Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

söker expert för felsökning av windows och hårdvara


behedwin

Rekommendera Poster

det finns verkligen inget mönster i problemet

 

Det var verkligen ett konstigt problem... och jag tror inte det kan inte lösas per email eller ens telefon.

Du måste låta någon kunnig titta på den.

 

Jag vill inte göra dig besviken, men såvida du inte har tillgång till extra komponenter så finns det inte mycket man kan göra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 127
  • Skapad
  • Senaste svar

Det är meningen att man ska starta datorn från Ultimate boot CDn (antar att det är den du skriver om). Det går inte att köra testerna om Windows är igång.

 

Kan det har blivit något fel vid nedladdningen? Man kan jämföra checksummorna på den här sidan:

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

med de man får fram genom att köra något av följande program på den nedladdade filen.

http://www.openoffice.org/dev_docs/using_md5sums.html#links

http://www.download.com/digestIT-2004/3000-2248-10387706.html?part=dl-digestIT2&subj=dl&tag=button

 

Får du inte den CDn att funka så kan du ju se om du kan ladda ner något av dessa minnestestprogram:

http://www.memtest86.com/

http://www.memtest.org/

 

resp. de testprogram som de olika hårddisktillverkarna tillhandahåller på sina webbplatser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilka tester skall jag köra främst på denna skiva och hur länge på respektive test??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnestester, gärna över natten.

 

Hårddisktester brukar gå igenom hårddisken bara så de har ett väldefinierat slut. Välj den hårddisktest som matchar den hårddisk du har i datorn, inte någon annan tillverkares.

 

Det är de testprogram som jag känner till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

såg att du har ett nforce4-moderkort och här kommer en vild gissning;

Har du aktiverat "NV Firewall"? Avaktivera/avinstallera denna i så fall.

Hade själv väldiga problem med just den funktionen.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo nv firewall har jag tagit bort för länge sedan (flera omformateringar sedan) hade oxå beskymmer med den!!

 

ok!

nu i natt är det alltså memtest 86 v3,2 som skall köras

 

sedan skall jag köra hårddisktester.

har två western digital hårddiskar

finns testprogrammen med på bootskivan eller behövs dessa laddas hem från tillverkarens hemsida?

 

är det några mer tester än dessa som jag skall köra??

 

 

körde memtest lite snabbt bara för att se hur det fungerade

 

detta resultat

memtest - 86 v.3.2

amd athelon 64 2211mhz

L1 Cash: 128 18123mb/s

L2 Cash: 512k 4318mb/s

memory: 1022M 2056mb/s

chipset:

tid som test kördes: 1h 22m 34s

errors: 0

passes: 2

 

något mer som bör noteras efter nästa test?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns testprogrammen med på bootskivan eller behövs dessa laddas hem från tillverkarens hemsida?

 

Det bästa är att köra hårddisktillverkarens testprogram som du hittar här:

 

http://support.wdc.com/download/index.asp

 

välj den version som passar dig bäst men jag rekomenderar dig att inte köra testet från Windows.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fann några test på bootcd, körde dessa på min hårddisk och inga fel hittades

 

jag är lite osäker vilka testprogram som jag skall ladda hem från wd hemsida som du länkade till... vad skall jag leta efter och vad betyder allt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta nisse ifall jag uttryckte mig otydligt

 

det jag menade var att jag fann några Western Digital (WD är märket på den hårddisk jag har) Test på bootcd och dessa körde jag och fann 0 fel.

 

och ja! jag läste att du skrivit att jag bör köra tillverkarens test och dessa vill jag gärna ladda hem, men eftersom det finns en del att ladda hem från deras hemsida så blev jag osäker på vad som var rätt för mig och min hårddisk.

 

men jag upptäckte nu att man kunde söka på produktnummret och detta skall jag göra och då förhoppningsvis få fram exakt rätt test som jag skall ha.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde memtest lite snabbt bara för att se hur det fungerade

...

något mer som bör noteras efter nästa test?

Det som är intressant är att se om värdet efter "errors" ändrar sig eller om det håller sig kvar på 0.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

errors stod kvar på 0 så länge jag körde... men jag skall köra nu under natten!!

 

sedan körde jag ikväll även ett cpu test (vet inte vad det testade)

men det räknade

iterations

fick 23910000 iterations completed

sedan avbröt jag testet

 

sedan fann jag ett nytt felmeddelande i loggboken i windows. såg ut så här:

Systemåterställningsfiltret påträffade det oväntade felet 0xC0000043 när filen evesansmm.pfb på volymen HarddiskVolume2 behandlades. Volymen övervakas inte längre.

 

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan

 

vad är detta?

 

 

återkommer imorgonbitti med memtest resultatet (är 6 timmar tillräckligt långt tid?)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är 6 timmar tillräckligt långt tid?

 

Det borde räcka, men det beror lite på hur ofta datorn krachade tidigare. Bara för att förklar hur jag menar: Datorn krachade var och varannan minut = 6 timmar tillräckligt. Datorn krachade en gång i veckan = 6 timmar inte tillräckligt.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sådär nu har jag kört memtest

så här blev resultatet

 

 

----

Memtest 86 v 3.2

AMD Athelon 64 2211mhz

L1 cash: 128 18123mb/s

L2 cash: 512k 4318mb/s

Memory: 1022M 2056mb/s

Chipset: (blankt)

 

Tid som test körts: 17timmar 23minuter 58sekunder

Cashed: 1022M

Rsvd mem: 277M

Mem map: e820-std

Cashe: on

ECC: off

Test: std

Pass: 57

Errors: 0

ECC errs: (blankt)

---

 

Jaha, vad jag förstod av det här är att efter 17 timmar så fann testet inget problem. Så innebär detta att jag troligtvis inte hade några problem med mina minnen?

 

Vad för test kan jag köra nu?

 

Har även kört hårddisk test och inte funnit något fel!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser jättebra ut! Vi kan avskriva minnena som felorsak.

 

Nu tycker jag att du skall köra ett test med Prime95 som är ett program som belastar i första hand processorn (och därmed så ställs också krav på nätaggregat och kylning), programmet hittar du här http://www.mersenne.org/freesoft.htm

 

Tre fyra timmar bör vara tillräckligt även om det inte skadar att låta det gå över natten (klarar datorn tre timmar så klarar den säkert även en hel natt). Du kör programmet från XP och kan under tiden jobba vidare som vanligt.

 

Om inte Prime krachar datorn så kan ett grafiktest vara på sin plats, några vändor (ca en timme) med 3DMark borde räcka. 3DMark hittar du här http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 

 

Jag förstår om du tycker att det är ett jäkla testande men det är tyvärr enda vägen att gå.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prime har jag kört 1 timme.

skall sätta igång det och låta det gå längre den här gången! sedan tar jag 3dmark

 

återkommer imorgon troligtvis med resultat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prime har jag kört 1 timme.

skall sätta igång det och låta det gå längre den här gången! sedan tar jag 3dmark

 

Låter som en god ide.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag kört Prime95 i ca 5timmar

De första 2 timmarna var ett spel igång och några andra program och datorn flöt på bra.

De övriga 3 timmarna var inget annat än prime95 igång.

 

Under de 5 timmarna har...

Iteration: 40000-260000/27467327 [0,14%-0,94%]

I snitt ca 0,090 sec per iteration.

 

 

Tråkigt nog så fungerade datorn helt felfritt och jag har inte fått en enda blåskärm. Det är just nu jag önskar att få fel eftersom jag vill veta vad som är knas med datorn.

 

Imorgon skall jag köra 3Dmark och se hur grafikkortet beter sig med ett par timmars testande.

 

edit: låter datorn stå på under natten med prime igång så får vi se vad som händer...

 

edit: sådär nu har jag kört prime över natten och datorn var igång hela tiden och inget problem hittades...

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-11 23:12:11 av behedwin]

[inlägget ändrat 2006-04-12 06:20:52 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde 3dmark03 som du länkade till

körde igenom en gång och fick 141093dmarks points.

 

räcker det med en gång eller skall jag kör aigenom testet flera gånger så det tar en timme?

 

edit: körde en gång till direkt efter och fick 13833points

hinner inte mer nu men kan köra mer senare om du tycker det behövs!

iallfall så var datorn fullt duglig under hela testet!

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 07:35:54 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite "oturligt" att datorn verkar vara stabil när du testar den. De tester som du har kört motsvar minst en veckas normal användning så det är ju lite konstigt att allt verkar fungera.

 

Förvånande att den verkar passera alla tester och jag förstår att du är frustrerad. Minnesfel kan vi i princip utesluta, samma sak med nätaggregatet och CPU (de borde inte "överleva" Prime under så lång tid). Hårddisken har du testat likväl som grafikkortet (kör gärna ett par rundor till men förmodligen så kommer den att fungera).

 

Jag var ganska övertygad om att det var moderkortet som var problemet men nu är jag mer osäker. Problemet verkar vara mer långsökt eller kanske en kombination av flera fel.

 

Om datorn fortsätter att vara stabil så skulle jag testa mer långsökta felorsaker. Börja med att "terrorisera" datorn: Starta mediaspelaren, kopiera en riktigt stor fil, skriv ut, kör en virus check, starta så många program som möjligt, surfa ... allt samtidigt.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

jag slutade med alla tester och började använda datorn helt som vanligt (även som jag gjorde under prime95 testet)

 

men efter några timmar då jag lämnade datorn för att äta så fick jag en ny blåskärm med denna info...

 

 

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

 

nv4_disp.dll

stop:0x00000050 (0x00000000 0xbfb15fa0 0x00000000)

nv4_disp.dll - adress bfb15fa0, base at bf9d4000, datestamp 4410c8d4

 

vad betyder denna?

 

jag gjorde inget speciellt som jag inte gjort förr på datorn och hade inga nya program igång. känns konstigt att inget fel kommit upp på testerna men fortfarande är det något som är fel.

 

fann detta i loggboken

 

Felkod 10000050, parameter1 a613c245, parameter2 00000000, parameter3 bfb15fa0, parameter4 00000000.

 

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 17:04:27 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rannug memtest86 ingår i Ulitmateboot som det tippades om för någon vecka sedan:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nv4_disp.dll är en del av drivrutinerna till ditt nVIDIA grafikkort. Söker du på nv4_disp.dll så kommer du få en hel del intressanta träffar här på eforum (+ 57800 som du hittar om du söker på Google). Nu har du ju haft så många olika felmeddelande så man kanske inte skall fokusera allt för mycket på detta.

 

Men det klart du kan testa med att avinstallera grafikkortsdrivrutinerna. För att få bort alla gamla drivrutiner så rekomenderar jag verkligen att du först kör Drive Cleaner som du hittar här http://www.drivercleaner.net/

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behedwin skrev:

 

nv4_disp.dll

Vilket är relaterat till Nvidia och grafikkort. Har inte läst igenom tråden, men har du avinstallerat grafikkortsdrivrutinen fullständigt med något program och sedan installerat på nytt?

Någon idé till lösning har jag inte, utan detta är bara ett blindskott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...