Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grafikfel i spel och spel stängs av


rpgmaster

Rekommendera Poster

Men att göra det från Windows är gråmarkerat och jag har ingen floppy. Testade i felsäkert men grått där också.

Svårt att svara på varför det blir grått... kanske är moderkortet trots allt ett OEM (svårt att veta säkert med märkesdatorer) för vilket biosen inte skulle passa ändå..?

 

Current Ver.

1.20

Online Ver.

1.50

Moderkortet har nu alltså version 1.20 och denna torde faktiskt vara samma som den nyaste jag hittade hos Fujitsu för några dagar sedan(?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag fattar inte det här. Jag gick in på liveupdate genom IE inte den nedladdade jag har pga det står att den nedladdade ska finnas i system tray men den gör inte det. I alla fall jag sökte efter live VGA drivers och då hittar den drivers till AGP, ljud och nätverk. MEN!!!!! Under SiS AGP Driver står det under current ver. no installation sen Online ver. 1.21c. Filen är på 3.51Mb. Jag fattar mig inte på MSI. Men ska jag installera den också? Det kan väl inte vara så att datan på nåt vis stöter bort drivern eller? Jag hoppas ni förstår mer än jag gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du avinstallerar drivarna och börjar på ny kula igen. Tänkte också på meddelandet du visade i det här inlägget...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=877197#886749

...som verkar tyda på att datorn har diverse programkonflikter.

 

1) Avinstallera grafikkortet, agp-drivaren (och eventuellt också IDE-drivaren).

 

2) Installera CCleaner och gör en städning av datorn – utför framförallt en registerrensning:

http://www.ccleaner.com/download/

Har du aldrig tidigare kört den här typen av program kommer det att hitta hundratals fel att åtgärda.

 

3) Låt MSI Liveupdate installera agp-drivaren på nytt.

 

4) Återinstallera grafikkortet med senaste officiella Forceware:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_93.71.html

 

Lycka till vill jag också säga! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden har blivit för lång; nu gick det inte längre att redigera mitt eget inlägg heller..! Får väl skriva ett nytt. ;-)

 

Apropå det jag nyligen skrev...

 

"1) Avinstallera grafikkortet, agp-drivaren (och eventuellt också IDE-drivaren).

 

2) Installera CCleaner och gör en städning av datorn – utför framförallt en registerrensning:

http://www.ccleaner.com/download/

Har du aldrig tidigare kört den här typen av program kommer det att hitta hundratals fel att åtgärda.

 

3) Låt MSI Liveupdate installera agp-drivaren på nytt.

 

4) Återinstallera grafikkortet med senaste officiella Forceware:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_93.71.html"

 

...så när du har avinstallerat grafikkortet, städa då inte enbart med CCleaner utan kör också en bortrensning av gamla grafikdrivare med Drivercleaner (innan du installerar kortet på nytt igen).

http://www.drivercleaner.net/professional.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Avinstallera grafikkortet, agp-drivaren (och eventuellt också IDE-drivaren).

 

Jag avinstallerade grafikkortet och agp-drivaren från MSI. Hittade varken agp eller IDE-drivaren från SiS men jag vet att åtminstone IDE-drivaren finns. Men skulle vilja bli av med den då den inte gjort speciellt mycket nytta snarare tvärtom.

 

2) Installera CCleaner och gör en städning av datorn – utför framförallt en registerrensning:

 

Gjorde en registerrensning och som du sa det fanns 100-tals fel att åtgärda. Fick köra den 3 gånger innan allt var borta. Städade också med Drivercleaner.

 

3) Låt MSI Liveupdate installera agp-drivaren på nytt.

 

Fixat. MSI Liveupdate känner av att den finns nu också.

 

4) Återinstallera grafikkortet med senaste officiella Forceware

 

Fixat det också.

 

Men efter allt det här blev det ändå inte bättre. Finns dock en sak jag vill säga. Tidigare avinstallerade jag och ominstallerade drivrutiner många gånger till grafikkortet och gjorde det på alla möjliga ställen. Drivern ligger nu i N:\ där jag ska ha mina drivisar men det finns t.ex. rester av 91.31 och 91.47 kvar. Det finns också rester i O:\ kvar trots att jag kört Drivercleaner. Kan dom störa och ska jag plocka bort dom manuellt? Ompalaz skrev i ett tidigare inlägg att man behöver ett program för att flasha BIOS som man kan hitta på www.majorgeeks.com. Men jag har inte hittat nåt sånt program direkt. Annars kanske det är programkonflikter som du säger och jag funderar på att använda recoveryskivan och ställa om datan så den blir som när vi fick den. Problemet är att farsan och jag delar datorn fast han är inte inne så jättemycket mest på banken och han brukar lyssna på radio genom Realplayer. Så han har inte så mycket på datorn. Mina savegames till exempelvis sims kan jag bränna ner på skiva och bilder kan jag också bränna ner på skiva. Fast det kanske är lättare att lägga allt på brorsans dator istället och sen tillbaka till min men hans data ligger inne på onoff till början av december pga trasig brännare. Men annars vill jag ha bort IDE-drivaren om du vet hur. Går jag in på start och navigerar till SISIDE finns ingen info om var den ligger. Tar jag egenskaper så verkar det inte vara en genväg. Den är 672Kb och filtyp program till skillnad från andra som är filtyp genväg. Men tack för att du fortsätter ta dig tid med mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ompalaz skrev i ett tidigare inlägg att man behöver ett program för att flasha BIOS som man kan hitta på www.majorgeeks.com.

För dig ska MSI Liveupdate fungera som just ett sådant program, som kan utföra flashningen direkt i Windowsmiljö. Nu när du har städat datorn och mycket skräp försvunnit, har du då undersökt ifall fälten i Liveupdate fortfarande är gråmarkerade?

 

Kan dom störa och ska jag plocka bort dom manuellt?

Så länge det inte rör sig om filer som är installerade kan de inte störa utan det är bara att plocka bort dem. Om inte annat så bara för att få lite ordning i partitionerna. ;-)

 

Annars kanske det är programkonflikter som du säger och jag funderar på att använda recoveryskivan och ställa om datan så den blir som när vi fick den.

Den recoveryskivan kanske innehåller drivrutiner för hårdvara som nu inte finns i datorn. Men du kan ju alltid testa med den och sedan korrigera med de rätta drivrutinerna i efterhand.

 

Men annars vill jag ha bort IDE-drivaren om du vet hur.

Möjligtvis kan du avinstallera den från Kontrollpanelens "Lägg till/ta bort program". Annars får du göra det ifrån Enhetshanteraren:

Högerklicka på "Den här datorn" => Egenskaper => fliken Maskinvara och knappen Enhetshanteraren => klicka plustecknet vid IDE ATA/ATAPI-styrenheter => högerklicka på enhetsnamnet därunder och välj Avinstallera.

 

Starta sedan om datorn varefter drivaren bör ha ersatts automatiskt med Windows standarddrivare.

 

Men tack för att du fortsätter ta dig tid med mig!

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade Primär IDE-kanal men SISIDE finns fortfarande kvar och datan fryser fortfarande i några sekunder vid uppstart och kommandotolken kommer också upp med meddelandet när man kommit in i Windows. Inget har alltså hänt. Tror jag använder Recoveryn. Fast det är en sak jag undrar. Har du nån aning om var favoriterna till IE finns lagrade? Min farsa vill ha favoriterna så jag tänkte bränna ut dom på cd. När det är avklarat bränner jag ut annat jag vill ha och kör recoveryn och hoppas på det bästa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta att jag slänger in ett sånt här random inlägg menjag fattar inte vart dom nya inläggen ligger någonstanns?! dom hamnar bara huller om buller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta att jag slänger in ett sånt här random inlägg menjag fattar inte vart dom nya inläggen ligger någonstanns?! dom hamnar bara huller om buller

Det är en bug i Eforum när tråden blir för djup, dvs för många gråa rutor. Löses genom att man i stället för att besvara det inlägg man vill besvara, besvarar det första inlägget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN kolla mitt senaste inlägg i den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=889135

Vet du nåt om den filen? Jag misstänker att den kan ha med saken att göra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN kolla mitt senaste inlägg i den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=889135

Vet du nåt om den filen? Jag misstänker att den kan ha med saken att göra

När det gäller virus o dyl är Cecilia en långt större resurs än jag, så i den tråden är hon till bättre hjälp. Men gällande dessa grafikfel och datorns virus får iaf inte jag någon misstanke om att det är nåt som kan kopplas ihop med varann. Har nämligen aldrig förut varit med om just den kombinationen... så nej, jag tvivlar. Men skulle det mot förmodan visa sig att så ändå är fallet tar jag tacksamt emot de nya kunskaperna.

 

Vad jag förstår ska datorn alltså nu vara rensad på ohyra? Men om jag gissar rätt är grafikfelen ändå kvar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog lite långsökt ändå att tro det där med att virus skulle vara felet och grafikfelen är fortfarande kvar. Men har du nån aning om var felet kan ligga? För snart har vi försökt allting utom att flasha BIOS som för övrigt fortfarande inte går i windows mode. Det är inte säkert att jag får använda recoveryn för farsan tror att han måste installera sina betalningar som han har gjort på sitt bankkonto och sen tror han också att jag kommer ha sönder nåt. Sen säger han att datan är bra men han fattar ju inte nånting som du kanske märkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har du nån aning om var felet kan ligga?

Jag tror fortfarande att det kan vara något lur med moderkortet, som jag redan har nämnt högre upp i tråden. Har du någon kompis som du kan testa 7600GS-kortet hos? Det vore mycket intressant att veta om det ger upphov till grafikfel även om det sitter i en helt annan dator.

 

Edit:

För snart har vi försökt allting utom att flasha BIOS som för övrigt fortfarande inte går i windows mode.

Bara för att vara på den säkra sidan kan vi då utgå från att moderkortet är ett OEM och alltså inte exakt samma version som säljs löst i handeln.

 

Det är inte säkert att jag får använda recoveryn för farsan tror att han måste installera sina betalningar som han har gjort på sitt bankkonto och sen tror han också att jag kommer ha sönder nåt.

Jag kan förstå hans oro ifall det är så att han själv inte har så jättebra koll på datorer. Men redan gjorda bankbetalningar påverkas iaf inte på något sätt alls – han kan om han känner för det spränga sönder datorn i protoner och elektroner utan att betalningarna berörs alls, och sen i stället logga in på vilken valfri dator som helst i hela världen att utföra dem ifrån.

 

Var exempelvis i Grekland i september, samtidigt som lillebrorsan fyllde år, och beställde en present åt honom därifrån. Det fick bli en Xbox 360-kontroller från Webhallen.com till hans PC, eftersom de erbjuder den betalningsmöjligheten att man kan logga in på ens banksida och utföra transaktionen direkt.

[inlägget ändrat 2006-11-26 18:50:14 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro att det finns nån som jag känner som jag skulle kunna testa grafikkortet hos. Alla hade väl varit livrädda för att jag skulle ha sönder nåt. Vi kan väl säga att 90% av alla på min skola inte vet vad ett moderkort är och jag klassas som "datanörd";) Som en som tror att man kan ha 4 processorer i en dator. Han säger att hans kompis har det. Men en sak förresten. Vet inte om detta har nåt med saken att göra men i BIOS ligger aperture size på AGP på 64 nånting. BIOS sa att jag hade floppy drive A: 1,44Mb men det har jag inte alls det så jag ändrade till no installation. Fattar inte varför det inte funkar att flasha BIOS i windows mode. Att flasha BIOS känns nästan som det sista man kan göra innan man kan konstantera att det bara är att ge upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta har nåt med saken att göra men i BIOS ligger aperture size på AGP på 64 nånting.

Varför har inte jag tänkt på det tidigare? Fy skäms RN. Grafikfel kan i vissa fall uppstå vid en felaktig aperture size, men det brukar vanligen röra sig om fall då denna storlek är alldeles för väl tilltagen. Jag rekommenderar iaf att du ökar den till 128MB, kanske t o m 256MB om detta skulle visa sig funka smärtfritt. Och när du ändå är inne i biosen och tjorvar kan du samtidigt disabla Fast Writes, då det kan tänkas finnas vissa kompatibilitetsbekymmer mellan moder- och grafikkort.

 

Att flasha BIOS känns nästan som det sista man kan göra innan man kan konstantera att det bara är att ge upp.

Det finns ytterligare en bios vi kan hoppas på, den i grafikkortet. Jag har faktiskt upplevt dessa utsträckta polygoner, med ett fabriksklockat Gainward 6800GT, grafikfel som blev avsevärt bättre efter en flashning av videobiosen.

 

Undersök gärna ifall det finns nån uppdaterad bios för ditt 7600GS. Men observera då att det inte är hos Nvidia denna ska sökas utan hos dem som faktiskt har plockat ihop kortet, alltså XFX, Gainward eller Point of View eller vem det nu är som har gjort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ökat Aperture size utan resultat till 128. Hittade inte Fast Writes i BIOS men jag har för mig det fanns 2 alternativ med nåt Fast-thru har jag för mig inställt men det vågade jag inte röra. Vet du var Gainward har sina BIOS till grafikkorten? För på deras hemsida hittar jag inget vettigt. Vet du var dom finns så skicka gärna en länk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Writes/Snabb skrivning kan du avaktivera så här:

Högerklicka på skrivbordet Avancerat - Felsök och avmarkera snabb skrivning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar man avancerat om man högerklickar på skrivbordet?

 

Edit:Stavfel

 

[inlägget ändrat 2006-11-28 18:02:03 av rpgmaster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att försöka summera lite...

 

Datorn har biosversion 1.20 med datum 030128. Denna version är den senaste som Fujitsu har lagt ut 030130. Och här är länken till den:

http://support.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=B5F20122-922C-468A-9BB3-24166CAC61D6

Tankade hem den bara för att kolla om den gick att köra i Windowsmiljö, men nej, det behövs en diskettstation (har en bärbar Fujitsu för vilken det faktiskt går att uppdatera i Windows). Men som sagt så verkar ju moderkortet redan ha den senaste biosen ifrån Fujitsu.

 

Datorn har senaste chipsetdrivarna för moderkortet(?), och den särledes viktigaste i detta fall är AGP (GART) Driver som man kan klicka sig fram till härifrån:

http://www.sis.com/download/

Jag fann att senaste drivaren var v1.21 med datum 050401.

 

Senaste drivaren 93.71 för grafikkortet är väl också installerad, men att hitta någon bios till det verkar svårt. :-/

 

Det är möjligt att moderkortsbiosen har svårigheter att ställa in korrekt spänningsvärde för grafikkortet (kompatibilitetsbekymmer), och därav grafikfelen..? Jag syftar nu på värdet för agp-porten. Detta brukar gå att ställa manuellt vilket man iofs bör vara mycket försiktg med för att inte riskera bränna sönder kortet. Men så är förstås också frågan hur länge du ska behöva hålla på innan man dömmer ut moderkortet som trasigt..? Fast jag brukar ogärna vilja konstatera hårdvarufel utan att först ha utfört massor av tester – tester du uppenbarligen inte kan utföra p g a brist på "skrotförråd" eller andra datorer (jag är fortfarande mycket nyfiken på hur 7600GS-kortet hade uppfört sig i en annan dator än din egen).

 

Och nu när jag skriver kom jag att tänka på DirectX också... det kan inte skada att fräscha upp det med oktoberutgåvan:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=013C0F78-3C9B-44DC-B8BE-46783BCAC3CB&displaylang=en

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inte. Allt funkar nu:) Det hjälpte att bocka ur använd kombinerad skrivning eller liknande. Ett jättestort tack till dig RN och Ompalaz. Ni har tagit er en massa tid att hjälpa mig och skönt att det till slut gav resultat. Äntligen kan jag konstatera att pengarna inte var bortkastade på grafikkort och nätagg som farsan tyckte. Har testat RCT3 och sims 2 utan problem. Ett stort tack ännu en gång.:):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, verkligen!! Finns inget som är skönare än när man får något att funka. Kul också att du har ett nytt fint grafikkort som du kan njuta av.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än instämma med Ompalaz! Vad härligt, verkligen!! :) Det här dilemmat har ju gett oss så väldigt mycket huvudbry så det var jätteroligt att det äntligen började funka för dig. Stort grattis, och ha mycket kul nu med datorn! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej jag är ny i samanhanget

 

Men jag har e´n liknande dator: (Celeron D 1gb)

Jag har också haft planer att skaffa ett 7600gt(Agp). Jag ska köpa ett grafikkort enbart för att jag vill spela Oblivion ;vad ska jag välja?

 

Jag har läst många inlägg av dig och stålis och jag tycker ni är väldigt bra!!

 

Vore tacksam om du skulle vilja hälpa mig

 

mvh

 

En Amatör

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...