Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan vi inte bara hata varann ?


Whistler

Rekommendera Poster

[slumpmässiga personliga kommentarer vagt relaterade till ämnet] ;)

 

-Gimp suger phett. Photogenics är dock helskönt.. men i Linuxinkarnationen måste man försöka stå ut med det hemska GUI:t.

 

-AmigaOS kommer för alltid att behärska världen - så dé så!

 

-Linux-servrar rockar - mail å http ÄR de två mest använda tjänsterna idag. *påstår jag helt utan grund*. NT "får nöja sig med" sin trots allt j-igt imponerande 'pdc'-ställning.

 

-Linux känns väldigt icke-klient-OS. Bara förhärdade programmerare kan väl stå ut med Linux på skrivbordet - själv föredrar jag det i garderoben (med strömmen på alltså - NTFS/FAT32 kan man juh inte lagra arbetsdata på).

 

-Adobe-program är fula som stryk och titt som tätt j-igt klumpiga. Gå en kurs i användarinterface! Adobe. (Ändå använder jag Photoshop i sömnen.. suck)

 

-Windows saknar totalt en känsla av renhet i sitt GUI - övervuxna fönsterramar som tar upp onödig plats. Det går fortfarande inte att ändra den viktigaste systemfonten (dialogs) ALLS(!) osv. Å andra sidan säger alla att "till Linux finns det jättesnygga fönsterhanterare" å pekar på en sida med GRÄSLIGT GRÖTIGA e-teman.. doh...

 

/Weyland - totally out of order

 

Ett vackert OS en gång jag hade:

http://hem.passagen.se/zarni/images/wb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar
Sten-Erik Björling

HTML och mail är bland de viktigaste servertjänsterna som finns i företag idag. Bara det att Linux uppvisar större stabilitet och prestanda vid belastningar är tillräckligt i många fall. Andra fall:

 

DB2 för Linux uppvisar mellan 50-100% högre prestanda än när databasen körs under NT på samma dator. Detta är även det en stor fördel.

 

Proxy-funktioner som Squid är mer neutrala mot olika typer av klienter jämfört med MS Proxy Server 2 - både Mac-användare och användare av Unix och Linux-system har problem när de ansluter sig mot MS Proxy men inte mot Squid som följer de standards som finns bättre.

 

SAMBA är en bättre server även för Windows-datorer eftersom den kan konfigureras mer fritt än de inbyggda fil- och skrivar-delningsfunktionerna i NT och W2K Server. Dessutom drabbas inte t ex Mac-användare som använder Dave för prestandaförluster på samma sätt när de kör mot SAMBA jämfört med NT server.

 

När det gäller patchar så förekommer många av dem både hos Windows och Linux - skillnaden är att Linux-delen är snabbare på att reagera på säkerhetsläckor och att miljön beroende på frånvaron av VBA inte är lika utsatt för makrovirus som kombinationen NT/W2K-Exchange Server-OutLook-Office är. Ännu har inte MS presterat en patch för ett verkligt snuskigt hot i form av HTML-baserade virus som använder Access i användarnas datorer för att exportera känslig systeminformation mm.

 

Tyvärr måste jag göra dig besviken - jag har installerat ett antal NT-servers i mina dar och använder en NT-server regelbundet för mina DB2, SQL Server och Oracle-installationer. Skillnaden mellan att installera en Linux-server mot att installera en NT-server är att man utsätter sig för mindre risker eftersom man inte använder världens största körmotor för avancerade virus som VBA-Exchange mm representerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"DB2 för Linux uppvisar mellan 50-100% högre prestanda än när databasen körs under NT på samma dator. Detta är även det en stor fördel."

 

Skitsnack, länk !

 

*KLIPP*

 

FUD.

 

*KLIPP*

 

Lögner!

 

"Tyvärr måste jag göra dig besviken - jag har installerat ett antal NT-servers i mina dar"

 

Tyvärr måste vi göra dig besviken men det är nog inte så många här som tror att du klarar av att lägga upp en NT server. Lägg av med ditt skitsnack nu, folk börjar bli trötta på dig, märker du inte det ? Du har tappat all trovärdighet...

 

"Skillnaden mellan att installera en Linux-server mot att installera en NT-server är att man utsätter sig för mindre risker"

 

Du går från klarhet till klarhet, vet du hur en *Out of the Box* installation av Linux ser ut ? Full av luckor, skulle nästan vilja påstå att en dyl. installation av NT är säkrare.

 

GAH, återvänd till din fanatikerkrets och låt folk som inte fabricerar egna uppgifter på löpande band ha kul & småkriga sinsemellan.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sten-Erik B,

 

Har du inte märkt att vi, alla som har rätt, blir ansedda som fanatiker?!

 

Mr Karbas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Ur vårt perspektiv har vi rätt naturligtvis, men skillnaden är att vi inte använder samma språkbruk för att stämpla motståndare som fanatiker och korkade idioter. Det har inte så mycket att göra med om man representerar den enda sanningen eller inte - utan moget uppträdande.

 

Kardinalregel no 1 gäller för Whistler mfl: Man skall inte döma andra efter sig själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Ur vårt perspektiv har vi rätt naturligtvis, men skillnaden är att vi inte använder samma språkbruk för att stämpla motståndare som fanatiker och korkade idioter."

 

Ursäkta!?!?!?!?!?!?!?!?!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Sylvester

när man pratar om datorer och vilka som är bäst så brukar alltid Mac användare vara de som skriker högst. Efter att ha läst detta forum är jag dock beredd att ändra åsikt. Har aldrig sett några som försvarar ett OS så fanatiskt som W2k anhängarna här.

 

säga vad man vill om win2000, som är bra i många avseenden, men varför är det så in i helvete långsamt?

/sven

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"när man pratar om datorer och vilka som är bäst så brukar alltid Mac användare vara de som skriker högst. Efter att ha läst detta forum är jag dock beredd att ändra åsikt. Har aldrig sett några som försvarar ett OS så fanatiskt som W2k anhängarna här."

 

Vi har ju åtminståne något att försvara...

 

"säga vad man vill om win2000, som är bra i många avseenden, men varför är det så in i helvete långsamt?

/sven"

 

Huh?

Vad kör du för dator?

Minne osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Tog bort detta eftersom Whistlers inlägg var mera on the spot och Stene inte skulle klara av så bra att svara på 2 inlägg.

Ni vet Cooperative multitasking och sånt...

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-08-10 10:37:58 av His Divine Shadow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För vissa saker existerar inte rätt eller fel ur "perspektiv" - vissa saker är antingen svarta eller vita. Jag har helt slutat försöka presentera fakta för herrar som Sten mfl eftersom man talar för döva öron som helt uppenbart (hur erfarna de än må vara) har svalt viss propaganda med hull & hår.

 

De artiklar Sten hade skrivit i de länkar som bifogades var näst intill skrattretande missvisande och det enda man kunde tyda var en fanatisk tro på ett företag och en lika fanatisk illvilja mot ett annat.

 

Fakta i dessa artiklar sträckte sig till totalt subjektiva *analyser* av en person som saknar grundläggande kunskaper om tex MS produkter för att kunna debattera dem.

 

Att man sen låter som en skiva som hakat sig i varenda inlägg man skriver där innehållet kan liknas vid en tech-spec eller ett flygblad från Apple imponerar inte.

 

Jag bryr mig inte om någon inte håller med mig i mitt val, faktum är att dyker jag in i ett forum som detta så räknar med att hitta folk som har en helt annan åsikt än jag. Ibland kan man mötas halvvägs, ibland inte - däremellan kan man på ett lättsamt sätt käbbla om diverse fördelar/nackdelar med de olika plattformarna.

 

Citat

 

"men skillnaden är att vi inte använder samma språkbruk för att stämpla motståndare som fanatiker och korkade idioter"

 

Nyligen kallade samma person oss "fanatiker" & "Fundamentalister " Kort minne ?

 

Personen i fråga vill också beskriva sig som "plattformsoberoende" - LoL, hur många tror på det efter att ha läst inläggen samt de banala artiklarna ?

 

Personen i fråga bör själv tillämpa några av sina "kardinalregler" inte försöka klappa folk på huvudet som uppenbarligen kan mer än han.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Sylvester

En P3-450 med 128 i ram, och det kan ibland ta 2-3 sekunder bara för att växla fönster, inga tunga fönster utan ex winamp->explorer. Jag använde w98 förut och det kraschade titt som tätt, men skillnaden i effektiv tid går nog på ett ut, pga väntetiden i W2k.

 

för övrigt är det faktiskt ganska ointerresant om Windows är bäst eller inte, det är störst, och det är egentligen bara det som spelar roll. Fler användare => fler potentiella kunder till program => fler utvecklare. och klistret som håller ihop det hela kallas pengar

/Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"En P3-450 med 128 i ram, och det kan ibland ta 2-3 sekunder bara för att växla fönster, inga tunga fönster utan ex winamp->explorer. Jag använde w98 förut och det kraschade titt som tätt, men skillnaden i effektiv tid går nog på ett ut, pga väntetiden i W2k. "

 

Wow! Jag har en P2 400 och för mig flyger windows iväg som linux och BeOS, det känns åtminståne så, jag brukar bara få pauser när jag kör igång program 1-5 sekunder beroende på program 3dsmax 3 tar nog 5 sekunder el. mera beroende på vilka andra program jag kan ha öppna...

 

"för övrigt är det faktiskt ganska ointerresant om Windows är bäst eller inte, det är störst, och det är egentligen bara det som spelar roll. Fler användare => fler potentiella kunder till program => fler utvecklare. och klistret som håller ihop det hela kallas pengar"

 

Jo det stämmer, bara tur att vi har allting här :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Sylvester

Jaha du, om du har några tips på vad det kan bero på, tar jag emot all hjälp jag kan få.

 

3dsmax på en P2-400 måste gå ruskigt slött, eller?

/Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven,

 

Hur ser diskepartitionen ut som /WINNT - befinner sig på ? Utrymme, pagefile etc.

 

Hakar sig maskinen, swappar den eller är den bara statiskt/jämnt långsam ?

 

Hur fungerar applikationer när de väl dragit igång ?

 

Du kör ingen tidig/sen beta-RC ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"3dsmax på en P2-400 måste gå ruskigt slött, eller?"

 

Nej det svishar faktiskt iväg ganska bra...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Hur mycket utrymme har du?

Jag kör här på en NT4 WS just nu och och den har konstigt slö på siståne så då märkte jag att jag bara hadde 25mb ledigt på C: och att Swap filen låg på denna partition så jag flyttade den till en annan partition med 2bg ledigt, vilken skillnad.

 

P.S. Om någon maccie skulle vilja dra en slutsats av detta och säga att NT äter upp HD´n så måste detta sägas nu, det var inte NT det var 3 olika demos som jag laddat ner för att ta hem sedan och så hadde jag glömt den på HD´n...

 

Det var ca 250mb i demo filer...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det går fortfarande inte att ändra den viktigaste systemfonten (dialogs) ALLS(!) osv"

 

Om detta stämemr eller ej, vet jag inte, men du skulle bli förvånad över hur mycket man kan hitta på med windows om man lär sig Registret...

 

Den vanligast kommentaren man får när folk kör Linux istället för Win är att de vill ha full kontroll över sitt system och kunna leka med det...

 

Om man lär sig hur registret används och hur det fungerar har man total dö koll på Win och kan i princip ändra varenda d-vja sak man känner för....

 

- magnus

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon i detta forum satt och fabricerade uppgifter om hur L-nux med DB2 utmanövrerade NT4/DB2 med si och så många påhittade procent. Eftersom denna person är känd för att skriva precis vad som helst efter eget tycke så skulle det vara kul om någon hade en generell *Bench* mellan NT - Linux, Inkl DB- bench och ännu bättre en officiell test mellan W2K och diverse Linuxdistar.

 

TPC har testat W2K/SQL2000 i alla dess former och vunnit *mark efter *mark - TCO, friprestanda, belastning mm gentemot Solaris, IBM, Oracle mfl.

 

Alla de stora var inkluderade, dock var inte någon Linuxdist med i någon form - skulle av intresse vilja veta hur en optimerad Linuxdist med tex en DB2 står sig !

 

Sten hävdade att den var si och så mycket snabbare men eftersom vi konstaterat att Sten hävdar väldigt mycket utan att någonsin ha belägg för något så uppmanar jag någon annan att bidra med lite siffror - någon som känner sig manad ?

 

De enda länkarna jag har är till ett år gamla tester där NT & Linux utmanar varann :

 

http://www.zdnet.com/eweek/stories/general/0,11011,2283480,00.html'>http://www.zdnet.com/eweek/stories/general/0,11011,2283480,00.html

 

http://www.zdnet.com/eweek/stories/general/0,11011,2283480,00.html

 

Den enda *benchen* har jag för mig som skulle *rannsaka* Mindcrafttesten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus Berglund

Hmm, intressant debatteknik det där. Låt mig pröva:

WHISTLER HAR FELFELFELFELFELHUNDRATUSENGÅNGERMERFELÄNJAGNÅGONSINKOMMERHA!!!

Nåja, du kanske någon gång kommer att testa några OS på enterprisenivå. Tills dess är det mycket underhållande att läsa dina förvirrande påståenden.

- och ja, jag har använt/utvecklat/driftat NT miljöer. Har även använt/driftat bl a Solaris, HP, Linux, Macmiljöer och MVS på OS390(endast utvecklat under MVS dock - där kan man snacka om ett sexigt GUI -*NOT*:-). NT är inte i närheten av de lite större miljöerna. Linux börjar kanske närma sig men innan de har en NUMA-kärna så kommer de inte att kunna skala så himla bra (Linux skalar dock avsevärt mycket bättre än WinNT/2K). Mac har hittills varit en "ok" desktop - ingenting annat. MacOSX verkar dock börja göra intrång i lite mer "missioncritical" miljöer (ett stort antal större banker/finansiella institutioner kör exvis macosx som handlarstation).

Det förefaller som om du själv är ganska fanatisk vad gäller dina åsikter om olika OS. Jag säger som en "unixtomte" som fanns med i en dilbertstrip sade: - dont worry, you'll get a real computersystem too someday!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus Berglund

 

Ok.

Du sade:

Kontrollen under W2K är centrerad och total enligt det jag upplevt - har haft en incident i början med ett ljudkort det är allt. Ingetting har "spontan-exploderat" och jag känner mig jävligt trygg i administrationsmiljön

 

Jag säger:

Hmmm, jag talade om NT inte om Win2K. Win2K är jäkligt mycket bättre än NT. Win2K har ju även fått en riktig "snoop" (i Solaris)/"tcpdump" (i linux) -funktionalitet. Inte en sekund för tidigt.

 

Angående scriptning:

Jag anser att scriptingmöjligheterna

i Unix är överlägsna. Detta för att det går att göra i stort sett vad som helst med dessa. Inte bara i drift utan även i utvecklingsmiljöer. Ett exempel: Såg en gång en miljö som vid en build av C++ source körde ett antal queries mot en databas (för att få metadata från DB'n). Utifrån svaret genererade den ny källkod (C++) med nya objekt för att kunna anropa de tabeller i databasen som tillkommit sedan senaste builden. Efter detta kompilerade scriptet om källkoden. Detta är dynamiska miljöer.

 

Ang. support:

Lusläs dina avtal. Det finns inga garantier för att något fel ska avhjälpas. Jag har själv suttit i denna båt vid två större internetbankprojekt som rullat på NT. När mer komplicerade problem har uppstått så har visserligen MS hjälpt till. I de båda fallen lyckades dock de INTE lösa problemen. Vi satt således HELT utan någon möjlighet att få det fixat. Detta kostade _mycket_ pengar. Vi fixade det iofs själva MEN poängen är att MS gjorde det INTE trots diverse omfattande avtal. MSofts fullkomligt värdelösa supportsidor hjälpte föga. Detta gav mig en ganska sur bismak. I Linuxvärlden finns det en oerhört stor mängd bra teknikinfo på nätet och i newsgrupper. Detta förekommer inte i lika stor omfattning i Windowsvärlden. Jag har aldrig befunnit mig i samma utsatta situation när jag byggt Linuxbaserade lösningar som i de båda fallen beskrivna ovan (och ja - det rullar faktiskt linuxlösningar i "missioncritical" system inom bankvärlden).

 

Jag bryr mig inte så himla mycket om vilken plattform moster agda kör på. Jag bryr mig mer om vad jag vill använda. Jag kan mycket väl förstå att moster agda använder windows - för henne skulle det vara helt ologiskt att använda någonting som linux (hon hade upplevt en, för henne, obefintlig nytta till ett oöverkomligt pris).

Jag föredrar att tala om vad jag har upplevt och vilka OS preferenser jag har. Jag tycker själv att Gnome+enlightenment är bättre än Windows GUI - Linux är oftast mitt favvoOS när det gäller desktop (ganska ofta även server) användning.

 

Det finns en väldigt bra bok som heter "The Pragmatic Programmer" som har ett ganska bra budskap som går i stil med: Alla OS och mjukvaruverktyg bör ses som verktyg på samma sätt som en snickare betraktar sina verktyg. Det är klart att det går att använda en slägga som hammare eller vice-versa. Det är dock inte speciellt optimalt alla gånger (och kan ibland göra mycket ont). Desto fler verktyg man behärskar desto storre möjlighet har man att vara effektiv i sitt arbete. Windows ingår även i min "verktygslåda" men det finns väldigt många fall då jag tycker att det finns bättre lösningar/angreppssätt i andra miljöer.

 

Jag ber om ursäkt för att jag inte slänger så många invektiv omkring mig - det kanske inte är lämpligt att inte vara religös i dessa debatter :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...