Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grafikfel i spel och spel stängs av


rpgmaster

Rekommendera Poster

Hur lång garanti tror du onoff har?

Det ska vara minst så länge som konsumentköplagen anger vilket är 6 månaders garanti mot fabriksfel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Cecilia skrev:

Det ska vara minst så länge som konsumentköplagen anger vilket är 6 månaders garanti mot fabriksfel.

De har 12 månader garanti enligt vad de skriver här:

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vInfoPage/61_9778?opendocument

 

rpgmaster skrev:

Efter det är allt äntligen normalt och nu ska jag testa att spela lite.

Gick det att spela utan några fel med Ati-kortet? I så fall är det nog bara att byta 6600-kortet på garantin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick det att spela utan några fel med Ati-kortet?

 

Gick fint att spela med Ati-kortet. Inga fula grafikfel i RCT3 och Rise of Nations la inte av efter en halvtimme som det gjorde med 6600. Jag ska byta ut kortet om nån dag och förhoppningsvis får jag ett som funkar nu. Men tack så mycket för hjälpen!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar med att tacka för poängen! :-)

Jag ska byta ut kortet om nån dag och förhoppningsvis får jag ett som funkar nu.

Kolla här hade de ett 7600GS för 1424kr:

http://surl.se/gfb

 

Föreslår att i stället för att byta mot ett nytt 6600, så betalar du den låga mellanskillnaden för att få ett 7600GS! Det presterar som sagt ca 25% bättre än 6600GT och är därmed dubbelt så snabbt som standard-6600.

 

Det borde gå att förhandla sig till. Du har ju redan betalat ca 1300 för grafikkortet som nu är trasigt och ska bytas på garantin. Men i stället för ett byte så skjuter du som sagt in den lilla summan extra och tar ett 7600GS. Hänger du med på hur jag tänker?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att i stället för att byta mot ett nytt 6600, så betalar du den låga mellanskillnaden för att få ett 7600GS!

 

Ingen dum idé och farsan tycks inte ha något emot det direkt. Onoff lär ju inte heller ha nåt emot det då dom tjänar på det. Det troligaste är att jag på måndag drar dit. Jag hör av mig när allt är klart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag vart i onoff och dom gick med på att ge mig ett 7600GS istället för nytt 6600 för 100kr extra. Jag har satt in den och kopplat till nätagget samt installerat senaste drivern. Ska snart testa att spela men en sak bara när jag skulle koppla den till nätagget så står det i manualen bara PCI-e, dom nämner aldrig AGP men RN sa ju att nätagget var bakåtkompatibelt och sladdarna passade så jag kopplade in den så. Men vill bara vara säker på att det är ok för jag upplever inga problem just nu. Men tack så mycket RN för allting. Mycket poäng ska du ha.:)

 

Edit:

Märkte redan att jag gett dig poäng i alla inlägg utom ett.

 

[inlägget ändrat 2006-11-13 20:34:32 av rpgmaster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men f*n da!!! Kolla bara på den här bilden från sims 2. RCT3 är bara något bättre än 6600. Jag blir så trött på det här. Det kan väl inte vara sönder det också? Det funkar med ati-kortet men inte med nya 7600GS. Finns det nån vettig förklaring till det här?

 

[bild bifogad 2006-11-13 21:38:16 av rpgmaster]

885206_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska snart testa att spela men en sak bara när jag skulle koppla den till nätagget så står det i manualen bara PCI-e, dom nämner aldrig AGP men RN sa ju att nätagget var bakåtkompatibelt och sladdarna passade så jag kopplade in den så.

Nej, du verkar ha förstått fel, PCIe-uttagen (två röda på nätagget) med tillhörande kablar är endast till för PCIe-grafikkort! Men dessa kablar ska ju inte ens kunna passa agp-kort?! För sådana brukar det vara att man kopplar likadana sladdar som dem till hårddiskar och dvd-spelare, eller för ännu äldre agp-kort så en likadan sladd som till diskettstationen.

 

Edit:

Jag tänkte kanske lite galet tidigare på morgonen... eftersom 7600GS (agp) i grunden faktiskt är ett PCIe-kort, bara omgjort för att funka ihop med agp-gränssnittet, så stämmer det bättre varför strömkontakten passade.

 

Edit 2:

Glömde säga det också att jag tyckte det var väldigt tråkigt att det inte vill funka ännu trots ett helt nytt kort. :-( Jag har läst igenom hela tråden på nytt för att se ifall något är glömt. Tänkte tipsa om moderkortet men såg att jag redan hade gjort detta högre upp (synd att din brorsa inte lät dig testa hans kort i din dator förut).

 

Kika i den här troubleshootingen för att se på vilka punkter din dator känns igen:

http://www.tweakguides.com/NVFORCE_14.html

Den är på engelska men jag hoppas att det inte innebär några problem.

 

/RN

P.S. Jag är förstås glad över alla poäng jag fått! :)

[inlägget ändrat 2006-11-14 09:17:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick med till grafikkortet en sladd till nätagget med ett uttag som passar i nätagget och ett som skulle kunna passa i dvd eller nåt sånt. Men antagligen har du rätt i din första edit för kablarna från nätagget (röda) funkar fint i grafikkortet. Men det finns en sak jag undrar kan det vara överhettning? I troubleshooting kan väl mitt problem ligga under detta:

 

[log]Problem: Graphical anomalies, such as flashing textures, blocks or lines of odd colors appearing

 

Solution:

 

 

Reduce or completely remove any overclocking

See the Cooling tips under the Overclocking section. Pay particular attention to cooling the Video RAM, or reducing the Memory speed. This is the most common cause

Follow the tweaks under the RivaTuner section, particularly those related to Z-Buffer settings

Disable Fast Writes

Disable Write Combining

Reduce the Hardware Acceleration slider by one or more notches

Make sure you have a "clean install" of the latest drivers, and the latest motherboard drivers installed (See Old Nvidia Driver Removal and Motherboard Drivers sections)

Note: If you experience graphical anomalies during the bootup phase of your PC, or in the BIOS screen, then this is a clear sign of an overheating graphics card, and more likely a graphics card which has had its components permanently damaged by overclocking. There are no Windows drivers or settings involved at bootup, hence any problems which occur then are solely hardware-based[/log]

 

Han som fixa in nätagget i datan sa att mitt förra grafikkort kunde vara överhettat. Ska man skaffa chassifläktar då? Om det behövs kylning skicka gärna länkar till rätt billiga fläktar men som ändå funkar rätt bra. Kan inte hitta nview för tillfället så jag kan kolla tempen tror jag råkade avsluta det i verktygsfältet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog av höljet från datorn för att kolla om det blev bättre sen så körde jag så i kanske 10 min men bara på internet och i windows för att kyla av den lite. Sen startar jag om datorn och i BIOS står det att System tempen ligger på 35grader och CPU tempen på 33grader. Låter ju rätt ok sen kollar jag med HD Tune på hårddisktempen och hårddisk 1 med windows ligger just nu på 47grader och hårddisk 2 på 50grader. Sen kollar jag i Nvidias kontrollpanel på grafikkortstempen och det står just nu att GPU-kärnan ligger på 47grader och det är stabilt enligt Nvidias kontrollpanel. Jag rör på grafikkortet och det är inte alls varmt. Sen testar jag att spela och det tar för lång tid att ladda kvarter och familj och sånt i sims 2 än det borde. men i familjen jag testar (inte den jag testade i förut) så är allt ok. Med ok menar jag inga hål eller streck men dock laggar det mer än mitt Radeon 9200. Så då ska jag testa familjen med hål i förr men i kvartersskärmen är det ren katastrof (kolla bif. bild). Så det har antagligen inte hjälpt att ta av höljet. Grafikkortet ligger ju på stabil temperatur så överhettning kan det väl inte vara? Börjar bli riktigt seg på det här nu men vägrar ge upp med tanke på att jag slösat en del pengar till ingen nytta i så fall. Jag vill åtminstone ha en vettig förklaring till varför den gör som den gör. Det verkar ju som att mitt moderkort avskyr andra grafikkort än Radeon 9200. Kan tilläggas förresten att brorsans data ligger inne på onoff pga trasig brännare fast han hade PCI-e så jag hade ändå inte kunnat testa hans grafikkort i min dator.

 

[bild bifogad 2006-11-14 21:48:10 av rpgmaster]

 

Edit:

Vill bara uppmärksamma er att det långa vita strecket från vänster till höger som går genom stenarna inte är ett grafikfel utan tågen åker på den ifall det ska ha nån betydelse.

[inlägget ändrat 2006-11-14 21:50:42 av rpgmaster]

885643_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i BIOS står det att System tempen ligger på 35grader och CPU tempen på 33grader. Låter ju rätt ok sen kollar jag med HD Tune på hårddisktempen och hårddisk 1 med windows ligger just nu på 47grader och hårddisk 2 på 50grader.

 

Ta tepmeraturerna med en nypa salt. Program, även BIOS (rätta mig om jag har fel)

 

"Hur vet man vilket program som visar korrekt information?

 

Tar man godtyckligt det som ser "bäst" ut?

 

Absolut inte! Man hårdkör datorn, kollar tempen snabbt, startar om, går in i BIOS och kollar tempen snabbt. Då brukar det inte skilja så himla många grader, sen har man juh en chans till o se när datorn väl har startat upp igen.

Så gör jag iaf, och det har funkat bra. "

 

Men sen kan man lägga till att många sensorer kan visa några grader fel.

 

Jag tycker iofs inte att dina temperaturer låter alltför taskigt.

Hårddiskar blir gärna varma, dom ska ju också tåla värme uppmot 90c.

 

För att summera ditt problem.

1. du har ett nytt nätagg

2. du har ett nytt grafikkort.

och ditt grafik fel kvarstår.

 

Jag tycker det låter som om nåtning ha gått sönder.

RN: visst kan det väl bli sånna här defekta bilder pga trasiga/dåliga kondensatorer?

Titta i din AGP plats så det inte ligger någon skit där i.

Min kompis fick såna där problem pga damm.

plocka bort dom störsna dammtussarna + Damsug datorn när den är avstängd + att du dragit ut sladden till datorn.

PS se efter så du inte nuddar någon komponent med damsugaren, kan hända saker.

 

mitt sista förslag:

testa att uppdatera/flasha BIOS till dom nyaste. kolla på MSI:s hemsida om det har kommit några nya BIOS:ar. Du behöver utöver det ett program för att Flasha kortet.

du kan hitta sånna program på: www.majorgeeks.com

 

 

Jag vet inte om Omega har släppt några drivrutiner till 7600GS

annars ladda ner drivrutiner på www.omegadrivers.net

 

Lite om OMEGA: Omega släpper drivrutiner till kort och gör dom "optimala" för att gama.Det blir bättre grafik, om du inte tror på det kan du kolla på deras hemsida.

Jag har drivrutiner till mitt HIS x1800GTO därifrån, och dom fugerar grymt mycket bättre än dom som man får från Catalyst eller ATI.

 

såg nu för övrigt

These drivers are compatible with all NVIDIA cards that use Detonator/Forceware drivers, it doesn't matter if they are DDR, SDR, PCI, PCI-E, AGP, Laptop, Retail or OEM.

Lycka till!

Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ompalaz skrev:

RN: visst kan det väl bli sånna här defekta bilder pga trasiga/dåliga kondensatorer?

Ja helt klart. Den nya bilden som rpgmaster bifogade här...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=877197#885643

...var ett perfekt exempel på hur det började se ut för sambon då hon lirade Sims 2. Efter att moderkortet hennes, som börjat få spruckna kondensatorer, blivit bytt så var dessa grafikfel ett minne blott.

 

Titta i din AGP plats så det inte ligger någon skit där i.

Min kompis fick såna där problem pga damm.

Bra tips! Enkelt och bra, för enkelt för mitt alldeles för krångliga huvud att komma att tänka på. ;) Minns en gång när jag bänglade som f-n med ett grafikkort jag hade bytt vga-fläkten på. Det ville inte funka med den nya fläkten monterad... efter många svordomar upptäckte jag att det bara hade råkat komma en liten aning kylpasta på kontakterna längst ner. Gissa om jag kände mig dum. :)

 

mitt sista förslag:

testa att uppdatera/flasha BIOS till dom nyaste. kolla på MSI:s hemsida om det har kommit några nya BIOS:ar.

Om jag träffar rätt nu så är moderkortet MS-6585 ett OEM som sitter i en Fujitsudator – stämmer det rpgmaster? I så fall skall biosen tankas från http://www.fujitsu-siemens.se/support/downloads.html.

 

Gjorde en sökning hos Fujitsu och hittade faktiskt biosar till MS-6585 varav den senaste ska vara version 1.2 daterad 30.01.2003..!

 

rpgmaster: Även om jag tycker du bör följa Ompalaz råd att uppdatera biosen är jag fortfarande lite lur på ifall strömförsörjningen verkligen är tillräcklig (inte på ifall nätagget räcker till, för det gör ditt nya med råge).

 

Tankade hem manualen till ditt moderkort som var på tyska vilket jag inte klarar, men såg iaf på en bild att det faktiskt hade en extra strömkontakt för 12V-spänningen! Den sitter högst uppe till vänster på moderkortet och då är frågan; är denna verkligen ansluten korrekt? Ditt nya nätagg har kontakter som passar denna, men som inte är avsedd för den utan för moderkort som följer standarden ATX 2.2! Dubbelkolla alltså att 12V-uttaget för det första är anslutet och för det andra med rätt kontakt..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja veta vad en kondensator är så skicka gärna en bild med kondensatorer och markera vad en kondensator är. Fujitsus hemsida är skräp när man väljer en kategori så uppdateras sidan men sen försvinner fönstret där man ska välja saker att ladda ner. I 12V-uttaget uppe till vänster sitter en kontakt från nätagget. Han som koppla in nätagget sa att den var till CPU. Du kan få lite spec om mitt BIOS:

 

Fält Värde

BIOS egenskaper

BIOS typ AMI

System BIOS datum 01/28/03

Video BIOS datum 08/25/06

 

BIOS tillverkare

Företagsnamn American Megatrends Inc.

Produktinformation http://www.ami.com/amibios

BIOS uppgradering http://www.esupport.com/biosagent/index.cfm?refererid=40

 

Problem och förslag

Förslag Are you looking for a BIOS Upgrade? Contact eSupport Today!

Förslag System BIOS är mer än 2 år gammalt. Uppdatera om nödvändigt.

 

En sak till när jag monterade in mitt nya grafikkort så råkade jag böja en rund grej som jag markerat på bif. bild. Jag rättade till den men den kan ju ha förstörts.

Det blir i alla fall inget nytt moderkort. Då väntar jag hellre på en ny dator. Ett nytt moderkort skulle innebära bortkastade pengar på grafikkortet och RAM-minnena. Båda dom är rätt nyköpta. Om moderkortet är paj finns det inget vettigt att göra mer än att vänta på ny dator. Men varför funkar Ati och inte Nvidia? Har inte testat Ati sen jag koppla in 7600GS med tanke på grejen jag böjde. Men annars skulle jag uppskatta länkar till BIOS-uppgradering och helst några instruktioner så jag inte gör fel och pajar datorn totalt.

 

[bild bifogad 2006-11-15 16:10:43 av rpgmaster]

885892_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att en flashning av ditt moderkort hjälper!

Föresten, tack för båda poängen!

 

Bra tips! Enkelt och bra, för enkelt för mitt alldeles för krångliga huvud att komma att tänka på.......

Problemen ligger ibland HELT uppenbart!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet bara inte var jag hittar uppgraderingen. Som sagt funkar inte Fujitsus sida för mig men går det att hitta nån annanstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte haft nåt bättre för mig så har jag testat minnena genom att plocka ut dom en efter en och kolla ifall det löser problemet. Om man plockar ut 256mb RAM som fanns från början och jag kör på 2x512mb så hinner inte datorn komma längre än till välkommen innan bluescreen står så här:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

bla bla bla

STOP: 0x00000050 (0xF3BFSF7C, 0x00000000, 0xBF87A5C6, 0x00000000)

Sen kommer filnamnet win32k.sys

Jag testar med ett av 512mb-minnena. Går att starta med det men sims har fortfarande grafikfel.

Testar 256mb-minnet. Går olidligt slött och tar totalt 30min att komma in i en familj i sims. Inte är det bättre. Så nu kör jag med alla 3 minnena. Lite hjälp kanske till er som vill hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man plockar ut 256mb RAM som fanns från början och jag kör på 2x512mb så hinner inte datorn komma längre än till välkommen innan bluescreen står så här:

Det kan nog vara bra att testa minnena, vilket görs med Memtest86,...

http://www.memtest86.com/

...även om eventuella minnesfel knappast är orsaken till dessa grafikfel som uppstår.

 

Här finns iaf MS-6585 (648 Max) hos MSI:

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=355

Men ifall ditt moderkort är ett OEM rör det sig troligen inte om exakt samma versioner. Och eftersom jag hittade biosar hos Fujitsu skulle jag ha använt dessa framför dem hos MSI. Men du kan för all del ändå installera MSI Live Update för att se ifall programmet vill uppdatera din bios:

http://www.msi.com.tw/program/support/software/swr/spt_swr_detail.php?UID=355&kind=1

I så fall bör allting vara grönt.

 

648 Max har iaf fått en fix rörande stabilitetsproblem med grafikkortet Radeon 9700...

 

Just ja, höll på att glömma din undran om hur kondensatorer ser ut... bifogar en bild på vilken jag har ringat in de av dem som vanligen brukar få topparna uppsvällda eller t o m sönderspruckna.

 

[bild bifogad 2006-11-17 07:16:24 av RN]

886453_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är en god idé i det här sammanhanget, men man kan ju alltid prova att strippa datorn, dvs, ta ut allt (som du inte behöver för att boota datorn, så som ljudkort, nätverkskort osv) och sätta in det ett i taget. På det sättet kan du se vad som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kondensatorerna är varken spruckna eller uppsvällda. MSI Liveupdate säger att jag har en ny BIOS att ladda ner. Eftersom jag vill vara 100% säker på att jag gör rätt ska jag säga vad som står och kolla med dig att det är rätt.

 

Current Ver.

1.20

Online Ver.

1.50

 

Notes

1. This is AMI BIOS release.

2. This BIOS fixes the following problems of the previous version:

-Fixed some HDD cannot be tested on AMIDIAG IDE test-

3. 2003/02/14

 

Update

Live Update(man klickar på den för att ladda ner antar jag) (776.4Kb)

 

Ska jag trycka på Liveupdate och då ladda ner? Vad ska jag göra sen? Har aldrig uppgraderat BIOS så berätta gärna i detalj hur man gör även sånt som är uppenbart för er.

Sen vill jag passa på att tacka dig igen RN. Du håller hoppet vid liv.

 

Edit:

När jag trycker där vid Update så står det: Do you want to update version "MS-6585 v1.50" now. OK eller Avbryt. Dialogrutans namn är Microsoft Internet Explorer.

[inlägget ändrat 2006-11-17 17:11:09 av rpgmaster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kondensatorerna är varken spruckna eller uppsvällda. MSI Liveupdate säger att jag har en ny BIOS att ladda ner.

:thumbsup::)

 

2. This BIOS fixes the following problems of the previous version:

-Fixed some HDD cannot be tested on AMIDIAG IDE test-

Här finns listan över tidigare fel som också kommer bli fixade iom en uppdatering till version 1.5:

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=355&kind=1

 

Har aldrig uppgraderat BIOS så berätta gärna i detalj hur man gör även sånt som är uppenbart för er.

Följ bara stegen i Liveupdate... men observera att uppdateringen görs helt på egen risk! Biosuppdateringar är inte helt riskfria, knäpp dina händer på att det inte blir något strömavbrott mitt under uppdateringsprocessen. För annars är risken överhängande att du står där med ett moderkort utan någon bios och som därmed är helt oanvändbart.

 

Jag backar ända till ditt första inlägg...

problemet var att moderkortets chipset inte stödde den nya drivern men det fixades genom att installera den senaste drivern till moderkortets chipset genom ett tips här på eforum.

...Liveupdate torde nämligen också finna ifall det saknas någon viktig drivare, och viktigast i detta sammanhang är förstås den för agp-porten. Har Windows inte korrekt drivare för agp-porten kan det faktiskt också uppstå bl a grafikfel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liveupdate hittar till moderkortet SiS AGP Driver och current ver. säger den är no installation. Men jag har ju installerat chipsetdrivare till AGP från SiS hemsida! Du t.o.m hjälpte mig med det. Du minns kanske inte men jag gör. Det var när jag hade 6600. Fast då installerade jag samtidigt chipsetdriver till IDE och den finns i Start----->Alla program----

----->IDEUtil-->SISIDE. Men det finns ingen sån till AGP. Datan fryser också i några sekunder precis vid uppstart när windows ska börja ladda men sen släpper det och man kommer in i windows. Detta hände efter installation av IDE chipsetdriver. Sen varje gång jag loggats in i windows dyker detta upp (se bif. bild). Jag klickar på stäng och då försvinner det. Men ska jag installera SiS AGP Drivers från Liveupdate? Kan ju medans jag håller på lika gärna installera drivers till det inbyggda ljudkortet eller? Men innan jag börjar med BIOS avvaktar jag på ditt svar angående AGP driver.

 

[bild bifogad 2006-11-17 20:12:21 av rpgmaster]

886749_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biosuppdateringar är inte helt riskfria, knäpp dina händer på att det inte blir något strömavbrott mitt under uppdateringsprocessen.

 

Skräm inte upp stackarn! :)

men, visserligen, det är ju något man får hoppas på.

 

En BIOS flashning går på ett kick så det borde inte bli något problem.

 

För annars är risken överhängande att du står där med ett moderkort utan någon bios och som därmed är helt oanvändbart.

lite off topic men, vad jag har sett och hört så GÅR det att fixa, men det är grymt jobbigt. man behöver två moderkort, ett som överför BIOS till det anda kortet. hur man ansluter har jag dock ingen aning om.

 

Angående flashningen igen då, oroa dig inte om strömavbrott. när jag uppdaterade mina BIOS gick det på mindre än 1 minut. Efter att programmet flashat BIOS startar det om datorn, så bli inte orolig om det händer.

 

Lycka till!

 

PS, tycker verkligen att det är bra av dig RN att hålla igång den här tråden så länge. ibland kan ju trådar "självdö":thumbsup: poäng till dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skräm inte upp stackarn!

men, visserligen, det är ju något man får hoppas på.

 

En BIOS flashning går på ett kick så det borde inte bli något problem.

Jag håller med, men tyckte rpgmaster var tvungen att få veta att flashningen kan innebära risker. Vid maximal otur kan man alltså göra moderkortet obrukbart... en sak som jag iofs inte varit med om de senaste 15 åren, och inte före det heller för den delen. ;)

 

Dock har jag varit med om att första flashningsförsöket misslyckats, men då har det bara varit att flasha om igen före omstart av datorn.

 

lite off topic men, vad jag har sett och hört så GÅR det att fixa, men det är grymt jobbigt.

Ja det kan i vissa fall gå att fixa men det tror jag blir lite överkurs för rpgmaster(?)

 

PS, tycker verkligen att det är bra av dig RN att hålla igång den här tråden så länge. ibland kan ju trådar "självdö" poäng till dig!

Det tackar jag för! :) Jo man märker när trådar blir "kalla" och folk slutar bry sig om dem... men jag antar att jag blev lite envis i denna - det kan ju inte vara alltför kul för rpgmaster att komma hem från skolan och vara tvungen att bängla med sånt här tjorv i stället för att t ex vara online med CS:S och ha lite kul som avkoppling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite över följande...

Allting kommer ut till sist av grafikkortet utom det som sitter längst in i datorn. Den är fasthakad på nåt vis. Jag tar i men inget händer. Efter att ha hållt på ett bra tag ger jag upp och ska lägga tillbaks hela grafikkortet igen. Men den vill inte in hela vägen. Jag håller på hur länge som helst med att både få ut den och få in den. Efter kanske en halvtimme märker jag att en grej viker av på AGP-porten. Aha, tänker jag och drar lite lätt i den samtidigt som jag håller på att ta ut kortet. Då kommer kortet ut.

...men tror ändå inte att något allvarligt har inträffat p g a den behandlingen. Man brukar nämligen kunna vålda rätt ordentligt med komponenterna utan att något inträffar - värre är det exempelvis med statisk elektricitet.

 

Men jag har ju installerat chipsetdrivare till AGP från SiS hemsida! Du t.o.m hjälpte mig med det. Du minns kanske inte men jag gör.

Jo jag har nåt minne av att jag och, det var nog Maratonmannen, hjälpte till med detta (hinner inte söka fram det nu). Men det är nog iaf bara att köra in allt som Liveupdate hittar och vill installera. :thumbsup:

 

Edit:

Viktigt är förstås också att hålla spelen uppdaterade med de patchar som finns. T ex så har Sims 2 tidigare fått fixen "...improved performance with certain video cards...":

http://www.gamespot.com/pc/strategy/thesims2/downloads.html?mode=patches

[inlägget ändrat 2006-11-18 11:04:42 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade AGP-drivaren men utan resultat. Skulle uppgradera BIOS men när man ska göra det får man välja DOS-läge och då måste man ha floppy eller så gör man det från Windows. Men att göra det från Windows är gråmarkerat och jag har ingen floppy. Testade i felsäkert men grått där också. Hur gör jag för att göra det från Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...