så jag kända för att flama lite, det är ju ni så bra på. men jag undrar om du verkligen vet vad du talar om...

 

"3) Hur stor är L2 cachen på en PC?"

och vem bryr sig? det finns en hel del faktorer än bara storleken som avgör hur bra cachen är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Skapad
  • Senaste svar

micke

 

"Vet du i huvudtaget vad du pratar om?¿?¿?

Skall du köpa den löst för 4-5000kr *Asgarvar* Den kostar nämligen mellan 40 000 - 50 000 kr hos Pioneer *Skärp dig och ta reda på vad du pratar om!*"

 

nä jag hade ingen aning om vad jag pratade om, ännu en flame bara.

men faktum är att dvd-r är sämra än dvd-ram som det finns billiga brännare för idag. enda anledningen till att apple valt det är att man som vanligt inte vill vara kompatibel med någon annan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Öhhh!

Är ATI:s Radeon det sämsta ATI-kortet (skulle inte tro det), beträffande Nvidia så kommer fler kort från Nvidia ganska snart...

(°¿°)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bassman

 

"Vad Jobs säger och vad som är verklighet är väldigt ofta två helt olika saker.

Detta gäller naturligtvis inte bara Jobs, det gäller även Gates, Thorvalds och Pinoccio (men kanske mest Jobs ändå)."

 

:D hi five

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

men snälla lilla ärthjärna....

Den här konfigurationen kan bränna så du kan kolla på vilken DVD-spelare som helst så vad i alla glödheta skulle den inte vara kompatibel med. Den läser och skriver även vanliga CD-R.

 

(°¿°)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Är ATI:s Radeon det sämsta ATI-kortet (skulle inte tro det), beträffande Nvidia så kommer fler kort från Nvidia ganska snart...

 

Hahaha.. nej, ATI Radeon slår fan Geforce2 på nosen i en del tester juh. Särskilt höööga upplösningar i feta färgdjup - sexigt kort. Synd att ATI inte är kända för bra OpenGL-drivrutiner bara...

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

micke

 

"men snälla lilla ärthjärna...."

 

bespara oss...

 

"Den här konfigurationen kan bränna så du kan kolla på vilken DVD-spelare som helst så vad i alla glödheta skulle den inte vara kompatibel med. Den läser och skriver även vanliga CD-R."

 

okej jag skall förklara, alla andra väljer dvd-ram för att den tekniken är mycket bra anpassad för datorer. man kan skriva flera gånger på en dvd-ram skiva.

ingen förutom apple har valt dvd-r, så kompatibel är kanske fel ord.

apple är mer som han som alltid köper det äckligaste godiset så han slipper dela med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

micke

 

"Öhhh!

Är ATI:s Radeon det sämsta ATI-kortet (skulle inte tro det), beträffande Nvidia så kommer fler kort från Nvidia ganska snart..."

 

dom har ett kort med vanligt sdram på som är sämre, men dom har ett helt gäng som är bättre. varför kan man inte välja inte välja deras fantastiska all-in wonder tex?? ett kort som skulle passa utmärkt på mac som man nischar mot audio/video.

antagligen för att det krockar med apples egna taffliga försök.

 

men det här är inte viktigt, det som är att jag kunde välja vilket kort jag ville till pcn jag köpte förra veckan. DET är viktigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har vi en som inte kan historia! 15" må ha varit nåt som bärbara flock-PC har haft men det mesta annat kan man inte säga att Apple apar efter. Snarare tvärtom. Dessutom, gör Apple saker och ting populära. Det gör t ex inte Dell eller Compaq. Det är först när Apple tar upp nåt som saker börjar hända.

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carl

 

"Här har vi en som inte kan historia! 15" må ha varit nåt som bärbara flock-PC har haft men det mesta annat kan man inte säga att Apple apar efter. Snarare tvärtom. Dessutom, gör Apple saker och ting populära. Det gör t ex inte Dell eller Compaq. Det är först när Apple tar upp nåt som saker börjar hända."

 

exempel carl, ge oss exempel (inte ett utan flera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Menar du att det skulle ha funnits I systemet, som en del av systemet och inte nåt som följt med en CD-brännare, t ex "Direct CD", som väl alla vet hur det funkar? Inte vad jag har märkt. Visa mej den inbyggda funktionen."

 

Herregud, menar du att det skulle vara något nytt bara för att dom bakat in det i systemet? DirectCD har funnits till PC i åratal, själv såg jag inte meningen då och ser fortfarande ingen mening, eftersom en CD inte fungerar som en HD så ska man inte heller använda den som en.

Jag menar, blir det fel mitt i skivan efter 100:e bränningen på samma skiva så är ju risken att allt skiter sig. Personligen har jag 30-40GB HD i varje PC i hushållet så varför skulle man bry sig om några 100MB ligger och skräpar på HDn tills det fyller upp en CD?

 

Folk är teknik galningar, spelar ingen roll om saken verkligen har en funktion eller inte, är det nytt är det lika med bra. Wap telefon, någon..? Köpa aktier på mobil telefonen, please.. Surfa på telefonen, ja herregud...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Ja förstår precis vad du menar men apple kör väll typ Dell och IBM, Compact stuket förutom att du kan ändra lite saker när du köper datorn.

 

Tycker att det var synd att klonerna försvan.

 

Men jag kan också köpa ett annat grafikkort om jag vill ta tex i min gammla 604e PPC som jag trimmat skiten ur och lött på lite nya saker på processorkortet (Ny ocilator bla) i den sitter ett Voodo 3 kort(Jag vet att det inte är något höjdarkort men det var bra när jag köpte det)...

 

Micke

 

 

(°¿°)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om klonerna hade funnits kvar hade Apple inte klarat sig. Tanken var att klontillverkarna skulle sälja billiga konsument-Macar och bredda Mac-marknaden.

 

Men Power Computing och andra sålde prestanda-Macar som var mer prisvärda än Apples 7600 och 9500. Apple tillverkade en massa maskiner som samlade damm på lagren. Det var helt nödvändigt att stoppa klonerna.

 

Läget är helt annorlunda nu, bara tre år senare. Apple har fett med pengar och kan bygga de maskiner kunderna vill ha. Och nu har man en ledning som har fokus, visioner och får saker och ting gjorda.

 

Powerbook G4 käkar pc-laptop till frukost. Himla tur att det inte är en pc för då hade Apple fått allvarliga problem på halsen.

 

 

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

Steve Jobs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, you´ve asked for it. Här är några saker som hade funnits ett tag men i bakgrunden utan att göra mycket väsen av sej när Apple tog upp det:

 

SCSI

IDE

USB

CD-ROM

Mus

Grafiskt gränssnitt

Barbara datorer

 

Ska jag nämna fler saker eller är du nöjd? Saken är den, det spelar ingen roll vem som var först med en sak, det som spelar roll är den katalysator som behövs för att en produkt, t ex GUI, sk bli populär. Apple är en sån katalysator, Dell, Compaq, IBM, Intel är inte några sådana. Dom hoppar på tåget när dom märker att det går bra för en viss teknik.

 

Man kan säga att Apple agerar mellanhand mellan uppfinnarna och dom som skördar frukterna av uppfinnarnas mödor. Det finns ingen utveckling att tala om utan dessa uppfinnare och utvecklare. Grafikkortshysterin började när såna företag som Dell och Compaq märkte att andras datorer hade såna kort, t ex Apple var tidigt ute med ett sånt kort 1997. Utan ett grafikkort är ju de flesta datorer från Dell och Compaq chanslösa mot andras datorer. Grafikkortet har också tagit bort en stor vikt från Intels axlar, då man slipper tillverka dessa processorer som lätt tyngs ner av tunga applikationer. Detta kan nog vara anledningen till att G4:an inte ger mer frames i ett spel då en Mac förlitar sej en aning mer på processorns kraft. Det sista är här är ren spekulation från min sida men spekuleras friskt, det görs det ju från andra sidan så jag vill inte vara sämre.

 

/CArl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske Apple skulle kunna tjäna en rejäl hacka genom att licensiera iMac och iBook till ett eller flera företag och ge järnet i de professionella Macarna? Man kunde behålla Cube inom företaget.

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Folk är teknik galningar, spelar ingen roll om saken verkligen har en funktion

eller inte, är det nytt är det lika med bra. Wap telefon, någon..? Köpa aktier

på mobil telefonen, please.. Surfa på telefonen, ja herregud..."

 

Håller fullständigt med dej på den här punkten. Jag blir galen varje gång jag ser en mobil. Och nu har den hittat in i min familj också. Morsan fick en i julklapp av min storebror. Usch! Enda tillfällena jag ser nåt positivt med en mobil är 1) nödfall, t ex om man gått eller kört vilse 2) om alla andra telefonförbindelser gått sönder och 3) på de platser där vanlig telefon inte finns, t ex sommarstugor.

 

Teknikgalningar, javisst! Vissa tänder ju på detta. Och visst har teknik underlättat för t ex rörelsehindrade (ta Stephen Hawking som exempel) men om man bara "leker" med teknik ser jag ingen nytta med detta. Att kunna bränna en Cd direkt i systemet som man nu kan i en Mac måste få en nyttostämpel, annars är det bara lek.

 

Denna teknik kan vara bra för enkel och snabb säkerhetskopiering av data (i Windows skulle denna teknik vara oumbärlig och jag tror att det kommer nåt liknande i systemet när nu Whistler blir offentliggjort. Kanske inte nu på vårkanten men till sommaren eller hösten.).

 

Nä, det nya är inte att det finns, det nya är att det finns I systemet.

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Den direktkopplade L2-cachen på 256 kB använder klockhastigheten hos processorn. L1-cachen är om jag inte missminner mig på 64 kB. L3-cachen är på 1 Mbyte och körs på 33% av klockhastigheten.

 

Placeringen av cachen är viktig - det är därför som Xeon-processorer är avsevärt snabbare än motsvarande PIII eftersom cachen är stor och integrerad på ett intelligent sätt.

 

När det gäller konkurrensen mot en 1.2 GHz Athlon så beror det på arbetsuppgifterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Vad är det för mening med att ha snabbare kort än de som maximalt kan generera 90 fps. Dels kan inte du som person urskilja hastigheter över ca 25-40 fps och dels så sker nästa begränsning vid svepfrekvensen för bildskärmen som maximalt för de flesta system endast kan hantera 75 Hz. Eller menar ni på fullt allvar att datorn själv tittar på spelet.

 

Och när det gäller snajsiga funktioner i korten så måste speltillverkarna som alla andra se till storleken på marknaden när de programmerar spelen - de flesta använder inte speciella funktioner eftersom mängden nya avancerade kort i relation till de som redan finns eller som är billigare är så litet.

 

Ett bra optimerat system är balanserat - inte beroende på en enda komponent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carl

 

"SCSI

IDE

USB

CD-ROM

Mus

Grafiskt gränssnitt

Barbara datorer"

 

du är ju förfan inte klok, menar du detta på allvar. dina skämtinlägg tar ju priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

"Dels kan inte du som person urskilja hastigheter över ca 25-40 fps"

 

hmpf, vid 60 frames går gränsen. om man inte är väääldigt långsam förstås, men då skall du nog skriva i jag-form i fortsättningen.

 

"Och när det gäller snajsiga funktioner i korten så måste speltillverkarna som alla andra se till storleken på marknaden när de programmerar spelen - de flesta använder inte speciella funktioner eftersom mängden nya avancerade kort i relation till de som redan finns eller som är billigare är så litet."

 

bull, i princip alla som gör 3dspel använder de senaste funktionerna. du behöver ofta inte ens programmera för de senaste funktionerna utan det tar kortet snällt hand om och gör dina spel bättre.

 

"Ett bra optimerat system är balanserat - inte beroende på en enda komponent..."

 

man optimerar alltid mot vad man har behov av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Och om gränsen går vid 60 fps - varför då köpa ett kort som skryter med att det kan hantera 200 fps i en sådan produktiv programvara som Quake III?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

"Och om gränsen går vid 60 fps - varför då köpa ett kort som skryter med att det kan hantera 200 fps i en sådan produktiv programvara som Quake III?"

 

ja, det gör man ju som man vill. man har ju VALET iallafall. det är det saken handlar om. sen finns det mer finesser som man kanske är ute efter som tex Radeon AIW.

 

men 200 fps kanske du kan få ut ur ett geforce 2 ultra om du kör i 640*480 utan lulllull. men man kanske vill spela i 1280*1024 med alla häftigheter påslagna. skall du köra ett spel antialiased så kan du direkt räkna med hälften av frameraten.

 

jag köpte själv ett geforce MX, jag tänkte inte lägga en massa pengar på ett superduper grafikkort. men jag hade ett val...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Vad är det för mening med att ha snabbare kort än de som maximalt kan generera 90 fps. <<

 

Tänk om det fanns ett kort som gav 90 fps i alla lägen...

 

I praktiken kan man tvinga ner även de snabbaste korten till under 10 fps (olidigt hackigt) i de mer avancerade spelen. 10 fps på snabb PC betyder 2-5 fps för er som kör mac.

 

>> Och när det gäller snajsiga funktioner i korten så måste speltillverkarna som alla andra se till storleken på marknaden när de programmerar spelen - de flesta använder inte speciella funktioner eftersom mängden nya avancerade kort i relation till de som redan finns eller som är billigare är så litet. <<

 

Du vet inte vad du pratar om. I de allra flesta spel kan man ställa in grafiken/detaljnivån på ett antal punkter så att man kan få så bra grafik ens dator orkar med.

 

För er som har mac betyder detta att ni får sämre grafik vid samma fps än vi som har PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Är ATI:s Radeon det sämsta ATI-kortet (skulle inte tro det), beträffande Nvidia så kommer fler kort från Nvidia ganska snart... <<

 

Radeon finns i olika varianter. Det kort Apple levererar är ett av de sämre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...