Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recension: Mac OS 9 vs Win Me


Carl Hult

Rekommendera Poster

Erik Gustavsson1

"De i fallet med två servicetekniker var inte kollegor till mig. Och deras kompetensnivå borde inte ens du kritisera eftersom de kom från VM Data. Jag antar att VM Data vet vad de gör - och har du inget förtroende för dem så står det illa till med kompetensen inom PC-sidan i Sverige..."

 

Man ska nog inte ha någon övertro till företag bara för att de är stora. Microsoft är t.ex mycket större än VM-Data.

En kompis till mig (nu blir vi sådär kompis-luddiga) jobbar som programmerare, och hans arbetsgivare har en del försvarsprojekt ihop med VM-Data. Min polare ger inte mycket för deras programmeringskompetens.. Men som i alla organisationer finns det ju bra och dåliga medarbetare.

 

Ska vi ge kängor åt olika stora "it" företag så vill jag ge merkantildata en spark, trots att de ligger ner..

De verkar ha noll koll på sin personal. I somras kickade de en massa folk här i GBG pga "arbetsbrist". Personal de fått från uppköp av ett annat it företag. Vissa av den personalen satt till 100% uthyrda på anndra företag och tog naturligtvis sina uppdrag med sig till sin nästa uppdragsgivare/startade eget. Nu läste jag en "snyftare" i Computer Sweden om hur de tappar i snitt en anställd om dagen i Malmö. Det verkar som Merkantildata, trots sina kampanjer om hur de är "in relation" glömt deras viktigaste tillgång, personalen.

 

Stora företag är alltså inte automatiskt bättre än små.

 

"och har du inget förtroende för dem så står det illa till med kompetensen inom PC-sidan i Sverige"

 

Vaddå? Sverige har ju oss här på datorkrig!

 

"Gör det då... Men du kommer inte åt personer inom organisationerna som jag verkar mot. Av ovan beskriven anledning..."

 

Jag tror inte Whistler var ute efter att lägga hästhuvuden i sängen hos de "konsulterna" som inte kunde installera en hårddisk, utan var mer inne på att kolla upp dina uppgifter. :-)

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Skapad
  • Senaste svar

"De i fallet med två servicetekniker var inte kollegor till mig. Och deras kompetensnivå borde inte ens du kritisera eftersom de kom från VM Data"

 

Märkligt att du hittar referensfall som ingen annan gör - 2 st servicetekniker klarar inte av att byta HDD´n ?

 

Tror bara inte på det, väldigt enkelt.

 

"Det framkom senare att vid upprepade förfrågningar så kom både OS X Server och SUN-servers upp när man testade domänen Apple.com. Detta tyder på att OS X Servers hela tiden varit aktiva på Apple.com men att de inte kommit fram i enskilda pollningar mot domänen. Detta visades av HDS."

 

Spela inte dum - detta var nyligen efter jag startade en tråd som hette Apple har migrerat till OS/X !

 

Vad jag talar om är tidigare då du hävdade att 1/3 av apple.com drivs på OS/X - kolla historiken och dina påståenden.

 

"När det gäller 3D så fick du länk till Programpaketet som säljer ett antal 3D-produkter både till Mac och PC"

 

Billigt !

 

"På vilka grunder avfärdar du deras tester? Var du där? Har du själv utfört några som helst tester mellan G4 och PC?"

 

På samma grunder som jag ältat - bryr mig inte speciellt mycket om de rykten en macfanatiker sprider kring sig gällande hypotetiska "kollegor" - ge oss seriösa länkar istället, borde inte vara svårt för en sån high-tech kille som dig som pysslar med multinationella företagslösningar.

 

"Vårda språket, Whistler - gör dig inte till idiot..."

 

Var vänlig och peka ut var jag inte vårdat språket ?

 

Du kan också vara lite försiktig med dina adjektiv Stene !

 

"När det gäller releaser av processorer så kan ingen garantera något"

 

Utom du ? Du hävdade hårdnackat diverse saker som till och med hade dementerats av Apple.

 

"Speciellt inte Intel som även de nu försenar P4"

 

Poängen är väl att INTEL hela tiden utvecklat och hängt med till skillnad från Motos latens eller hur ?

 

"och sedan skall vi inte tala om andra processorer"

 

Varför inte ?

 

"När det gällde Rhapsody så är artiklarna gamla och skrivna innan Apple insåg att man borde skapa Carbon för enklare övergång från befintliga program till dagens OS X"

 

Samma FUD kring MS då som nu - dt var bara det jag ville få fram.

 

Dina amatörmässiga recensioner kring MS håller inte högre kvalité idag.

 

"Du får väl ringa till VM Data och erbjuda dina tjänster"

 

Jag kriterierna enligt dig för att arbeta där verkar inte vara speciellt höga.

 

"Och med den ton som du presenterar här - varför skulle jag ens överväga att berätta vilka kunder jag har? "

 

Det är inte bara jag som är less på ditt ständiga skitsnack och ältande - ge dig av från forumet om du inte klarar av att spela efter reglerna.

 

Du ska även vara försiktig med att beröra andras "ton" med din överlägsna arrogant och ensidiga dialog.

 

"Har mer att göra än att syssla med "damage control" efter en anonym gaphals med dålig känsla för integritet hos andra än sig själv och med ytterst dåligt omdöme vad avser umgänge i professionella kretsar."

 

En bitter och partisk utvecklare som står på Apple´s lönerullor och tror sig behärska hela branschen och ständigt landar på näsan och refererar till sina "kollegor" är inte heller något jag har alltför mycket till övers för.

 

"Gör det då... Men du kommer inte åt personer inom organisationerna som jag verkar mot. Av ovan beskriven anledning"

 

För att de inte existerar - visst har du kunder men jag tror knappast de ligger i paritet med den belastningen som jag velat jämföra med vid många tidigare tillfällen.

 

"speciellt som de koncept som kommer från MS har som enda målsättning att låsa in användarna och klämma ut så mycket pengar som möjligt ur dem. "

 

Och detta ser du inte hos Apple mfl ?

 

Skygglappar min käre Applelakej.

 

"Och i det sammanhanget används personer som du, Whistler, som nyttiga idioter som skall utföra arbetet med att mota in användarna i fållan..."

 

*Off the record* - är du på allvar paranoid och lider av olika typer av vanföreställningar på reguljär basis ?

 

Du är en av de bästa MS förespråkarna som finns genom att skriva dina fanatiska fraser - fortsätt !

 

"Vad får du i betalt från MS?"

 

Inte någonstans i närheten av vad du får från Microsoft, du förespråkar dem så mycket bättre än jag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Få tillämpningar är tyngre än 3D/CAD, som pressar hela datorn, cpu, minne, grafikkort i synnerhet"

 

Av ren nyfnikenhet, vad kör ni för grafikkort? (inte Ge-force antar jag :-)

 

/E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Visst, mycket av det du säger är rätt. Och jag hävdar inte att Mac är bäst till allt och så kommer det alltid att vara - eftersom Apple är en relativt liten del av marknaden. Jag har inga megamoni-tendenser att allting skall skötas av ett enda operativ eller leverantör som vissa andra i detta forum. Däremot tycker jag inte om att man propagerar för att andra plattformar är noll värda jämfört med W2K - många gånger beroende på problemområdet så är det faktiskt tvärtom.

 

Det viktiga nu för användarna är att det genomförs en ordentlig standardisering av lagringsformat och konverteringsrutiner så användarna beroende på förändrade behov och krav kan förflytta sitt arbete mellan olika plattformar och programsystem vid behov. Numera är nästan alla användare totalt inlåsta i vissa system för att de inte kan förflytta det största värdet i sina system (informationen) till andra verktyg som fungerar bättre för deras förändrade behov. Och denna utveckling är MS sedan länge en stark motståndare till - valfriheten skall endast gälla val till MS produkter, inte val från MS produkter.

 

Så länge som debatten endast avser operativsystem och enskilda program så kommer användarna alltid att vara utsatta för utpressning av leverantörerna - "informationsplattformen" är viktig, operativ och applikationsplattformen är inte viktig...

 

Däri ligger min partiskhet. Jag har bytt plattformar inom ett par områden ett antal gånger (IBM - Victor - Mac - UNIX, SQL Server - Oracle - DB2) och kommer att göra det igen. Att glo sig förblindad på processorer, operativ och applikationer är sett ur detta perspektiv rätt korkat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag tror inte Whistler var ute efter att lägga hästhuvuden i sängen hos de "konsulterna" som inte kunde installera en hårddisk, utan var mer inne på att kolla upp dina uppgifter. :-)"

 

LoL, han har sett för många filmer - ständiga undanflykter och luddiga klienter som verkar operera på premisser satta av CIA.

 

Bah........

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"LoL, han har sett för många filmer - ständiga undanflykter och luddiga klienter som verkar operera på premisser satta av CIA."

 

The CIA way

I could tell you what you wanna know, but then I have to killya!

 

The MI-6 way

The information you requested is spread on a "need to know" basis, and the only thing you need to know is that a Mac with a G4 outperforms a Pentium, always.

 

The Mossad way

"TwideliidiTwiddeliidiTwideliii" *Ringing mobile phone (Nokia "grande valse")*

then:

Booom *the sound of your mobile phone exploding in your ear*

 

mvh

EriKGB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The MI-6 way

The information you requested is spread on a "need to know" basis, and the only thing you need to know is that a Mac with a G4 outperforms a Pentium, always."

 

Synonymt med "the Apple way" ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det framkom senare att vid upprepade förfrågningar så kom både OS X Server och SUN-servers upp när man testade domänen Apple.com. Detta tyder på att OS X Servers hela tiden varit aktiva på Apple.com men att de inte kommit fram i enskilda pollningar mot domänen. Detta visades av HDS."

 

Jag skäms...

Men ändå, detta visade väl inte hela bilden?

 

"Vad får du i betalt från MS?"

 

Tack stene, nu har jag ännu mindre tro på dig än på rösterna i mitt huvud.

 

Och för att vara nitpicky :)

Läs under:

"Vårda språket, Whistler - gör dig inte till idiot..."

 

"Och i det sammanhanget används personer som du, Whistler, som nyttiga idioter som skall utföra arbetet med att mota in användarna i fållan..."

 

Två fel, du kastade sten i glashuset, idiot!! HAR HAR HAR :)

Det andra felet, vad talar du om med dina fållor, det visar att du inte vet mycket om PC världen, vi har det så bra här, va skulle vi annars göra här?

Och ja usch vi hadde det absolut inte bra i skolan där jag gick, bara macar, en PC längst bak, ibland fick man springa om man inte ville att den skulle vara upptagen, den var eftertraktad den...

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDS,

 

"Jag skäms...

Men ändå, detta visade väl inte hela bilden"

 

Som jag tidigare nämnde - samma dag som jag fick in en poll som gav MacOS/X på apple.com skrev jag det här - debatten handlade om ett inlägg som kom långt tidigare från Sten där han hävdade att si & så mycket drevs på MacOS/X, vilket inte stämde.

 

"Tack stene, nu har jag ännu mindre tro på dig än på rösterna i mitt huvud."

 

Har han någonsin besuttit något mått av trovärdighet överhuvudtaget ?

 

"Två fel, du kastade sten i glashuset, idiot!! HAR HAR HAR :)"

 

Trevligt med en som ber mig vårda mitt språk och sen kallar mig idiot - Stene börjar tappa greppet på allvar här.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...