Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan vi inte bara hata varann ?


Whistler

Rekommendera Poster

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Marcus,

 

"WHISTLER HAR FELFELFELFELFELHUNDRATUSENGÅNGERMERFELÄNJAGNÅGONSINKOMMERHA"

 

LoL, hoppas du kunde snappa upp en del av *ironin* ;)

 

"Nåja, du kanske någon gång kommer att testa några OS på enterprisenivå. "

 

Låt mig försäkra dig om att jag gör det på daglig basis, tror de facto jag är mer involverad än du.

 

"Tills dess är det mycket underhållande att läsa dina förvirrande påståenden"

 

Hmmm dito !

 

"NT är inte i närheten av de lite större miljöerna"

 

Eftersom debatten egentligen borde handla om Windows2000 så låter jag detta hänga i luften. Men ! : Nt´n skalar ok, den driver ohyggligt många större företag in/out och har blivit C2 certad - varför är det inte i "närheten" ?

 

"(Linux skalar dock avsevärt mycket bättre än WinNT/2K)."

 

Ajajaja, nu gick det visst lite fel - om du med "2k" avser Windows2000 så bör du nog se över ditt svar igen - är vääääldigt villig att ta debatt kring detta.

 

"Det förefaller som om du själv är ganska fanatisk vad gäller dina åsikter om olika OS"

 

Såra mig inte nu, det räcker om du säger *biased* ;)

 

Ärligt talat så skulle det vara uppfriskande med en ny *sifferdebatt* är du villig att backa uupp dina påståenden kring Windows2000 och skalbarhet ?

 

Lovar vara nykter ända till eftermiddagen om du ställer upp - *gäsp*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Lovar vara nykter ända till eftermiddagen om du ställer upp - *gäsp*"

 

Varför måsta människor supa?

*glugg glugg*

 

Heh jag arbetar ju på ett företag som kretsar omkring alkohol och hembryggning....

 

Ja absolut ingen relevans, men jag är bored...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

När det gäller prestandaskillnaden hos DB2 när det körs på Linux resp. NT så har jag genomfört dessa tester tidigare i år med DB2 version 6 och RedHat Linux. Jag fick fram dessa skillnader på identiskt konfigurerade DB2-installationer och med en testdatabas på ca 2 miljoner poster i den största transaktionstabellen. Ett par kollegor till mig i USA som kör sina system både på DB2 och Oracle på både NT och Linux verifierar min uppfattning - databaser som kör under Linux är upp till dubbelt så snabba som system som körs på NT.

 

En annan källa som jag tycker att du skall ringa till är marknadschefen för Oracle Sverige - Bengt Eriksson, 08-03 27 42. Han har i telefonsamtal med mig verifierat att Oracle-system som körs under Linux är i stort sett dubbelt så snabba som system som körs under NT vid den tiden (prestandaskillnaden mellan NT och W2K är trots allt inte så stor...).

 

När det gäller dina refererade tester så påvisar dessa ett övertag hos NT för att skyffla statiska web-sidor från en server (om jag inte minns fel). Det som är galet med dessa tester är två saker: för det första så finns det ytterst få installationer som endast skyfflar statiska sidor (och använder en kraftigt optimerad TCP/IP-stack) utan de flesta system är dynamiska och kräver mer krut vid hantering av processer mellan databaser, scriptspråk och web-server. Detta testades dock inte men det anses att övertaget från NTs sida i dessa sammanhang försvinner med dessa typer av system.

 

För det andra så har enligt uppgifter kring Linux de begränsningarna som fanns i Linux kärna som skapade dessa sämre prestanda nu åtgärdats eller är på väg att åtgärdas med nästa version av kärnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus,

 

"Win2K är jäkligt mycket bättre än NT. "

 

Du är en klok människa.

 

 

"Jag anser att scriptingmöjligheterna

i Unix är överlägsna. Detta för att det går att göra i stort sett vad som helst med dessa. Inte bara i drift utan även i utvecklingsmiljöer. "

 

Som sagt, i drift saknar detta för det mesta relevans - vad gäller utecklingsmiljöer så låter jag det vara osagt eftersom jag knappast har koll på det. Vi kan dock ingående jämföra miljöer och jag kan förklara för dig varför jag inte *eregerar* speciellt mycket över de "scripting" möjligheterna du nämner. Du verkar även sakna kunskap vad gäller vilka former av scripting som är *native* samt vilka former av scripting du kan köra under tex W2K.

 

"Ang. support:

Lusläs dina avtal. Det finns inga garantier för att något fel ska avhjälpas. "

 

Marcus, jag är en av dem som lägger upp dessa "avtal", LoL behöver knappast "lusläsa" dem.

 

"Jag har själv suttit i denna båt vid två större internetbankprojekt som rullat på NT. När mer komplicerade problem har uppstått så har visserligen MS hjälpt till"

 

Med vad behövde ni hjälp ?

 

"MSofts fullkomligt värdelösa supportsidor hjälpte föga"

 

Technet´s Knowledge Base är unik vad gäller onlinehjälp - ge mig gärna en länk till något inom *.nixvärlden som smiskar KB !

 

"I Linuxvärlden finns det en oerhört stor mängd bra teknikinfo på nätet och i newsgrupper"

 

Om jag ska "deploya" något så sitter knappast jag eller någon annan som har en summa på spel & sitter & surfar efter strölänkar och flumgrupper på webben - hoppas inte du heller använder dig av denna metod. Vill du ha tips till "teknikinfo" vad gäller MS-OS så ställer jag mer än gärna upp.

 

"Detta förekommer inte i lika stor omfattning i Windowsvärlden."

 

LoL !

 

"Jag föredrar att tala om vad jag har upplevt och vilka OS preferenser jag har. Jag tycker själv att Gnome+enlightenment är bättre än Windows GUI - Linux är oftast mitt favvoOS när det gäller desktop (ganska ofta även server) användning."

 

"Ganska ofta" när det gäller servertillämpningar och ditt "favvoOS" när det gäller desktopen ? Skärp dig !

 

"Desto fler verktyg man behärskar desto storre möjlighet har man att vara effektiv i sitt arbete"

 

Korrekt.

 

"Windows ingår även i min "verktygslåda" men det finns väldigt många fall då jag tycker att det finns bättre lösningar/angreppssätt i andra miljöer."

 

Beskriv en WAN-struktur där du anser att W2K *inte* är lämplig, beskriv även varför.

 

"det kanske inte är lämpligt att inte vara religös i dessa debatter :-)"

 

Korrekt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När det gäller prestandaskillnaden hos DB2 när det körs på Linux resp. NT så har jag genomfört dessa tester tidigare i år med DB2 version 6 och RedHat Linux"

 

LoL, skärp dig - tror du verkligen någon bryr sig eller tror vad en Anti-MS fanatiker får för "testresultat" ?

 

Vaska fram en länk som styrker detta och saken är klar men sluta för fan & fabricera egna tester - ingen tror på dig längre - de flesta vet vad din sk *un-biased* uppfattning egentligen är.

 

Läs TPC och skäms.

 

*KLIPP*

 

"mina kollegor"

 

*KLIPP*

 

"När det gäller dina refererade tester så påvisar dessa ett övertag hos NT för att skyffla statiska web-sidor från en server (om jag inte minns fel). "

 

Om jag inte missminner mig så handlade det även om IO på servrarna samt RQ-handling dvs mycket relevanta saker.

 

Whatever, detta är det enda i testväg som inte kommer från Mindcraft som jag hittade - lägg märke till att jag frågade efter länkar till färskare tester.

 

"För det andra så har enligt uppgifter kring Linux de begränsningarna som fanns i Linux kärna som skapade dessa sämre prestanda nu åtgärdats eller är på väg att åtgärdas med nästa version av kärnan."

 

Begränsningarna är redan åtgärdae i from av kärnan som kom efter den som medverkade i testet - jag upprepar mig, finns det några färska tester som kan styrka Sten´s påståenden kring server/DB hantering mellan NT/Linux ?

 

Sen vill jag även ha en liknande jämförelse med Windows2000 Adv S !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inte detta

 

"En annan källa som jag tycker att du skall ringa till är marknadschefen för Oracle Sverige - Bengt Eriksson, 08-03 27 42"

 

LoL, Oracle som medialt spyr galla över allt MS gör skulle alltså vara din tillförlitliga källa ?

 

NT/DB2 är runt 300% snabbare än Linux/DB2 - motbevisa mig !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Notera följande kära vänner...

 

När jag presenterar en källa som verkligen är kunnig och odiskutabel så skall den inte gälla för att källan inte kommer från Microsoft utan från en konkurrent...

 

Hur skulle det vara om Whistler bevisade att NT/DB2 är 300% snabbare än Linux/DB2? Bakom mitt påstående har jag presterat en källa som är svår att slå - ge oss dina bevis, Whistler. Och du visar fortfarande inte upp din identitet på detta forum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

"När jag presenterar en källa som verkligen är kunnig och odiskutabel så skall den inte gälla för att källan inte kommer från Microsoft utan från en konkurrent..."

 

ööhhmm odiskutabel är ju din subjektiva tolkning..

 

ge mig länkar till cocoa istället så att jag kan läsa om "ett av världens mest avancerade objektbaserade utvecklingsverktyg"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När jag presenterar en källa som verkligen är kunnig och odiskutabel så skall den inte gälla för att källan inte kommer från Microsoft utan från en konkurrent..."

 

Nepp, jag vill givetvis ha en *un-biased* källa. Jag presenterar inte MS-länkade källor. Du presenterar inga källor alls, sedan när du försöker göra det så ger du mig ett telefonnummer till en kraftigt biased MS konkurrent, LoL - skärp dig för fan !

 

Jag vill se ett becnhmark som bekräftar dina fantasihistorier.

 

"Hur skulle det vara om Whistler bevisade att NT/DB2 är 300% snabbare än Linux/DB2?"

 

Varför ? Jag och mina kollegor *vet* att det är så - precis lika trovärdigt som dina illa underbyggda påståenden.

 

"? Bakom mitt påstående har jag presterat en källa som är svår att slå"

 

Ett telefonnummer till en "marknadsförare" som jobbar på ett företag som är en av MS värsta konkurrenter - svår att slå ? Är detta din säkra källa, LoL ;)

 

"ge oss dina bevis, Whistler"

 

DITO.

 

Jag har gett en massa bevis och länkar, vad har du bidragit med ?

 

F_U_D !!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Ingen källa som pekar mot brister i MS eller konkurrenters styrka är un-biased enligt dig. Och alla mina källor är inte baserade på länkar - det är uppgifter kring databaser mm som kommer fram under utveckarkonferenser och diskussioner om optimala plattformsval för olika typer av lösningar. Och i många fall duger NT och W2K - men fler gånger så är Linux och RS6000 ett bättre val. Mina kollegor sitter och hanterar system med hundratals samtidiga användare och i en del fall med 10 000-tals samtidiga användare på server-kluster - vad de säger litar jag på och ingen högljud gaphals till nätverkstekniker kan ändra på det förhållandet.

 

Att vara marknadsföringsansvarig för Oracle innebär ett ansvar - man måste kunna visa vad man säger. Jag litar betydligt mer på mina källor än på en näthäckande skräntärna som dig som regelmässigt avfärdar obehaglig information med invektiv. Bara tonen i dina anföranden gör att ingen kan ta dig på allvar.

 

Om jag skulle installera om konfigurationerna, ladda databaserna med testdata på två olika plattformar (sammanlagt ca 3 miljoner poster i 16 tabeller) så skulle det ta mig nästan en hel vecka av arbete. Till en kostnad av förlorade arbetsintäkter på ca 50 tkr. Allt för att föra fram testresultat som du ändå kommer att avfärda med kommentarer om min värdelöshet och mitt MS-hat. Det är enklare att du presterar ett bevis i form av en "oberoende" länk som bevisar för mig ditt påstående att kombinationen DB2/NT är 300% snabbare än DB2/Linux.

 

Till skillnad från dig så har jag kundsekretess att ta hänsyn till - eftersom du bevisligen inte sysslar med databasutveckling, testar av databaser och jämför mellan olika plattformar utan tydligen sitter som supportperson för nät så är dina kommentarer och bevis inget värda - du fungerar bara som en dålig säljare för MS-produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Ingen källa som pekar mot brister i MS eller konkurrenters styrka är un-biased enligt dig. Och alla mina källor är inte baserade på länkar - det är uppgifter kring databaser mm som kommer fram under utveckarkonferenser och diskussioner om optimala plattformsval för olika typer av lösningar. Och i många fall duger NT och W2K - men fler gånger så är Linux och RS6000 ett bättre val. Mina kollegor sitter och hanterar system med hundratals samtidiga användare och i en del fall med 10 000-tals samtidiga användare på server-kluster - vad de säger litar jag på och ingen högljud gaphals till nätverkstekniker kan ändra på det förhållandet.

 

Att vara marknadsföringsansvarig för Oracle innebär ett ansvar - man måste kunna visa vad man säger. Jag litar betydligt mer på mina källor än på en näthäckande skräntärna som dig som regelmässigt avfärdar obehaglig information med invektiv. Bara tonen i dina anföranden gör att ingen kan ta dig på allvar.

 

Om jag skulle installera om konfigurationerna, ladda databaserna med testdata på två olika plattformar (sammanlagt ca 3 miljoner poster i 16 tabeller) så skulle det ta mig nästan en hel vecka av arbete. Till en kostnad av förlorade arbetsintäkter på ca 50 tkr. Allt för att föra fram testresultat som du ändå kommer att avfärda med kommentarer om min värdelöshet och mitt MS-hat. Det är enklare att du presterar ett bevis i form av en "oberoende" länk som bevisar för mig ditt påstående att kombinationen DB2/NT är 300% snabbare än DB2/Linux.

 

Till skillnad från dig så har jag kundsekretess att ta hänsyn till - eftersom du bevisligen inte sysslar med databasutveckling, testar av databaser och jämför mellan olika plattformar utan tydligen sitter som supportperson för nät så är dina kommentarer och bevis inget värda - du fungerar bara som en dålig säljare för MS-produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jag har gett en massa bevis och länkar, vad har du bidragit med ?

 

F_U_D !!!"

 

A one and a two and a three!

 

FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD, FUD!

 

Do you yahoo?

 

P.S. Jag måste avreagera mig på nåt vis nu när jag har data problem!!!

 

ASP relaterade problem, fan som arbetade före mig har lämmnat en hög med obegriplig ASP kod här som jag inte förstår mycket av, ännu....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Och alla mina källor är inte baserade på länkar "

 

Inga av dina källor är baserade på länkar.

 

"Mina kollegor sitter och hanterar system med hundratals samtidiga användare och i en del fall med 10 000-tals samtidiga användare på server-kluster - vad de säger litar jag på och ingen högljud gaphals till nätverkstekniker kan ändra på det förhållandet."

 

LoL, är FUD´aren stött ? Dina källor/kollegor hanterar mindre strukturer än jag - varken du eller dina "kollegor" imponerar på mig - du har inte grepp om vad riktig last är, försök inte inbilla någon det.

 

"Att vara marknadsföringsansvarig för Oracle innebär ett ansvar - man måste kunna visa vad man säger"

 

Att "marknadsföra" en *brand* kräver att man tänjer på gränserna, fråga din fixidol Jobs om det - han är expert.

 

Varför måste inte Jobs kunna "visa" att G4/500´an är si och så många ggr snabbare i ett oberoende test ? Varför står det att G4/500´an är världens snabbaste dator på apple.com - vem bär ansvaret för det ? Platt fall för dig.......

 

"Jag litar betydligt mer på mina källor än på en näthäckande skräntärna som dig "

 

LoL, bra Sten - personangrepp ;)

 

Ingen annan än du litar på "dina källor" som vi inte ens vet existerar - bättre lycka nästa gång.

 

"Bara tonen i dina anföranden gör att ingen kan ta dig på allvar."

 

Detta har du snott från mig, dina inlägg/artiklar bekräftar med råge hur biased och FUD benägen du är - som en fjortis som testat Linux för första gången. Du häver ur dig orimliga reklamklipp från de mest fanatiska Macforumen och förväntar dig att folk ska köpa det ???

 

"Om jag skulle installera om konfigurationerna, ladda databaserna med testdata på två olika plattformar (sammanlagt ca 3 miljoner poster i 16 tabeller) så skulle det ta mig nästan en hel vecka av arbete."

 

Vem fan bryr sig om "DU" gör det ? Kan du inte greppa att påståenden i ett forum som detta betraktas som subjektiva personliga åsikter om du inte kan underbygga det med "fysiska" länkar ? Med tanke på dina skrifter så uppfattar tyvärr många dig som en *lögnhals* som klipper & klistrar från Mac-biased siter hänsynslöst - vad får dig att tro att någon sväljer dina uppgifter om tex Linux vs NT ?

 

"Det är enklare att du presterar ett bevis i form av en "oberoende" länk som bevisar för mig ditt påstående att kombinationen DB2/NT är 300% snabbare än DB2/Linux."

 

Varför det ? Du häver ur dig de mest fantastiska *resultaten* till höger & vänster utan att en endaste gång bekräfta detta med en länk - varför ska jag som i princip alltid förser mina "bänkargument" behöva göra det nu när det gör ont för dig - DU STARTADE DETTA, SE TILL ATT AVSLUTA DET MED EN LÄNK DÄR DU MOTBEVISAR MIG.

 

"Till skillnad från dig så har jag kundsekretess att ta hänsyn till"

 

Du gör inget vidare jobb, detta bör dina kunder få reda på.

 

"eftersom du bevisligen inte sysslar med databasutveckling, testar av databaser och jämför mellan olika plattformar"

 

Måhända du "jämför" mellan olika plattformar men utan kunskap så faller detta "jämförande" ganska platt !

 

"...sitter som supportperson för nät så är dina kommentarer och bevis inget värda"

 

Oj så lite du vet, men jag är glad över att jag satt ditt ditt skenheliga och pompösa arsle en gång för alla !

 

"du fungerar bara som en dålig säljare för MS-produkter."

 

LoL, det tycker inte min chef - dessutom är inte min huvudsakliga uppgift att "sälja" utan att rita och fysiskt starta implementationer.

 

Ledsen över att ha sårat ditt alltför stora ego men jag kunde inte låta bli. Du kommer in här och låtsas vara någon jävla allsmäktig som har total kontroll över alla plattformar - när sedan någon ifrågasätter dig så tar du till billiga personangrepp - argument du förlorar tycks du helt *glömma* bort - idiotiska yttranden om plattformar du uppenbarligen saknar kompetens och kunskap inom faller platt och slutar oftast med personangrepp från din sida osv - Sten-E i ett nötskal.

 

Någon borde informera dina kunder vilken illvillig propaganda du sprider på nätet.

 

-Vad gäller min *anonymitet* så kommer jag även i fortsättningen hålla på den eftersom jag till skillnad från dig inte har råd att figurera i ett forum som heter *Datorkrig* av förklarliga skäl.

 

Kan vara min paranoia, vad vet jag.

 

Ps. det finns folk här inne som vet vem jag är, dessa personer har jag respekt för, litar på och jag anser att deras integritet oavsett plattform är intakt.

 

Du skulle aldrig någonsin hamna på den *goda listan* - urk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite halvtrötta länkar till Linux vs NT jämförelser i olika miljöer:

 

http://www.zdnet.com/pcmag/stories/reviews/0,6755,402311,00.html'>http://www.zdnet.com/pcmag/stories/reviews/0,6755,402311,00.html

 

http://www.zdnet.com/pcmag/stories/reviews/0,6755,402311,00.html

 

http://www.zdnet.com/eweek/stories/general/0,11011,401961,00.html

 

http://www.mindcraft.com/whitepapers/nts4rhlinux.html

 

Solaris kammar hem priset vad gäller det mesta här - NT som stark 2:a och resten slåss om benen.

 

http://www.tpc.org kan man läsa om hur Windows2000 bestyckad med SQL2000 lemlästar Solaris/DB mfl utan större problem.

 

Linux-plattformen räknas inte som en seriös "tävlande" och finns således inte med på listan.

 

Om Sten-E (eller någon icke-fanatiker) vill ha bänkningar där Windows2000 körs i statiska/Dynamiska Web/Fil/E-C tester så lägger jag gärna ut dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cocoa genererar verkligen många och seriösa länkar ;)

 

Salute, till alla Mac & PC personer som klarar av att hålla sig på en ironisk och lättsam personangrepps nivå ;)

 

Detta torde väl omfatta alla utom Sten-E !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

"Du gör inget vidare jobb, detta bör dina kunder få reda på."

 

Nu förstår jag varför du agerar anonymt...

 

Tillbaks till jobbet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu förstår jag varför du agerar anonymt..."

 

Ajajaj, du följer inte din kardinalregel Sten, gör det - för ditt eget bästa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Ok, jag var seriös i några minuter och kikade runt på apples sidor och hittade detta..

 

http://developer.apple.com/techpubs/macosx/System/Documentation/Developer/ReleaseNotes/index.html

 

Har inte kollat vad där står, men det verkar iallafall handla om cocoa..

 

Sen hittade jag detta:

"Advanced Applications

Beyond Carbon, which takes today’s apps into the future, Cocoa provides developers with an advanced object-oriented programming environment for building new next-generation applications. You can bet on hearing more from us on this subject, too."

 

vilket naturligtvis inte tillför debatten något...

 

Men här kanske vi har något.. ett PDF dokument:

 

http://developer.apple.com/techpubs/macosx/System/Documentation/Developer/Cocoa/ObjectiveC/ObjC.pdf

 

/E

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-08-11 16:22:37 av Erik Gustavsson1]

[inlägget ändrat 2000-08-11 16:23:47 av Erik Gustavsson1]

[inlägget ändrat 2000-08-11 16:25:44 av Erik Gustavsson1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik

 

schysst med länkarna :)

 

har redan börjat läsa.

 

citat från stene

"Med OS X följer en av världens mest avancerade objektbaserade utvecklingsverktyg (basen för WebObjects är utvecklad i den miljön) kallad Cocoa."

 

ja det här säger en del om stenes kompetens. cocoa är inget verktyg, utan som jag trodde ett "api", "framework".

 

det är projectbuilder som är verktyget.

 

så här står det oxå

"IMPORTANT NOTE: We do NOT plan to ship ProjectBuilderWO with the GM release of the Mac OS X SDK!"

 

jag har för mig att gm står för golden master vilket är samma som den färdiga versionen... men jag kan mycket väl ha fel... någon som vet om jag har rätt eller fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...