Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

söker expert för felsökning av windows och hårdvara


behedwin

Rekommendera Poster

  • Svars 127
  • Skapad
  • Senaste svar
behedwin skrev:

 

Felet på datorn är intermitent.

En petitess, men så här stavas intermittent. Ser alltid bättre ut med rättstavat, men du kör säkert en stavningskontroll innan du skickar brevet.

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är hemskt att behöva erkänna det men jag har oxså stavat "intermittent men ett t flera gånger i den här tråden. Går och ställer mig i ett hörn för att skämmas:) Förut så körde jag SpellBound 0.7.3 men det funkar ju inte med senare versioner av FF, någon som känner till något alternativ.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Hej behedwin

 

Jag har med stort intresse följt utvecklingen i den här tråden, med misstanke om ESD skada på moderkortet efter ditt fläktbyte. Det skulle vara intressant både för mig och säkert för alla som hjälpt dig i denna tråd om du meddelar hur det går för dig när du får nytt moderkort framöver. Lycka till

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag har jag varit på clahs ohlson och köpt nätaggregatet. när jag kommer hem vid 17 tiden skall jag sätta in det och se ifall det fungerar.

skall bli intressant att se och jag hållar alla tummar jag har.

 

jag har skickat in anmälan om defekt vara till datorbutiken och väntar på svar från dom på moderkortet så på måndag kanske jag får lägga det på lådan och skicka in det.

 

i morse fick jag inte igång datorn över huvudtaget. den startade och stod sedan bara och peep. jag försökte flera flera flera gånger samt att jag kontrollerade alla kontakter m.m. men jag kom ingen stanns alls.

vet inte om detta pip problem är mer riktat mot moderkortet, men jag hoppas att det är nätagget som gjorde det och ikväll skall jag ha en fungerande dator.

 

 

EDIT:

Såg nu att jag fått svar från datorbutiken och att jag får skicka tillbaks moderkortet.

men de kräver att den förpackas på korrekt sätt. med esd påse och skydd mot stötar m.m.

hur får man tag på en esd påse? hur kan jag på bäst sätt skydda den mot stötar.

 

jag har kvar orginalkartongen men inga påsar och plast.

några tips?

 

min ide jag fick nu är att linda in moderkortet i toapapper. sedan lägga ned det hela i en plastpåse. sedan försöka hitta något mjukt material och linda runt/lägga runt och sedan ned i låtan. och kanske knöla ned några pappersbollar runt kanterna så den ligger stilla och är dämpad mot stötar!

 

sedan undrar jag om jag skall skruva av allt från moderkortet. alla kylflensar, nordbrygga, cpu, även processorn skall bort eller?

[inlägget ändrat 2006-04-21 11:24:11 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i morse fick jag inte igång datorn över huvudtaget. den startade och stod sedan bara och peep.

Om den piper mer så skriv ner på vilket sätt den piper, antal pip, korta eller långa, för det är ett sätt för BIOS att signalera vad den tycker är fel.

 

ESD påse är en särskild sorts påse som förhindrar att kortet utsätts för statisk elektricitet och blir skadat av det, kan inte ersättas av papper och vanlig plastpåse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min ide jag fick nu är att linda in moderkortet i toapapper. sedan lägga ned det hela i en plastpåse.

NEJ ! ! ! Du måste skaffa en antistatpåse till kortet om du inte gör det så kommer du inte att få en garantirepration det kan jag garantera.

Antistatpåsar hittar du t ex hos http://www.kjell.com (sök på 98228)

 

 

sedan undrar jag om jag skall skruva av allt från moderkortet. alla kylflensar, nordbrygga, cpu, även processorn skall bort eller?

Kortet skall skickas tillbaka så som det levererades i originalkartong: CPU med fläns och fläkt skall inte skickas, fläns (och fläkt) till nordbryggan skall sitta kvar. Alla kablar som medföljde kortet skall skickas med, CD-skiva med drivrutiner och manualen skall skickas med.

 

Med fördel köper en av postens vadderade påsar. Du måste skicka det som paket.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack för hjälpen. skall söka upp antistaspåse och packa den ordentligt!!

 

 

pipen är ca 2 sekunder långa och kommer med ett mellanrum på ca 3 sekunder. pipet är av samma karraktär som kommer när man startar datorn och den startar felfritt, fast då är det ett snabbt pip en gång. nu piper den med långa pip tills jag stänger av datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej

nu kommer en lång berättelse om hur mitt hopp steg och sedan åkte raka vägen ned i helvetet.

 

 

jag ringde min fader och åjade mig lite om hur mycket problem jag har med min dator. han kunde inte direkt hjälpa mig men jag fick prata av mig istället för att skriva här:)

 

jag satt där i min ensamhet med en dator som inte ville starta, den bara peep och hade sig.

jag plockade då fram nätagget som jag hade köpt på clas ohlson och öppnade det superförsiktigt och kopplade in det. allt gick lysande fram till jag skulle starta datorn. visserligen gick datorn igång på första försöket men sedan kom det blåskärm och sedan stod den och pep som förut.

så det avgjorde saken... nätagget är det alltså inget fel på. så jag kopplade ur det nya och packade ihop det i lådan igen och sedan kopplade jag in det gamla nätagget igen.

 

nu var ju nästa steg att skicka in moderkortet och försöka få ett nytt på garantin. jag hade fått tillåtelse av datorbutiken att skicka in det. så jag började plocka isär datorn och lyfte ut alltihop. jag kom då på att jag kanske kan pröva att byta tillbaks till alla standardfläktar (trots att jag testat tempen redan).

jag gjorde detta och sedan satte jag ihop hela packetet igen. datorn startade upp och FUNGERADE!! Den var stabil hela fredagkväll och hela lördagen.

 

Men såklart så på söndag morgon när jag skulle starta datorn så fick jag blåskärm, nästa försöka så låste den sig, nästa försök så stog den bara och peep. allt detta från att kvällen innan ha fungerat perfekt med alla program och aktiviteter igång. jag som nästan trodde att det löst sig med fläktbytet. men ICKE.

 

så nu hade jag inga fler ider, jag var tom och jäkligt trött på min dator.

jag plockade isär hela datorn och lyfte ut alla delar, tog bort cpu från moderkort m.m. och sedan packade jag ned alltihop i en kartong och redo att skickas iväg till datorbutiken.com för att se om jag kan få tillbaks det hela på garantin.

 

jaghoppas verkligen att det är mitt moderkort det är fel på. nu måste jag vara utan dator i nästan 3 veckor (enligt datorbutiken tog det så långt tid) innan jag kanske kan få pröva med ett nytt moderkort (om dom nu beviljar min garantisökan och inte skickar tillbaks allt).

 

 

oo jag höll på att glömma. innan jag bytte tillbaks till gamla fläktarna så lånade jag en kompis hårddisk för att formatera den och installera windows på den och se ifall det är min hårddisk som krånglar. men jag hann inte ens formatera eller börja installera windows innan jag fick mass låsningar och omstarter. så hårddisken verkar det inte vara...

 

så nu undrar jag här om det är någon som har några sissta förslag innan jag lägger allt på lådan och skickar iväg det.

 

funkar inte detta med att byta moderkort så är det att vända sig mot grafikkortet, men även om jag inte kan något om hårdvara så känns det osanolikt att grafikkortet skulle ge alla dessa symptomer. eller?

 

tackar i förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så nu undrar jag här om det är någon som har några sissta förslag innan jag lägger allt på lådan och skickar iväg det.

 

Nej några nya förslag har jag inte men jag läste hela tråden en gång till (den är lång) och då tänkte jag på att det verkar som att datorn "ändrar sitt beteende" (till det bättre eller till det sämmre) när du grejar lite med hårdvaran. Det kan tyda på att det är en ledningsbana på moderkortet som nästan har gått av. Jag hade ett moderkort som fungerade utmärkt när jag körde kortet löst på min meckarbänk men så fort jag stoppade det i ett chassie så var det helt dött.

 

Antingen så kom moderkortet med det här felet eller så uppstod det när du meckade med det första gången, men det är helt klart ett fel som täcks av garantin (om det inte tydligt syns att du har sluntit med en skruvmejsel).

 

Jag tycker att du skall ringa och prata med datorbutiken.com och fråga om det är möjligt att göra så här: du köper ett nytt moderkort av dem (som du får inom loppet av några dagar) och skickar in ditt gammla för ett garantiutbyte, om det är fel på ditt kort så ber du att få pengarna åter (du har ju redan köpt ett nytt av dem) istället för nytt moderkort. Jag har gjort så här med komplett.se vid ett par tillfällen och det har fungerat utmärkt. Det är viktigt att du pratar med dem först så att ni verkligen är överens.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja har nu fått svar från datorbutiken.com om att det går bra att jag gör så att jag köper ett nytt moderkort och får tillbaks pengarna på det kort jag skickar in ifall garantin träder i kraft. så det är jätte bra. allt jag väntar nu på är en fraktlapp så jag kan skicka in sakerna på deras bekostnad.

 

men att köpa ett nytt moderkort innan jag ens vet ifall jag kommer få tillbaks pengarna för det jag skickar in känns osäkert trots allt. tänk om dom skickar tillbaks mitt moderkort och säger att det är jätte fint och funkar kanon. då sitter jag där med två moderkort. visserligen kan jag ju då försöka sälja det ena... men ändå. kanske en chansning man får ta.

 

fast visar det sig att datorbutiken.com säger att mitt moderkort är felfritt så måste jag gå på grafikkortet och skicka in det till dom. det är ju lite dyrare och där krävs att jag lånar pengar för att få ihop till ett nytt.

 

 

 

iallfall så skall jag skicka in moderkortet till datorbutiken.com

men jag har en fråga igen till er.

skall jag skriva ihop en lapp med alla blåskärmar och sådan information och lägga med i lådan? datorbutiken.com bad om att jag skulle skicka med eventuella felrapporter från test jag kört, men eftersom jag inte fått något felrapport vid mina tester så finns det inget att skicka med.

Ökar chansen att få tillbaks på garantin om jag skickar med en lunta med blåskärmsinfo till datorbutiken.com?

 

 

 

till min stora glädje så fick jag låna en gammal gammal dator av en kompis som jag kan köra som surfdator tills jag får ett nytt moderkort och kan plocka ihop min dator. synd bara att inget i denna dator är delar som jag kan använda för att testa min nya dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall jag skriva ihop en lapp med alla blåskärmar och sådan information och lägga med i lådan?

Du kan väl nämna att du har fått ett antal olika blåskärma, att ibland så kan du köra t ex minnestestet länge och ibland så blir det massa fel. Det viktiga är att de förstår att felen är väldigt slumpmässiga och att datorn ibland kan fungera en hel dag. Detta för att de verkligen skall testa kortet under en längre tid.

 

till min stora glädje så fick jag låna en gammal gammal dator av en kompis som jag kan köra som surfdator tills jag får ett nytt moderkort och kan plocka ihop min dator.

Då kanske det är onödigt att köpa ett nytt moderkort. Mitt förslag grundade jag på att det är svårt att vara utan dator i tre veckor. Hoppas verkligen att det löser sig och att du har en fungerande dator om några veckor.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skrev ihop ett litet brev till datorbutiken.com som jag tänkte lägga i lådan med moderkortet.

skulle uppskatta kommentarer och om jag glömt något som bör tas med för att jag skall kunna få ett nytt på garantin.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/dator.doc

 

tackar

 

edit: såg till min pinsamhet att jag inte läste igenom det innan jag la upp det till er så det är lite konstiga formuleringar. men det skall jag ändra på och göra snyggt.

 

[inlägget ändrat 2006-04-24 14:10:58 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brevet ser bra ut. Man får verkligen intrycket av att vad som helst kan hända när du trycker på datorns power-knapp.

Möjligt att du skall ange testprogrammens namn, så de vet att du kört "ordentliga" tester.

Poäng utdelat för din envishet!

Hoppas nu att det är moderkortet det är fel på och att du får ett nytt på garantin.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Leon!

Jag har inte så mycket till val att vara envis. Jag måste ha en fungerande dator och eftersom den är så pass ny så vore det tårdrypande att behöva lägga ut pengar på en ny.

 

Skall uppdatera brevet med namn på testena m.m.

 

Man har fått lite konstiga reflexer av detta... Så fort hårddisken börjar jobba eller skärmen flimrar till eller något tar lite för långt tid så hoppar man till och är på väg med fingret mot power knappen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

tänkte bara göra en liten uppdatering igen

jag har skickat in mitt moderkort till datorbutiken.com och än inte fått något svar.

skall bli spännande att höra vad dom har att säga om det.

 

hoppas att dom hittar massor med fel så jag kan få igång min dator snart igen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

jahapp då har jag fått ett nytt moderkort från datorbutiken.com

de hade upptäckt att kanterna på chippet/nordbryggan var skadade och troligtvis att det var mitt fel då jag bytte fläktar. men de skrev att de döljt problemet så ASUS inte märker något och så skickade de mig ett nytt moderkort. SUPER!

 

jag har nu plockat ihop datorn igen och allt fungerar kanon!

tack alla för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ger jag både dig och datorbutiken.com var sin :thumbsup::thumbsup:

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att det äntligen fungerar som det skall!

Poäng utdelat för att du meddelade problemet/lösningen.

Precis som nisse ger jag också datorbutiken.com en :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cred från mig också! Kul att du hörde av dig med hur det gick. Det borde flera göra.

 

Kul också att felet är avhjälpt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska spara den här tråden... den är otroligt lång och det finns massa nyttig info i den hur man skall gå till väga för att felsöka en dator...

 

poäng utdelat till alla som skrivit i tråden :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för poängen och mycket trevligt att du berättade hur det hela fortlöpte. :):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Vill ni ha något riktigt klurigt att bita i!

 

Kolla in tråden (i senare delen); HUR/VAR LÄR MAN SIG FÖRSTÅ/TOLKA "Hijackthis"-LOGG under "Virus – Antivirus"

 

Vore kul om någon kan klura ut vad som kan göras?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...