Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

söker expert för felsökning av windows och hårdvara


behedwin

Rekommendera Poster

skall pröva detta en gång

 

jag körde 3dmark några gånger till och på fjärde gången så fick jag en blåskärm med samma info som innan.

 

laddar nu hem nyaste drivrutinen från nvidia och det program du tipsade om som skall ta bort den gamla drivrutinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 127
  • Skapad
  • Senaste svar

Såg i ett tidigare inlägg i tråden att du har ett Point of View GeForce 7800GT grafikkort. Hur är det strömmatat, vilken typ av kontakter?

Och hur är moderkortet strömmatat, 20- eller 24-pin + 4- eller 8-pin?

Har du Asus temp/fläkt program, PC Probe installerat? Om ja, hur ser värdena ut?

Ser att du monterat en Zalman processorkylare. Hur är den ansluten på moderkortet, 3- eller 4-pin? CPU-temp?

Enligt länken till Webhallen har du installerat en kylare (ej fläkt) på nordbryggan? Tanken bakom det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag har ett geforce 7800gt

vet inte vilken typ av kontakt det är strömmatat med...(kan inte sådant) men det sitter iallfall så klart i pcie sloten och sedan en kontakt från nätagget till kortets sida.

 

jag vet inte heller hur moderkortet är strömmatat, vet inte vad 20 eller 24 pin +4- eller 8-pin är för något så jag vet inte vad jag skall leta efter.

 

det enda tempfläkt program jag använt är speedfan, ej pc probe.

 

vet inte heller skillnaden på hur zalman fläkten är monterad 3- eller 4- pin.

men det är monterat med den sladd som följde med och satt direkt på moderkortet där den ska sitta.

cpu tempen enligt bios och speedfan är vid load strax över 40 grader. och om jag förstod det hela rätt så skulle prime95 testet ha belastat processorn till max och då hade jag märkt ifall den blivit för varm.

 

ja nordbryggan är kyld av en fläns. detta gjorde jag eftersom jag ville få ned ljudnivån och jag blev tillsagd av de på webhallen att denna var bra samt andra människor på olika forum rekommenderade mig att ta den.

jag har kollat så den inte blir varm genom att känna på den och uppskatta om jag bränner mig eller inte. och än så länge har jag inte ens varit i närheten av att tycka den är för varm...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu har massor med problem börjat komma

jag får inte ens igång datorn nu, knappt! hinner ibland inte skriva färdigt innan blåskärm dyker upp.

 

här är en blåskärm som dök upp efter att jag kopierade filer från en cd skiva

 

nv4_mini.sys

0x0000008e (0x80000003, 0xf4376bf6, 0x80548c58, 0x00000000)

nv4_mini.sys adress f4376bf6 base at f41990000 datestamp 4410cb0a

 

är detta oxå nvidia.

jag avinstallerade grafikdrivisarna och installerade om men det verkar inte ha fungerat? eller?

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 19:54:07 av behedwin]

 

 

sedan kom nästa blåskärm som såg ut så här

 

ntfs.sys

page fault in nonpaged area

stop: 0x00000050 (0xb9a921b4, 0x00000001, 0xf713fa5f, 0x00000000)

ntfs.sys adress f713fa5f base at f713c000, datestamp 41107eea

 

denna kom direkt efter jag startat efter förra blåskärmen.

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 19:55:58 av behedwin]

 

så vad gör jag nu?

skall jag köra om alla tester?

jag har ingen aning om vad som kan va fel... jag misstänker dock att det är något med hårddisken iallfall.... jag startade datorn och då kom det fram något om IDE (S)ATA och att den ville försöka boota från cd skiva. sedan blev skärmen svart.

 

jag skall kanske testa att göra om hårddisktesterna?

kan allt detta vara på grund av hårddisken är på väg att gå sönder?

[inlägget ändrat 2006-04-12 19:57:53 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
nv4_mini.sys

0x0000008e (0x80000003, 0xf4376bf6, 0x80548c58, 0x00000000)

nv4_mini.sys adress f4376bf6 base at f41990000 datestamp 4410cb0a

 

är detta oxå nvidia.

 

Ja, det är Nvidia som orsakar den kraschen.

 

jag avinstallerade grafikdrivisarna och installerade om men det verkar inte ha fungerat? eller?

 

Har du verkligen avinstallerat alltihop innan du installerade om dem?

Det kan tyvärr ligga rester kvar som orsakar problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prövar igen att ta bort allt med programmet som nämdes tidigare och ser om det fungerar bättre!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta i felsäkertläge (F8 precis innan XP börjar ladda) så gissar jag på att datorn blir stabil om det är ett drivrutinsproblem.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick blåskärmar efter att drivrutinerna var borttagna samt att datorn inte ville starta över huvudtaget

den var bara svart

 

fick upp detta BIOS ROM checksum error

detecting ide atapi device...

found cdrom try to boot from it.

 

 

börjar bli så less på det här... är det ingen som är bosatt i stockholm som vill hjälpa mig IRL?

eller är det någon som kan rekommendera nått ställe att lämna in datorn på?

jag lyckas inte finna något fel...

 

jag får känslan av att det är fel på moderkortet, grafikkortet eller hårddisken.

men jag har ingen aning om hur jag kan va säker.

jag vågar inte springa iväg och köpa nya saker... är alldeles för fattig för det!

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 20:22:51 av behedwin]

 

 

det är så fruktansvärt enerverande att felet är så sporadiskt.

ibland får jag inte igång datorn. skärmen är bara svart, ibland är det flera pip från moderkortet och ibland inget pip alls.

helt plötsligt så funkar det att starta upp och windows loggan kommer fram och windows börjar laddas och så plötsligt blir skärmen svart och datorn startar om...

eller så funkar hela uppstarten gallant och jag kan använda datorn allt ifrån 2 sekunder till 38 timmar. det är olika blåskärmar, skärmen blir svart m.m.

känner att jag inte alls vågar lämna in den eftersom dom troligtvis kommer skicka tillbaks den till mig och säga att den är jätte fin och funkar bra. men så fort jag får hem den så är det samma igen.... typiskt min otur iallfall!

[inlägget ändrat 2006-04-12 20:33:57 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du anslutit 3-pin power fan från nätaggregatet till moderkortets PWR_FAN?

 

Har du möjlighet att titta på nätaggregatet och en etikett med specifikationerna och hur mycket det levererar på +12V? Ditt grafikkort ska ha minst 20A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja en kontakt går från nätagget och till pwr_fan på moderkortet

fläkten i nätagget snurrar

 

jag kan inte hitta någon etikett på mitt nätagg!

ingen aning hur medet det levererar på +12V

 

jag köpte ju datorn i sommras och den fungerade fram till feburari ungefär det var då jag började få problem och nu är det helt ohanterligt!!

 

hur får jag reda på vad mitt nätagg har för värden? det kanske är så att det är för svagt och då köper jag bara ett nytt och allt skall va löst!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara nätaggregatet men i så fall beror det förmodligen inte på att det är för klent utan på att det håller på att gå sönder. Nätaggregat som krånglar kan ge väldigt egendomliga och intemitetna fel.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur testar man nätagget då?

finns det ens något sätt?

 

jag prövar nu att koppla in två usb enheter (kamera, ipod) och kör igång två filmer och kopierar filer från cd skiva till hårddisk och nu fungerar allt perfekt.

har även dragit igång ett spel.

 

vad föreslår ni att jag skall göra. jag är verkligen desperat! börjar till och med att överväga att slänga ut allt genom fönstret och köpa nytt... iallfall så känns det som om det är rätt

 

 

edit

 

det här nätagget har jag, tror jag!! är inte säker... men jag tror detta är den model som följer med i chassit som jag köpte!

 

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=14450

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 21:03:03 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen bara blindskott, men kan du kontrollera att den kontakt du anslutit från nätaggregatet till grafikkortets kortsida är en 6-pin? En 6-pin är vad grafikkortet skall ha. Och har ditt nätaggregat verkligen det, alltså direkt från nätaggregatet?

Jag har själv ett PCI Express grafikkort anslutit med en 6-pin. Men nätaggregatet (i högre klassen) har inte en direkt 6-pins, utan jag har en adapter med två Molex (4-pin samma som till CD/DVD) i ena änden och 6-pin i andra änden. Bifogar bild.

 

[bild bifogad 2006-04-12 21:10:30 av Maratonmannen]

 

Om det är nätaggregatet du länkar till, så verkar det uppfylla Ampere kraven på +12V. Och det har en PCI-E connector.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 21:15:08 av Maratonmannen]

823232_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade och mitt nätagg har en 6-pins kontakt direkt från nätagget direkt till grafikkortets kortsida där det finns en kontakt!!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behedwin skrev:

 

kollade och mitt nätagg har en 6-pins kontakt direkt från nätaggregatet

Så långt bra.

 

Vet inte om det har någon betydelse, men det står att ditt nätaggregat har 12V1 for Motherboard and peripherals och 12V2 for processor. Tittar man sedan på specifikationerna så står för +12V1: 15A

och för +12V2: 17A

Ditt grafikkort vill ha minst 20A. Med detta vill jag inte få dig att köpa ett nätaggregat som leverererar mer Ampere, för att sedan upptäcka att det inte var lösningen.

Invänta åsikter från andra.

 

Vad händer om du bockar i Power fan och Chassis fan?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-12 22:23:32 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte på något sätt säger jag emot det som Maratonmannen skriver men varför skulle nätaggregatet helt plötsligt bli för klent (det funkade innan byte av fläktar). Skall kolla under helgen om jag har något gammalt 939 kort och nätaggregat som du kan få låna för att testa (lovar inget mer just nu än att ta en titt i garderoben).

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

...men varför skulle nätaggregatet helt plötsligt bli för klent (det funkade innan byte av fläktar).

Säg det?

Vid tiden för fläktbyte, så har jag förstått att nordbryggan hade en fläkt och således ansluten till CHIP_FAN på moderkortet. Efter utbyte av fläkt till kylfläns, så är inget anslutet till CHIP_FAN. Kan det ha någon betydelse?

Jag har råkat ut för blåskärm/ej datorstart (kommer ej exakt ihåg) då jag vid ett tillfälle kopplade ur power fan kontakten (från nätaggregatet) i moderkortets PWR_FAN uttag. Satte tillbaka och allt fungerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter utbyte av fläkt till kylfläns, så är inget anslutet till CHIP_FAN. Kan det ha någon betydelse?

 

Hmm ... det kan det nog.

 

Jag har råkat ut för blåskärm/ej datorstart (kommer ej exakt ihåg) då jag vid ett tillfälle kopplade ur power fan kontakten (från nätaggregatet) i moderkortets PWR_FAN uttag.

 

Har varit med om något liknande fast då var det en chassi fläkt som gjorde att det inte gick att komma in i bios, slet mitt hår under en he helg innan jag kom på vad det berodde på (en ren slump att det löste sig).

 

Som sagt jag menar inte alls att du är inne på fel spår, det är snarare så att jag "tänker" högt.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken rysartråd!

Jag har läst igenom hela en gång till, och bytt åsikt efter gårkvällens dialoger. Min första gissnig på moderkortet har bytts till grafiken.

 

De flesta stopkoderna är i 50-serien och då handlar det tydligen om hårdvaruprobs, i själva hårdvaran eller med drivisarna.

 

Om du har möjlighet att skruva ur grafikkortet och köra med ett annat ett tag, Behedwin, så gör det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade jag haft extra delar till datorn så hade jag självklart försökt byta och köra uteslutningsmetoden.

men tyvärr så har jag inget extra grafikkort och alla kort idag är så jäkla dyra så jag vill ju inte köpa ett nytt bara för att testa!

och tråkigt nog så är jag säker på att ingen jag känner skulle låna ut sitt kort eller så har de själva ingen dator.

 

ja de flesta stopkoderna är av 50-serien, är dessa endast riktade mot grafikkortet eller allmänt hårdvaruproblem?

 

jag har ju fått upp denna svarta skärm där det står något om IDE m.m. kan inte det va hårddisken då?

 

alla drivrutiner har jag installerat om samt formaterat datorn och det har inte löst problemet alls!

 

det jag märkt är att jag får problem med blåskärm, svart skärm, omöjlig uppstart m.m. på en gång. och efter en tids försök att få igång datorn så funkar den perfekt i kanske 1 dygn innan nästa attack kommer och inget fungerar som det ska.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... nu såg jag att mitt svar till dig lars2w2 hamnade ovanför ditt inlägg...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

About Stop 0x50

 

This is a rather nasty error that could be caused by just about anything, including busted audio drivers, incompatible video drivers, bad or corrupt hard disk, and faulty hardware such as bad RAM. The error may be triggered by an event such as plugging in a USB device, but the problem is, the fault may not lie with the device that was actually plugged in. Worse still, other errors can mask this one. The point is, the crash may be a symptom of some other problem, or another crash might prevent you from seeing this one

 

Citatet är härifrån, en kille som verkar rätt kunnig. http://kadaitcha.cx/0x50_error.html Han fortsätter med att redogöra för en inte helt okvalificerad felsökning, för att uttrycka saken milt.

 

Jag gjorde två googlingar:

 

http://www.google.se/search?num=30&hl=sv&q=PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA+0X00000050&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv

9810 träffar.

 

http://www.google.se/search?num=30&hl=sv&q=PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA+0X00000050+nvidia&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv

124 träffar

 

Skillnaden är att jag lade till ordet NVIDIA i den andra. Var och varannan frågeställare skyller på NVIDIA-drivisarna, men antalet träffar jmf sökningen utan NVIDIA kanske talar för att man inte utan vidare kan skylla på just NVIDIA.

 

Jag har inte tid att gå igenom alla träffar, men kanske det finns något korn i någon av dem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall försöka kolla själv

men problemet är att jag är nybörjare så jag vet inte riktigt vad jag skall leta efter...

konstiga är ju att jag aldrig haft detta fel på datorn förr utan att det kom upp nu...

det stod något om att en usb kunde utlösa felet

jag fick en ny ipod i julklapp och då började jag ju använda usb mycket

kan ju va den som satt igång allt.

 

men hur i hela friden skall jag ta mig ur det hela och lösa allt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sökning som tidigare, nu med USB som slutord gav 519 träffar.

 

 

A good way would be to go into Control Panel/System/Hardware, and remove/uninstall anything to do with USB.

Then reboot, XP should find new hardware and freshly install the drivers.

Check your USB-drivers (or their latest updates).

 

Also check M$-Winupdate if there are newer USB-drivers.

 

Kontrollpanelen/System blablabla. Hjälp! Jag minns inte! Medelåldern sättter sina spår (-;

 

Här får jag ge upp. Jag sitter vid en snöpt installation och kommer inte åt Kontrollpanelen/System för att guida vidare. Sorry.

 

Någon?

 

[Edit det här kom helt fel i kön. hoppas nån ser det ändå]

[inlägget ändrat 2006-04-13 14:43:30 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...