Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kraschar när man hostar på den?


Lappri!

Rekommendera Poster

"Vänta nu! Behöver man verkligen kunna massor med tuffa saker i Unix för att kunna köra ett program som körs under det?"

 

Spelar ingen roll om du så spelar yatzy under *.nix bara du gör det - då klassas du som *kunnig*.

 

Kan du en massa hippa kommandon som du matar in i CLI så gör det dig än *kunnigare* - då är du L33t.

 

Tyckte det var skoj när jag satt och konfigurerade upp en nixburk som mjukvarurouter - så fort man knackade in värden i ett CLI så samlades "gänget & jag" runt denna *mystiska* Unixburk för att se miraklet, LoL - var tvungen att droppa några nedlåtande kommandon om "onödig tid", "antikt" mm för att neutralisera situationen....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 97
  • Skapad
  • Senaste svar

"Alla kan & håller på med Unix idag om man får lyssna till massan som petat i en dator mer än 7 ggr."

 

Det är inte en av 50 datorkunniga som kan Unix idag, jag olikt dig, räknar inte in torvaldswannabes i den skaran...

 

"Men ändå lyckas inte dessa Unix-*kunniga* få en NT eller W2K plattform att fungera utan gråter ständigt över egenhändigt snickrade och fabulerade fel - märkligt."

 

 

Det handlar om att kunna se saker och inte glömma bort dom efter 2 min bara för det är ett MS system, om du säger att du aldrig haft problem med Windows nt/2000 så säger jag att du ljuger eller så har du väldigt kort minne!

 

 

 

Vi hade redan ormen i säcken -Ernst Junger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men ändå lyckas inte dessa Unix-*kunniga* få en NT eller W2K plattform att fungera utan gråter ständigt över egenhändigt snickrade och fabulerade fel - märkligt."

 

Inte alls - Whistler lille - Palis var med i beta-testandet av Win2k(precis som halva Ryssland ;-)), jag tyckte det var kul och köpte "Workstation" hem när den kom. Inga direkt märkliga fel för mig, annat än att Win2k kan vara rätt opålitligt under bootningen, medans Linux i alla fall bootar även om hälften av tjänsterna är korrupta och halva hårdvaran saknas ;-)Kort sagt: Jag dubbel-bootar i dag Win Me(för mina musik-program och IE) och Linux-Mandrake 7.2 för allt annat(går som en dröm). Win2k blev kvar i boxen vid senaste hård-disk bytet(NT 4 var btw en pina med min alldeles för esoteriska hårdvara). Why ?????? ;-b

 

/PaleRider *Windows 2000 = Mac OS second edition ;-)*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag vet att admin i nt/2000 kan anta nåt som MS kallar "extended rights" men vad jag förstår gäller det bara vid vissa tillfällen"

 

Handlar mer om individuella rättigheter och *finjustering* än någon generell jätterättighet.

 

"Verkar ganska sugbenäget mao, men rätta mig gärna, någon som vet mer om det"

 

Snabba slutsatser - men det är klart, du är ju Unixkille så jag får väl tro på dig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är inte en av 50 datorkunniga som kan Unix idag, jag olikt dig, räknar inte in torvaldswannabes i den skaran"

 

Varför inte ? De tillhör ju den delen av skaran som verkligen gör väsen av hela O_S rörelsen.

 

Du borde väl vara tacksam för att de så frenetiskt försöker arbeta in *Nix* i alla kafferum.

 

"Det handlar om att kunna se saker och inte glömma bort dom efter 2 min bara för det är ett MS system"

 

Det handlar även om att inte döma ut en plattform som "oacceptabel" för att man råkar ut för en krasch - detta drabbar alla plattformar.

 

"om du säger att du aldrig haft problem med Windows nt/2000 så säger jag att du ljuger eller så har du väldigt kort minne!"

 

Skiter fullständigt i vad du säger/tycker i detta fall - med NT har jag givetvis genom åren upplevt problem men faktum kvarstår att Windows2000 oavsett inkarnation ALDRIG (under denna korta tid) kraschat för mig i någon form.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Whistler;

 

 

"Snabba slutsatser - men det är klart, du är ju Unixkille så jag får väl tro på dig."

 

mao så vet du inget om det?

Jag ville ärligt veta om/hur man isåf skulle kunna åstakomma detta i Windows 2000, att bara "finjustera" tycker jag låter lite skralt, nåväl jag har i "lokala säkerhetsinställningar" hittat nåt som heter "agera som en del av operativsystemet" lokal inställning/faktisk inställning

Vad vet du om det?

Ger det mig som admin "rostknackning" i Windows 2000? (om jag tilldelar den principen till mig själv)

Jag vill alltså ärligt veta det, om det kan ge mig root liknande rättigheter i Windows 2000, för då skulle jag faktiskt bli väldigt glad...eftersom jag antar att du är mycket kunning i Windows 2000 så ställer jag frågan till dig.

 

 

 

Vi hade redan ormen i säcken -Ernst Junger

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-11-10 09:01:57 av Lappri!]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

----

"om du säger att du aldrig haft problem med Windows nt/2000 så säger jag att du ljuger eller så har du väldigt kort minne!"

 

Skiter fullständigt i vad du säger/tycker i detta fall - med NT har jag givetvis genom åren upplevt problem men faktum kvarstår att Windows2000 oavsett inkarnation ALDRIG (under denna korta tid) kraschat för mig i någon form.

----

 

Håller med Whistler. Kör själv W2k pro i hemdatorn sen början av september och jag har _aldrig_ fått skyddsfel, sidfel, BSOD eller något annat fel som beror på opsys. Däremot så fick jag lite trassel med min parallellports-brännare innan jag fick tag på en driver som fungerade och Easy cd creator deluxe 4.02c, samt att jag måste vara inloggad som admin. En snabb fråga är då om det är ett måste för alla typer av brännare eller gäller det bara för just min brännare? (HP Surestore 6020e).

 

mvh

 

Ove Söderlund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

"Tja, minns du filem Jurassic Park? I slutet av filmen kommer alla hjältarna in i kontrollrummet och flickan (spelad av Ariana Richards) säger högt:

This is a Unix-system! I know this!

 

Ha, som om en 14-åring oavsett kön skulle veta allt om Unix tillräckligt för att starta ett helt parksystem!"

 

 

Som om inte det vore nog, så var det ett experimentellt 3D GUI som tydligen SGI höll på att labba med vid den tiden.

 

Kolla också in när den fete hackern snackar i videotelefon med en mysko kille i hamnen.. Man ser hur slidern rör sig längst ner i QT-fönstret. Snacka om avancerat system som kan förutsäga hur långt ett telefonsamtal kommer vara :-)

 

mvh

ErikG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

""annat än att Win2k kan vara rätt opålitligt under bootningen"

 

Vad händer/-inte ?"

 

När jag hade det installerat ? Blå-skärmar(bekant ?) under uppstart var inte helt ovanligt. Då fick man köra en vända i "felsäkert läge" utan att ändra på ett enda jävla skit(que?), sen startade det !?!? "Varm omstart" ? Då brukade det hänga sig mitt i splash-screenen, man var alltså tvungen att "reseta", skitbra. Väl uppe däremot, så tuffade det på bara fint, motsägelsefullt(SP 1 ändrade ingenting) ? Eh ? Alla andra OS(utom NT4) har funkat fint på min hårdvara, t.o.m BeOS. Kanske hårdvaran måste vara tillverkad av Microsoft också, eller åtminstone handpålagd av Bill G. ???

 

/PaleRider *Windows 2000 = 32-bitars DOS*

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"mao så vet du inget om det?"

 

Ironi är inte din grej va ?

 

"Jag ville ärligt veta om/hur man isåf skulle kunna åstakomma detta i Windows 2000, att bara "finjustera" tycker jag låter lite skralt"

 

Du tycker det låter skralt ?

 

Extended rights används vid tillfällen där en person kan komma att behöva specialrättigheter mot tex ett objekt i nätet - detta är ingen generell *root*-liknande rättighet.

 

"hittat nåt som heter "agera som en del av operativsystemet" lokal inställning/faktisk inställning

Vad vet du om det?"

 

Har du AD installerat ?

 

"Ger det mig som admin "rostknackning" i Windows 2000? "

 

Nej.

 

"Jag vill alltså ärligt veta det, om det kan ge mig root liknande rättigheter i Windows 2000"

 

Inte fullt ut nej - det går dock att åstadkomma detta men jag är inte säker på om vi ska annonsera ut det här ;)

 

Stämmer (-aktuell) din mailadress i anv. info ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En snabb fråga är då om det är ett måste för alla typer av brännare eller gäller det bara för just min brännare? (HP Surestore 6020e)."

 

Jag var tvungen att fibbla med BIOS för att få en extern HP brännare att fungera hos en bekant men jag känner till minst 2 olika fall (båda HP) där W2K inte riktigt velat bli vän med brännaren - trots att HCL ger gröntecken.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"När jag hade det installerat ? Blå-skärmar(bekant ?) under uppstart var inte helt ovanligt. Då fick man köra en vända i "felsäkert läge" utan att ändra på ett enda jävla skit(que?), sen startade det !?!? "Varm omstart" ? Då brukade det hänga sig mitt i splash-screenen, man var alltså tvungen att "reseta", skitbra. Väl uppe däremot, så tuffade det på bara fint, motsägelsefullt(SP 1 ändrade ingenting) ? Eh ? Alla andra OS(utom NT4) har funkat fint på min hårdvara, t.o.m BeOS. Kanske hårdvaran måste vara tillverkad av Microsoft också, eller åtminstone handpålagd av Bill G. ???"

 

Du svamlar du.

Jag vet inte vad du kan har för otroligt fel på din dator men i hårdvaran måste felet ligga annars fabrikerar du detta.

Kan vara minnet, moderkortet, dåliga 'clusters' på HD'n, fel på personen framför skärmen osv...

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jag känner till minst 2 olika fall (båda HP) där W2K inte riktigt velat bli vän med brännaren - trots att HCL ger gröntecken."

 

Då känner du till 3 nu ;-) Nä, jag fick min HP 8210 att funka till sist med nån mystisk driver på HP:s hemsida och genom att använda NERO istället för Easy CD Creator. Direct CD ? Nope ? Under Win Me funkar ECDC 4.02c och Direct CD fint, tror inte den versionen fanns innan jag tog bort min Windows 2000 från disken.

 

/PaleRider *Windows 2000 = no dll-hell, but driver hell*

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PaleRider,

 

Tja, vad ska man säga - precis all hårdvara funkar på precis alla andra icke MS-OS, byt.

 

"*Windows 2000 = 32-bitars DOS*"

 

Linux = Applenix = en sjuttiotalsbas med ett 80-tals GUI.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du svamlar du.

Jag vet inte vad du kan har för otroligt fel på din dator men i hårdvaran måste felet ligga annars fabrikerar du detta.

Kan vara minnet, moderkortet, dåliga 'clusters' på HD'n, fel på personen framför skärmen osv..."

 

Nu har finn-pajsaren fått för mycket Koskenkorva igen och blivit Wintel-fanatiker ! Så det finns alltså inte en enda bug i Win2k som skulle kunna åstadkomma problem vid bootning ? Inte ens en av dom berömda 63.000 buggarna ? Poängen med ett service-pack på nästan 100MB i komprimerad form, var väl också obefintlig ? Ms borde mao även hoppa över SP2, som ska komma när som helst ?

*Laughing my big fat ass out extremely loud*

Hade jag fel på diskarna skulle inte ens DOS 1.0 fungera, än mindre Windows ME som funkar skitbra på min dator ;-)

 

/PaleRider *windows 2000 = Mac OS wannabe*

 

P.S. glömde en sak; gör jag en helt ny installation skulle det inte förvåna mig en sekund om det fungerar perfekt - just den detaljen är en del av Windows natur ända sen Windows 95 ;-) D.S.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-11-10 09:53:51 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström1

Som vanligt!

 

SBT (Skit Bakom Tangenterna)

 

Linux suger suuuuuuuuger som clientoperativ och alla vet om det. Får jag fråga, har du finnar oljigt hår och ingen flickvän? Har du förresten svårt i det sociala livet överhuvud taget. Isåfall förstår jag dig...

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

">> Jonas"

 

Det frågar Jonas...16 år, första ring som inte vill uppge nåra personuppgifter

och som lärt sig att klippa å klistra i Office...

 

 

 

Vi hade redan ormen i säcken -Ernst Junger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Får jag fråga, har du finnar oljigt hår och ingen flickvän? Har du förresten svårt i det sociala livet överhuvud taget. Isåfall förstår jag dig..."

 

Jonas; det var en målande beskrivning av dig själv :) Vad det har att göra med att Windows 2000 totalt rövknullar sönder många av MS kunder övergår mitt förstånd ?

 

Att du inte har förstått fördelarna med UNIX och Open Source förutsätter jag, lill-grabben

 

/PaleRider *windows 2000 = the road to hell*

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis,

 

Du tappar ytterligare färg här - från att ha vart en mini-Linus går du över gränsen och går över på personangrepps-advokering - nåväl - my kind of game.

 

"Så det finns alltså inte en enda bug i Win2k som skulle kunna åstadkomma problem vid bootning ?"

 

Ingen som bestridit detta - bara det faktum att precis alla andra operativ alltid fungerar på all din hårdvara när inte MS gör det stämplar dig som en liten Linvocate-wannabe.

 

"Inte ens en av dom berömda 63.000 buggarna ? "

 

Hoppsan - kan du peka ut de 10 värsta av dessa ? Om de nu är berömda såsom du vill ha det till måste du väl ändå ha snappat upp minst ett 10-tal eller ?

 

"Ms borde mao även hoppa över SP2, som ska komma när som helst ?"

 

De flesta har inte upplevt några större problem före SP1 - du ?

 

Hur står det till med den buggiga 2.4 kärnan förresten ?

 

Det var ett tag sedan de börjat snickra på den.

 

"*Laughing my big fat ass out extremely loud*"

 

Vi skrattar också.

 

PaleRider = Macnix wannabe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad det har att göra med att Windows 2000 totalt rövknullar sönder många av MS kunder övergår mitt förstånd ?"

 

Det är mycket som ve´rkar övergå ditt förstånd - finns faktiskt vissa kunder (bla de som inte ens får W2K att rulla) som förtjänar att bli rövkn*llade.

 

"Att du inte har förstått fördelarna med UNIX och Open Source förutsätter jag, lill-grabben"

 

Han har inte rökt på nog mycket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Nu har finn-pajsaren fått för mycket Koskenkorva igen och blivit Wintel-fanatiker ! Så det finns alltså inte en enda bug i Win2k som skulle kunna åstadkomma problem vid bootning ? Inte ens en av dom berömda 63.000 buggarna ? "

Det som du utmålade lät värre än en simple bug tyckte jag.

Jag har en skadad HD som jag använder, dålig kluster som är spärrad.

 

"*Laughing my big fat ass out extremely loud*"

 

In med dynamiten...

1 2 3 TAKE COVER YOU NIMRODS!!!!

BOOM!!!!

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

[inlägget ändrat 2000-11-10 10:24:17 av His Divine Shadow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...