Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kraschar när man hostar på den?


Lappri!

Rekommendera Poster

Bootade upp Windows 2000 för första gg:n efter nattens viloläge, råkade röra lite på musen när den laddade desktopen...bang! där frös hela OS:et

..bra gjort M$ :(

Resetknapp å boota upp igen...den här gg:n försökte jag provocera den till att bete sig så igen ....men icke, fan bara Windows som klarar av att balla ur lite hur som helst!

Sicket skräp!

Aldrig hänt nåt liknande i *nix...(och då menar jag *aldrig*)

*nix-win 1-0 på 5 min.

Helvetisk tur att det är jobbet som pyntat för copyn...annars skulle jag känt mig rejält rövkn****d av M$

 

 

Vi hade redan ormen i säcken -Ernst Junger

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-11-09 06:37:29 av Lappri!]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 97
  • Skapad
  • Senaste svar
His Divine Shadow

"Bootade upp Windows 2000 för första gg:n efter nattens viloläge, råkade röra lite på musen när den laddade desktopen...bang! där frös hela OS:et

..bra gjort M$ :("

 

Very weird, mitt förslag, skaffa SP1 och använd hibernate istället.

 

"Resetknapp å boota upp igen...den här gg:n försökte jag provocera den till att bete sig så igen ....men icke, fan bara Windows som klarar av att balla ur lite hur som helst!"

 

Sånt händer, fast inte bara windows linux gör det också.

 

På nått konstigt vis funkar det för mig, men jag kommer ihåg dendär linux skiten jag hadde en gång, fyfan, fick skrubba HD:n efter den.

Förbannade GNome och KDE säger jag också, skit-fult!

 

"Sicket skräp!"

 

Nä, men det händer ju när det finns så mycket att supporta, jag har en fråga, har du på WFP och du kör vl inga beta drivisar?

Jag har sett på olika w2k grupper osv. 98% av alla krasher är användarens fel, med dåliga drivrutiner och vanling bog-standard klantighet...

Då du införskaffar hårdvara till en linux box så letar du vl efter sånt som Linux stöder visst? Gjorde du också det för W2K?

 

"Aldrig hänt nåt liknande i *nix...(och då menar jag *aldrig*)

*nix-win 1-0 på 5 min."

 

Näh... Vi måste först reda ut detta ovanför, för om du kör en linux box med hårdvara som funkar på linux och letade upp linux kompatibel hårdvara men inte gjorde det med windows så har du laggt linux i överläge och windows tvärtom.

 

"Helvetisk tur att det är jobbet som pyntat för copyn...annars skulle jag känt mig rejält rövkn****d av M$"

 

Du är nog bara extra hård eftersom du inte gillar MS av nån konstig orsak.

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

 

 

[inlägget ändrat 2000-11-09 07:46:08 av His Divine Shadow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Very weird, mitt förslag, skaffa SP1 och använd hibernate istället."

 

Errhh?? Det är hibernate jag pratar om...å SP1 tryckte jag in för 5 veckor sen ...så

 

"Sånt händer, fast inte bara windows linux gör det också."

 

Som sagt aldrig hänt mig i *nix, att han fryser när han ska ladda desktopen...nu använder jag windowmaker

(både i Solaris på jobbet å Slackware hemma) dock...kan ju vara lite stabilare än utveckla-i-180-kde-å-gnome

 

"jag har en fråga, har du på WFP och du kör vl inga beta drivisar?"

 

jepp wfp e på och *inga* betisar (via agp 4.03d, via inf 1.02, liveware 3.0 samt nvidia referens drivers detonator 3 ver 6.31, thats it som jag själv installerat)

 

"Jag har sett på olika w2k grupper osv. 98% av alla krasher är användarens fel, med dåliga drivrutiner och vanling bog-standard klantighet..."

 

iåfs sant, men jag anser mig (utan att bli ett dugg kaxig)vara över

genomsnittet, har faktiskt hållit på med datorer sen jag var 10 år, borde räcka till something även i Windows...;)

 

"Då du införskaffar hårdvara till en linux box så letar du vl efter sånt som Linux stöder visst? Gjorde du också det för W2K?"

 

Jepp å Jepp, samtliga av min hårdvara är stödd av Windows 2000 enligt HCL

 

"Näh... Vi måste först reda ut detta ovanför, för om du kör en linux box med hårdvara som funkar på linux och letade upp linux kompatibel hårdvara men inte gjorde det med windows så har du laggt linux i överläge och windows tvärtom"

 

...se ovan...

 

"Du är nog bara extra hård eftersom du inte gillar MS av nån konstig orsak."

 

Gillar å gillar , handlar mera om att om ett OS kostar 3500 sek (full oem)

så ska man kunna förvänta sig att det funkar (i det närmaste) felfritt!

 

Så..var det avklarat, fortfarande

*nix-win 1-0

 

 

 

 

 

Vi hade redan ormen i säcken -Ernst Junger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Very weird, mitt förslag, skaffa SP1 och använd hibernate istället."

 

Errhh?? Det är hibernate jag pratar om...å SP1 tryckte jag in för 5 veckor sen ...så"

 

Nej du sa vilo-läge.

Det är något annat, då datorn inte är avstängd helt utan i ett lowpower mode.

 

Men efter att ha tittat på dina svar så kan jag bara lägga detta under 'freak accident'

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är något annat, då datorn inte är avstängd helt utan i ett lowpower mode."

 

...jaha? och vad kallar du hibernate på svenska då?

 

"Men efter att ha tittat på dina svar så kan jag bara lägga detta under 'freak accident'"

 

Hmm...jajo, precis det som inte får hända i ett OS

(och som Windows e snuskigt bra på att åstakomma)

 

 

 

Vi hade redan ormen i säcken -Ernst Junger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Very weird, mitt förslag, skaffa SP1 och använd hibernate istället."

 

Bra förslag, och starta upp med en korrupt swap-fil varje morgon...

 

"Sånt händer, fast inte bara windows linux gör det också."

 

Fel. Inte Linux, utan XFree86 eller nån app., det är bara att shifta runlevel och börja om...

 

"På nått konstigt vis funkar det för mig, men jag kommer ihåg dendär linux skiten jag hadde en gång, fyfan, fick skrubba HD:n efter den."

 

Verkar ha mer med personliga preferenser att göra ;-)

 

"Förbannade GNome och KDE säger jag också, skit-fult!"

 

Vi delar inte samma bak. Annars är KDE2 ur-läckert - sukta...

 

"Sicket skräp!"

 

Bra sagt, Lappri !

 

"Nä, men det händer ju när det finns så mycket att supporta, jag har en fråga, har du på WFP och du kör vl inga beta drivisar?"

 

Iofs sant att en stor portion märkligt beteende under Windows beror framför-allt på grafik-korts drivisarna, vill man vara säker ska man väl nöja sig med "Standard-VGA" å som sagt; under Linux är det XFree86 som är ett vådligt äventyr många gånger...fast det kan det vara värt för att få köra 1600x1400 i 120Hz och 32-bitars upplösning(just dreaming) ;-)

 

"Jag har sett på olika w2k grupper osv. 98% av alla krasher är användarens fel, med dåliga drivrutiner och vanling bog-standard klantighet..."

 

Så du menar att Lappri...???

 

"Då du införskaffar hårdvara till en linux box så letar du vl efter sånt som Linux stöder visst? Gjorde du också det för W2K?"

 

Om jag har en hård-vara brukar jag leta efter en Linux-dist som stöder den ;-)

 

""Aldrig hänt nåt liknande i *nix...(och då menar jag *aldrig*)

*nix-win 1-0 på 5 min.""

 

Vi vet, Lappri ;-)

 

"Näh... Vi måste först reda ut detta ovanför, för om du kör en linux box med hårdvara som funkar på linux och letade upp linux kompatibel hårdvara men inte gjorde det med windows så har du laggt linux i överläge och windows tvärtom."

 

Jag trodde det var OS:et som skulle vara i överläge, och hårdvaran bara göra jobbet "

 

"Helvetisk tur att det är jobbet som pyntat för copyn...annars skulle jag känt mig rejält rövkn****d av M$"

 

Lappri - för hem-användaren är Win2k:s pris-sättning sur som rönnbär; fucked up beyond all recognition !

 

"Du är nog bara extra hård eftersom du inte gillar MS av nån konstig orsak."

 

HDS; har du lyssnat VET du att vårt gillande eller ogillande här i forumet inte beror på några konstiga saker - bortsett från Whistler som kan anses konstig med tanke på att han joggar omkring i fjällen med en 21-tums skärm i fickan bara för att alltid ha tillgång till Windows 2000 - han kanske kunde ta en runda över viken(ingen sträcka för en norrlänning) så kunde ni göra Jyväskylä till fots under Windows tillsammans ;-)

 

/PaleRider *I woke up with a vengeance today*

 

P.S. igår fick jag min första blå-skärm på Windows Me, efter 1 1/2 månad, tycker det är rätt bra. Helt ärligt.D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Very weird, mitt förslag, skaffa SP1 och använd hibernate istället."

 

Bra förslag, och starta upp med en korrupt swap-fil varje morgon..."

 

?!?!?!

Har gjort 100x gånger och enda gången det gick åt helvete var när strömmen gick när det sparade infon och skulle stänga av.

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehehe... lyckligtvis måste man juh uppdatera nå'n fånig drivrutin varje måndag (=boota om) - annars skulle mitt system vara fucked up beyond.. ganska snart eftersom jag uteslutande hibernerar systemet...

 

Vilket för mig in på den sanslösa boot-tiden för win2k... det är juh läskigt..

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Vilket för mig in på den sanslösa boot-tiden för win2k... det är juh läskigt.."

 

Korrekt...1 min å 53 sek (på min hemmaburk) är inget som imponerar direkt...

 

btw så tar min Slackware installation 43 sek på sig att boota up (full install med apache, wuftp å sendmail som kluckar i bakgrunden)

Långt nog redan där...

 

 

 

Vi hade redan ormen i säcken -Ernst Junger

 

[inlägget ändrat 2000-11-09 09:10:27 av Lappri!]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Hehehehe... lyckligtvis måste man juh uppdatera nå'n fånig drivrutin varje måndag (=boota om) - annars skulle mitt system vara fucked up beyond.. ganska snart eftersom jag uteslutande hibernerar systemet..."

 

Really... WTF?!?!?!

Tror inte på det där korrputerad swapfile skiten.

El. det där löjliga måndags kommentaren el. att man måste starta om PGA av nån uppdatering.

Det skulle isåfall vara Grafik kortet.

Annars tycker inte jag att jag behövt boota om nått, men såklart allt var konstigt nog färdigt installerat och ready to go, förutom upplösningen och nätverks inställningarna.

Problemet med Administrator i windows är nog att han inte har lika mycket kraft över systemet som en Root i *nix, han kan inte byta runlevel el. lifta vissa services osv. utan måste starta om datorn för det så där är W2ks och NT's orsak till omstartning.

 

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Vilket för mig in på den sanslösa boot-tiden för win2k... det är juh läskigt.."

 

Korrekt...1 min å 53 sek (på min hemmaburk) är inget som imponerar direkt...

 

btw så tar min Slackware installation 43 sek på sig att boota up (full install med apache, wuftp å sendmail som kluckar i bakgrunden)

Långt nog redan där..."

 

Min w2k tar mindre tid på sig att starta.

det är nog i 30sek ordningen på gränsen till 40 tror jag efter den senaste räkningen, PS det är inte nytt installerat heller.

 

Nt4 stationen här är 2 år gammal och 20.000 filer med skit(förra användaren var en dåre, uninstall när man har delete?!?)

Den startar på 40-50 sekunder.

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Problemet med Administrator i windows är nog att han inte har lika mycket kraft över systemet som en Root i *nix, han kan inte byta runlevel el. lifta vissa services osv. utan måste starta om datorn för det så där är W2ks och NT's orsak till omstartning."

 

Klarsynt HDS ;-) Denna gången får du full pott. Ska man vara ärlig: för hemanvändaren är boot-frekvensen för Win2k inte något problem (prissättningen är...). Det är, vad jag vet, ingen som vill ha såpass komplex elektronik stående på dygnet runt i en bostad i alla fall ? Med tanke på brand-faran. För ett företag är ju up-time viktigt; om-bootningar är INTE populära bland drift-personal ;-)

 

Och det där med grafik-kort....i sanningens namn är det tillverkarna av sådana som borde bashas extremt hårt i sina huvuden med ditt utmärkta spik å hulling-försedda baseball-trä; samtliga tillverkare skickar idag med knappt alpha-testade drivisar på den medföljande CD:n. Suck. :(

 

/PaleRider *ennio moricone*

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Problemet med Administrator i windows är nog att han inte har lika mycket kraft över systemet som en Root i *nix, han kan inte byta runlevel el. lifta vissa services osv. utan måste starta om datorn för det så där är W2ks och NT's orsak till omstartning."

 

Javisst...helt korrekt, men det är ju åxo det som M$ borde ta tag i men tydligen skiter så helvetiskt fullständigt i!

 

 

 

Vi hade redan ormen i säcken -Ernst Junger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

""PaleRider *ennio moricone*"

 

Nej, Ennio Morricone hade inget att göra med Pale Rider, om man får tro Internet Movie Database (imdb.com).

 

Enligt credit-listan var det en viss Lennie Niehaus som gjorde soundtracket.."

 

Tack Erik ! Felet ska aldrig upprepas ;-) Boota Compaq får jag dessvärre leva med ett tag :(

*måste leta upp några mp3:or med Lennie och friska upp minnet*

 

/PaleRider *Lennie Niehaus*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Problemet med Administrator i windows är nog att han inte har lika mycket kraft över systemet som en Root i *nix, han kan inte byta runlevel el. lifta vissa services osv. utan måste starta om datorn för det så där är W2ks och NT's orsak till omstartning."

 

tss.. Man kan själv ändra på det om man vill, man kan få sådan rättigheter om man bara vill..."agera som del av operativsystemet" ger dig mer rättigheter än vad du vill ha i NT4.. ;)

 

 

 

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"tss.. Man kan själv ändra på det om man vill, man kan få sådan rättigheter om man bara vill..."agera som del av operativsystemet" ger dig mer rättigheter än vad du vill ha i NT4.. ;)"

 

Hum....

Har aldrig prövat det.

Men kommer det nära den nivå av kontroll som Root/*nix har över OS'et?

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jooop... men VARNIG gör inget om Ni inte vet vad Ni syslar med, det är möjligt att ta dö på processer som tillhör OS:et som kan resultera i en död burk !!

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"jooop... men VARNIG gör inget om Ni inte vet vad Ni syslar med, det är möjligt att ta dö på processer som tillhör OS:et som kan resultera i en död burk !!"

 

Kan du ge några exempel?

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappri,

 

"Bootade upp Windows 2000 för första gg:n efter nattens viloläge, råkade röra lite på musen när den laddade desktopen...bang! där frös hela OS:et"

 

FUD - visa mig en länk som styrker detta.

 

"Aldrig hänt nåt liknande i *nix"

 

Nah, att sitta med ett *.nix som man använder och låter vara uppe över natten är väl knappast något någon pysslar med - Klientnix är bara något man ständigt ominstallerar eftersom det inte finns något av värde man kan pyssla med.

 

Att du låter W2K stå på över natten bekräftar bara att du så fort som möjligt vill komma igång med detta älskade och mångsidiga OS - Good on you mate !

 

"annars skulle jag känt mig rejält rövkn****d av M$"

 

Jag ser fram emot detta varje dag - det skönaste som finns ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappri,

 

"Korrekt...1 min å 53 sek (på min hemmaburk) är inget som imponerar direkt..."

 

Tja, ovett att försöka köra en Skoda på flygbränsle - nog bättre att du kör Trabant-OS 2.4 Beta och fortsätter kompilera.

 

"btw så tar min Slackware installation 43 sek på sig att boota up"

 

Och se så mycket möjligheter som öppnar sig efter dessa 43 sekunder.

 

"(full install med apache, wuftp å sendmail som kluckar i bakgrunden)"

 

De "kluckar" ja.

 

Whistler - Linux 3:1

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla nån Lappri!, vad förväntar du dig för upptid på din hemPC ?

99.9999 eller ?

 

Om det är det du behöver så ska du nog inte köra vare sig w2kpro eller linux.

 

Köp en datacenter maskin istället så kan du få bra upptid, du kan få köpa en av mig för ca 6 mille, lägg till några miljoner så kan du få ett bra storage också.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...