Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skapar jag egen webserver?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Jag har ett eget företag där jag säljer färdiga hemsidor till mestadels småföretag (Se hemsida: www.websitefactory.se). Men jag har haft lite problem när det gäller webservrar där kundernas hemsidor ska ligga på.

 

Jag började med att bli återförsäljare till webbhotellet Loopia. Men förutom att det är väldigt dyrt så kan jag inte heller erbjuda någon prova-på tid för mina kunder. Loopias återförsäljaravtal är inte så bra anpassad för mina behov.

 

Sedan fick jag höra ett erbjudande om att få ett återförsäljarkonto på webbhotellet Qualitum. Där skulle jag få erbjuda mina kunder 30 dagars prova-på tid. Men det var väldigt mycket att göra i administrationen (WHM och cpanel) och om jag skulle få script som skulle automatisera mer så skulle det kosta en "smärre" summa extra. Dessutom tar Qualitum betalt av kunderna direkt och jag skulle helst själv vilja ta lite betalt för driften också.

 

Så jag frågade runt på lite phpforum vad dom rekommenderar mig att göra och fick då höra att man kan hyra en server som man själv kan göra vad man vill med och att det skulle vara väldigt bra. Men då visar det sig att det kostar minst 1000 kr/mån vilket inte passar mig nu eftersom jag inte har några kunder just nu och vet inte när jag kommer börja få heller.

 

Det absolut bästa skulle därför vara om jag kunde upprätta en egen liten server där jag kan börja lägga kundernas hemsidor på och med tiden när platsen tar slut där får jag väl köpa bättre och uppgradera. Nu är bara problemet att jag inte kan så mycket om hur man upprättar egen webserver. Det närmsta jag kommit är att jag har WAMP5 på min laptop. Den har jag bara som testserver. Jag tänker inte lägga kunders hemsidor på min laptop som inte ens är igång dygnet runt. Så jag vill alltså köpa nån liten burk som kan stå på golvet etc.

 

Så nu undrar jag bara, hur gör man?

 

Det ska alltså vara billigt och gärna enkelt nu till en början.

 

Vad behöver jag? Vilka produkter rekommenderas? Hur installerar jag? Finns det några guider på nätet (Jag har nämligen letat men inte hittat nått)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Ett problem är att du förmodligen inte får driva ett webhotell för din isp, om du nu inte betalar för en företagslina.

 

Måste du installera på windows? I så fall bör du köpa 2000 eller 2003, om du inte redan har det.

 

Att installera linux eller hellre freebsd är inte speciellt svårt.

Det finns många guider för installation, bestäm dig för vilken plattform du vill använda så ska jag se om jag kan peka ut någon vettig guide åt dig.

 

Om du vill vara seriös bör du erbjuda en Windows/Asp och en *nix/php med sql databaser.

 

Köp en/två begagnade serverburkar som är tillverkade för att klara 24/7 drift, det kostar inte mycket. (Tradera/blocket/*)

 

Själv kan jag inte mer än att installera freebsd/apache/php/mysql för personligt bruk, alltså inte speciellt optimerat i fråga om säkerhet och annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har egentligen inga större erfarenheter av webbservrar men jag vet ju vad det handlar om i alla fall.

 

En dator till webbserver behöver inte vara något prestanda monster precis (dock beror det ju lite på hur belastad serven är). Vanligtvis ställer men en av sina äldre datorer i en garderob . Skärm och tangentbord behövs inte mer en under installationen. Administrationen sköter man sen via SSH eller liknande.

 

När det gäller mjukvara bör du satsa på LAMP. Linux kräver lite påläsning om du inte kört det innan men är också betydligt billager och mindre krävande en windows server.

När det gäller val av Linux distribution säger jag Debian etch eller Ubuntu.

Debian är ett stabil beprövat system medans ubuntu är något enklare och har lite nyare program men brukar inte spela någon större roll på server.

 

[inlägget ändrat 2007-08-02 21:38:24 av Host]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Vad menas med "min isp"? Och vad menas med "företagslina"?

 

Jag vet inte vad jag behöver mellan windows, linux eller freebsd. Vad är skillnaderna?

 

Det jag behöver på servern är främst PHP och MySQL-databas.

 

Skulle jag kunna få några tips på burkar jag kan söka efter på Blocket.se etc.

 

Kopplar jag bara en skärm till burken sedan när jag ska installera mjukvarorna eller?

 

Och när jag sedan ska skapa ett konto på webservern, gör jag det med en skärm från burken eller kan jag styra det på nått sätt från min laptop?

 

Jag får ingen klar bild över hur det fungerar rent praktiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag skrev mitt tidigare svar på samma gång som inlägget av "Host" publicerades.

 

Det låter positivt. Jag har nämligen en gammal dator som jag skulle kunna använda isåfall. Den har windows i sig just nu. Jag antar att det är bäst att jag tar bort de mesta programmen och allt skit i datorn först.

 

Vad gör LAMP för nått då?

 

Så man sköter konton och mysql via SSH eller?

 

Vad kostar dessa mjukvaror ungefär?

 

EDIT: Jaha, vad jag förstår så är LAMP desamma som WAMP fast man då ska ha Linux som OS istället för Windows?

 

Vad kostar Linux? Vad kostar LAMP?

 

Det jag behöver är alltså:

 

- Min gamla dator

- Linux operativsystem

- LAMP (Linux->Apache, MySQL, PHP)

- SSH (Vad gör man i det programmet?)

[inlägget ändrat 2007-08-02 21:56:31 av Peter Westerlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LAMP står för Linux, Apache, MySQL och PHP. Linux och de andra programvarorna är 100% gratis. Kolla in http://www.ubuntu.com. Finns en särskild server version att ladda ner.

 

(I server versionen har du valet att direkt installera ett komplett LAMP system)

[inlägget ändrat 2007-08-02 22:05:12 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Nu laddar jag ner något som heter Ubuntu 7.04 server. Är det rätt? Är det LAMP eller?

 

Och kan någon svara på vad man gör i SSH? Är det bra att ha?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ISP Internet Service Provider, det företag du köper din internetuppkoppling av.

 

Gäller avtalet mellan dig som privatperson och din isp får du förmodligen INTE driva ett kommersiellt webbhotell med den internetuppkopplingen.

 

Är det ett avtal mellan ditt (enskilda?) företag och din isp får du förmodligen driva ett webbhotell. Den här typen av internetanslutningar är mycket dyrare.

 

Men du kanske kan komma runt det genom att sälja webbsidorna dyrare eller ta ut en stor extra avgift på domännamnet och ge kunderna "gratis" webbhotell. Detta kan vara tillåtet, fråga din isp.

 

Exempel på en server:

http://www.blocket.se/vi/12710875.htm?ca=12_s

 

Sedan, i ditt fall skulle jag verkligen rekomendera FreeBSD istället för gnu/linux (alla distar).

 

Det finns en underbar manual (handbook) och du har ports-systemet, du kommer fastna för detta OS omgående.

 

http://ftp.sunet.se/pub/os/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/6.2/

Tanka ned *disc1.iso och *disc2.iso

 

Installationen är väldigt enkel, jag lovar. Du kan ju börja med att välja standard bara.

 

Samtliga program du behöver till en början är också dessa väldigt enkla att installera. Konfigurationen som behövs sedan är i stort sett den samma på både linux och freebsd.

[inlägget ändrat 2007-08-02 22:53:50 av randomint]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu Server 7.04 är senaste versionen och den innehåller allt för att sätta upp en komplett webserver.

 

Ubuntu Server är ju textbaserat, alltså X-Windows följer ej med (det går dock att installera i efterhand). All installation och konfigurering sker alltså i konsolen (textläge, lite som Dos fast mycket mer kapabelt).

Installera SSH servern i Ubuntu och sedan kan du ansluta till den via en SSH klient från din laptop (som jag antar kör Windows). En bra SSH klient för Windows är PuTTY som du hittar här: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

 

Du får då upp som ett Dos fönster som du ser och styr din server genom.

 

SSH är kapabelt till mycket mer också, läs på http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Shell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Oj det låter rätt svårt att installera, men det kanske låter svårare än vad det är? Jag har typ aldrig gjort nått i DOS-läge.

 

Kan jag inte styra t ex. databasen via phpmyadmin? (som jag är van vid)

 

Men jag förstår inte riktigt dethär med SSH. Är det alltså också en server? Vad är skillnaden mellan APache och SSH isåfall? Varför behöver jag SSH, vad gör den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSH servern/programvaran måste köras på din server, annars kan du inte logga in på den via SSH. Precis som att du måste köra Apache som webserver för att kunna komma åt servern via HTTP protokollet.

 

Har du ingen tidigare erfarenhet är min gissning att Linux/Ubuntu blir lite väl svårt att få igång på ett säkert sätt. Å andra sidan så lär man sig heller aldrig nåt om man inte försöker :-)

 

Kan inte själv någonting om php, det går säkert att få igång det så att det kan administreras via phpmyadmin.

 

Men gör ett försök, finns massor med hjälp att få på nätet och många bra howtos att läsa. Här har du t.ex en bra guide för hur du får systemet installerat och konfigurerat http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-704-feisty-fawn-lamp-server-setup.html

 

Gör ett försök, skiter det sig är det bara testa igen, och i värsta fall sätta upp en Windows server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ja, jag behöver inte det bästa jag behöver nått som är enkelt att få igång men som ändå uppfyller mina behov som jag berätta om i inledningen.

 

När jag känner att jag kan det lättaste så kommer jag säkert senare bli nyfiken på vilka fördelar man kan få genom att skaffa lite bättre och mer avancerade system.

 

Men som sagt, jag vill ha nått lätt nu helst så jag kan börja lägga upp mina kunders hemsidor på webben. Jag har tagit fram min gamla burk här nu och kopplat en skärm, tangentbord och mus till så att jag kan installera vad som måste installeras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte fråga om bra eller dåligt, både Windows och Linux är bra. Linux är kanske lite svårare att installera och få igång men är å andra sidan gratis.

 

Du har inte så mycket att välja på egentligen, antingen kämpar du och sätter upp en Linux server, eller betalar några tusen för en Windows Server licens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu är jag trött :-)

 

Ett annat förslag är givetvis att installera Windows XP/2000 eller vad du nu har för version och sedan installera Apache, MySQP och PHP i Windows. Det blir ju också gratis (förutsatt att du har en Windows licens). Blir säkert också lite lättare att installera än Linux. Du kan ju då också efter installationen koppa bort skärmen och administrera datorn via VNC eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jaha, det fattade inte jag. Men ska jag fortsätta ladda ner Ubuntu eller? Sen är det bara SSH jag ska ha också? Vart kan jag ladda ner det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerat Ubuntu så installerar du enkelt SSH genom att i konsolen skriva "sudo apt-get install ssh" så laddas det automatiskt hem (antingen från nätet eller från installations cdn) och installeras.

 

Se även till att köra sudo apt-get update och sudo apt-get upgrade så att systemet får de senaste säkerhetsuppdateringarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag har ju vanliga Windows XP Home Edition på datorn nu. Räcker det? Då kan jag ju med andra ord bara installera WAMP5 ju?

 

Duger det att lägga mina kunders hemsidor på då? Tills jag har råd med bättre server m.m.

 

Känns på nått sätt lite för simpelt. Kan man göra så att ett konto och databas skapas automatiskt och att filer och data läggs in automatisk efter att en kund gjort en beställning från min hemsida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går utmärkt att installera Apache, MySQL och PHP på XP Home. Det funkar lika bra som vilken annan webserver som helst. Dock beror det ju på vad du har för hårdvara i datorn, cpu, minne och sånt.

 

Det där med automatisering av konton och databaser kan jag tyvärr inget alls om, någon annan får hoppa in och svara på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

När jag har WAMP5 då har jag ju bara en katalog på localhost där man kan lägga en hemsida, men jag vill ju dela upp i flera konton så jag kan skapa hur många hemsidor jag vill, som jag sedan kan peka olika domännamn till åt mina kunder. Hur gör jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att köra amp på XP, men det går inte speciellt bra att köra XP i knappt en vecka utan att starta om. Jag har försökt, systemet går knappt att använda.

 

För ett webbhotell med ett par webbsidor krävs ingen direkt datorkraft, jag körde ett tag en webbsida med runt 1500 besökare om dagen. Detta var på en bärbar på 1GHz, 512MB (självfallet med *nix). Belastningen var < 10%.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker absolut du bör ge ubuntu åtminstone en chans XP home känns inte riktigt bra och köra på en riktigt kundserver.

 

Bra sidor på svenska där du kan få hjälp

http://www.ubuntu-se.org

http://wiki.imbumba.se

http://www.linuxportalen.se

 

On du vill kanske jag kan hjälpa dig och sätta upp den om du bara installerar den med ssh. Inga egentliga erfarenheter av lAMP men jag vet hur man sköter ubuntu server ifrån kommandotolken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Okej fan, synd, jag avbröt nerladdningen av Ubuntun och börja ladda ner WAMP5, men jag kan påbörja Ubuntun igen då. Men tror ni inte det är lite lättare för mig att ha Deskop Edition då? Är det samma sak bara att det är mer grafik?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja i stort sett.

Du får en massa onödiga program som du inte kommer använda och det finns inga bra grafiska program för att administrera lamp så det grafiska kommer bara ta en massa kraft av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Den hade också 7 timmars nedladdningstid så jag tar bara server edition. Jag kommer behöva hjälp att installera detta sen när det har laddat ner, känns som jag inte kommer förstå så mycket. Men jag ska försöka förstå och se logiken. Men är det en localhost mapp med Ubuntu också såsom med WAMP? Vad är egentligen fördelen med Ubuntu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...