Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komplett.se och deras returhantering


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Ni minns säkert den här tråden angående mina grafikkortproblem:

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=794449

 

Promenerade iväg till Kjell & Co dagen efter på middagen och köpte ett nätaggreget på 500 watt, som killen bakom disken påstod skulle räcka. Det skulle ge en bra och jämn strömfördelning till grafikkortet och övriga komponenter i datorn, påstod han.

 

När jag kom hem och tittade på nätaggregatet så visade det sig inte alls uppfylla de kritierier som bland annat RN rekommenderade mig här på Eforum. Då att 12 volt utmatningen skulle ha 20A eller 22A. 500 watt nätaggregatet höll inte måttet, som killen på Kjell & Co påstod.

 

Datorn hängde sig och skärmen blev helt svart för någon minut ändå.

 

Dagen efter promenerade jag tillbaka till Kjell & Co i stan.

Förklarade att det fungerade inte i min dator och det har inte 20A eller 22A på 12 volt utmatningen. Det var inte samma kille som jag handlade av dagen innan, men killen tog tillbaka nätaggregatet utan att konstra. Jag fick tillbaka mina pengar kontant och nätaggregatet åkte tillbaka på deras lager igen.

 

Kvällen innan hade jag gjort en returförfrågan hos Dustin angående 400 watt nätagget jag köpte av dem. Förklarade mina problem och önskade returnera det igen. Jag hann knappt skicka förfrågan förrän de mailade mig att de skickar en adresslapp och RMA-nummer.

 

Ångrade returen till Dustin och skickade snabbt som ögat iväg ett mail att jag ångrar returen, så att de behöver inte skicka någon adresslapp till mig. Fick snabbt svar att Dustin inaktiverar ärendet och tackade samtidigt för informationen jag gett dem.

 

Under tiden höll jag via mail på att diskutera med Komplett.se.

Olika mail till deras support - och returavdelning. De höll på och diskutera att jag bland annat inte kunde ångra köp om jag brutit plomberingen. Jag höll på att trilla av stolen. Skrev och frågande: "Plombering?? "Visst där finns runda tejpbitar som jag brutit för att kunna öppna kartongen, för att hur ska jag annars veta om det fungerar eller inte?" De insåg väl hur dumt det var och svarade inte på min fråga.

 

Sådär höll de på. Dryga som f-n.

 

Vidare till deras returavdelning och diskuterade med dem.

Jodå, de kunde tänka sig ta emot en RMA-ansökan av mig, och kunde då ta tillbaka grafikkortet för testning. Jag svarade att de behöver inte testa kortet, för att det fungerar säkert men inte i min dator. Inget svar på det mailet, men RMA-ansökan skickade jag in via deras sida för ändamålet. Först gick inte ansökan fram, och jag fick göra om det igen. Andra gången gick det till slut fram och de godkände dagen efter ansökan. Fick mail med en PDF-fil där det stod att RMA:n var godkänd, men endast för den produkten.

 

Adresslapp och porto fick jag själv stå för.

De kunde inte ens skicka en adresslapp och stå för portot. Dustin skickar alltid adresslapp och står för porto och frakten. Komplett.se bemödar sig inte ens med den servicen mot sina kunder. Ok, det kostade mig 125 spänn att skicka paketet till Komplett.se, som krävde att paketet skulle vara spårbart och försäkrat.

 

Hm, försäkrat? Hur då? Kanske vältejpat, eller?

Spårbart blev det som paket med ett kolliID. Jag kunde följa paketet hela vägen. Tog tre dagar för att komma fram, men Komplett.se tog en dj-kla tid på sig att kvittera paketet. Skrev mail och påminde att de hade min retur att hämta ut. De svarade att de tagit emot min retur och test skulle börja snarast. Test, tänkte jag. Förstår de inte att det är inte test det handlar om. Grafikkortet fungerar inte i min dator, och det är därför jag skickar tillbaka det.

 

Ytterligare en vecka senare - idag då nu på eftermiddagen fick jag besked att min retur godkändes inte som ångrat köp. De påstod att det saknades saker i paketet och att det var skadat. Förbannad skrev jag tillbaka att det saknas inte alls några saker. Jag dubbelkollade allt innan jag skickade tillbaka paketet. Skador? Vad då för skador? Okej, det syns kanske att jag öppnat paketet, för att hur ska jag annars veta om det fungerar?

 

Skrev vidare att håller ni på att konstra så här, så kommer jag att dra det här vidare till Konsumentombudsmannen. Jag har skickat tillbaka allt annat till andra onlinebutiker, och de har tagit tillbaka allt.

 

Var så förbannad när jag skrev att jag avslutade med att jag går vidare med ärendet till Konsumentombudsmannen och ni förlorar mig som kund.

 

Mitt mail har hamnat i kö och fått ett ärendenummer.

 

Testet som de genomförde ser ut så här:

 

Följande tester har utförts:

Installation, installation av de senaste officiella drivrutinerna till grafikkorttet, 81.98 - OK

Stresstest, 3DMark2003 5 loops - OKStresstest, 3DMark2006 3 loops - OK

Stresstest, VillageMark (OpenGL) 30min - OK

Stresstest, FableMark 16 timmar - OK

Varan kan ej godkännas för ångrat köp. Delar på förpackningen är skadad och delar saknas.

 

Med vänlig hälsning

DavidKomplett.se Retur

 

Man kan undra om de har haft samma datorkonfiguration som jag.

De frågade inte ens om det. I alla fall samma watt på nätaggregatet.

 

Jag kommer inte handla något mera av Komplett.se längre. Det här var det sista jag köpte hos dem. Hoppas att de andra sakerna som jag har köpt fungerar. Får jag tillbaka grafikkortet, så slår jag sönder det och slänger det i återvinningen. Känner för att ta en bild och skicka tillbaka till Komplett.se.

 

...och skriva:

Se här på ert grafikkort! Där gick de pengarna upp i rök. Synd va?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Det är ju inte första gången man hör sånt här om Komplett. Själv undviker jag dom just därför, handlar alltid på Dustin i stället. Min jobbarkompis däremot, som handlar för ganska stora summor varje år, köper nästan alltid från Komplett, trots att jag försök övertala honom att låta bli, men han kanske tänker om när jag visar honom detta i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Peter skrev:

Det är ju inte första gången man hör sånt här om Komplett. Själv undviker jag dom just därför, handlar alltid på Dustin i stället. Min jobbarkompis däremot, som handlar för ganska stora summor varje år, köper nästan alltid från Komplett, trots att jag försök övertala honom att låta bli, men han kanske tänker om när jag visar honom detta i morgon.

 

Ja, hoppas att han tänker om. Sprid det här till så många ni känner och vet handlar av Komplett.se. De förtjänar ett dåligt rykte och förlorade kunder.

 

Butiken har hamnat på min svarta lista. Tänker radera allt som har med Komplett.se att göra. Rekommenderar inte den butiken mera.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hoppas att han tänker om. Sprid det här till så många ni känner och vet handlar av Komplett.se. De förtjänar ett dåligt rykte och förlorade kunder.
Varför då?

Jag har istort sett alltid handlat av komplett och aldrig haft något problem. Jag har tom böjt på en grej på ett moderkort så det gick sönder och reklamerat det och fått ett nytt utan problem.

 

Jag tror att ditt problem grundar sig i din 'konfiguration'

 

 

-

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 18:48:40 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
0x2A skrev:

Varför då?

Jag har istort sett alltid handlat av komplett och aldrig haft något problem. Jag har tom böjt på en grej på ett moderkort så det gick sönder och reklamerat det och fått ett nytt utan problem.

 

Jag tror att ditt problem grundar sig i din 'konfiguration'

 

 

Rekommenderar inte längre en butik/webbutik som är så dj-vliga som Komplett.se är med sina returer. Det var min första retur till dem och min sista. Om de ska hålla på sådär, så drar i alla fall jag mig för att handla där.

 

Att handla datordelar innebär ibland att problem uppstår, som gör att en retur blir nödvändig. Har man då handlat av en sån butik, så lär man aldrig kunna returnera något. De testar och påstår att det fungerar, trots att jag suttit en hel kväll och inte fått det till att fungera. Komplett agerar som om jag bara sitter och hittar på allt.

 

Då har du väl haft tur, och haft synliga fel. Mitt fel är inte direkt synligt.

Felet hänger säkert ihop med min konfiguration. Jag undrar vad det är för konfiguration de använt när de testat grafikkortet. Det kan inte matcha min i alla fall, för att då skulle de ha fått samma problem.

 

I tråden jag länkar till i mitt huvudinlägg är det znej som haft samma strul med Komplett och det var med ett moderkort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-02-01 19:46:36 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att jag aldrig handlar lite dyrbarare garantiprylar på nätet , jag värdesätter en personlig service över disk mer än dom hundralappar jag kan tjäna .

Dessutom tillgängligheten vid ev problem att bara åka in och ställa frågan , viktigt för mig .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller detta ditt 6800XT grafikkort?

 

Du kanske kommer ihåg mina inlägg? Så det var grafikkortet som var CP iaf? Som jag skrev då tyckte jag våra system var alltför lika, och därför misstänkte jag just 6800XT som boven i dramat.

 

Men det intressanta är att jag var i EXATK samma situation som dig för ca en månad sen. Jag skulle också returera mitt 6800XT, ett sådant med "X" kartongen. Jag gjorde det med motiveringen "jag vill inte ha kortet, för det är med stor sannolikhet inkompatibelt med mitt system". Vad använde du som motivering? Du vet väl att om det är inkompatibelt med din dator är det inte ett fel, utan du måste lägga det under ångrat köp. Fungerar det med deras testystem räknas det som fullt fungerande.

 

 

Enda ändringne jag hade gjort på mitt förpackning och mitt kort var att en liten plastförpacning inuit som innehöll DVI adaptern och sen dom små runda klisterlapparna var nästan kaputt, men annars var det in i minsta detalj komplett.

 

När jag sen skickade in kortet på ångrat köp, skickade dom en vecka senare tillbaka ett nytt grafikkort??? jag fick inte svar på om det gamla var sönder, bara en bekräftelse på att jag skulle få nytt grafikkort om en dag eller två. Idioter tänkte jag det stod under "ångrat köp" och jag hade skrivit i anvisningarna vart jag ville ha pegnarna insatta samt att jag inte var intresserad av något nytt kort.

 

Stefan du har alldeles rätt kompletts returavdelning är kompletta id*oter - kan dom inte läsa????????????????????????????

Det är inte första gången dom returerar en ny produkt istället för att betala tillbaka pengar, även om jag utryckklingen i personligt brev till dem och via email skrivit det, så hor dom inte fattat.

 

Min senaste retur av en hårddisk så skrev jag mail innan o sade att jag är en mycket ung kund som kommer handla för mer och mer i framtiden, och om dom f*ckar upp något denna gång ska jag överge dom utan att tveka. Returen gick perfekt :)

 

Det finns en anledning till att jag har en label i min gmail som heter "Komplett idiot"....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ö . skrev:

Gäller detta ditt 6800XT grafikkort?

 

Du kanske kommer ihåg mina inlägg? Så det var grafikkortet som var CP iaf?

 

Ja, det gäller 6800XT grafikkortet.

Visst kommer jag ihåg dina inlägg. Minns de som om det var igår. :-)

 

Det var mycket riktigt kortet som var CP, för att jag köpte ett NX 6600 LE utan egen strömförsörjning. För att undvika väntetid på två, tre dagar köpte jag det i en datoraffär hemmavid. Ville få mitt datorbygge att fungera.

 

Hem och stoppade i det nya grafikkortet. Voilá, datorn fungerar som en klocka. Har inte haft ett enda problem sedan dess. Ångrar mig nu efteråt att jag överhuvudtaget köpte det andra.

 

Fast hur ska man kunna veta sådant på förhand?

 

Ö . skrev:

Vad använde du som motivering?

 

Den här motiveringen använde jag:

 

Anledningen är att min dator blev instabil på grund av kortet. Skärmen blev plötsligt helt svart när jag satt och surfade eller utförde något annat på datorn. Då och då hängde sig datorn också. Har läst på datorforumen att det är fler som haft samma problem som jag, och returnerat grafikkortet.

 

Bestämde mig för att köpa ett annat grafikkort i Geforceserien, och det har fungerat helt perfekt. Datorn har varit stabil i tre dagar nu utan hängningar eller svart skärm.

 

Troligen har det berott på att mitt nätaggregat inte orkade förse grafikkortet som jag köpte hos er med ström. Fick reda på att det grafikkortet jag köpte hos er ska ha 20A eller 22A på 12 volt utmatning. Det har inte mitt nyinförskaffade nätaggregat.

 

Grafikkortet jag köpte hos er är det säkert inget fel på, men det är inte kompatibelt med min dator/hårdvara.

 

Ö . skrev:

Du vet väl att om det är inkompatibelt med din dator är det inte ett fel, utan du måste lägga det under ångrat köp. Fungerar det med deras testystem räknas det som fullt fungerande.

 

Jo, det vet jag. Men jag skrev att det säkert inte är något fel på grafikkortet, så att de behöver inte testa det. Ändå kör de ett test, som visar just att det inte är grafikkortet det är fel på. Dessutom kör de med att paketet är skadat och det saknas delar.

 

Blir förbannad bara av att läsa raderna.

Tror de att jag skickar ett paket som är kvaddat och saknar delar?

Om det blivit skadat i posthanteringen sen kan ju inte jag rå för. Saknar de sen delar, ja, då är det väl någon som snott delarna på Postens hantering. Det har ju förekommit att folk blivit av med försändelser t ex postgiroutbetalningar och liknande.

 

Ö . skrev:

Stefan du har alldeles rätt kompletts returavdelning är kompletta id*oter - kan dom inte läsa????????????????????????????

 

Ja, verkligen!

 

Om de kan läsa kan man ju undra eller så skiter de i att läsa och bara går efter sina regler och paragrafer. De är ju inte rädda om sina kunder ett dugg. De är inte precis ensamma om sitt utbud. Finns fler webbutiker med liknande utbud.

 

Ö . skrev:

Min senaste retur av en hårddisk så skrev jag mail innan o sade att jag är en mycket ung kund som kommer handla för mer och mer i framtiden, och om dom f*ckar upp något denna gång ska jag överge dom utan att tveka. Returen gick perfekt :)

 

Det ska väl till något sådant, för att de ska få tummarna loss. :-)

Jag har hotat med KO i mitt senaste svar till dem, och de har inte svarat än. Förväntar mig inget, men de kan gått få det lite varmt om öronen.

 

Angående "Ångra köp" så var jag inne på det, och skickade in det där också. Det stöp på att ansökan inte kom fram. Personalen kunde inte hitta min ansökan. Tänkte, ja, det var kanske tur att det inte kom fram. Då kan jag smidigt ändra till en vanlig retur och få Komplett att betala porto och frakt.

 

Tji fick jag. Rubbet fick jag själv betala.

Är ju van vid Dustins service, som det inte finns tillstymmelse till hos Komplett.se. Service vet de väl inte ens vad det betyder.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag fick svar från både KO och Komplett idag.

 

Kan dra KO först:

 

[log]Hej igen!

 

När man köper varor över nätet gäller distans- och hemförsäljningslagen. Enligt denna har man ångerrätt i 14 dagar, något som du skall ha fått info om vid köpet av grafikkortet.

 

Ångerrätten gäller enligt lagen inte för "en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen brutits". Jag har försökt få fram om man skulle tillämpa detta även på grafikkort men inte hittat något om det. Min personliga uppfattning är att kortet närmast är att betrakta som hårdvara och att det inte går in under bestämmelsen. Ångerrätt bör alltså gälla, enligt min uppfattning. Komplett.se har ju inte heller sagt något annat.

 

När man utövar ångerrätten, får man bara göra det om varan "hålls i väsentligen oförändrat skick." 2 kap 12§. Vidare står det att detta inte gäller om varan förändrats "på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten".

 

Här är knäckfrågan. Som jag tolkar det, så hävdar Komplett.se att varan är förändrad i och med att delar saknas och att du därför inte skall få utöva ångerrätten. Att förpackningen är skadad tycker jag inte kan anses som att varan är i förändrat skick.

 

Du håller inte med om detta, utan är säker på att allt packades ordentligt och var komplett när du sände iväg det.

 

Jag tycker att du skall skriva till företaget och berätta hur du ställer dig i frågan, att du åter igen hävdar ångerrätten och att du är säker på att allt var komplett och helt när du sände tillbaka varan. Be om svar inom bestämd tid och se vad de säger.

 

Om ni inte kan enas i den här frågan, finns möjligheten att vända sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Mer om hur du då går tillväga kan du läsa på deras hemsida www.arn.se. Observera att det finns olika beloppsgränser för att kunna få upp ett ärende till prövning, beroende på vilken slags vara det handlar om - jag vet ju inte hur mycket kortet kostade här. Det är ocksp viktigt att spara sll dokumentation och skriftväxling - detta kan ju utgöra bevis i ärendet.

 

Mycket info - hoppas att det hjälper dig. Vill du titta mer på distans- och hemförsäljningslagen, kan du (om du orkar) tex gå till http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/?${BASE}=SFST&${THWIDS}=11.30]11388857101062&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=30]11388857101062

, där finns hela lagtexten.

 

Lycka till och hör gärna av dig om du behöver mer råd.

 

Med vänliga hälsningar

Marianne Hellman

Konsument Helsingborg[/log]

 

Komplett svarar så här:

 

[log]Hej, Stefan!

 

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte svarat tidigare, men jag ville få tag på personen som hade tagit titten på din artikel. Han var dessvärre inte här i går, men idag har jag svar.

 

Problemet var att den plastförpackning som kortet kommer i inte var med, vilket gör att vi inte kan packa kortet ordentligt. Detta medför i sin tur att kortet inte kan säljas som nytt under några omständigheter.

 

Eftersom vi testade kortet som icke defekt, dvs, det visade inga problem alls, så utgår vi från att kortet är helt ok. Eventuella problem som du har på ditt system har troligast att göra med någon annan komponent eller kompatibilitetsproblem.

 

--

Med Vänliga Hälsningar

Sebastian, Komplett.se[/log]

 

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Komplett.se svarar så här när jag försöker enas med dem:

...om skadan skriver de inget om alls. Trots att jag vill ha svar på det.

 

[log]Hej, Stefan!

 

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte svarat tidigare, men jag ville få tag på personen som hade tagit titten på din artikel. Han var dessvärre inte här i går, men idag har jag svar.

 

Problemet var att den plastförpackning som kortet kommer i inte var med, vilket gör att vi inte kan packa kortet ordentligt. Detta medför i sin tur att kortet inte kan säljas som nytt under några omständigheter.

 

Eftersom vi testade kortet som icke defekt, dvs, det visade inga problem alls, så utgår vi från att kortet är helt ok. Eventuella problem som du har på ditt system har troligast att göra med någon annan komponent eller kompatibilitetsproblem.

 

--

Med Vänliga Hälsningar

Sebastian, Komplett.se[/log]

 

...vidare skriver Komplett i nästa svar:

 

 

[log]Klipp från försäljningsvillkor på vår webbsida:

 

...

Ångerrätt (Gäller endast privatpersoner)

Privatpersoner har i enlighet med Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från den dag man mottog produkten eller en väsentlig del av den. Produkten måste återsändas i "väsentligt oförändrat" skick. Detta gäller även produktens eventuella emballage och programvaror. Produkten får naturligtvis inte ha varit använd om ångrat köp ska medges.

...

 

När det gäller kompatibilitet så är det inget som vi garanterar när man köper lösa komponenter. Om man väljer flera komponenter i våra listor och köper komponenter som står som rekommenderade artiklar så står vi för att de ska vara kompatibla. I detta fallet så är det ett eget valt grafikkort. Vi har dessutom testat det och inte kunnat konstatera något som helst fel.

 

Vi kommer alltså inte att ersätta dig för ditt kort.

 

--

Med Vänliga Hälsningar

Sebastian, Komplett.se[/log]

 

Det är som att prata med en vägg.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som diggar Komplett.se skarpt!

 

Har haft problem med ett nätaggregat köpt på Komplett men ett nytt köpte jag någon annanstans. Kostade på mig några hundra för att slippa vänta på ett nytt. Kanske skulle haft strul om jag retunerat det, jag vet inte. Jo förresten, ett nytt hade jag nog fått för det var ju verkligen defekt.

 

Jag tror att du haft otur bara... och att du inte la grafikkortet i den avsedda plastpåsen var ju en miss... men med lite goodwill så hade de kunnat accepterat bortvaron av plastpåsen. Alla förklarande mejl från din sida borde ju få dom att inse att du inte på något sätt försöker luras.

 

Ett *fy-fan-för-Komplett-poäng* får du. :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Bosse-i-skogen skrev:

Ett *fy-fan-för-Komplett-poäng* får du. :)

 

Tack, Bosse-i-skogen! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Verkar trots allt som du gjort en miss under packningnen, men jag tycker ändå dom borde kunna sälja komponenten som Demo produkt.

 

När jag ringde till komplett och skulle returera mitt grafikkort så sade han jag pratade med att de antingen säljer de som ny eller också som demo produkt, beroende på varans skick.

 

Avsaknaden av en plastförpackning gör att jag tycker att den borde hamna just i kategorin demoprodukter. Frågan är om dom förlorar mer på att tjata med dig än att bara acceptera skiten som demoprodukt.

 

 

om inte annat kan du ju sälja det på blocket eller något :)

Det är vad jag hade planerat göra om dom hade krånglat med min retur.

 

Jobbig läxa Stefan, men man lär sig av sina erfarenheter och det är alltid positivt! Komplett missar en del med returer och dyl. men i övrigt tycker jag dom är helt ok.

 

Ö

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ö . skrev:

När jag ringde till komplett och skulle returera mitt grafikkort så sade han jag pratade med att de antingen säljer de som ny eller också som demo produkt, beroende på varans skick.

 

Det verkar inte existera med dönickarna jag mailat på Komplett.se. De håller stenhårt fast vid att det saknas en påse och ersätter mig inte för kortet. Vilka skador paketet har fått lyckas jag inte klämma ur dem.

 

Ö . skrev:

Frågan är om dom förlorar mer på att tjata med dig än att bara acceptera skiten som demoprodukt.

 

De har ju redan förlorat mig som kund i alla fall, och det har jag avslutat mailet med också. Något löjligare har jag inte varit med om på länge. Tjafsa om en påse, som saknas. De paketerar och kan säkert fixa en sådan hur enkelt som helst. Folk bryr sig säkert inte om vad det är för påse kortet ligger i. De köper kortet för att använda det, och slänger förpackningen.

 

Ö . skrev:

om inte annat kan du ju sälja det på blocket eller något :)

Det är vad jag hade planerat göra om dom hade krånglat med min retur.

 

Jo, det kan jag ju göra. :-)

 

Vet inte om jag får tillbaka kortet. Står inget om det eller deras "straffavgift" på 250 kronor, som kunden får betala vid sådana här saker.

 

Ö . skrev:

Jobbig läxa Stefan, men man lär sig av sina erfarenheter och det är alltid positivt! Komplett missar en del med returer och dyl. men i övrigt tycker jag dom är helt ok.

 

Pengarna är väl inte allt. Har ett rejält sparkapital och går inte precis under för att dönickarna på Komplett.se inte ersätter mig för kortet.

 

Det är bara det löjliga sättet liksom.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Ok, igår, fredag, fick jag tillbaka grafikkortet från "Komplett idioti".

 

Konstigt nog utan någon inbetalningslapp på 200 spänn, som det står på deras sida att kunden får betala i sådana här fall. Promenerade tillbaka samma väg för att försäkra mig om att jag inte tappat något på vägen, men nej det hade jag inte. Rotade igenom kartongen några gånger. Nej, där fanns ingen lapp.

 

KO tycker att jag ska dra det vidare till ARN. KO tror att det kan bli ett intressant fall för ARN med tanke på att "Komplett idioti" påstår att jag inte kan ångra köpet eller returnera och få pengarna tillbaka för att det grafikkortet var i fel antistatpåse.

 

Igår ägnade jag kvällen åt att skriva ihop en anmälan till ARN. Till problemet är att jag inte har en utförlig faktura på vad grafikkortet kostade, som ARN vill ha. Det står ju på "Komplett idioti"-hemsidan förstås. Räcker det att skriva ut just den sidan? Annars vet jag inte hur jag ska göra. Inte ofta jag gör sådana här saker.

 

KO skriver att hälften av alla kunder som gör en anmälan i sådana här fall vinner mot företaget/säljaren. Så att bara för att stilla min ilska tänker jag göra det. Även om jag inte vinner, så har jag markerat att det inte accepteras.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ö . skrev:

När du beställer från komplett får du ju ALLTID ett kvitto i form av PDF på mailen...

 

Jasså, det har ju inte jag kvar i så fall. Räknade inte med det här.

Går det att få fram på något annat sätt?

 

EDIT: Fixat! Gick in på mitt konto hos Komplett och kunde ladda ned det därifrån. Pust! :-)

 

Poäng för det, Ö!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-04 17:23:40 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså, det har ju inte jag kvar i så fall. Räknade inte med det här.

 

Ursäkta om jag låter lite "viktig" nu men ska man inte ALLTID spara på kvitton/fakturor? Det är ju bara en liten pappersbit eller ett mail? Utan den lilla saken står man sig kanske slätt om det strular inom garantitiden (som kan vara rätt lång)........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Ursäkta om jag låter lite "viktig" nu men ska man inte ALLTID spara på kvitton/fakturor? Det är ju bara en liten pappersbit eller ett mail? Utan den lilla saken står man sig kanske slätt om det strular inom garantitiden (som kan vara rätt lång)........

 

Jo, man ska alltid spara på sånt, men jag noterade säkert inte att fakturan låg som en PDF-fil i mailet jag fått. Ifrån andra ställen följer den alltid med i kartongen med sakerna jag beställt. Sådant sparar jag och arkiverar i pärmar.

 

Nu gick det ju att ladda ned PDF-filen från mitt konto och orderhistorik.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, det har ju inte jag kvar i så fall. Räknade inte med det här.

 

Därför man kör gmail :thumbsup:

 

Har alla mail kvar sen jag började använda det, bara att söka efter dom.

 

 

EDIT: Fixat! Gick in på mitt konto hos Komplett och kunde ladda ned det därifrån. Pust! :-)

 

 

Man tackar.

 

Du gör väl en folllow-up så vi andra får veta hur det går?

 

Godnatt

 

Ö

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ö . skrev:

Du gör väl en folllow-up så vi andra får veta hur det går?

 

Jajjemen, det gör jag. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Stefan Eklinder

 

Komplett.se ringde mig idag och lovade en lösning på strulet med grafikkortet, som de nekade mig ångrat köp på.

 

...så låter det nu ja. Innan red de på sina försälningsvillkor och regler.

Gick inte att snacka med dem bara.

 

Kan det vara ARN som satt eld i häcken på dom månne?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Kan det vara ARN som satt eld i häcken på dom månne?

Eller så läste de den här tråden (de gör ju trots allt reklam rätt ofta här, så då är det ju inte bra om de får dålig kritik här)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Eller så läste de den här tråden (de gör ju trots allt reklam rätt ofta här, så då är det ju inte bra om de får dålig kritik här)

 

Han snackade om att de fått brev från ARN att jag gjort en anmälan mot dem. Att det ska gå att lösa utan att gå via ARN. Jag skrev också i mina mail till dem att jag kommer att gå vidare till ARN om de inte ger sig, men de läser väl inte sina mail ordentligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Egentligen kanske du ska rapportera just detta då till KV/KO, att det ska krävas ett ARN-hot för att få respons. Många går ju inte så långt som att göra det utan ger upp och blir då offer i onödan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...