Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skapar jag egen webserver?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Du måste du gjort.

I den engelska guiden sätter de administrator som användarnamn.

 

Annars boota om och välj singel user modI(den andra alternativet) i grub menyn som kommer upp innan boot.

Då blir du inloggad direkt och sen kan du skriva ls /home/

så får du reda på din hemkatalogs namn vilket ska vara samma namns som din användare.

boota om igen och logga in som dig.

ctrl +alt +delete startar om systemet .

 

[inlägget ändrat 2007-08-04 14:19:02 av Host]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Skapad
  • Senaste svar
- Min gamla dator

- Linux operativsystem

- LAMP (Linux->Apache, MySQL, PHP)

- SSH (Vad gör man i det programmet?)

 

Du Peter, ett lite tips, ta en titt på Webmin (http://www.webmin.com), om du installerar det och ben webserver på din Linux/Freebsd/NetBSD/OpenBSD-dator så kan du sköta nästan all administration via http, normal sätt på port 10000.

 

/Mathei

 

[inlägget ändrat 2007-08-04 21:26:54 av mathei]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter, om du behöver friska upp minnet, så är detta vad du skrev till mig när vi gjorde upp återförsäljaravtalet:

"Jag vill att kunderna själva ska betala driften och helst bli fakturerade direkt av webbhotellet."

 

Att Qualitum tar extra och mycket betalt för en tjänst vi inte ens erbjuder är också märkligt. Det jag svarade på din fråga om saker och ting kunde automatiseras var:

"Allt görs ju via webbformulär, så naturligtvis kan man göra exempelvis

PHP-script som loggar in och postar kontostartsformuläret etc, men det

kostar nog betydligt mer än det smakar."

 

Jag kanske var otydlig men "man" är i princip vem som helst med tillräckliga kodningskunskaper, dock inte Qualitum eftersom vi inte erbjuder kundanpassad programmering.

 

/Anders Janson, Qualitum

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och valde att konfigurera "Server and Gateway"

Peter, varför vill du ha Gateway-funktionen över huvud taget?

Du har väl inte tänkt sätta upp ett internt nätverk, med webservern på, som sedan pratar med din Internetleverantör via en Gateway?

Vad jag har förstått av diskussionen hittills så vill du i nuläget ha en Webserver, som du kan ha flera domäner på. (Virtualmin, www.virtualmin.com)

Skippa Gatewayen, det får din ISP syssla med.

Och ingen gatway=behov av ETT nätverkskort.

Vilket det var frågan om.

Och sedan för att lösa problemet med 'ibland runthoppande IP-adresser' så är ett tips att använda någon form av Dynamisk DNS-tjänst, se http://www.linuxhomenetworking.com/wiki/index.php/Quick_HOWTO_:_Ch19_:_Dynamic_DNS.

Men nu har jag tyvärr inte riktigt koll på vad som används idag, men DynDNS (http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/) verkar i alla fall finnas kvar.

Så att du bokar upp ett namn på Internet. Som sedan kopplas mot den IP-adress du för tillfället har.

GRATIS!

/Mathei

 

[inlägget ändrat 2007-08-04 21:25:54 av mathei]

Stavning är ett svårt ämne.

[inlägget ändrat 2007-08-04 21:30:55 av mathei]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Vadå för det interna nätverket? Så stort är inte mitt företag, jag är ju herregud ensamanställd och sitter på mitt rum och jobbar.

 

Men varför följer du då den guiden om det inte är det du vill ha??? Låter lite bakvänt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Anders, jag ville det för just nu har jag ingen annan lösning ju. Men sen har funderat väldigt mycket på hur bra det skulle vara att själv ta betalt för driften också. Fördelarna är större än nackdelarna.

 

Jaha så jag kan använda min egna php-kod för att skapa konton automatiskt? Mitt script skapar bara en ny mapp för kundens hemsida och skapar en databas. Och lägger sedan in filer och datai dem. Du menar att det är så enkelt? Men det finns ju ingen funktion i php för att skapa subdomän så jag vet inte hur man löser det. Men om det fungerar med mina koder så är väl det ett stort framsteg. Men min hemsida måste väl då ligga på samma webserver som kundernas?

 

Det du sa förut var: "..men det kostar nog betydligt mer än det smakar."

 

Jag tolkade det som att du skulle kunna göra koderna för en summa som du tror inte jag tycker är värt att betala.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag ska installera SME server på nytt och verkligen hålla extra koll på när jag får veta login-namnet. och så väljer jag bara server. Sen i alla frågor om DHCP m.m. kan jag bara ta de som redan är ifyllt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Nu har jag testat installera SME server igen och jag är HELT säker på att dom aldrig fråga vad för login/username jag vill ha, dom frågade bara om password och vad systemet skulle heta och så. Sen ber dom ändå om loginnamn. Vad ska jag göra?

 

Edit: Jag har testat att skriva "administrator" som loginnamn när jag ska logga in men det funka inte.

[inlägget ändrat 2007-08-05 12:52:13 av Peter Westerlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Host jag förstår inte vart jag väljer singel user. Ser inget sånt alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men var det SME server trodde det var ubuntu :o

 

konto namnet är root och är lika med admin i Linux dock kan man inte logga in direkt med det i ubunut, och det för att man bara ska använda när det behövs det vill säga när man installerar program och gör inställningar för hela systemet.

Man ska absolut inte använda det för att köra vanliga program på.

När du loggar in kan du skapa en vanliga användare med adduser (i början lär du dock bara använda root)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ja root verkade vara rätt. Nu står det:

 

SME server released 7.2

[root@wsfsys ~]#

 

Vad ska jag skriva efter #? Lixom vad gör man nu?

 

Edit: "Admin" var tydligen rätt login-namn för att komma till server console eller va de kallades. Nu är dock problemet att när jag kör "Test internet access" så hittar den ingen access. Det måste ha varit någon inställning i configurationen. T ex. allt detdär med DHCP och allt som hade med ip att göra.

[inlägget ändrat 2007-08-05 17:25:24 av Peter Westerlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Tro det eller ej men jag har faktiskt lyckats installera Ubuntu server 7.04 nu. Det jag undrar nu är bara: Vad gör jag nu? Eller mer specifikt; Hur får jag en hemsida att ligga på servern?

 

Jag antar att det inte är så mycket mer att göra på själva server-burken nu. Jag har loggat in mig på Ubuntu och lite text kommer fram där det bl a. står när jag loggade in mig senast m.m. och sist av allt står det:

 

administrator@wsf:~$

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa tidigare kan jag inte så mycket om lamp själv men du kan ta en titt på http://wiki.imbumba.se/index.php/Installation_av_Apache2%2C_PHP5_och_MySQL_i_Ubuntu

(Det som görs där lär dock redan vara gjort om du valt lamp vid installationen)

 

själv tipsas jag att börja med att fixa internet med ssh först samt lära sig grunderna för terminalen

http://wiki.imbumba.se/index.php/Ta_kommandot/De_f%C3%B6rsta_kommandona

 

Kan också rekommendera chatt irc kanalen #ubuntu-se @ irc.freenode.net Där finns det nästan alltid folk som kan hjälpa en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag lyckades tack vare guiden du länkade till att skapa FTP så att det fungerar. Det är samma användaruppgfter som jag har när jag loggar in å Ubuntu.

 

Men en sak är lite "suspekt". När jag loggar in via FTP så kommer jag till en annan mapp än den jag kommer till när jag skriver in ip-numret i webbläsaren. Ska det vara så? Och om inte, hur ändrar man?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att när du ansluter med FTP så hamnar du automatiskt i användarens hemmamapp, typ /home/username (så är det iallafall i den defaulta konfigurationen)

Apaches http root ligger någon annanstans (Kan tyvärr inte Apache).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Men när jag loggar in via FTP så hamnar jag inte ens i mappen "/home". Jag hamnar i "File System", där alla mappar "/etc", "/bin", "/home", "/var" m.m. ligger i.

 

Ska det verkligen vara så? Hur ändrar jag?

 

Edit: Och varför är det "Read only" på alla filer. Jag kan ju inte spara det jag ändrat då. Och jag kan inte ändra permissions eftersom "You are not the owner of this file".

[inlägget ändrat 2007-08-06 19:32:42 av Peter Westerlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för ftp server kör du?

I alla fall config filen lär ligg i /etc någonstans

 

Förr att kunna ändra på alla system filer måste du vara root för att bli root i ubuntu skriver du sudo framför kommandot i terminalen eller sudo -s för att bli det permanent.

 

Men root kan du ändra ändra permissions för dina användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Tusen tack, men tyvärr kan jag inte c++. Jag kan typ bara php.

 

Vad gör jag då? =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag kör dendär ProFTPD.

 

Jag vill helst kunna ändra filerna i texteditorn. Men om jag skriver sudo -s i terminalen så ska jag alltså kunna ändra sen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man bör lägga in en spärr typ att man skickar ett mail med en länk användaren ska klicka på innan kontot skapas, annars har man ingen som helst kontroll över burken och vem som helst kan skapa konton tills hela burken "spricker".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apaches http root ligger någon annanstans (Kan tyvärr inte Apache).

I en normal Ubuntu LAMP heter biblioteket som visas i Apache /var/www.

/Mathei

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...