Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macar är sexigast!


Carl Hult

Rekommendera Poster

>> Placeringen av cachen är viktig - det är därför som Xeon-processorer är avsevärt snabbare än motsvarande PIII eftersom cachen är stor och integrerad på ett intelligent sätt. <<

 

Du har fel. Placeringen av cachen spelar INGEN roll, det är prestanda som spelar roll. Cachen får gärna vara placerad i omloppsbana runt Sirius VII för min del, bara den går i full fart.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Skapad
  • Senaste svar

Dessutom handlar det egentligen inte om att det är bra med 200 fps max i sig, utan om att minimigränsen höjs så att frameraten inte blir synligt låg ens under extrema situtationer! För övrigt är det kul att spela, och är man glad jobbar man bättre! Kanske skulle ta spelpaus istället för kaffepaus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Här har vi en som inte kan historia! 15" må ha varit nåt som bärbara flock-PC har haft men det mesta annat kan man inte säga att Apple apar efter. Snarare tvärtom. Dessutom, gör Apple saker och ting populära. Det gör t ex inte Dell eller Compaq. Det är först när Apple tar upp nåt som saker börjar hända. <<

 

Dell och Compaq låter kunderna välja.

Apple är ett monopolföretag och ger inte kunderna något val. Det är inte samma sak som att något blir "populärt". Under en period såldes alla macar med puckomusen. Är det samma sak som att Apple gjorde den "populär"?

 

Att ha ett monopol har både för- och nackdelen. Fördelen är att man kan standardisera på ett effektivt sätt. Nackdelen är att monopolet alltid förlorar i längden eftersom avsaknaden av konkurrens gör att utvecklingstakten blir lägre.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jag köpte själv ett geforce MX, jag tänkte inte lägga en massa pengar på ett superduper grafikkort. men jag hade ett val..."

 

Bra val ,) Men vad hjälpte det macoiterna om dom så hade en massa coola grafik-kort att välja på ? För att överhuvutaget kunna spela spel måste du för h-e HA TILLGÅNG TILL SPEL !!! Vi vet alla att spelutvecklarna inte vet vad mac är för något :-P Quake 3 och några billiga barn-spel gjorda i director är väl ungefär vad som finns till mac. Jo, jag såg att Graeme experimenterade litet på egen hand, men vad jag vet har han inte sin lekstuga till försäljning till gemene man och han tycks vara väldigt ensam dessutom...GeForce 2 GTS verkar mao vara ultimate overkill för en mac ;)

 

/PaleRider

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> OK, you´ve asked for it. Här är några saker som hade funnits ett tag men i bakgrunden utan att göra mycket väsen av sej när Apple tog upp det:

 

SCSI

IDE

USB

CD-ROM

Mus

Grafiskt gränssnitt

Barbara datorer <<

 

:-)

 

Varför lägger du inte till:

 

Elektriciteten

Glödlampor

Bilen

Skivat bröd?

 

Ditt inlägg är en lysande illustration av vilken drömvärld macanvändare lever i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad surrar du om. Inte bombar en Mac för att en applikation går ner! Det tillhör gågna system. Jag har mängder av Macar med OS från 7.6.1 till 9.1 igång och jag känner inte alls igen mig. Från och med OS 8.5 är det inga problem med det.

 

Jag har också att antal Win NT 4 ws igång och kan inte finna att dessa har någon högre stabilitet än MacOS. På papperet Ja men i verkligheten där jag lever, Nej!

 

Snabbheten!

 

Det går inte att komma ifrån att PC-sidan idag levererar datorer med megahertztal dubbelt så höga som Macsidan. I många tillämpningar är nog också PC snabbare. Tester visar dock att en Mac med dubbla G4 på 500 MHz kan slå en Pentium på 1,3 GHz. Inte alltid men ibland. Nu är ju AMD-processorerna ännu snabbare än Pentium men även dessa som har en klockfrekvens på 1 GHz kan i vissa fall slås av en DP G4 500 MHz.

 

Vad talar för Mac?

 

Ett bra och otroligt logiskt uppbyggt OS.

 

Vad talar emot Mac?

 

Priset!

 

iMac är prisvärd om man nöjer sig med en dator med 15"-skärm och mycket begränsningar för övrigt men sen har Apple inget prisvärt idag på den stationära sidan. Tyvärr!

 

Inget är bra men Mac är bäst!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. Vet du vad du pratar om?? Tror inte det.. Det handlar ju om med vilken kvalité ett kort kan leverera hög framerate. Sitter man på en stor skärm, så kanske man vill kunna köra sina spel i 1280x1024 el 1600x1200 med "allt" påslaget. Detta i så hög framerate som möjligt. Stene, du verkar ha mkt kunskap om en del saker, men varför försvara varje Mac fadäs när det blir övertydligt att argumenten bara blir löjliga?? Dessutom, i 3d applikationer och liknande behövs alltid mer än vad som kan erbjudas, att då svamla om att dom värre korten som inte finns till Mac skulle va "onödiga"... LOL! Gnäll på Apple istället! Varför inte klämma in ett vanligt GF2 GTS DDR? G4:orna är ju så löjligt dyra ändå, så det skulle man absolut kunna kräva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xeon avsevärt snabbare än P3?? Du har testat detta va? Hehe.. Alltid kul att läsa såna inlägg när man själv har direkt erfarenhet, som visar på "lite" andra uppgifter. En singel Xeon är inte ett dugg snabbare än en vanlig P3, kan vara ngt snabbare om man kör applikationer som flushar stora mängder minne kontinuerligt. MEN, om man kör smp system , i synnerhet med 4 cpu:er och uppåt så minskar den stora snabba Xeon cachen "penalties" när processorerna ska slåss om access till primärminnet. Där kan skillnaden vara avsevärd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xeon avsevärt snabbare än P3??

 

Xeon suger fetballe

 

Xeon skall jämföras mot Power 3 Och Power4

 

/tricky

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och försöker skapa mig en bild av powerbook G4,,,, Jag vill på engång klargöra att jag är ytterst dålig på Mac. Har endast fått jobba några gånger med mac ute hos kunder. Sist var det mest G3 och G4. Rent spontant kändes det inge vidare att jobba med macen, kändes seg rent allmänt, kanske var de väldigt defragmenterade, precis som pcn kan bli efter ett tag., Ja G3órna var segare än G4órna. Men kändes långt ifrån lika snabb i operativet som ny en ny pc med mycket ram...Nog om det.. Jag installerade Lotus Notes på macarna. Vet ej om det är Lotus Notes eller Macens fel men oj vad segt Notes kändes på Macen. Kan mycket väl vara så att Lotus gjort ett hafsverk, vad vet jag?

 

Nu till bedömningen av Powerbooken som jag inte sett i verkligheten. Titan, mmm ganska häftigt måste jag säga. Lätt och hållbart material. Men även dyrt... För den som har pengar i överflöd kan det nog vara en "cool" investering. Den ser även mycket snygg och proper ut på bilderna. Ser dock inte om det finns play knappar någonstans men det antar jag...?

Men om priset stämmer på 40-50000 spänn, måste jag säga att det verkar den inte vara värd. Med tanke på att man förmodligen får betala några tusen bara för chassit... Burken är ju gammal efter ett par år och då går det väl inte att byta ut innehållet?

 

IBM Thinkpads kolfiber gillar jag, känns som kvalitet och är nog en bra bit ifrån Titan kostnaden. Men visst Apple ska ha en eloge för att de är först ut!

 

I övrigt är det svårt att göra en bedömning när man inte sett den i verkligheten, så jag stoppar där.

 

Själv blev det en Dell Inspiron 8000 nyligen, som är en aning plastig, vilket jag inte gillar men i övrigt verkar det vara en förnuftig burk med mycket prestanda.

Angående en tidigare skribents uttalande av vikten på ca 3kg, är det något som man gärna betalar för att få mer fart. Jag tycker inte att 1kg hit eller dit spelar någon roll. Använder ryggsäck så kan bära datorn länge. Annars kunde man köpt sig en av Siemens minsta som är rätt käck, men har ganska dålig prestanda.

 

Kortfattad sammanfattning: Snygg design, nytt tänkande.

Men dyrt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Ett par kommentarer:

 

Lotus Notes är ett mycket slött program på Mac. Lotus använder MS rutiner för att föra över program från Windows till Mac vilket skapar långsamma lösningar (emulering av Windows APIs i anropen). Detta är ett av de främsta skälen till att man skall veta bakgrunden till programmen när man testar - den nya Office 2001 för Mac som är helt utvecklad med Mac utvecklingsverktyg är drastiskt snabbare och driftssäkrare än tidigare versioner som använde emuleringslagren.

 

PowerBook G4 kostar från 27 tkr till 40 tkr och mer beroende på bestyckning av arbetsminne och hårddisk. Den minsta datorn är fortfarande en mycket stark dator - speciellt med hänsyn tagen till att den är en bärbar.

 

Man får mycket för pengarna om man lägger till mellanskillnaden från en iBook.

 

Vad kostar en motsvarande intel bärbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Om man jämför med Power 3 och 4 så är jämförelsen rent löjlig, ja. Men nu gäller det att jämföra en Xeon med en PIII med högre klockfrekvens. Poängen är att Xeon är avsevärt snabbare till lägre klockfrekvens - PIII och Xeon är båda Intel-processorer. Och därmed kan man få bort skitsnacket om skillnaden i klockfrekvens mellan G4 och PIII...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Varför rekommenderar man Xeon-processorer för krävande server-applikationer? Och jag har noterat prestandaskillnader mellan olika arkitekturer när vi utvärderat olika serverkonstellationer för en del installationer - och då är Xeon-processorer snabbare än PIII när det gäller X86-baserade lösningar.

 

Xeon är en PIII men med en större mängd cache placerad närmare kärnan - detta ger stora prestandafördelar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Naturligtvis så vill man ha så hög kvalitet som möjligt till så höga framerates som möjligt. Men det finns en punkt av "diminishing returns" där förbättringar inte är urskiljbara. Men en G4 Mac med ett av dessa nya kort kommer över den gräns där användaren kan notera skillnader med råge - speciellt om spel som Quake t ex använder AltiVec (enligt programmeraren på Id så spöar den varianten allt som finns i PC-väg i prestanda).

 

Låt oss då se på funktionaliteter:

 

Om vi ser på ATI Ratheon som kort så finns det naturligtvis mycket att önska i relation till de saftigaste 3D-korten. Men det viktigaste är inte att vara bäst - det viktigaste är att inom ett antal områden leverera tillräckligt bra prestanda. Och ATI Ratheon levererar en balanserad mängder funktioner inom områden som 3D, 2D, MPEG2-dekodning, integration med Aqua genom att hårdvarumässigt hantera mycket av transparensen i systemet samt bra drivrutiner för OpenGL samt RAVE.

 

Själv spelar jag knappt alls, ibland drar jag någon repa med en flygsimulator eller går igenom en omgång Myth. Dessutom spelar jag Close Combat för Windows under VPC vilket fungerar bra (dock inte med VPC 4 som har en konflikt men det kommer att åtgärdas). Och jag får inga orgasmer av att se ett högre fps-tal i Quake III, har lite andra målsättningar med livet.

 

Som allt annat i livet handlar bra grejjer om balans mellan olika delar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell Inspiron 8000 i top of the line utförande kostar ca 30 papp. Om den sedan är jämförbar med Pbooken vet jag inte, avväntar med spänning tester...

 

Dock ingår ingen DVD-R... Varför satsar apple på att alltid gå sina egna vägar när äntligen en standard för dvd bränning kommit till stånd? (DVD-ram)Verkar idiotiskt för min del?

 

Angående LN, bra att du förklarade varför.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

DVD-R? Denna teknik används väl i de kraftigaste stationära G4?

 

Poängen med DVD-R är att kunna bränna DVD-skivor som kan läsas i konsument DVD-läsare. Denna funktion skall ses i sammanhanget iMovie, iDVD programvara. En kedja som verkligen är värdefull för utbildningsorganisationer och i framtiden privatpersoner som vill skapa egna elektroniska album som innehåller bilder, video och dokument mm.

 

Notera att DVD-R brännaren som enskild enhet kostar mer än den kompletta, starkaste G4-datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

problemet med IE är att den web-läsaren är ett verktyg som används av MS för att förvandla Internet till ett internet proprietärt nätverk för Microsoft. Detta genom att lägga in helt nya taggar som gör det omöjligt för konkurrerande läsare att använda sidor som använder dessa taggar. Och dessa taggar läggs in utan programmerarens vetskap när man använder FrontPage.

 

Men ni är väl mycket kåta på att låta er pungslås av MS, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Så en av de funktioner i form av en ny verktygsbalk som har funnits i IE 5 för Mac sedan nästan ett halvt år tillbaka är den främsta nyheten med IE6?

 

Som vanligt är det kopiering av Mac-versionerna som sker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-R kommer säkert i framtida modeller från Dell och Compaq.

 

Men Apple har köpt upp varenda SuperDrive-enhet som Pioneer tillverkat så Compaq och de andra lär få vänta ett tag.

 

Apple "missade båten" när det gäller CD-RW men hann först med DVD-R.

 

 

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

Steve Jobs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Powerbook G4 käkar Inspiron 8000 som mellanmål.

 

Inspiron 8 K väger från 3,5 kg och uppåt, PB G4 väger 2,4 kg och är av samma material som Lockheed SR-71 Blackbird - rent titan.

 

Powerbook G4 har dubbelt så lång batteritid som Inspiron, större skärm i 16:9-format, betydligt kraftfullare processor och 128 MB RAM som standard mot 64 MB för Dells modell.

 

Inspiron är en bra dator, inget snack om den saken. Den har till exempel Firewire, bra bildskärmskort och en fin skärm. Men den är plastig. Och den använder tyvärr Windows (what a waste!).

 

Powerbook G4 är brutalt mycket bättre till ungefär samma pris. Kolla finishen, kvaliteten, styrkan...

 

Men Macen blir bara riktigt intressant i juni-juli när Mac OS X skeppas med alla nya maskiner.

 

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

Steve Jobs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

vilka dåliga inlägg idag

 

ditt snack om xeon är det nog ingen som förstår. den har stor cache närmare kärnan och är därför bra å snabb för att skyffla minne, något som ofta behövs i stora server installationer (web ,db tex). men hemma, på arbetet så är en p3 1 ghz snabbare än en xeon 800.

 

och ditt snack om att office utevecklat med mac-verktyg är snabbare än annars, köper jag. men om du tror att andra tillverkare orkar bemöda sig med detta (3% säger jag bara) så visst, tro på du.

 

och ge dig med ditt envetna försvar på apples val av grafikkkort. jag har gjort klart att jag köpte ett geforce mx själv och att det är ett bra kort. men jag vill kunna välja. vad är det i det som du inte fattar?

jag kanske inte vill ha den med mest antal fps men jag kanske vill ha en tv-out som heter duga, förmåga att kunna spela dvd med bra kvalitet, tv-in där jag kan spela in från tv-n till hd med mpeg2 komprimering i realtid.

 

diskussionen handlade inte om just DU eller JAG spelar quake, utan om att apple BARA erbjuder två kort till datorer som kostar 4 gånger än motsvarande pc!!!

 

och om man någonsin vill kunna spela de senaste häftometerspelen, med en massa

lullull grafik så kommer mac till korta och det med besked.

 

"(enligt programmeraren på Id så spöar den varianten allt som finns i PC-väg i prestanda)."

 

löjligaste jag hört

 

"Som allt annat i livet handlar bra grejjer om balans mellan olika delar..."

 

eller att få välja vad man vill ha, om man nu inte tycker att polen för 15 år sedan var ett bra ställe

 

"Poängen med DVD-R är att kunna bränna DVD-skivor som kan läsas i konsument DVD-läsare. "

 

ja, om du skall bränna hemvideo filmer hemma som du sen skall kolla på din dvd-spelare (du måste ha en eftersom datorn saknar tvout). detta kommer ju att bli en formidabel succé eftersom aaaalla har en dvd och vill kopiera in sina semesterfilmer till dvd... bah...

näe dvd-ram är bättre eftersom du kan spela in flera gånger på samma skiva.

riktigt vem och vad den riktar sig till är väldans svårt att sätta fingret på.

 

"http://www.theregister.co.uk/content/4/16069.html"

 

och apple som tar betalt för sina beta...

 

"Notera att DVD-R brännaren som enskild enhet kostar mer än den kompletta, starkaste G4-datorn..."

 

notera att när någon lyckas köpa den nya g4an med den ny driven så kommer driven att ligga på ett någorlunda rimligt pris för konsumenten...

 

[inlägget ändrat 2001-01-13 17:03:45 av nachoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel, Xeon ÄR en P3:a, Stene.. Den ÄR inte snabbare än sig själv.. ;) Den stora snabba cachen gör den mer lämpad samt snabbare i smp system dock. Testa t.ex att rendera i 3dsmax p3 vs xeon med single cpu.. Ingen skillnad! Använd sånt som du har erfarenhet av till dina argument!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Jag vet att Xeon är en PIII med större och mer optimerad cache. Det har har jag redan skrivit om. Likaså mina erfarenheter av bättre prestanda med Xeon-processorer jämfört med PIII. Notera att även rekommenderas som processor i arbetsstationer av Dell och Compaq.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Notera att Xeon rekommenderas för arbetsstationer mm.

 

Det finns inget egenvärde med att kunna välja mellan ett stort antal produkter - jag har inte samma mentala inriktning som en HiFiot som skall envisas med att uppnå minimalt noterbara skillnader i enskilda funktioner för att föda sitt ego. För mig personligen så räcker det nuvarande urvalet bra så länge som funktion och driftssäkerheten garanteras.

 

Att en PowerBook G4 kan läsa DVD RAM, DVD-R och andra CD-format innebär faktiskt en revolution för distribution av t ex läromedel och multimedialt krävande format. Att en relativt prisbillig arbetsstation till låg kostnad medger skapandet av DVDs för konsument-DVDs är mumma för utbildningsföretag i detta första skede. Notera att det som PC-världen saknar även om den kan komma åt brännarna är lättanvända program för kodning och redigering av innehållet i DVD-skivorna. Återigen en svag kopia från MS som inte klarar något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...