Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komplett.se och deras returhantering


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Egentligen kanske du ska rapportera just detta då till KV/KO, att det ska krävas ett ARN-hot för att få respons. Många går ju inte så långt som att göra det utan ger upp och blir då offer i onödan.

 

Jupps, det är bud på att göra det.

 

Har skrivit mail till den här killen på Komplett.se, som ringde mig och bad om deras lösning. Sedan ska jag skicka det vidare till KV/KO.

 

När jag tänker efter så var det KO i Helsingborg, som tyckte att jag skulle gå vidare med det här till ARN. Hon menade att det kan bli ett intressant fall för ARN.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder

 

Jag hoppar högt av glädje! Yeeaah!

Pengarna tillbaka, äntligen!!!!!!

 

Läs mailet som jag fick nyss:

 

[log]Hej Stefan

 

Va bra att du mailade mig.

 

Det som egentligen är problemet med ett sånt här grafikkort är att det är använt I den mån att det har blivit monterat och fastskruvat I ett chassi. Det har också blivit hanterat utanför en antistatisk påse och kan därmed ha utsatts för statisk elektricitet. Problem med statisk elektricitet behöver inte visa sig direkt utan kan visa sig först efter flera månader. Att produkten skickats tillbaka I en antistatisk påse istället för den plastförpackning som fungerar som antistatskydd för grafikkortet normalt är av mindre betydelse. Den stora punkten är att kortet är hanterat utanför sitt antistatiska skydd ochj även har monterats I datorn.

 

Jag har dock skapat ett nytt RMA-nummer för detta fall och vi gör som så att vi tar tillbaka kortet och krediterar dig det du betalt för det när du köpte det. Du bör redan ha mottagit ett mail med RMA-nummer för detta.

 

Skicka in grafikkortet med detta RMA-nummer skrivet utanpå så ordnar vi med en kreditering.

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Mats Jonsson (mj@komplett.se), Chef Sälj/Support, Dir: 031-7102025

Komplett.se - spara tid och pengar, Tlf: 031-710 2000, Fax: 031-710 2001, http://www.komplett.se/[/log]

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Bosse-i-skogen skrev:

Gratulerar!

 

Tackar! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

På sätt och vis förstår jag problematiken, de har ju helt rätt i sina argument. Väldigt svårt för kunden att bevisa att kortet var defekt vid leverans och att det inte var ovarsam hantering vid monteringen som var orsaken till defekten. Tyvärr hjälper ju inte detta kunden. Nå, grattis iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

En Shuttle som jag inte fick igång överhuvudtaget, och som var köpt hos Dustin är ett annat fall. Jag har haft det här uppe på Eforum. Efter flera försök och returer fram och tillbaka tog Dustin till slut tillbaka datorn.

 

Jag fick mina pengar tillbaka utan snack.

 

Komplett.se ska man tydligen behöva processa mot för att få sina pengar tillbaka. Mina hårt förtjänade slantar. Att bygga datorer är ju en risk i sig. Man vet ju inte om sakerna fungerar som det är tänkt.

 

Använder alltid antistatarmband när jag mekar med datorer. De är ju hårda med att sakerna ska vara förpackade i antistatpåse. Att det är monterat i en datorlåda är väl självklart. Hur ska jag annars veta om det funkar?

 

Jaja, de är svåra att förstå sig på. Överväger starkt att inte handla där i fortsättningen. Kanske ska fotografera sakerna nästa gång. CSI i svensk version.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har nu fått ytterligare ett RMA-nummer och returnerat grafikkortet. Chefen på Komplett.se fixade en ny RMA-ansökan åt mig och skickade ett nytt RMA-nummer. Han lovade via mail att de skulle betala tillbaka pengarna.

 

Grafikkortet anlände deras returavdelning igår, måndag. Nu vill chefen att jag ska lägga ned anmälan mot dem. Jag skrev tillbaka att de ska ju skriva sin version av det hela och kan då skriva att vi nu enats och att pengarna betalas tillbaka. ARN vill ju höra båda parter i fallet och inte bara vad jag som gjort anmälan har att säga. Det är ju därför chefen på Komplett har fått en kopia av min anmälan.

 

Chefen menar i ett svar att det är bara jag som kan lägga ned anmälan. Visst, men då krävde jag att pengarna ska först betalas in på mitt konto innan jag gör något.

 

Kan man verkligen lägga ned en anmälan hos ARN?

...dum fråga kanske, men det här är första gången jag sysslar med sådant här.

 

Litar av ovanstående anledning inte på Komplett.se och gör därför inget förrän jag får pengarna tillbaka.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta definitivt tills du får pengarna innan du kontaktar ARN och lägger ner ärendet.

 

Spara också alla mail-kontakter du har haft med dem noggrannt, speciellt sådana där de säger sig vara villiga att betala tillbaka. Om de inte gör det blir det spiken i deras kista.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
ApaKaka skrev:

Vänta definitivt tills du får pengarna innan du kontaktar ARN och lägger ner ärendet.

 

Jag tänker göra så också. Har de på halster, då chefen nu svarar att sista dagen för att besvara ärendet är den 23 mars. Då får de lägga på en rem.

 

Pengarna är ännu inte insatta. Kollade nyss.

 

Spara också alla mail-kontakter du har haft med dem noggrannt, speciellt sådana där de säger sig vara villiga att betala tillbaka. Om de inte gör det blir det spiken i deras kista.

 

Absolut, det har jag gjort också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Nu har jag efter en veckas tjafsande per mail med chefen på Komplett fått en PDF-fil, där jag får mina pengar tillbaka inom 10 dagar. Under tiden det här pågått har chefen hållit på att uppmana mig att lägga ned min anmälan.

 

Han påstår nu också att om Komplett inte inkommer med sin version av ärendet så kan ARN gå emot min anmälan. Vilket kvalificerat skitsnack! Förstår inte varför han håller på och slingrar sig för? Jag har trumf på hand då jag har sparat all konversation med Komplett och så även med chefen.

 

Kan ju bevisa att han håller på och slingrar sig.

 

Tydligen vägrar han att lämna sin version till ARN. Inte mitt problem, för det är Komplett som har ställt till det och gjort att det blivit så här.

 

Ni kan läsa konversationen chefen och mig emellan. Börjar nerifrån och upp.

 

[log]Mats Jonsson skrev:

 

> Hej Stefan

>

> Det faller på sin orimlighet att Komplett kan avskriva ett ärende. Det är som att den part som blivit stämd i rätten säger till domstolen att ärendet är löst.

>

> Det finns ingen anledning för mig att slingra mig från detta. Vi har redan skapat en kreditering och pengarna utbetalas inom kort.

>

> Om du önskar att ARN skall lägga ner arbetstid i onödan på ett ärende som redan är löst är det upp till dig.

>

> Med Vänliga Hälsningar

>

> Mats Jonsson (mj@komplett.se), Chef Sälj/Support, Dir: 031-7102025

> Komplett.se - spara tid och pengar, Tlf: 031-710 2000, Fax: 031-710 2001, http://www.komplett.se/'>http://www.komplett.se/'>http://www.komplett.se/'>http://www.komplett.se/'>http://www.komplett.se/'>http://www.komplett.se/

>

>

> From: Stefan Eklinder [mailto:stefan.eklinder2@comhem.se]

> Sent: 22. mars 2006 17:09

> To: Mats Jonsson

> Subject: Re: Angående ditt telefonsamtal

>

> Hej Mats!

>

> Det var först när jag gick till ARN som jag fick tillbaka mina pengar. Innan dess såg jag inte röken av pengarna och ni hävdade att jag inte kunde ersättas för mitt grafikkort. Du undrade kanske varför jag inte vände mig till dig, men din epostadress eller möjlighet att kontakta dig finns inte på er hemsida.

>

> Om jag lägger ner min ansökan hos ARN, så skulle ni kanske slingra er ur den här överrenskommelsen. Jag tror inte på något förrän jag ser det. Nu har jag fått tillbaka pengarna, och det tack vare en ARN-anmälan. Det krävs tydligen ett hot från ARN innan kunder får rätt hos er. Dina anställda verkar inte gå att komma överrens med i sådana här ärenden.

>

> ARN vill ha er version på ärendet. Det är därför anmälan skickats till dig. Tycker att du ska läsa beslutsgången på ARN:s hemsida, så ser du hur det går till. Om du uteblir med er version, så vet inte jag vad som händer. Av vilken anledning skulle ARN gå emot min version? Om ni inte svarar så instämmer ni i det jag skrev, så kan det uppfattas.

>

> http://www.arn.se/templates/Page____23.aspx

>

> Är det så svårt att skriva till ARN att vi kommit överrens och att kunden fått tillbaka sina pengar?

> Med det lägger ARN ned ärendet och ser det som löst.

>

> Till sist är det ni som orsakat det här och inte jag.

>

> ---

> /Stefan

>

>

> Mats Jonsson skrev:

>

>> Hej Stefan

>>

>> 1: Vi har skapat en kreditering idag och därmed kommer pengarna betalas ut till ditt konto inom cirka 10 dagar. Vi ämnar inte att sitta på några pengar.

>>

>> 2: ARN väljer inte initialt vilka ärenden som skall tas upp. Uppfyller du kriterierna skapas ett ärende hos dem. Det du skrivit till ARN hamnar hos oss, då de frågar oss om vi vill tillmötesgå dina krav eller om vi vill svara.

>>

>> 3: Om vi svarar eller ARN inte får någon indikation från din sida att du och företaget kommit överens, går ARN vidare med ärendet. Resultatet kan då bli antingen i din eller vår favör (endast cirka 40% blir i kundens favör). Det kan alltså bli så att ARN ger en rekommendation i vår favör.

>>

>> 4: Nu har vi redan tillmötesgått dina krav, precis så som du skrev till ARN. Frågan är då varför du vill att ARN skall lägga ner tid i detta ärende? Du har bara en risk att ARN går emot din ansökan.

>>

>>

>> Med Vänliga Hälsningar

>>

>> Mats Jonsson (mj@komplett.se), Chef Sälj/Support, Dir: 031-7102025

>> Komplett.se - spara tid och pengar, Tlf: 031-710 2000, Fax: 031-710 2001, http://www.komplett.se/

>>

>> From: Stefan Eklinder [mailto:stefan.eklinder2@comhem.se]

>> Sent: 22. mars 2006 10:35

>> To: Mats Jonsson

>> Subject: Re: Angående ditt telefonsamtal

>>

>> Hej Mats!

>>

>> Det är som jag skrev tidigare. Kommer inte att göra något förrän pengarna finns insatta på mitt konto. Jag har kollat mitt konto och där finns inga pengar insatta, och då finner inte jag någon anledning att lägga ned anmälan. Du lovade en lösning att keditera mig pengarna. Då tycker jag att du ska följa det och inte sitta på pengarna. Du har ändå vetat det här en vecka nu.

>>

>> Du skrev också att grafikkortet har anlänt, och då undrar jag var pengarna tar vägen.

>> Jag har följt överrenskommelsen nu. ARN är till för kunderna, och jag tror inte att de åtagit sig ärendet om de inte funnit någon anledning till det här.

>>

>> ---

>> /Stefan

>>

>> Mats Jonsson skrev:

>>

>>> Hej Stefan

>>>

>>> Jag ber dig att göra detta omgående då sista svarsdagen för detta ärende är den 23e mars.

>>>

>>> Det är onödigt att ARN lägger ner mer tid i ett ärende som redan är uppklarat.

>>>

>>> Med Vänliga Hälsningar

>>>

>>> Mats Jonsson (mj@komplett.se), Chef Sälj/Support, Dir: 031-7102025

>>> Komplett.se - spara tid och pengar, Tlf: 031-710 2000, Fax: 031-710 2001, http://www.komplett.se/

>>>

>>>

>>> From: Stefan Eklinder [mailto:stefan.eklinder2@comhem.se]

>>> Sent: 21. mars 2006 15:55

>>> To: Mats Jonsson

>>> Subject: Re: Angående ditt telefonsamtal

>>>

>>> Hej Mats!

>>>

>>> Okej, när pengarna är insatta på mitt konto, så ska jag se vad jag kan göra för att lägga ned anmälan.

>>>

>>> ---

>>> /Stefan

>>>

>>> Mats Jonsson skrev:

>>>

>>>> Hej Stefan

>>>>

>>>> Eftersom det är du som gjort anmälan, så är det bara du som kan lägga ner anmälan. Det hade varit konstigt om jag bara kunde ringa in och säga att anmälan skall tas bort.

>>>>

>>>> Om vi enas innan ARN skall ta sitt beslut behöver de inte lägga ner tid på ärendet utan kan jobba vidare med nästa. Om vi kommer överens innan de skall ta beslut måste Komplett inte inkomma med ett svar. Det räcker alltså med att saken är löst.

>>>>

>>>> Handläggaren för ditt ärende är: Stefan Larsson

>>>>

>>>> Ärendenumret är: 2006-0961 SL

>>>>

>>>> Telefon till ARN: 08-55501700

>>>>

>>>>

>>>> Med Vänliga Hälsningar

>>>>

>>>> Mats Jonsson (mj@komplett.se), Chef Sälj/Support, Dir: 031-7102025

>>>> Komplett.se - spara tid och pengar, Tlf: 031-710 2000, Fax: 031-710 2001, http://www.komplett.se/

>>>>

>>>> From: Stefan Eklinder [mailto:stefan.eklinder2@comhem.se]

>>>> Sent: 20. mars 2006 17:23

>>>> To: Mats Jonsson

>>>> Subject: Re: Angående ditt telefonsamtal

>>>>

>>>> Hej Mats!

>>>>

>>>> Är det inte så att ni ska ta kontakt med ARN och skriva ert utlåtande?

>>>> ...i så fall kan du meddela ARN att vi nu enats i fallet och ni betalar tillbaka pengarna.

>>>>

>>>> ARN vill ju få höra båda parter i fallet innan de fattar beslut. Det är ju därför du fått min anmälan i din hand.

>>>>

>>>> Jag har inte hört något ifrån ARN, så jag vet inte vem som handlägger det här åt mig. De har lite dum telefontid, då jag har ett arbete där jag inte sitter vid en telefon hela tiden. I så fall är det kanske lättare för dig. Vad jag förstår så sitter du på ett kontor och har bättre möjlighet att passa in ARN:s telefontider.

>>>>

>>>> ---

>>>> /Stefan

>>>>

>>>> Mats Jonsson skrev:

>>>>

>>>>>Hej igen Stefan

>>>>>

>>>>>Jag ser att vi mottagit ditt grafikkort idag. Jag skall se över RMA-ärendet imorgon så att det krediteras som vi kom överens om.

>>>>>

>>>>>Samtidigt ber jag dig ta kontakt med ARN för att meddela att vi löser det här utan att ARN behöver ta ett beslut I frågan. Annars kommer nämligen ARN lägga ner onödigt mycket tid I ett ärende som vi redan har löst tillsammans.

>>>>>

>>>>>Med Vänliga Hälsningar

>>>>>

>>>>>Mats Jonsson (mj@komplett.se), Chef Sälj/Support, Dir: 031-7102025

>>>>>Komplett.se - spara tid och pengar, Tlf: 031-710 2000, Fax: 031-710 2001, http://www.komplett.se/

>>>>>

>>>>>

>>>>>

>>>>>-----Original Message-----

>>>>>From: Stefan Eklinder [mailto:stefan.eklinder2@comhem.se]

>>>>>Sent: 15. mars 2006 17:41

>>>>>To: Mats Jonsson

>>>>>Subject: Re: Angående ditt telefonsamtal

>>>>>

>>>>>Hej igen Mats!

>>>>>

>>>>>Tack för din hjälp!

>>>>>

>>>>>Paketet är nu skickat och det har KolliID: 81566718010SE. Går att spåra på Postens hemsida.

>>>>>Du skrev ingen adress, så jag har skickat paketet till adressen jag fick vid min första RMA-ansökan.

>>>>>

>>>>>Det är:

>>>>>Komplett.se

>>>>>Kruthusgatan 19, Hiss 27

>>>>>411 04 GÖTEBORG

>>>>>

>>>>>En annan sak som jag funderat på är om RMA-ansökan du nu gjort för mitt fall är öppen?

>>>>>Jag menar så att jag kan lämna mitt personkontonummer när ni ska kreditera mig för grafikkortet. Vill av säkerhetsskäl inte lämna ut det via epost. Minns att jag lämnade det på er RMA-ansökan när jag själv ansökte om retur av grafikkortet första gången.

>>>>>

>>>>>Du har det kanske redan?

>>>>>Vet inte om det är sökbart hos dig, för att i så fall är kanske min RMA-ansökan sparad i era register.

>>>>>I så fall finns mitt personkontonummer där.

>>>>>

>>>>>Tack än en gång!

>>>>>

>>>>>---

>>>>>/Stefan

>>>>>

>>>>>Mats Jonsson skrev:

>>>>>

>>>>>

>>>>>

>>>>>>Hej Stefan

>>>>>>

>>>>>>Va bra att du mailade mig.

>>>>>>

>>>>>>Det som egentligen är problemet med ett sånt här grafikkort är att det är använt I den mån att det har blivit monterat och fastskruvat I ett chassi. Det har också blivit hanterat utanför en antistatisk påse och kan därmed ha utsatts för statisk elektricitet. Problem med statisk elektricitet behöver inte visa sig direkt utan kan visa sig först efter flera månader. Att produkten skickats tillbaka I en antistatisk påse istället för den plastförpackning som fungerar som antistatskydd för grafikkortet normalt är av mindre betydelse. Den stora punkten är att kortet är hanterat utanför sitt antistatiska skydd ochj även har monterats I datorn.

>>>>>>

>>>>>>Jag har dock skapat ett nytt RMA-nummer för detta fall och vi gör som så att vi tar tillbaka kortet och krediterar dig det du betalt för det när du köpte det. Du bör redan ha mottagit ett mail med RMA-nummer för detta.

>>>>>>

>>>>>Skicka in grafikkortet med detta RMA-nummer skrivet utanpå så ordnar vi med en kreditering.

>>>>>>

>>>>>>Med Vänliga Hälsningar

>>>>>>

>>>>>>Mats Jonsson (mj@komplett.se), Chef Sälj/Support, Dir: 031-7102025

>>>>>>Komplett.se - spara tid och pengar, Tlf: 031-710 2000, Fax: 031-710

>>>>>>2001, http://www.komplett.se/

>>>>>>

>>>>>>

>>>>>>

>>>>>>-----Original Message-----

>>>>>>From: Stefan Eklinder [mailto:stefan.eklinder2@comhem.se]

>>>>>>Sent: 14. mars 2006 15:52

>>>>>>To: Mats Jonsson

>>>>>>Subject: Angående ditt telefonsamtal

>>>>>>

>>>>>>Hej Mats!

>>>>>>

>>>>>>Jag skriver med anledning av ditt meddelande på min telefonsvarare.

>>>>>>Du lovade mig en lösning angående grafikkortet, som ni nekade mig ångrat köp på.

>>>>>>

>>>>>>Är intresserad av din lösning.

>>>>>>

>>>>>>---

>>>>>>/Stefan[/log]

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-22 19:33:43 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Låt anmälan stå kvar är mitt förslag. Som du säger så hade ju inget hänt om du inte hotat med anmälan och så långt ska man inte behöva gå, det är väl bl.a därför möjligheten finns att göra anmälningar. Chefen där verkar vilja skapa någon egen variant av Moment 22.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Har du fått in pengarna ännu? :P

Och förresten, du lär uppdatera din hemsida, ändra dina åsikter om Komplett ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du fått in pengarna ännu? :P


Jajjemen, visst har jag fått tillbaka mina pengar. F-n vore det annars.
De trillade in på kontot den 31 mars. :-)

ARN har till och med hört av sig några gånger hur det gått och om jag fått tillbaka mina pengar. De är en instans som verkligen bryr sig. Först skrev de ett brev till mig och sedan ringde handläggaren i ärendet.

 

Och förresten, du lär uppdatera din hemsida, ändra dina åsikter om Komplett ;)


Oj, den sidan har jag glömt uppdatera. :-)
Eventuellt får jag kanske ta bort Komplett.se helt. Får se hur jag gör.

---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Stefan Eklinder skrev:

 

Oj, den sidan har jag glömt uppdatera. :-)

Eventuellt får jag kanske ta bort Komplett.se helt.

En liten påminnelse om Komplett-sidan.

 

Jag har nu själv råkat ut för Komplett och deras kundbemötande vid returhantering.

 

I februari i år köpte jag ett moderkort från dem. Jag har aldrig lyckats få onboard NIC att fungera, utan köpte en PCI nätverksadapter.

Tröttnade på denna lösning och gjorde en returanmälan och fick ett RMA-nummer. Skickade in moderkortet, men fick tillbaka det efter några dagar med beskedet att onboard NIC fungerade. Detta kostade mig 540:- (frakt + felsökningsavgift). Installerade ett operativsystem, men inget onboard NIC hittades. Har testat med olika operativsystem (W2K, XP 32-bit och 64-bit), svenska som engelska.

Därefter har jag ringt och mailat dem. Bl.a. föreslog supporten att jag skulle köpa ett nätaggregat som kan leverara -5V, då vissa moderkort kräver detta för att onboard kontrollers (NIC, audio) ska fungera. Detta är inget annat än kvalificerat strunt från deras sida.

Jag bad också att få tala med personen som hade testat moderkortet, men fick besked att de inte har sådan policy, utan jag var hänvisad till den som svarade på telefonsupporten, som inte gav det minsta intryck av att kunna något.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-20 08:48:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Maratonmannen!

 

Om jag vore dig så skulle jag vänt mig till ARN, som jag gjorde och fick pengarna tillbaka. Då först kröp de till korset och tog tillbaka grafikkortet, som jag hade problem med. Det ska tydligen behövas tas i med hårdhandskarna för att en del företag ska förstå att kunden har rätt.

 

I ARN-anmälan skulle jag också krävt Komplett på pengarna du tvingats betala i frakt och felsökningsavgift. Komplett kan få smaka på sin egen medicin. Dra åt tumskruvarna.

 

Bojkotta Komplett som har uruselt kundbemötande av okunnig support.

 

Instämmer!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bojkotta Komplett som har uruselt kundbemötande av okunnig support.

 

Köper man något från en lågpriskedja så tycker jag att man får räkna med sämre service än den lokala butiken. Det är väl just därför man kan hålla priserna nere.

 

Däremot tycker jag att man alltid kan kräva ett bra kundbemötande och att nätshoppen ska känna till de rättigheter som en privat konsument har i fråga om reklamationsrätt etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

 

Om jag vore dig så skulle jag vänt mig till ARN

Tack för ditt råd!

 

Hur kontaktar jag ARN, telefon, brevpost, mail?

Jag vill inte ha pengarna tillbaka, utan bara ett nytt fungerande moderkort. Det är ett års garanti, så det borde gå.

 

Det som är bra med Komplett är de har de komponenter jag vill ha, oftast i lager. Och snabba är de med att ta in nyheter.

Sedan i början av 2003 har jag handlat för närmare 43000 hos dem, men blir jag inte respektabelt bemött i detta fall kommer jag inte köpa något mer från dem.

Fortsätta köpa komponenter och uppgradera nuvarande plus bygga nya, kommer jag att fortsätta med.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-20 08:47:27 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur kontaktar jag ARN, telefon, brevpost, mail?

 

Du kontaktar ARN via en anmälan i PDF-format som du fyller i online:

...sedan skriver du ut anmälan och postar det till adressen som står på anmälan.

 

http://www.arn.se/templates/Page____21.aspx

 

...ARN rekommenderar först att du tar kontakt med Konsumentvägledare. Det var den vägen jag gick. Ta kopia på fakturan från Komplett och deras motivering i deras RMA-svar. Allt ska vara med i anmälan till ARN.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-18 14:19:31 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att många försöker att skicka tillbaka saker inom garantitiden och få pengarna tillbaka eftersom de kommer nya prylar hela tiden. Och då säger att de och de på moderkortet eller grafikortet inte fungerar.

 

Förr så skickade kanske Komplett helt enkelt ett nytt kort med vändande post som ren service utan att kontrollera om felet verkligen existerar. Det visade sig kanske att fler och fler returer var bluff och de har blivit snuvade liksom...

 

Många kanske lägger ner sin anmälan när beskedet om att det anmälda felet inte existerar eftersom deras bluff är genomskådad. Komplett har kanske satt i system att först säga att felet inte existerar för att se vad kunden säger och på detta sätt avslöja bluffar.

 

Många kansken och spekulationer dock.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Komplett har kanske satt i system att först säga att felet inte existerar för att se vad kunden säger och på detta sätt avslöja bluffar.

 

Jotack, det är ju som att diskutera med en vägg när man resonerar med dom. Det hjälper inte att hota med att gå vidare med ärendet, för att det lyssnar dom inte på eller så orkar dom inte läsa. Jag menar hotar kunden med att gå vidare så visar det att det inte är bluff utan sant.

 

I mitt fall tyckte chefen att det var onödigt att det skulle vända hos ARN. Visst, men så blir det när hans anställda är så korkade och inte fattar allvaret i mina hot om att gå vidare med ärendet.

 

Sedan som sagt kan man ju undra om de matchar testerna med samma hårdvara som kunden har. Det framgår inte, i alla fall inte mitt fall. De frågade inte ens vilken hårdvara jag köpt. Kan väl inte tänka mig att de orkade kolla upp det ens. I så fall borde de få samma problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inte tycker jag att man som kund behöver acceptera dålig service ens om det är en lågpriskedja!

 

Mina erfarenheter av Komplett är dessvärre inte heller så bra. Funkade några gånger, men när jag för några veckor sedan gjorde affär med dem, så brast definitivt mitt tålamod. Jag hade väntat länge på en extern hårddisk i den "lokala butiken". Ny, annonserad men inte i lager. Det var åtminstone "MIN" butik ärlig med. Letade runt en tid i olika nätbutiker. För ett tag sedan hade Komplett hårddisken i lager, till ett pris jag inte kunde motstå, så jag slog till. Paketet kom och i det låg förvisso samma märke på extern hårddisk, men med bara USB-anslutning. Jag hade beställt USB2/Firewire. Jag mailade omgående Komplett och fick en ursäkt. Men den hårddisk jag verkligen hade beställt fanns inte i lager. Trots att det annonserades på deras hemsida att de hade ett större antal. Vi returnerade den fellevererade hårddisken och annullerade ordern. Det tog låååång tid att få stålarna tillbaka. Och vi fick själva stå för expeditionsavgiften! Det verkade som om Komplett inte riktigt förstod att vi inte ville ha mer med dem att göra, för de fortsatte att skicka konstiga mail med bekräftelse på beställning. Komplett fortsatte också att annonsera ut den beställda hårddisken, men ändrade antal i lager varje dag.

Till slut fanns den externa hårddisken i vår lokala butik. Till ett högre pris, men med betydligt bättre service. Jag säger bara "INET". Väldigt bra att ha att göra med. Så långt i alla fall...

 

Klara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet PS som jag inte hann få in innan Stefan Eklinder skrev:

 

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=841542

 

Klara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Förvånas inte längre!

 

Så länge kunden är på Kompletts sida så glider allt på utan problem, men så fort kunden har några invändningar så trilskas Komplett som en tjurig treåring.

 

Samtidigt skrev Komplett till mig att de inte kan garantera att sakerna är kompatibla med varandra när man som jag plockar ihop egna paket. Dummaste jag läst på länge. Skrev tillbaka att då kan ni plocka ihop allt ni har till paket, så att ni kan garantera det då. Tänkte att ni kommer väl ändå tjura när kunden upptäcker ett fel.

 

Nä, våga vägra Komplett!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Köpte en WD MyBook som efter ett tag krashade min WinXP installation. Efter div tester och sökning på nätet visar det sig att det (intermittenta) är ett ganska vanligt problem, antar att jag får skylla mig själv för dålig research. Kontaktade WD:s support som efter en kort mailväxling rådde mig att returnera hdd:n till dom för garantiutbyte alt till affären. Sagt och gjort, komplett tog tillbaka den. Efter ca 3 dar får jag mail att dom inte hittar något fel och att dom inte accepterar returen!? Hallå säger jag, läs alla mina inskickade mail med feltester och kommunikation med tillverkaren som bad mig returnera den! Vilka mail säger dom? Tja, alla dom som ni bekräftat att ni mottagit säger jag... suck. Detta fortsatte ett tag men ni slipper resten av historien... dom vägrar låta köpet återgå.

 

Orkar inte lägga mer tid på detta pajasföretag, det räcker med 3 ominstallationer av WinXP på 2 veckor. Inte en pryl till köper jag av dom, det är en sak som är säker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...