Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recension: Mac OS 9 vs Win Me


Carl Hult

Rekommendera Poster

CNet har låtit göra en recension av de båda giganterna som Apple och Microsoft stoltserar med. Här är resultatet så som CNet kom fram till och det kommer nog att förvåna alla:

 

http://www.cnet.com/software/0-3709-8-2880332-1.html?tag=st.sw.3709-8-2880332-3.BACK2.3709-8-2880332-1

 

Det blev nämligen..., nä, jag ska inte förstöra spänningen, bara läs.

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Skapad
  • Senaste svar
Z (fd "PeakGeek")

"CNet har låtit göra en recension av de båda giganterna som Apple och Microsoft stoltserar med. Här är resultatet så som CNet kom fram till och det kommer nog att förvåna alla:"

 

giganter?...errr! MS gigant är Windows 2000 och Apples gigant är......ehum.......vänta, kommer snart på det.....?

 

"http://www.cnet.com/software/0-3709-8-2880332-1.html?tag=st.sw.3709-8-2880332-3.BACK2.3709-8-2880332-1

 

Det blev nämligen..., nä, jag ska inte förstöra spänningen, bara läs."

 

BAH!! en sån absurd å löjlig slutsats dom drar...btw, dom glömde berätta att Mac OS är en nisch produkt med 3% av marknaden, och att ME är till för dom som vill ha obegränsat med apps å spel till sitt förfogande, dvs göra nåt vettigt med sin dator... (det sista sa dom dock, om än i annorlunda form ;))

[inlägget ändrat 2000-10-15 21:56:04 av PeakGeek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PeakGeek, ditt inlägg om att folk med Win 2000 vill göra nåt vettigt får mej att tänka på en seriestrip jag såg i Larson för en tid sen. Bilden visar en kille som jobbar för Nintendo framför sin skärm skrivandes på tangenterna medan killens chef bakom honom argt säger:

 

"Nämen, vad ser jag, en excelkalkyl. Du ska spela spel som alla andra!"

 

Att ha obegränsat med "apps å spel till sitt förfogande" är inte att göra nåt vettigt med sin dator, det är att ha för mycket att göra med sin dator...

 

MVH CH

 

- som anser att om alla vapen i världen skrotades skulle han kunna erövra den med en smörkniv (Dogbert visste vad han pratade om):

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Z (fd "PeakGeek")

"PeakGeek, ditt inlägg om att folk med Win 2000 "

 

Nejdu min käre Carl...jag sa att *Windows ME* var till för dom som vill ha obegränsat med apps å spel, det gäller dock i minsta lika hög grad åxo för Windows 2000 (om än lite mindre för spel)OCH att Windows 2000 är MS gigant...

 

"Att ha obegränsat med "apps å spel till sitt förfogande" är inte att göra nåt vettigt med sin dator, det är att ha för mycket att göra med sin dator..."

 

Eftersom du verkar va girlie fanatiker (=Mac) så förbiser jag det där...hmmm

så du tillhör legacy sidan, fan jag har ju inte varit här så länge, så jag vet inte riktigt hur skyttegravslinjerna går...jag menar att Whistler å HDS tillhör den "rätta" sidan framstod ju som klart redan första dagen...hehehehe

 

Kanske någon av dom kan tipsa mig om hur slagfältet ser ut? (helst i DOS-text format...Unix går åxo bra ;))

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej hopp!

 

Jaja båda operativen är ju knäoperativ förutom att det ena av dem är Tekniskt sett överlägsen den andra. Nu menar jag såklart inte MacOS 9! Det är synd att dom inte har med detta argument, kanske lite vad beträffar stöd av hårdvara.

 

Vad beträffar Windows 2000 så behöver man inte jämföra man vet redan resultatet i förväg. Ett operativsystem skall stödja den breda massan, det tycker jag Windows 2000 gör. Någon skillnad mellan Windows 2000 och ME finns inte i första anblicken. Gräver man djupare finner man dock mer och mer styrka. Jag har inte bottnat än så att säga. MacOS är i mina ögon enbart ett nybörjaroperativ som inte erbjuder något djup, skulle jag tvingas arbeta med det skulle jag få klaustrofobi.

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nådåså, min käre PeakGeek, kanske nästa gång du kunde klargöra vad det är du babblar om. Jag fick det intrycket att du fortfarande pratade om Win 2000 i slutet av ditt inlägg. Det framgick nämligen inte att du hade bytt operativsystem.

 

Tja, skyttegravarna här är närmast obefintliga. Visslaren och den stora skuggan har nästan skrämt bort alla mina fränder med sin stenhårda ovilja att ens se till den andra sidan på ett normalt sätt, ungefär som republikaner och demokrater i USA. Deras sätt att vara kommer endast till sin rätt när man kommer in på annat än bara krigande. Fråga Whistler om skotska starka drycker så får du säkert en hel lektion.

 

Jag är ingen fanatiker, bara trött på Windows för att det är ett så in i norden TRÅKIGT operativsystem. Fult är det också, men utseendet spelar mindre roll här där tekniska attiraljer är legio.

 

MVH CH

 

PS de flesta Windowsanvändare är kvinnor

 

Männen dominerar bland macanvändare, faktiskt hehehehehehehehehehe!!!!!!!!! DS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har inte bottnat än så att säga."

 

Going down???

 

Citat ur "Love in an elevator" Aerosmith, Pump 1989

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Z (fd "PeakGeek")

"Nådåså, min käre PeakGeek, kanske nästa gång du kunde klargöra vad det är du babblar om. Jag fick det intrycket att du fortfarande pratade om Win 2000 i slutet av ditt inlägg. Det framgick nämligen inte att du hade bytt operativsystem."

 

...trodde du skulle komma undan genom att posta så tidigt på morgonen?

nä nä...en annan e ju uppe med tuppen

(tror förresten den fan ligger å sover än)

Babblar?....errr?...om du tar och LÄSER mitt inlägg igen så kanske det går upp för dig vad jag pratar om...i annat fall KAN du inte läsa ;)

 

"Deras sätt att vara kommer endast till sin rätt när man kommer in på annat än bara krigande. Fråga Whistler om skotska starka drycker så får du säkert en hel lektion."

 

hmmm...tycker "deras sätt att vara" inte varit inblandad i så mycket annat än just krigföring... krig e bra ;)

Whiskey? nja, visst slinker det ner en å annan ibland, men jag är nog en helylle -ölgrabb för det mesta annars!

 

 

"Jag är ingen fanatiker, bara trött på Windows för att det är ett så in i norden TRÅKIGT operativsystem. Fult är det också, men utseendet spelar mindre roll här där tekniska attiraljer är legio."

 

let me get this one straight...du använder Mac men tycker Windows e tråkigt?!

erhmm..ja blir fan mållös av förundran,

fult? tja, visst men jmfrt med vad?

en mac ser ju knappast så mycket snyggare ut!

(och kom inte dragandes med nån j-a aqua å cocoa på Mac OS X)

Vill du kunna ändra allt på desktopen och switcha mellan 15 olika sådana, ska du väl snarare använda Linux, dessutom kan man ju säga en hel del om Linux men inte är det tråkigt......se där, vi har funnit ett OS för dig ;)

 

"PS de flesta Windowsanvändare är kvinnor"

 

Jag för min del skulle bra gärna vilja att det kunde vara så, men icke, kvinnor i den lilla omfattning dom överhuvudtaget befattar sig med en dator, så är det allt som oftast en Mac dom använder!

 

"Männen dominerar bland macanvändare, faktiskt hehehehehehehehehehe!!!!!!!!! DS"

 

Män dominerar bland dom 3% nischmänniskor som använder det?

kan nog vara sant!

 

hehehehehehe...på're själv!

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-10-16 05:33:23 av PeakGeek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Tja, skyttegravarna här är närmast obefintliga. Visslaren och den stora skuggan har nästan skrämt bort alla mina fränder med sin stenhårda ovilja att ens se till den andra sidan på ett normalt sätt, ungefär som republikaner och demokrater i USA."

 

I beg your pardon?

Viktor Akell?

Han var inte den enda men han slår oss båda med hästlängder i att snacka skit och skrämma bort folket.

Men hans idioti var direkt ansvarig för många stora segrar på PC sidan.

Ungefär som Hitler i Stalingrad.

 

Jag tror också att Ingemar Lundin var ett experiment av Apple.

 

Vi har bara lärt folket att macar inte är bättre el. snabbare, det hittar du på PC sidan.

 

"Deras sätt att vara kommer endast till sin rätt när man kommer in på annat än bara krigande. Fråga Whistler om skotska starka drycker så får du säkert en hel lektion."

 

Nehej du vårat sätt är det perfekta sättet att kriga, fastän petra nu som då kommer hit och nojsar något om sandlåde nivå osv...

 

Håhå... Det är inte för dess artighet därför som Datorkrig är populärt, det är populärt för att här kan människan visa sitt sanna ansikte.

Vi människor är en krigisk art och här kan vi släppa ut det säkert.

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carl,

 

"CNet har låtit göra en recension av de båda giganterna som Apple och Microsoft stoltserar med."

 

Innan du river igång en flametråd kring detta bör du kanske ha i åtanke att det inte finns speciellt många här som vare sig orkar eller bryr sig om att advokera för ME - vi bryr oss helt enkelt inte.

 

Microsoft varken "stoltserar" eller ser ME som någon "gigant", var har du fått det ifrån ?

 

Vi skulle vara lika bestörta om du refererade till Win2.x som en av dessa "giganter" och jämföra den med det senaste Apple släppt......

 

*långt j´vla gäsp*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carl,

 

"Att ha obegränsat med "apps å spel till sitt förfogande" är inte att göra nåt vettigt med sin dator, det är att ha för mycket att göra med sin dator"

 

Du yrar, läste du PeakGeek´s inlägg överhuvudtaget ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

"Men hans idioti var direkt ansvarig för många stora segrar på PC sidan.

Ungefär som Hitler i Stalingrad."

 

En del kanske dessutom skulle jämföra Mac och PC med Tyskarnas och Ryssarnas stridsvagnar.

Macen = Tiger I, tekniskt avancerad, dyrare att tillverka.

Wintel = T-34, Enkel konstruktion, billig och snabb att tillverka.

 

Sen kan man ju fortsätta

 

Mac/Tiger I = för svag motor, få i antalet, går ofta sönder.

 

Wintel/T-34 = stark motor, tillverkat i enorma antal, pålitlig..

 

/ErikG (Som tittade på förevisning av Stridsvagn 122 i helgen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Macen = Tiger I, tekniskt avancerad, dyrare att tillverka."

 

Här föll din jämförelse i spillror :)

Förresten på tal om Tiger tanken, så var den ju 'prone to breakdown' som dom sa på Discovery, kolla här:

 

Nasty PowerBook G3 Flaw Discovered

Posted by Todd - Thursday, October 12, 2000

 

Apple Quality Control rears its ugly head once again.

 

"Many PowerBook G3 Series (black keyboard) owners are reporting broken display hinges during their second year of ownership, while AppleCare refuses to take a consistent position on the issue.

 

The hinges, or clutches as Apple refers to them, provide friction to keep the display at a static position when it is open. Without this friction, the display would fall flat onto the nearest surface.

 

Users are reporting that the display hinges fail under moderate to heavy use - ranging from three to eight opening/closing cycles per day. For busy professionals - the target market of these US$2500+ machines, failure seems inevitable.

 

Typically failing on the right side of the computer first, the hinges on these Wall Street and PDQ computers loosen over time, then snap suddenly. The result is an extremely 'loose' feeling display. Below the surface, a jagged metal edge exists that can easily cut the display cables routed over them. If the broken clutch is not repaired, the remaining clutch will also fail, rendering the PowerBook useless for portable use."

 

Adding insult to injury, the article continues:

 

"Unfortunately, replacing these seemingly simple parts isn't an elementary (or cheap) job. Since the display must be disassembled, the computer requires a trip to Apple's Texas PowerBook repair center, at a minimum cost reported to be over US$300.00."

 

 

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carl,

 

"Visslaren och den stora skuggan har nästan skrämt bort alla mina fränder med sin stenhårda ovilja att ens se till den andra sidan på ett normalt sätt"

 

"Normalt" per din definition innebär att vi aldrig någonsin kommer se på den "andra" sidan på ett "normalt" sätt.

 

Om vi "skrämt" bort dina fränder innebär det bara att dina fränder inte hade något att komma med och valde att backa - kan du referera till någon av dessa "fränder" ?

 

"Fråga Whistler om skotska starka drycker så får du säkert en hel lektion"

 

Fråga, snäälla !

 

"Jag är ingen fanatiker, bara trött på Windows för att det är ett så in i norden TRÅKIGT operativsystem"

 

Om du har roligare med ett operativ utan minnesskydd, multitasking och ett begränsat antal apps & spel så är det givetvis din sak men hur i helv*te kan du kalla MacOS "roligare" på något plan ?

 

Varför är tex Windows2000/ME tråkigt ?

 

"Fult är det också"

 

Tänk att det är den första tanken som korsar min hjärnbark när jag drar igång MacOS - klossigt, fula fonter i GUI´t och en idiotisk GUI funktionalitet...mm givetvis men det behöver vi inte gå in på.

 

"men utseendet spelar mindre roll här där tekniska attiraljer är legio"

 

För de flesta av oss är datorn ett verktyg, inte en vän som lägger sig med på kvällen (hoppas jag). Den råtekniska biten och det som sitter innanför skalet är givetvis det första vi rår över, jag har väldeliga problem att greppa folk som inte tänker så - finns inget estetisk över en dator och det behöver ej finnas heller.

 

"PS de flesta Windowsanvändare är kvinnor"

 

Och ?

 

"Männen dominerar bland macanvändare"

 

Inte på e-forum iaf, Petra dominerar bland en annars ganska skral skara.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Männen dominerar bland macanvändare"

 

Inte på e-forum iaf, Petra dominerar bland en annars ganska skral skara."

 

Heh, Dominatrix....

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carl,

 

Hur kommer det sig förresten att Ajbooken är designad efter en Versace handväska ?

 

Är det för att behålla kunder eller få nya ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CNET´s sammanfattning av de 2 operativen :

 

"The Mac OS, still easy to use and increasingly Internet compatible, lacks the power of Windows and is not competitive in terms of hardware and software support"

 

"But Windows took our votes for power and peripherals"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Läste du hela mitt inlägg, eller bara första meningen?

 

Låt mig citera mig själv:

 

"Mac/Tiger I = för svag motor, få i antalet, går ofta sönder."

 

:-)

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll hur "tekniskt avancerat" windows är om det inte är stabilt. Köpte en usb mus (ms) till w2000 och lyckades till slut installera den efter ett antal omstarter och krascher. Vad säger man? Världsklass? Tackar vet jag mac.. det krånglar aldrig. Jag kommer köpa en Mac nästa gång därför att macar är snygga, snabba och väl integrerade och framförallt: dom funkar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll hur "tekniskt avancerat" windows är om det inte är stabilt. Köpte en usb mus (ms) till w2000 och lyckades till slut installera den efter ett antal omstarter och krascher. Vad säger man? Världsklass? Tackar vet jag mac.. det krånglar aldrig. Jag kommer köpa en Mac nästa gång därför att macar är snygga, snabba och väl integrerade och framförallt: dom funkar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Det spelar ingen roll hur "tekniskt avancerat" windows är om det inte är stabilt"

 

Tja, vad ska man säga.. skulle jag bytt plattform varje gång jag råkar ut för nåt som inte funkar på respektive plattform skulle jag byta OS oftare än underkläder...tja.. nästan ialla fall.. :-)

 

Jag har själv inte haft något strul med USB till W2000. Fick min digitalkamera att funka felfritt under Windows 2000. Jag fick den även att fungera på en Mac men det gick avsevärt långsammare att föra över bilder av någon anledning. Kan bero på programvaran.

Däremot fick jag det inte att funka under NT, tog mig ett tag att komma på att maskinen som hade USB portar körde ett operativ som inte stödde USB.. Taskigt av MS att inte slänga ut nån patch som gör att USB stöds av NT.

 

Hursomhelst, jag är av den uppfattningen att datorer är individer.. en maskin kan funka felfritt medans maskinen brevid, med samma hårdvara och OS kan vara hur kraschbenägen som helst. PC/Mac det kvittar..

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det spelar ingen roll hur "tekniskt avancerat" windows är om det inte är stabilt. Köpte en usb mus (ms) till w2000 och lyckades till slut installera den efter ett antal omstarter och krascher. Vad säger man? Världsklass? Tackar vet jag mac.. det krånglar aldrig. Jag kommer köpa en Mac nästa gång därför att macar är snygga, snabba och väl integrerade och framförallt: dom funkar!!"

 

HAHAHA.... Your loss.

Punkt 1, dom är slöa. en 600mhz P3:a suger musten ur en 500mhz G4.

Snygga, tja smaken är som baken, dendär bockade plasten kostar ju förstås.

Funkar? Du har allt blivit vilseledd du, alla macar jag har arbetat med, det är väl ca 20 st antar jag från gamla 68k till nya g4:or, dom krashar allihopa på daglig basis.

 

Ditt USB mus problem vet jag inget om.

Kanske om du bskriver det lite närmare.

Vad var problemet? hittade inte w2k musen el. fanns det inga drivisar?

 

Personligen har jag inte hafft några problem med w2k förutom då jag installerade BETA drivrutiner så jag kunde spela Q3, det slutade jag med, w2k krashade var annan gång Q3 startade, skitiga Matrox drivisar.

Men nu har nu jag ett Nvidia kort.

Den andra gången var det ett ström avbrott.

 

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej tack,

 

"Det spelar ingen roll hur "tekniskt avancerat" windows är om det inte är stabilt"

 

Vilket W2K givetvis är - billig doubletrolling köper vi inte.

 

Att jämföra MacOS med W2K rent stabilitetsmässigt är ju på gränsen till skrattretande, anledningen till att W2K givetvis är långt stabilare är just att det är mer "tekniskt avancerat" - något du verkar sky.

 

Klarar du inte av att installera en USB mus så är Windows2000 definitivt inget för dig - testa Playstation2, enkelt GUI, lika funktionellt som MacOS och nästan lika kraschsäkert som Windows2000.

 

"Vad säger man? Världsklass?"

 

Windows 2000 - Japp !

 

"Tackar vet jag mac.. det krånglar aldrig"

 

Öööh, trodde att du testat Mac/OS ?

 

"Jag kommer köpa en Mac nästa gång därför att macar är snygga"

 

Så rart.

 

"snabba och väl integrerade och framförallt: dom funkar!!"

 

Ehhm, nej, nej och nej.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

*GARVAR*

 

Det beror nog inte på Windows 2000. Skulle kalla det skit bakom tangenterna. Håll dig till MacOS som ju är till för den kategorin människor.

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...