Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macar är sexigast!


Carl Hult

Rekommendera Poster

Gå och göm er, ni Applebelackare!

 

Nu kommer PowerBook G4 med den sexigaste looken nånsin! Sony Vaio, vad är det för nåt?

 

Lite info:

 

500 MHz G4-processor

15,2 tums skärm

1 tum tjock (eller tunn)

5 timmars batterianvändande

Byggd av Titan, därav dess namn "Titanium"

 

Bild kommer att finnas här: http://www.apple.com

 

Glöm inte slogan: Supercomputer to go!

 

Fast jag gillar Power Mac G4s slogan bättre:

 

Power to burn!

 

Och den nya G4:an är också mycket sexig. Vilka andra datorer kan man göra följande i?

 

Sätta i en tom CD-R, låta systemet läsa av den och fråga vad man vill göra med den, öppna denna CD-R i ett tomt fönster, dra en eller flera filer till detta fönster och de kommer att kopieras (på kommando) till skivan! När kommer detta till Windows och andra system? Så snart de upptäcker vad Apple håller på med, som alltid!

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Skapad
  • Senaste svar
Micke Hansson

Processor

  466-, 533-, 667- or 733MHz PowerPC G4 processor; or dual 533MHz PowerPC G4 processors

 Velocity Engine vector processing unit

 Full 128-bit internal memory data paths

 Powerful floating-point unit supporting single-cycle, double-precision calculations

 Data stream prefetching operations supporting four simultaneous 32-bit streams

 256K on-chip level 2 cache running at processor speed, plus 1MB backside level 3 cache running at one-third the processor speed (667MHz and 733MHz systems)

 1MB backside level 2 cache running at half the processor speed (466-MHz and 533-MHz systems)

 133MHz system bus supporting over 1-GBps

 

Memory

 128MB or 256MB of PC133 SDRAM

 Three DIMM slots support up to 1.5GB of PC133 SDRAM using the following (1):

—32MB, 64MB or 128MB DIMMs (64-bit-wide, 64Mbit technology)

—128MB or 256MB DIMMs (64-bit-wide, 128Mbit technology)

—512MB DIMMs (64-bit-wide, 256Mbit technology)

 

Expansion

 Four full-length 64-bit, 33MHz PCI slots

 One AGP 4X slot with graphics card installed

 Two 400Mbps FireWire ports (15W total power) (3)

 Two USB ports (12 Mbps each)

 

Storage(5)

 One of the following hard disk drives:

—30GB 5400-rpm Ultra ATA/66

—40GB 7200-rpm Ultra ATA/66

—60GB 7200-rpm Ultra ATA/66

 One of the following optical drives:

—CD-RW drive (writes CD-R at 8x, writes CD-RW at 4x, reads CD at 32x)

—Combination DVD-R/CD-RW drive (writes DVD-R at 2x, reads DVD at 6x, writes CD-R at 8x, writes CD-RW at 4x, reads CD at 24x)

 Three 3.5-inch hard disk drive expansion bays:

—One ATA drive preinstalled on standard configurations

—Support for up to two internal ATA drives

—Support for up to three internal SCSI drives

—Support for a combination of internal SCSI and ATA drives (up to one ATA and two SCSI)

Optional Zip 250 drive

 

Graphics support

 ATI RAGE 128 Pro graphics card with 16MB of SDRAM graphics memory or NVIDIA GeForce2 MX graphics card with 32MB of SDRAM; installed in a dedicated AGP 4X graphics slot

 Optional ATI RADEON graphics card with 32MB of Double Data Rate (DDR) RAM

 Support for up to 1920-by-1200-pixel resolution at 32 bits per pixel (millions of colors)

 Apple Display Connector (ADC)

 15-pin mini D-Sub VGA connector

 

Communications

 10/100/1000BASE-T Ethernet connector (RJ-45)

 Built-in 56K V.90 modem card(6)

 Optional 11-Mbps AirPort Card; IEEE 802.11 DSSS compliant(4)

 Optional AirPort Base Station containing 56K modem and 10BASE-T Ethernet port(4)

 

°¿°MIKE°¿°]

[inlägget ändrat 2001-01-09 20:35:28 av °¿°MIKE°¿°]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, är inte alla dessa siffror sexiga?

 

Macen är numera datorvärldens Rolls-Royce. Kanske inte den snabbaste i alla lägen, men absolut den VRÄKIGASTE av alla datorer! Folk vill ha äkta körglädje, stil, lyx, flärd, plysch och jävlaranamma som i Power Mac G4, inte kallhet, hårdhet, spetsighet och främlingsskapskänsla som i andra PC-datorer.

 

/CArl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillade Powerbook Titan, 1" hög ca2,5cm 15.2" Widescreen skärm 500Mhz G4, Firewire, USB, V90, Svhs.DVD, och så jävla snygg och billig.. Bärbara Pc kan bara gå och dö

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Ja var det inte en totalt värdelös artist som uttalade sig nyligen med orden "Hellre sexig än smart"

 

Såklart att den var snygg det håller jag med om. Men det gör den ju inte precis bättre på något sätt.

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sätta i en tom CD-R, låta systemet läsa av den och fråga vad man vill göra med den, öppna denna CD-R i ett tomt fönster, dra en eller flera filer till detta fönster och de kommer att kopieras (på kommando) till skivan! När kommer detta till Windows och andra system? Så snart de upptäcker vad Apple håller på med, som alltid!"

--

Det här har väl funnits länge på pc, jag använde det förut i alla fall med adaptecs direct-cd program för ett par år sen.

Bara att dra filerna till cdn så brände programmet in det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det här har väl funnits länge på pc, jag använde det förut i alla fall med adaptecs direct-cd program för ett par år sen.

Bara att dra filerna till cdn så brände programmet in det."

 

Jepp, macoiterna är lyckliga som små barn att få funktioner som funnits länge på PC ,) Men han menade nog att OS:et stöder "paket skrivning"(aka direct-cd), och det gör dessvärre inte Windows i dagsläget utan vi får snällt punga ut med extraslantar för ECDC eller Nero. Men vad gör det ? Vi har juh råd med massor av extra hård/mjukvara för dom pengar vi sparar genom att välja en PC :-) Gläd dig åt lite bilder på IE6 här istället, det lär nog macoiterna få vänta länge på...

 

http://dcemulation.emuunlim.com/whistler/

 

/PaleRider

 

 

 

 

 

*bloody.devil@penguigon*

[inlägget ändrat 2001-01-10 10:24:13 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det funnits I systemet? Nä!!!!!!

 

Nu finns det!

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte IE6 när det uppenbarligen finns nåt bättre för det nya systemet, Omniweb.

 

/Carl

 

-som ska svindla en gammal gumma på hennes pengar i februari och köpa en splitterny Power Mac G4 733 MHz och skrävla med den.

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Behöver inte IE6 när det uppenbarligen finns nåt bättre för det nya systemet, Omniweb."

 

Bah ! Omniweb är alldeles för oprövat, det kommer att bugga ur värre än den sämsta Mac OS9-kopia för överskådlig framtid. Netcrap är stadigt som kebnekaise i jämförelse & IE rulez ,)

 

"-som ska svindla en gammal gumma på hennes pengar i februari och köpa en splitterny Power Mac G4 733 MHz och skrävla med den."

 

Bah igen ! Och varför kunde man inte göra en Dual 733MHz på en gång ? Både moderkort och processor är väl fortfarande ultra-buggiga i dom hastigheterna, Apple är ju inte kända för någon större R&D på teknik-sidan. Ska bli kul att se hur Apple klarar leveranserna till konsument - och vad för trevliga "sprickor i plasten" det blir denna gången. Jag ser dessutom också fram emot prestandatesterna, om Apple klarar att leverera några test-maskiner ;-P

 

/PaleRider

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta bärbara pc är bara skräp i alla fall. Kolla Dells Inpiron 8000 till exempel. En tung, smäckig plastklump med uselt tangentbord - men skärmen är bra det måste man säga.

 

HP:s modeller är väl OK om än inte särskilt märkvärdiga, men Toshiba Portégé och IBM ThinkPad är bäst på pc-sidan tycker jag. Bra prestanda och pris.

 

Fast i jämförelse med PowerBook och även iBook har pc-sidan ingenting som imponerar. Det är PowerBook G4 som gäller.

 

 

 

 

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

Steve Jobs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sätta i en tom CD-R, låta systemet läsa av den och fråga vad man vill göra med den, öppna denna CD-R i ett tomt fönster, dra

en eller flera filer till detta fönster och de kommer att kopieras (på kommando) till skivan! När kommer detta till Windows och andra

system? Så snart de upptäcker vad Apple håller på med, som alltid!"

 

Jag vill som datoranvändare inte idiotförklaras utan vill faktiskt göra lite saker själv, jag gillar nämligen att pilla med saker därför jag äger en dator öht. Mac har för mig alltid känns som datorn som bestämmer åt dig vad du ska göra och hur. *usch*

 

 

/

Trocad since it's almost like trocadero

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"men absolut den VRÄKIGASTE av alla datorer! Folk vill ha äkta körglädje, stil, lyx, flärd, plysch och jävlaranamma som i Power Mac G4, "

 

Jasså? VILL folk det? ...då får vi väl se om Apple lyckas vända 3% install base and falling, jag för min del tvivlar...;)

 

 

 

 

--------------------------------------------------

"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" -SockerConny

--------------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

staffan

 

"Fast i jämförelse med PowerBook och även iBook har pc-sidan ingenting som imponerar. Det är PowerBook G4 som gäller."

 

åh vad är det som imponerar så med dom? kom inte å säg att dom inte känns plastiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Ja det du talar om har funnits lika länge till Mac men i det nya apple programmet funkar det lite annorlunda. Du kan köra DVD:m direkt i en Konsument DVD och du kan lägga till grafiska interaktiva knappar mm..

 

Precis som på en vanlig köp DVD

 

DVS .. Programmet funkar som en.... Ähhhh kolla själv......

http://www.apple.com/idvd/

 

Micke

 

 

(°¿°)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Ehhhh ! Och du har provat Omniweb förstår jag (om inte hur kan du uttala dig om det)

jag har provat beta 1:an och den funkar riktigt bra sånär som på att den inte klarar se allra nyaste kodningarna.

Det har kommit ut 2 nya betor sedan dess men dessa har jag inte provat.

 

Micke

(°¿°)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ehhhh ! Och du har provat Omniweb förstår jag (om inte hur kan du uttala dig om det)"

 

Det var inget konstaterande, det var en spådom ie "det kommer att....". Med att det är alldeles för oprövat kanske jag menade att jag inte har provat det...

 

Men jag skulle ändå inte byta till en Mac, även om man fick fram den bästa webb-läsaren. Det är betydligt viktigare saker än att surfa som går att göra på en dator. Spela spel tex. ;-P

 

/PaleRider

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Powerbook G4 är byggd helt i titan. iBook är byggd som en stridsvagn eller Volvo 240 - komponenterna skyddas av stål. De är allt annat än plastiga alltså. Mycket robusta datorer. Har du testat iBook förresten eller har du bara läst om den?

 

iBook mosar bärbara pc i samma prisklass, och PB G4 spöar vilken pc-laptop som helst, oavsett prisklass.

 

Däremot blir Mac inte riktigt intressant förrän Mac OS X levereras med alla nya Macar. Mac OS 9 är oerhört användarvänligt och lätt att administrera, men klent i förhållade till NT4 i och med att programmen inte har skyddade minnesområden, SMP saknas osv. Om ett program bombar kraschar ofta hela systemet, och det är Macens akilleshäl idag.

 

Men Mac OS X blir förhållandet det omvända. Macen blir den perfekta plattformen, inte Windows 2000.

 

 

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

Steve Jobs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Sätta i en tom CD-R, låta systemet läsa av den och fråga vad man vill göra med den, öppna denna CD-R i ett tomt fönster, dra en eller flera filer till detta fönster och de kommer att kopieras (på kommando) till skivan! När kommer detta till Windows och andra system? Så snart de upptäcker vad Apple håller på med, som alltid! <<

 

Ehhh... skrivning on-the-fly har funnits i 2-3 år eller så till Windows. Menar du att det inte gått i macos tidigare?

 

När ska apple sluta ligga två år efter windows?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det skulle ha funnits I systemet, som en del av systemet och inte nåt som följt med en CD-brännare, t ex "Direct CD", som väl alla vet hur det funkar? Inte vad jag har märkt. Visa mej den inbyggda funktionen.

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> 256K on-chip level 2 cache running at processor speed, plus 1MB backside level 3 cache running at one-third the processor speed (667MHz and 733MHz systems)

1MB backside level 2 cache running at half the processor speed (466-MHz and 533-MHz systems) <<

 

Du vet säkert att på PC går cachen i 100% av processorhastigheten, inte halva eller tredjedelen av farten...

 

> 128MB or 256MB of PC133 SDRAM

 

Grattis. Äntligen kan mac använda samma minne som PC. :-)

 

>> NVIDIA GeForce2 MX graphics card with 32MB of SDRAM <<

 

Otroligt snålt. MX är ju lågprismodellen av kortet med långsammare minne. Är det för mycket begärt med ett riktigt grafikkort med tanke på vad en G4 kostar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> som ska svindla en gammal gumma på hennes pengar i februari och köpa en splitterny Power Mac G4 733 MHz och skrävla med den. <<

 

Lägg du 30 000:- på en ny mac som är hälften så snabb som Athlon. Sen om ett åt kan du sälja den för 15 000:- och köpa en ny mac för 30 000:- som är hälften så snabb som de PC som säljs då. Get ready to be Steved. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Menar du att det skulle ha funnits I systemet, som en del av systemet och inte nåt som följt med en CD-brännare, t ex "Direct CD", som väl alla vet hur det funkar? Inte vad jag har märkt. Visa mej den inbyggda funktionen. <<

 

Det är inte inbyggt i Windows. Det finns i några olika tillbehör, som du givetvis kan få förinstallerat om du köper en dator med CD-brännare från en datorleverantör på samma sätt som Apple förinstallerat sitt program.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Staffan Kjell!

 

Windows 2000 är redan den perfekta plattformen. MacOS X är inte ens en releasad produkt. Gå och göm dig grabben!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...