Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammanfattning av "Vad en Mac-användare saknar i W


54321

Rekommendera Poster

Hans Pedersen

jag tror att S-E-B snackar med 54321, fast han missuppfattade nog frågan.

 

...Aaargh! 5 filer av 48 kvar! och då vaknar alla hemsurfare till liv och överbelastar homestead.com! Jag vägrar å ge mig innan jag fått hem sk---n!

 

Det är ju sista veckan innan jag börjar jobba igen... Då kommer jag inte att orka ladda hem saker.... Snälla, alla folk på hela internet, försvinn från homestead.com, speciellt ni med alldeles för mycket bandbredd, jag kommer ju knappt över 5kB/s längre!

 

Hans:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Skapad
  • Senaste svar
Hans Pedersen

...är numera nere på 807 byte/sekund... zzzz.... funderar alvarligt på att lägga ner projektet tills på måndag... zzzz.... trött... måste... sova.... kaffe...

 

Kräver fri bandbredd på hela internet åt mig! Detta är ju löjligt! Ska man inte ens få ladda hem 'demofilmer' i fred på internet år 2000?! Jaja, Jag får väl sitta å kolla på första halvan av maximus aurelius's äventyr under helgen och fantisera om Colosseumscenerna tills jag får slutet... "for those about to die, we salute you..." eller hur det nu var....

 

gonatt...

 

Hans:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sten-Erik!

 

Det där låter lite krångligt. Du menar alltså att jag första ska konvertera alla klienter till engelskt operaivsystem, sen installera en särskild klient på alla maskiner, därefter installera en särskild 'management server' och sen...? lägga upp profiler för alla användare?

 

Var kan jag läsa mer om denna "Macintosh Management Server"? Apple verkar inte hört talas om den, jag får i alla fall inga träffar när jag söker efter den på Apple.Com.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men titta vad jag hittade:

ftp://manuals.info.apple.com/Apple_Support_Area/Manuals/software/IntroToMacintoshManager.pdf

 

Det var skojig läsning, eller vad sägs om t ex "Reliability and scalability have been greatly enhanced, allowing it to manage up to 8000 user accounts and 400 different workgroups, and support over a thousand connected users."?

 

Vill man få lite perspektiv på Apples "greatly enhanced scalability" kan man surfa in på http://www.esc.compaq.com/phonebook/ och söka live i ett Active Directory med dryga 86 miljoner användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Denna information skall sättas i relation till de målgrupper som Apple riktar in sig på - skolor, mindre företag, konsumenter, kreativa sektorn. För dessa delar räcker storleken på antalet användare väl. Och även om de med Unix-baserade NetInfo-system även de kan hantera användar- och resursbaser liknande AD så varför skulle de bry sig? Och behövs det så behöver de bara skapa klientprogramvara för NDS...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Åter en kort stund:

 

1 - Du kan låsa TCP/IP-inställningarna med adm-lösenord om du vill genom att ange användarnivån till Administrator.

 

2 - Management server-programvaran kan vad jag förstår användas rakt av på svenska system mellan 7.6 till 9.04. Detta bör du testa först då jag inte är säker. Kör med engelskt operativ både på Mac och Windows själv eftersom de svenska uppdateringarna inte kommer samtidigt som de engelska. Administratör-programvaran är engelsk men det antar jag att du behärskar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-E,

 

Det gör Windows, Linux mfl - vad använder Mac istället för WINS när den ska presentera sig på nätet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Sten-Erik,

 

din lösning verkar väldigt komplicerad. Ett antal programvaror ska installeras och en mängd konfigureringar ska göra, allt för att göra en inställning som bara kräver ett par musklick i Windows 2000.

 

Det tycker jag talar för mitt påstående att Windows 2000 är betydligt bättre lämpat för en sådan här uppgift än MacOS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Beror på om du beslutar dig för i vilken roll du skall använda datorn. Skall den användas som en kontrollerad klient i ett server-baserat system så kan du göra det mycket enkelt för dig. Sedan är det även en viktig faktor detta med kostnader - att hosta upp 3-4 tkr för en uppdatering som dessutom är relativt komplex och som i de flesta fall kräver uppdatering av dina datorer är inte heller oviktigt. Sedan är det inte säkert att dina program fungerar bra heller - hur kommer det sig att så många spel t ex inte kan köras under W2K?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Är inte WINS en serverbaserad tjänst för att hålla reda på SMB-baserade datorer på nätet? Kan lyckligtvis inte så mycket om detta eftersom jag inte behöver bry mig om det för att få mitt arbete gjort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-E,

 

"Är inte WINS en serverbaserad tjänst för att hålla reda på SMB-baserade datorer på nätet?"

 

En flummig beskrivning ja, men änå en grov modifikation av sanningen.

 

På vilket sätt hanterar Macen en dynamisk namnupplösning ? På vilket sätt implementerar jag en Mac i ett nät så den presenterar sig om jag har dynamisk namnupplösning i åtanke ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Får du fråga en nätverkstekniker om. Du kanske skulle undvika rollen som "stolt okunnig" och sätta dig in i detta själv...

 

Själv bryr jag mig inte om det så länge det fungerar. Jag har faktiskt arbete att utföra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-E,

 

"Får du fråga en nätverkstekniker om. Du kanske skulle undvika rollen som "stolt okunnig" och sätta dig in i detta själv..´"

 

Vet än en gång inte vem du orerar med här men chansar att detta handlar om WINS frågan jag ställde - MacOS tillika stacken stödjer inte dynamisk namnupplösning och även om detta inte kan betecknas som något avgörande vid ett val så räcker det för att reta gallfeber på en del admins.

 

Själv bryr jag mig inte om det så länge det fungerar. Jag har faktiskt arbete att utföra.."

 

Poängen är ju att det inte fungerar DUH !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Datorerna i en organisation finns faktiskt inte till för att admins skall känna sig lyckliga!! Om användarnas behov ställer krav på ett system som retar admins så är det bara för dem att acceptera fakta och anpassa sig. Det är användarnas och verksamhetens behov som styr - inte admins!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

"Det är användarnas och verksamhetens behov som styr - inte admins!!"

 

och när retar användarnas behov admins??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Datorerna i en organisation finns faktiskt inte till för att admins skall känna sig lyckliga!!"

 

Du behöver inte tugga försäljngsfloskler och sockersöta *korrektheter* här bara för att du ramlade ur debatten.

 

"Om användarnas behov ställer krav på ett system som retar admins så är det bara för dem att acceptera fakta och anpassa sig."

 

Ok, så i detta fall har tex Microsoft åter bevisat hur de på ett mycket genomtänkt sätt har underlättat för både slutanvändare och administrativ personal. Unixvärlden har även anpassat sig, varför har inte *kreativa* Apple gjort samma sak ? Brister i OS, utvecklare ? eller ren bitterhet gentemot MS ?

 

"Det är användarnas och verksamhetens behov som styr - inte admins!"

 

Jupp, då är det tur att det finns företag som utvecklar produkter som underlättar för båda ovannämnda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Gick vi inte igenom det där med spel och W2K förra veckan?

 

Det är inte så många företag och skolor som installerar Windows för att användarna ska kunna spela Need for Speed på nätverket....

 

 

Hans:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...