Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skapar jag egen webserver?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Jag gick in på en av dina länkar Host och läste lite om Linux och då läser jag om olika distributioner där en lät extra intressant, nämligen SME Server. Tror ni det är något som kan passa mina ändamål?

 

Länk:

http://wiki.imbumba.se/index.php/SME_Server

 

Däremot har jag svårare för att hitta ett ställe att ladda ner senaste versionen på.

 

Sen är det ju så att jag för tillfället har Windows som OS på datorn. Borde jag ladda ner nått Linux OS eller ÄR SME Server ett OS?

 

EDIT: Mitt OS kan inte öppna .iso-filer. Vad gör jag då? Då kan jag ju inte installera nått ju.

[inlägget ändrat 2007-08-03 01:11:57 av Peter Westerlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Skapad
  • Senaste svar

SME Server har jag aldrig hört talas om men den låter intressant.

Men det största fördelen med ubuntu är just den oslagbara hjälpen som finns på nätet. Väljer du SME Server kan jag och många andra inte hjälpa dig i så stor utsträckning.

 

 

.iso filen ska du bränna ned som en cd image (INTE! data cd) i exempelvis nero.

Annars förklaras det i denna guide med hjälp av ett gratis program till windows.

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/05/installera-och-komma-igng-med-ubuntu.html

 

Nu går jag och lägger mig svarar när jag vaknar ;)

[inlägget ändrat 2007-08-03 01:51:09 av Host]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Förut när jag hämtade ner Ubuntun så klickade jag på "Öpnna" och inte "Spara" vilket på nått sätt gjorde att den inte sparades i min dator vilket gör att jag måste ladda ner hela den igen som tar 2 timmar till, så det får isåfall bli imorgon. Men efter att jag läst om SME Server så blev jag så nyfiken och sugen på att ladda ner det så jag håller på att ladda ner det nu. Det stog ju att det som är speciellt bra med det är att det är lättanvänt och har bara det man behöver. Så jag känner att jag vill pröva det ändå, men om det känns hopplöst sen så får jag köra Ubuntun men de får bli imorgon då (Senare idag med andra ord).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv återförsäljare genom Voxtreme (voxtreme.com) och det fungerar så här:

 

Jag har ett eget konto med ett visst utrymme och en viss trafikmängd. Med WHM/Cpanel kan jag sedan skapa nya konton precis som jag vill, när jag vill. Dessa konton styr jag över helt själv, jag tar betalt av mina kunder på det sätt jag vill, kan ge ut "testkonton", "prova på-konton" eller vad jag nu hittar på. Webhostingföretaget står för driften av maskinen, uppgraderingar, underhåll och allt sånt. De konton jag skapar visar inga spår till de jag har mitt konto hos (kan t ex ha egen nameserver om jag så vill). Fungerar mycket smidigt tycker jag.

 

Vanligen kan man välja mellan olika "steg": Delad server med många andra kunder på samma maskin (billigast), delad server med ett fåtal andra kunder (dyrare) samt dedikerad server där man har en egen masin (dyrast).

 

Det här arrangemanget är mycket vanligt.

 

Att köra egen server för mina kunder skulle jag inte ens fundera på. Då blir jag ju bunden vid den maskinen 24 timmar om dygnet, året runt? Nej tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ja, men problemet är ju det att det kostar ca 1000 kr/mån. Och eftersom jag just nu inte har en enda kund, och jag vet inte när jag kommer få så många kunder att jag tjänar på det. Jag vet bara att jag i nuläget inte har råd att betala runt 1000 kr i månaden.

 

Just nu har jag ett samarbete med Qualitum. Där har jag WHM/Cpanel gratis. Men mina kunder ligger bara där under deras prova-på period på 30 dagar och sedan tar Qualitum över deras konton och tar betalt av kunden. Så vill jag helst inte ha det. Plus att jag helst skulle vilja att kontona och databasen skapas automatiskt när en kund gjort en beställning och det tar Qualitum extra (mycket) betalt för att göra.

 

Jag har inga problem med att min gamla burk måste stå på i källaren eller i garderoben 24/7 året om, jag tjänar ju pengar på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg var bara ett tips om att det finns bättre möjligheter på annat håll. Passar inte t ex Loopia eller Qualitum ditt sätt att jobba finns det väl ingen anledning och anlita dem?

 

Ja, men problemet är ju det att det kostar ca 1000 kr/mån.

 

Det finns mer än ett alternativ i världen :-) (jag betalar 180:-/månad, utrymme/trafikmängd bestämmer kostnaden)

 

Men mina kunder ligger bara där under deras prova-på period på 30 dagar

 

Det är det som är det fina med ett hostingföretag där DU bestämmer över konton och där DU skapar konton precis så som DU vill. Jag behöver bara "stycka av" en liten del av mitt konto och kunden har sitt konto klart på nolltid (nåja). De konton jag kan skapa själv (som kunden sen kan styra med CPanel) är precis lika riktiga konton som på vilket webhotell som helst.

 

Jag har inga problem med att min gamla burk måste stå på i källaren eller i garderoben 24/7 året om, jag tjänar ju pengar på det.

 

Det var inte det jag menade. Jag menade att dina kunder kanske förväntar sig att du ställer upp dygnet runt, året runt och fixar eventuella problem (problem inträffar ju alltid). Det är DET jag personligen säger "nej tack" till. Men visst, om det är "best effort" och du inte behöver rycka in och fixa saker när det inte passar dig (semester, nätter, ...) så är det förstås ett bekvämt sätt att tjäna pengar på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Mina kunder och min målgrupp just nu är småföretag som inte kan ett dugg om internet men på ett mycket enkelt sätt ska kunna få en enkel hemsida där dom kan visa lite information om företaget. Jag tror inte deras krav på servern är alltför höga. Allt dom kräver är nog bara att deras hemsida syns på internet, sen hur spelar nog inte så stor roll.

 

Men självklart är jag öppen och intresserad av olika företags erbjudanden, det är bara det att varje gång jag kommit igång med ett företag så har det sen dykt upp ett nytt som visat sig vara bättre, och sen kanske det visade sig att det inte alls var så bra. Det är svårt att veta vilket företag man ska binda sig till. När man skriver t ex. en "annons" på WN.se och söker tips om företag som kan passa mina behov då får man oftast svar av företagen själva som erbjuder sina tjänster och påstår att deras erbjudande passar mina behov bäst, fast det kanske inte är så. Därför är det bra om själva användarna istället tipsar mig om företag.

 

Så därför ber jag nu om att få tips (gärna med länk) till företag som ni tror skulle passa mina behov:

 

- Mycket låg kostnad

- Möjlighet att skapa hur många konton jag vill

- Användarvänlig och enkel administration

- Möjlighet att koppla till mitt beställningssystem så att konton (med filer) och databas (med data) skapas automatiskt när kunden beställer

- Jag själv tar betalt för driften av mina kunders hemsidor

- Seriöst företag med F-skatt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

På t ex. F S Data (http://fsdata.se/server/vps.php) står det såhär: "Du kan tom lägga upp ett eget webbhotell i servern!"

 

Hur menar dom att man gör då rent praktiskt? Är det att man lägger sin egen hemsida på den servern och gör script som kan skapa konton och databas automatiskt då eller?

 

[inlägget ändrat 2007-08-03 15:02:42 av Peter Westerlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag förstår mig inte på dendär Ubuntu guiden som jag fick länk till. Den guidar ju Deskop versionen men jag har ju Server versionen. Den guiden talar ju inget alls om hu rman lägger upp en egen hemsida den visar däremot hur man installerar MSN och spelar upp en Shrek-film. INte direkt vad jag tänkt göra.

 

Edit: Gud vad kul, nu när jag avbröt installationen och starta om datorn så står det "Operativsystemet kan inte startas". Så nu försvann alltså mitt Windows XP som jag hade tidigare, så nu är hela datorn i princip värdelös. Jobbigt, Ja!

 

Edit: Jag gör nya försök med Ubuntu nu. Installationen går bra ända till den ska konfigurera nätverket. Den säger nått om att mitt nätverk inte ha DHCP-protokollet eller inte stödjer det och sedan får jag välja mellan "Försök att konfigurera nätverket automatiskt igen", "Försök att konfigurera nätverket med ett DHCP-värdnamn", "Konfigurer nätverket manuellt" och "Konfigurera inte nätverket just nu". Vad ska jag göra?

[inlägget ändrat 2007-08-03 18:33:37 av Peter Westerlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är svårt. Särskilt svårt är det när sitt "eget" företag har det motigt, då är det lätt att byta. Ofta tror jag det lönar sig att ha lite tålamod, alla kan ha en dålig tid.

 

Jag har själv haft återförsäljarkonto på samma ställe nu i 5 år och det har varit både + och -. Det uppfyller alla krav utom den automatiska kopplingen (kanske går att snickra ihop själv). Ingen F-skatt eftersom det är ett amerikanskt företag.

 

På webhostingtalk.com diskuteras olika slags webhosting väldigt mycket. Men om du prompt vill ha ett svenskt företag vet jag inte om det är så bra.

 

[Edit]Tilläggas ska också att ägaren till ett Screentryckarföretag var fruktansvärt orolig över websidans tillgänglighet. De hade verkligen inget avancerat, bara en enkel websida men han resonerade som så att om websidan inte syns, ja då finns vi inte :)

 

[inlägget ändrat 2007-08-03 23:25:33 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den intressanta med boosimannens guide var hur du brända ut den i winXP inget annat. Denna guide är nog mer givande

http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-704-feisty-fawn-lamp-server-setup.html

 

Edit: Jag gör nya försök med Ubuntu nu. Installationen går bra ända till den ska konfigurera nätverket. Den säger nått om att mitt nätverk inte ha DHCP-protokollet eller inte stödjer det och sedan får jag välja mellan "Försök att konfigurera nätverket automatiskt igen", "Försök att konfigurera nätverket med ett DHCP-värdnamn", "Konfigurer nätverket manuellt" och "Konfigurera inte nätverket just nu". Vad ska jag göra?

 

Har du ens en nätverkskabel i?

välj "Konfigurera inte nätverket just nu" så får du ta i tu med det sen när det är installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En VPS fungerar som en maskin i största allmännhet. Hårdvaran delas av flera men såvitt jag vet märker man inte av det. T ex så kan man få sitt eget rootlösenord.

 

Vilket upplägg FS-Data har vet jag inte men att döma av prislistan kommer man egentligen inte att kunna skapa en massa gratiskonton där eftersom man får betala extra för kontrollpaneler för varje domän.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Okej jag ska pröva den guiden istället.

 

Ja jag har nätverkskabeln i.

 

Okej då ska jag inte välja FS Data helt enkelt.

 

Jag tycker det känns allt mer som att jag borde behållt windows och installerat WAMP5 Server på och kört på det. Men det enda är då hur det är med ip-adressen som man pekar domänet till, den ip-adressen ändras väll automatiskt ibland?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

och hur f*n gör jag för att markera [ ] LAMP i installationen. När jag klickar ENTER i rutan så blir de som ENTER för att fortsätta istället och ingen LAMP blir installerad.

 

Edit: Okej man tröck på mellanslag för att markera tydligen (GANSKA oklart). Men hur som helst så fick jag sedan fram att jag måste sätta in en annan skiva för att kunna fortsätta installera, och det har jag ju inte. Nej nu ger jag upp dedär Ubuntu. Ska försöka få tillbaka Windows på nått sätt så jag kan installera WAMP5.

 

Sen skapar jag mappar för mina kunders hemsidor på min root och databas med hjälp av php. Det enda svåra blir att få ett subdomän.

 

Menmen, de svåra nu är att få tillbaka Windows....

[inlägget ändrat 2007-08-03 23:21:39 av Peter Westerlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur som helst så fick jag sedan fram att jag måste sätta in en annan skiva för att kunna fortsätta installera, och det har jag ju inte.

 

Det där har du nog missuppfatta. Vad jag vet finns det bara en server iso för ubuntu alla program man behöver installerar man ifrån nätet.

 

 

 

Lycka till men din XP home wamp annars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jotack de lär ju inte bli nått längre eftersom jag inte har någon Windows CD att installera. Allt blev helt plötsligt bara sämre!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

När jag installerar antingen WAMP5 eller SME server (Får se vad det blir), är det någon inställning jag borde gör i modemet/routerns Web Configuration för att det ska fungera då? Alltså någon inställning på 192.168.0.1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du fråga inte mig, jag kör med mitt återförsäljarkonto

:)

 

[inlägget ändrat 2007-08-04 01:54:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

På denna installationsguide: http://news.softpedia.com/news/Installing-SME-Server-7-2-60923.shtml

 

...står det: "Before we begin, I should warn you that it is required to have two network cards on the computer if you want to use SME Server to operate as a server and gateway. You will not be able to complete the SME Server configuration if you don't have two network cards."

 

och jag vet inte vad min dator har så jag chansade och påbörja installationen ändå och valde att konfigurera "Server and Gateway" och sedan "Dedicated" och då kommer följande upp: "Your system only has a single network adapter. It cannot be used in this configuration."

 

Vad har jag för alternativ nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Varför ska man behöva två nätverkskort det förstår inte jag?

 

Om jag skaffar en internetuppkoppling med fast ip, behöver jag inte längre två nätverksort eller?

 

Det är väl inte så stor idé att fundera på att köpa ett extra nätverkskort för jag antar att det inte bara är att köpa och sätta fast?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På beskrivningen verkar det som om du försöker installera en server att användas för företag, d v s en server för företaget att t ex installera program på, filserver m m samt att den ska fungera som gateway/brandvägg mot internet, därav kravet på två nätverkskort. Ett mot det interna nätverket och ett mot internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Va? Vadå för det interna nätverket? Så stort är inte mitt företag, jag är ju herregud ensamanställd och sitter på mitt rum och jobbar.

 

Hur som helst så testade jag att bara köra server och då kom frågan om Gateway Ip-adress upp och det enda man kunde göra för att komma vidare var att lämna den tom, sen kom det massa frågor om DHCP-uppgifter som jag inte kunde svara på. Men det spelar ingen roll för sedan när jag skulle logga in på servern så kunde jag inte skriva mitt password. Tangenterna slutade fungera när jag skulle skriva mitt password. Enda tengenten som fungerade var Enter men då skickades ju ett tomt password och resulterade alltså i ett felmeddelande om att jag angett fel password, vilket jag förstår.

 

Så nu ger jag fan upp dethär med Linux. Jag skaffar Windows. Jag skaffar Wamp5. Tar reda på hur jag får mitt domännamn att uppdateras med aktuell ip-adress. Hur ska lixom Loopia veta när och med vilken ip-adress min server uppdateras med ibland. Sen ska jag ta reda på hur man får egna namnservrar. Om ni känner att ni kan förklara nått av detdär så att en barnunge förstår så får ni gärna förklara det nu medans jag försöker installera Windows. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Det har du rätt i. För jag kom på nu att under installationen fick jag aldrig sätta något login-namn. Därför står det "Login incorect" helatiden. För när det är lösenordet som är fel så står det "Password incorect" Vad ska man skriva som "Login:" då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...