Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grafikfel i spel och spel stängs av


rpgmaster

Rekommendera Poster

då hade ja visst problem igen. det som händer är att när ja spelar ett spel som är hyffsat krävande grafikmässigt t.ex. RCT3 så visar det nästan hela tiden grafikfel enl. bifogad bild. efter ett litet tag stängs spelet av. ja har avinstallerat alla drivrutiner me drivercleaner o sen installerat drivern som följde me på cd till grafikkortet. en rätt gammal driver. problemet kvarstår. ja avinstallerar den drivern o tankar hem den senaste från nvidias hemsida. problemet kvarstår. förutom grafikfel så blir bilden vågig om man kan säga det så. vet ej riktigt om ni förstår va ja menar. detta problemet hade jag tidigare i windows när upplösningen var högre än 800x600. problemet var att moderkortets chipset inte stödde den nya drivern men det fixades genom att installera den senaste drivern till moderkortets chipset genom ett tips här på eforum. men problemet finns alltså i spel. är tacksam för svar. mitt grafikkort är ett nvidia geforce 6600 AGP 256mb.

 

[bild bifogad 2006-10-21 20:49:45 av rpgmaster]

877197_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Det såg ut som en utsträckt polygon med felaktig färg. Dessa kan t ex uppstå vid för hög värme, för låg strömtillförsel eller utslitna kondensatorer på moderkortet.

 

Börja med att kika in i lådan för att se att kondensatorerna inte liknar dem som finns här:

http://www.badcaps.com/

Är de utslitna behöver du ett nytt moderkort. Och när du ändå är inne i lådan och kikar så kontrollera att du verkligen har anslutit en liten fyrkantig kontakt för 12V-spänningen.

 

Kolla också att grafikkortets kylning funkar som den ska.

 

Och till sist så hur många ampére klarar ditt nätagg att ge på 12V (förhoppningsvis finns en etikett klistrad på det). Inget under 18A är att rekommendera GF 6.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska snart kika i datan men den där bilden med kondensatorerna fattar ja noll av. vet inte ens vad en kondensator är. skulle va bra om du tog en skärmdump eller nåt o gjorde en pil i paint så ja fattar va en kondensator är. annars ser ja ingen skillnad på bilden me förstörda kondensatorer och lagade kondensatorer. ja vet inte va en kondensator är men jämförde några grejer på bilderna men ser ingen skillnad. men jag har misstänkt att nätagget kan vara svagt. hoppas på att det är problemet för att köpa ett nytt moderkort skulle inte va kul.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min polare hade ett liknande problem, vad han då gjorde var att göra ett script via en guide på nätet, jag har inte länken här, men scriptet fixade grafikproblemet. har för mig att det var något nv4_disp loop, RN, du får rätta mig om jag har fel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok har kollat datan nu. som sagt kondensatorerna vet ja ej om de va fel på. men ja hittade inte en fyrkantig kontakt mer än den som kom från kortets fläkt på grafikkortet. fast om den inte är inkopplad har jag ingen aning om var den ska sitta i så fall. men jag bifogar en bild som ja tog me digitalkameran. annars ser det ut som att nätagget är för klent. stod bl.a. så här på klisterlappen:

AC Input: 230V

DC Output: 250W

sen stod det nåt med 12V som ja skriver här:

+12V----------- 13.0A (YEL)

-12V------------- 0.8A (BLUE)

 

EDIT:

ser att bilden blev väldigt dålig. hoppas du kan se nåt ändå.

[bild bifogad 2006-10-22 17:33:50 av rpgmaster]

[inlägget ändrat 2006-10-22 17:35:19 av rpgmaster]

877467_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det kontakten som inte är i. Men det låter ändå lite otroligt, för när jag glömde det så tjöt datorn som om den skulle sprängas!

 

Vissa grafikkort ska klara att boota datorn ändå, men brukar då på ett eller annat sätt antyda att man ska sätta extra ström till enheten.

 

En sån sladd i länken nedanför ska i där pilen pekar på bifogade bilden.

 

http://www.coolcases.com/cart/fan_adapt_4_pin_y.jpg

 

[bild bifogad 2006-10-22 17:42:53 av Ompalaz]

 

Som du ser på grafikkortet så är det "uppåt" men när det sitter som det ska så är fläkten "nedåt" så när du sätter i kontakten (om nu det är problemet) så tänk på att leta på den sidan som fläkten sitter på, inte den övre sidan.

 

/Tomas

Pluggar Datorteknik

[inlägget ändrat 2006-10-22 17:45:02 av Ompalaz]

877472_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag ska nog kolla de imorgon. fast nån som vet om nätagget är för klent och borde bytas ut??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ja hittade inte en fyrkantig kontakt mer än den som kom från kortets fläkt på grafikkortet.

Den jag avsåg har jag ringat in på bilden men inte alla moderkort har en sådan.

 

fast nån som vet om nätagget är för klent och borde bytas ut??

Strömstyrkan på 12V var verkligen i minsta laget så problemet kan mkt väl bero på för låg strömtillförsel. Inget under 18A på 12V är att rekommendera om det sitter ett GF 6 i datorn och för de snabbare modellerna ur serien så hellre 20 men allra helst 22A.

 

För kanske ett halvår sen fick lillebrorsan extrema grafikfel efter att hans nätagg dog av ett 6800GT. Det kunde bara leverera 16A på 12V men efter ett annat nätagg, som kunde ge 20A, försvann alla grafikfel.

 

P.S. Tack för poängen! :)

 

[bild bifogad 2006-10-22 20:04:35 av RN]

877555_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska nog köpa ett nytt nätagg då. fast nån som har ett bra tips på nätagg? har just nu ett geforce 6600 och ska kanske byta grafikkort om ett år elr så. mitt moderkort är ett MSI MS-6585 ATX. är inte så haj på nätagg så alla tips uppskattas och belönas med poäng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa ett nätagg från Antec, dom ska göra fina sådanna.

 

Har själv ett från Antec, inte strulat än så länge. (förutom i över över överklockat läge då inte 450W skulle räcka):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack men du har möjligtvis inte nån länk?? som sagt är inte så haj på nätagg och skulle uppskatta länkar elr nåt direkt till nätaggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Ompalaz säger gör Antec väldigt bra nätaggregat. Mina datorer utrustas dock med Enermax då jag anser dem vara helt suveräna – har helt enkelt mycket bra erfarenheter av deras nätagg (tror jag har totalt fem st sådana).

 

Kvalitetsaggregat kostar givetvis endel pengar. Nätaggregatet är dock den kanske allra viktigaste komponenten i hela datorn och man klarar sig faktiskt inte med billiga och instabila skräpexemplar.

 

Utan att veta hela din datorkonfiguration, rpgmaster, är det lite svårt att föreslå ett speciellt aggregat men antagligen hade du klarat dig bra med följande:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322078

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står på nätagget du länka till 6 SATA och 2xPCI-E men jag har varken SATA eller PCI-E.

specifikationer:

Moderkort: MSI MS-6585 med SiS chipset 648

Processor: Intel Celeron 2.6GHz Socket 478 mPGA

Grafikkort: Gainward Geforce 6600 256Mb AGP

Minnen: 2x Kingston 512Mb DDR PC3200(200MHz) och 1x Nanya Technology 256Mb DDR PC2700(166MHz)

Hårddiskar: Maxtor 6Y080L0 80Gb och WDC WD2500JB-00GVC0 250Gb båda IDE

Ljudkort: Realtek AC97 Audio

Nätverkskort: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står på nätagget du länka till 6 SATA och 2xPCI-E men jag har varken SATA eller PCI-E.

Det uppfyller kraven för ATX 2.2, men är bakåtkompatibel med äldre standarder som t ex ATX 1.3, 2.01 o s v. Så du kan gott använda det i din dator. Det kan jag säga med säkerhet eftersom jag har ett sådant, eller rättare sagt den lite starkare på 500W, och mitt moderkort följer inte ATX 2.2.

 

Fördelen med det jag länkade till är iaf att om du längre fram nån gång moderniserar övriga prylar i datorn så har den då redan ett nätagg med ändamålsenliga kontakter och uttag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så! Har beställt nätagget du länka till. Nu blir de till att vänta på att det kommer. Återkommer med svar när jag monterat in det och testat att spela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått hem nätagget men eftersom jag aldrig gjort något inne i en dator mer än att byta RAM-minne så tänker jag låta nån mer erfaren byta ut nätagget åt mig. Manualen är på engelska så jag vill inte riskera att något går sönder. Farsan sa att han känner nån som kan sånt så förhoppningsvis kommer jag snart slippa grafikfel och spel som stänger av sig hela tiden. Men tack så mycket för all hjälp RN! Jag uppskattar det verkligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jätteroligt att det uppskattas! :-) Och att byta nätagget klarar du att göra helt själv – det går inte ens att koppla kablarna fel då de har så olika kontakter. Börja med att ställa datorn på diskbänken och tillse att du själv inte bär på statisk elektricitet. Dra sedan ur alla kontakter inne i burken och skruva loss nätagget och gör därefter samma sak, fast helt omvänt, med det nya. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nahe det funkade inte heller. Han som kopplade in nätagget igår sa att grafikkortet inte ens har en egen strömingång från nätagget. Han sa att det kunde vara att grafikkortet överhettas eftersom det inte finns nån fläkt som kyler grafikminnet. Men det känns ju ändå sjukt jag menar ett Geforce 6600 ska väl klara spel som RCT3 eller rise of nations utan att behöva stänga ner. Tydligen inte, det känns som att mitt gamla Radeon 9200 är bättre än skräpet jag har i datan nu. Han som kopplade in nätagget sa också att om jag ska köpa ett nytt grafikkort så ska jag i så fall kolla på dom dyrare som kostar 3000-4000kr. Enligt han är det ingen mening att köpa GS kort om man ska spela spel. Det som är störigt är att detta grafikkortet jag har nu bara är 2-3 månader gammalt och jag har lagt ut en hel del pengar på datan den senaste tiden. Så att köpa ett nytt grafikkort känns inte realistiskt. Jag väntar i ett år i så fall och köper en helt ny dator då. Men då får jag dela dator med brorsan som för övrigt har ett geforce 6600 som inte ger han problem. Men hur kan hans grafikkort funka och inte mitt? Kan mitt vara sönder? Eller finns det nåt annat som som kan vara fel? Jag är beredd att testa nästan allting som man nu kan testa utan att slösa pengar eller nåt. Annars är jag nästan beredd att lägga in mitt gamla Radeon 9200 och blotta tanken skrämmer mig. Finns det nån som har nån idé om vad som är fel så säg till. All hjälp uppskattas. Vill ni ha datorspecifikationer så kolla längre upp i tråden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nahe det funkade inte heller.

Ånej vad trist! :( Men ditt gamla nätagg var verkligen klent, och nu är datorn iaf kapabel till att driva mkt tyngre än GF 6600.

 

Han sa att det kunde vara att grafikkortet överhettas eftersom det inte finns nån fläkt som kyler grafikminnet.

Kan han ha helt rätt i. Och då kan ett par chassifläktar underlätta litegrann; en som suger in luft framtill och en annan som drar ut den baktill för att öka luftgenomströmningen i lådan. Varmluften från grafikkortet (och övriga komponenter) stannar därmed inte kvar inne i lådan på samma sätt utan blåses hela tiden ut där bak.

 

Han som kopplade in nätagget sa också att om jag ska köpa ett nytt grafikkort så ska jag i så fall kolla på dom dyrare som kostar 3000-4000kr.

För den summan hade du fått ett kort ifrån prestandaklassen. För att kunna spela bra måste man inte nödvändigtvis välja ett kort från denna klass utan det går bra med mainstream. Budgetklassen bör man dock undvika. Tyärr hör GF 6600 till budget-, och är ditt kort inte ens GT-modellen hör det snarare till lågbudgetklassen.

 

Exempelvis så presterar 7600GT dubbelt så bra som 6600GT men kostar ändå bara från ca 1500kr:

http://buggy.nu/index.php?a=search&q=7600gt+agp

 

...brorsan som för övrigt har ett geforce 6600 som inte ger han problem. Men hur kan hans grafikkort funka och inte mitt? Kan mitt vara sönder?

Möjligheten finns förstås att det är trasigt. Det är ju föresten perfekt att brorsan din har en dator (skulle man t o m ha vetat om tidigare :-/). Föreslår att ni skiftar kort mellan datorerna bara för att se om liknande grafikfel uppstår även då. Gör det det har ditt kort sannolikt hårdvarufel.

 

Berätta gärna hur allting går sen.

/RN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag införskaffat lite mer info som kanske är värdefull. Satt och spelade Rise of Nations nyligen och fick bluescreen. Jag ignorerar den och startar om datan och fortsätter spela. Bluescreen igen fast den här gången skriver jag ner det som står. Finns ingen överskrift men ett filnamn längre ner.

STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0xBFB12180, 0xB5A5D9A0, 0x00000000)

 

nv4_disp.dll - Adress BFB12180 base at BF9D4000 Datestamp 44dd7897

 

Sen får jag som vanligt upp rutan Datorn har återställts efter ett allvarligt fel. Den rutan har jag sett så många gånger i mitt liv men alltid har jag tryckt skicka inte men för en gångs skull kollar jag teknisk information. Jag skrev inte upp allt då vissa saker var onödiga som service pack version och sånt. Men detta skrev jag upp:

BCCODE: 1000008e BCP1: C0000005 BCP2: BFB12180 BCP3: B5A5D9A0

 

Kan det vara driverfel för om jag inte minns helt fel så ska väl nv4_disp.dll tillhöra drivrutinen? I alla fall hoppas ni har några bra tips på vad som är fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt medveten om att mitt grafikkort inte är det bästa men lågbudget hade jag ingen aning om. Men nåja man lär av sina misstag fast exakt hur bra är 7600GT för den här gången tänker jag verkligen inte köpa nåt förhastat med tanke på att datorn kanske byts om 1 år. Fast det är ju klart får jag ett grafikkort som klarar att köra shooters som CS:S rätt så bra och som klarar strategispel som Rise of Nations och RCT3 utan problem så byts kanske inte datan förrän om 1,5-2 år. Men jag såg nån som hade ett problem här på forumet med att hans processor var för långsam för hans grafikkort finns den risken hos mig? För Celeron 2,6GHz är ju budget och socket478 processorer är ju svindyra och nytt moderkort blir det inte. För farsan blev inte glad när han märkte att nätagget var bortkastade pengar fast det kommer ju få nytta ifall jag nu skulle köpa 7600GT. Bara en sak till, det är väl AGP? Men tack för tipset det blir poäng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara driverfel för om jag inte minns helt fel så ska väl nv4_disp.dll tillhöra drivrutinen?

Dessa olika felmeddelanden kan vara ganska kryptiska att tolka. Men

jag har många gånger erfarit blåskärmar med felmeddelanden rörande grafikdrivaren, som faktiskt uppstått p g a hårdvarufel i grafikkortet.

 

Vad jag minns så hade du väl iaf senaste drivaren för det? Uppdaterna också chipsetdrivarna för moderkortet. Tankas helst från chipsettillverkaren d v s Intel, Via, Nvidia el dyl. Men jag tycker fortfarande att du borde testa kortet i din brorsas dator för att se hur den uppför sig då.

 

För farsan blev inte glad när han märkte att nätagget var bortkastade pengar fast det kommer ju få nytta ifall jag nu skulle köpa 7600GT.

Ja vill påstå att ditt förra nätagg faktiskt var för svagt. Grafikfel behöver inte bero på en enda sak utan det är mkt möjligt att det rör sig om en kombination av olika fel i datorn. I ditt fall dels för låg strömtillförsel och dels... någonting annat och då att grafikkortet mkt möjligt är trasigt, helt enkelt.

 

Du hade väl nyligen skaffat kortet? Föreslår att du tar skärmdumpar över grafikfelen, skriver ut dem på skrivaren och tar med dem tillsammans med kortet till affären och begär att få ett garantibyte. De kan mycket väl dra den slutsatsen att det är trasigt. Eller om du köpt kortet på nätet så bifoga bilderna tillsammans med en felrapport i returpaketet.

 

Men för att kort säga nåt om prestandan i korten:

 

GF 6600 presterar i vissa fall bara hälften av 6600GT. GF 6600GT presterar i sin tur inte mer än hälften av efterträdaren 7600GT. GF 7-kortet är dessutom bättre rustad för att räkna på det oerhört läckra FP 16 HDR som används (genom shader 3.0) i t ex Far Cry, Splintercell Chaos Theory, Oblivion m fl.

 

Att kombinera 7600GT med din Celeron 2.6GHz blir nog dock att ta i. Celeron har aldrig varit avsedd för spel utan för det ändamålet har Intel förstås bättre presterande men tyvärr också dyrare modeller. Jag skulle därför faktiskt föreslå 7600GS för din dator. Agp-modellen är mellan tummen och pekfingret 25% snabbare än 6600GT och således minst dubbelt så snabbt som standard-6600. Dyrt är det inte heller, kostar från ca 1100kr:

http://buggy.nu/index.php?a=search&q=7600gs+agp

 

Hoppas allting löser sig till det bästa, och fortsätt att rapportera.:thumbsup:

 

P.S. Tackar och bockar för poängen! :-)

 

Edit:

Möjligheten finns naturligtvis också att det är moderkortet som inte funkar som det ska. Får din dator grafikfel även med din brorsas kort så växer sannolikheten för detta.

[inlägget ändrat 2006-11-01 18:20:49 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade en gammal driver fast istället för bluescreen så stängs spelet av.

 

Ja vill påstå att ditt förra nätagg faktiskt var för svagt.

 

Det har jag försökt säga till farsan också att det var på tok för svagt men han är oresonlig.

 

Du hade väl nyligen skaffat kortet? Föreslår att du tar skärmdumpar över grafikfelen, skriver ut dem på skrivaren och tar med dem tillsammans med kortet till affären och begär att få ett garantibyte

 

Hur lång garanti tror du onoff har? Det står att garantin gäller enligt CE2002. Grafikkortet är 2-3 månader gammalt. Annars får jag skicka det till Tyskland och Gainward för i manualen står det 3 års garanti. Men först ska jag nog testa grafikkortet i brorsans data. Annars får jag hoppas på ett nytt för det ska ju funka att spela med, brorsan kör CS:S utan problem och här sitter jag och kan inte ens spela rise of nations som är strategi.

 

Jag skulle faktiskt föreslå 7600GS för din dator. Agp-modellen är mellan tummen och pekfingret 25% snabbare än 6600GT och således minst dubbelt så snabbt som standard-6600.

 

Jag lyckades inte övertyga han om ett 7600GT innan du svarade han sa bara "Du hörde vad han sa igår allt under 3000 är skräp om man ska spela på datan". Hade farsan bara snackat med honom så hade han kanske sagt att 7600GT är bra men farsan envisas med att påstå att allt under 3000 är skräp så att lyckas övertyga han om ett 7600GS är ca. 1%. Synd att det inte är krävande att surfa på internet för då hade han fattat. Mitt hopp är att det är sönder och att jag får ett nytt fast jag hade hellre fått pengarna tillbaka för jag betalade 1400kr för det vilket var på tok för mycket inser jag idag. Men poäng till dig!

 

 

Edit:

Brorsan vill inte att jag rör i hans data men jag testar mitt gamla Radeon 9200 istället i min data för att se om det är nån skillnad.

 

[inlägget ändrat 2006-11-01 18:33:21 av rpgmaster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är visst inte min dag idag. Nåja jag har lite att berätta i alla fall. Jag stänger av datorn och kopplar ut alla sladdar. Jag ska ta ut grafikkortet. Jag försöker lite lugnt och försiktigt. Allting kommer ut till sist av grafikkortet utom det som sitter längst in i datorn. Den är fasthakad på nåt vis. Jag tar i men inget händer. Efter att ha hållt på ett bra tag ger jag upp och ska lägga tillbaks hela grafikkortet igen. Men den vill inte in hela vägen. Jag håller på hur länge som helst med att både få ut den och få in den. Efter kanske en halvtimme märker jag att en grej viker av på AGP-porten. Aha, tänker jag och drar lite lätt i den samtidigt som jag håller på att ta ut kortet. Då kommer kortet ut. Äntligen, tänker jag men undrar hur lång tid det egentligen kommer ta att få in det gamla Ati-kortet. Jag försöker putta in det lite lätt och trycker inte så hårt. Men den åker in hur smidigt som helst. Wow, tänker jag och får en rejäl lust att kasta ut Nvidia-kortet från balkongen. Nåväl jag startar datorn. Än så länge inget fel. Men vad nu ett svart streck från upp till ner längst i vänster. Bilden har skutits ca. 1 cm åt höger. Jag hoppas att drivern ska fixa det. Laddar ner den och installerar. Startar om datan. Men va f*n, tänker jag när jag ser att bilden är helt förvrängd. Texten är knappt läsbar och skrivbordet är för stort för skärmen. Man måste ta musen längst till kanten så rör sig skrivbordet åt det hållet som i ett strategispel. Fint, dom har förvandlat skrivbordet till ett strategispel, tänker jag och ändrar upplösningen till 800x600. Men inte blev det bättre nu är skrivbordet för litet för skärmen. Altt utanför skrivbordet är bara blått. Då högerklickar jag på skrivbordet sen egenskaper och inställnigar. Då står det dubbla bildskärmar på Ati Radeon 9200. Jag ändrar till en bildskärm och bockar i lite rutor och trycker ok. Puh, det är normalt. men skrivbordet är tomt inte ens en startknapp. Går in i aktivitetshanteraren och startar explorer.exe. Men inget händer mer än att mina dokument kommer upp. Då kör jag Ati catalyst control center och väljer att anpassa inställningar. Efter det är allt äntligen normalt och nu ska jag testa att spela lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...