Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad bör man tänka på då man köper en DIGITALKAMERA


,.

Rekommendera Poster

Skippa personangrepp/förolämpningar! Se till att hålla lite nivå på dikussionen så blir allt bättre och jag slipper redigera inlägg...

 

[sH] - moderator för Digitalkameror

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Skärp dig 0{*I*}0!

 

Håll dig till Eforums regelverk och inse ett par saker:

 

1. Du kan INTE styra en tråd bara för att du startar den.

2. Detta är ett DISKUSSIONSforum. Att diskutera innebär att man utbyter tankar och argument med varandra - inte att man ignorerar alla andras åsikter men kräver att de ska lyssna och agera efter ens egna åsikter.

 

Om du inte bättrar dig har jag en känsla av att din tid på Eforum kommer att bli kort.

 

[sH] - moderator för Digitalkameror

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Jag gillar inte och ingen bör göra det heller :

 

"Du snackar i nattmössan...

När du lär dig lite...

Du har aldrig sett en systemkamera...

Du ljuger...."

 

Och annat billigt snack!

 

 

Lägg av med detta billiga snack och skriv något vettigt om kameror.

Kan ni inte det, så välj ett annat inlägg, det är frivilligt.

 

Jag är van vid normala människor

 

De jag undervisar, undervisat i bl.a digitalfotografering, datorer, matematik, teknologi.., i flera år har och alla uppfört sig som normala människor.

 

I minst 35 inlägg har vissa vart osympatiska och stöddiga.

Mår dom inte bra?

 

De började sittt första inlägg med "du vet inget"

Det är typiskt för oblidade människor att skriva så. Jag är inte van vid sådant och tänker inte bil det.

 

Så Lägg Av med sådant

 

 

Dessa kaxiga typer brode först gå ut den obligatoriska skolan, innan de uttalar sig om andra personers kunskap och vad de kan .

 

Har dom inte lärt sig i skolan hur man uppför sig?

 

Gillar ni inte vad jag säger så säg det på ett normalt sätt, men inte mer.

 

. De som inte gillar mina inlägg behöver inte läsa dem

 

. Jag läser inte de inlägg jag inte gillar och retar mig inte på dem

 

. Den som vill skriva ett inlägg skall få göra det utan att dess kaxiga lägger sig i och uttrycker sig stöddigt.

 

. Behåll era stöddiga påpekande för er själva.

 

. Jag kan då inte hjälpa att de har komplex av något slag......

 

 

:thumbsdown: för dom kaxiga typerna, 5-7 st, som tror att de vet något och är stöddiga.

 

:thumbsup: för dom som lärt sig vad normalt språkbruk och meningsutbyte innebär .

dvs de allra flesta

 

[inlägget ändrat 2005-11-24 12:13:00 av 0{*I*}0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Menar du, på fullt allvar, att dessa stöddiga och hånfulla typer skall gör det i ställe!

 

 

Då lämnar jag hellre detta " forum" .

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg av med detta billiga snack och skriv något vettigt om kameror.

Besvara inlägg om kameror då som detta:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=770640#776083

i stället för att skriva om hur andra uppföra sig och hur du vill att de ska uppföra sig. Om du är missnöjd med något inlägg så anmäler du det till moderatorn och talar om varför du är missnöjd så får han avgöra om det bryter mot någon regel som IDG har bestämt.

 

Kan ni inte det, så välj ett annat inlägg, det är frivilligt.

Du har inte rätt att bestämma vilka inlägg andra ska svara på och inte heller vad de ska skriva om. Visst får du ha en åsikt men då får du framföra den på ett trevligt sätt, t ex "Snälla kan ni inte starta upp en ny tråd om digitalkameror så att jag får framföra mina åsikter i lugn och ro".

 

I minst 35 inlägg har vissa vart osympatiska och stöddiga.

Problemet är att många tycker att dina inlägg är just sådana också.

 

Dessa kaxiga typer brode först gå ut den obligatoriska skolan, innan de uttalar sig om andra personers kunskap och vad de kan .

Det var länge sedan dessa personer gick ut högskolor och liknande.

 

Jag läser inte de inlägg jag inte gillar och retar mig inte på dem

Du verkar väl reta dig på många inlägg (och jag antar att det inte är de inlägg du gillar som du retar dig på).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

* Dessa filter finns bara i din fantasi:

 

 

. Öppna kameran och se om du kan se några filter.

 

. Har du sett en digitalkamera invändigt någon gång? Jag tvivlar

 

. Den teknik man använder finns beskrivet i litteratur:

 

* Fasta Tillståndets Fysik ("Ytfysik") Vet du vad det är?

 

Det där med filter kan du glömma snabbt och lätt, som så mycket annat du har påstått.

 

Du behöver inte göra bort dig mer än nödvändigt

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj sicken lång diskussion... Och ganska rolig att föälja. Ju starkarare kontraster mellan åsikterna, desto roligare. Men kanske alla parter ska lämna denna tråden och låta känslorna svalna lite.

 

En bra kamera är bra att ha.

En bra fotgraf är ett krav.

Annars blir det mesta skräp. Tar man hänsyn, med hjälp av kunskap och erfarenhet, så kan de flesta kameror ge bra bilder med de förutsättningar som finns.

 

Ex.v. är en digitalkamera ofta inte alltför skicklig vid just mycket skarpa kontraster mellan just och mörkt, då kan sensorerna i kameran 'läcka'. En bra fotograf vet detta och undviker bilder där detta kan framträda. (sök på 'blooming' i denna tråd och följ länken)

 

Klart är dock att nyare kameror är bättre än gamma på att undvika/förebygga detta problem.

 

Ju mindre en sensor blir, desto känsligare blir den för störningar. Så att skapa en ack så liten sensor är inte optimalt i alla lägen.

 

Men det påstående du gör om zoom-objektiv, ja, det får vara ditt. Jag delar inte den åsikten.

 

Och filter? Varför är det omöjligt? Kanske ett litet polariserande filter? Eller filtrering av våglängder på sensorn så att de ej ska störas av ex.v. UV-strålning? Eller en klar gräns mellan rött och gränt? Det är trots allt en massa små sensorer som är mest känsliga för specifika våglängder i kameran. Dessa kan mycket väl operera bättre om ett litet filter appliceras precis för sensorn, ett filter som tar bort alla andra våglängder. Ja, lizardKng beskriver det ganska bra. Om det är integrerad på digitaliseringslkretsen så ser du det aldrig, hur små delar du än delar kameran i.

 

Men oj vad svårt det blir att följa en diskussion när den blir så här lång.

Svarar därmed på det första inlägget i tråden i ett försök att skapa en till gren på trädet,

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att veta era erfarenheter (bra/ dåliga) av DIGITALKAMEROR och vad man bör kräva av den första " RIKTIGA" Digitalkameran:

 

1. Vad bör man tänka på (kräva)

2. Vad är viktigt att ha

3. Vad är mindre viktigt att ha

4. Vad som är mycket användbart/praktiskt

 

 

Vad Bör Man Tänka På, Då Man Köper Sin Första Riktiga Digitalkamera ?

(Dvs en Digitalkamera för "Semi-proffs". Fabrikat är här oviktigt)

 

 

Jag vill veta om mina råd, som jag gett, är i fas med andras erfarenheter.

 

Var har ni* fått era konstiga åsikter ifrån?

. *Ni verkar dåligt insatta.

. Det verkar som om ni* lärt av varandra, tyvärr!

. Det verkar som om 5-7* snurriga personer tror att de vet något:

 

Prata lite med folk som vet något om modern fotografering i stället, det hjälper!

 

Ovanstående är saxat från olika inlägg som trådskaparen gjort.

När han så inser att han inte är i fas med andras erfarenheter, så är dessa okunniga!

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad han vill egentligen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa filter finns bara i din fantasi:

Du är rätt rolig :-)

Uppenbart finns de inte bara i min fantasi (och i min kamera), om du bemödat dig att följa länken (i inlägget du borde ha kommenterat) hade du kunnat se filtret på bild i en annan kamera också.

 

Om du surfar till http://ghonis2.ho8.com/rebelmod4.html och söker dig fram till där det står "25. Remove two screws from black plastic filter frame:" så ser du flera bilder på filtret.

Av en händelse råkar även den EOS350D som är avbildad på http://www.astrosurf.org/buil/350d/350d.htm ha ett filter (iaf i början, det är trots allt bilder från operationen att ta bort filtret).

 

Kompaktkameror har det oftast inte, enklaste sättet att testa är att rikta en fjärrkontroll till TV:n eller motsvarande mot kameran och trycka på avtryckaren medans man håller t.ex kanppen för att minska volymen intryckt. Om kameran saknar ett IR-filter så kommer man att se en bild på sin fjärrkontroll med en vit eller blå fläck längst fram (IR-ögat).

 

Det finns företag som gör operationen åt de som inte vågar själva, de här har t.ex en lista överst på sin FAQ där de berättar vilka kameror de modifierar:

http://www.lifepixel.com/digital-infrared/faq.html

 

Att du skulle ha undervisat låter som ett skämt, men jag antar att det var menat att låta som något slags bevis på din "kunskap".

 

Du behöver inte göra bort dig mer än nödvändigt

:-) Troll!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad han vill egentligen.

Antagligen är svaret "synas".

Jag tror syftet är gott, skribenten behöver helt klart träning i att använda svenska språket, eforum kanske är rätt ställe att få den träningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att dessa stöddiga typer har en akademisk utbildning och erfarenhet av att utbilda vuxna personer under flera år.

 

Jag har bara sett sådana personer i välförtjänta problemklasser

 

 

* Dom började med sin stöddighet och ville aldrig sluta.

 

* Tonen från min sida var normalt hövlig från början.

 

* Läs inläggen från början, så kan du snabbt se vem som inledde stöddigheten.

 

¤ Jag förstod redan från början att allt inte stod rätt till, men trodde att det skulle gå över, vilket det inte gjorde, utan de blev allt stöddigar:

 

Ex. Då jag svarad på ett kaxigt svar med " får du med mer än soffan med dit 35 mm objektiv" (alla vet att det inte går att få med mycket med ett sådant inomhus)

 

Då svarar denna stöddiga expert: "Det beror på hur långt jag backar."

 

* Tänk vad klok han är, det visse nog ingen.

 

(Han har många många poäng, det är kanske därför han är så stöddig. Ingen kan ge honom minuspoäng och dom kan ge varandra hur många poäng som helst, dessa stöddig, och det gör dom också)

 

Jag tänkte skriva, men avstod: " kan du gå genom väggar också du som är så klok och stöddig.

 

Läs inläggen från början, så ser du nog vem som började men sin överlägsna still:

 

. Man får den skolklassen man förtjänar

. Man får den arbetsplatsen man förtjänar

. Man får det forum man förtjänar

 

a) Vettigt folk och normalt språkbruk eller b)stöddig folk med stöddig stil, det är bara att välja

 

Det finns alltid någon som styr:

 

. I ett klassrum

. På en arbetsplat

. på ett forum

 

 

Alla vet nog var skon klämmer......

 

 

* Öppet forum trodde jag var öppet för det som gäller i en demokrati.

 

* Var och en väljer det forum som han eller hon tycker är vettigast................

 

Säg bara var ni står......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-24 13:44:00 av 0{*I*}0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte hjälpa utan att man får känslan av att "symbolen" driver med er.. =/

Eller rättare sagt försöker göra detta..

Verkar ju som han totalt ignorerar allt vettigt som faktiskt står emellan hans inlägg uppåt i denna tråden =)

 

De jag undervisar, undervisat i bl.a digitalfotografering, datorer, matematik, teknologi.., i flera år har och alla uppfört sig som normala människor.

 

Men om detta nu stämmer, varför starta denna tråden från första början? Är det nått jag missat?

 

 

/Andreas

------------------------------------------------------------

Jag började banta och svor nykterhetseden.

På fjorton dagar förlorade jag två veckor. - Joe E Lewis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att dessa stöddiga typer har en akademisk utbildning och erfarenhet av att utbilda vuxna personer under flera år.

Eftersom du är så fixerad vid vilken utbildning folk har så skall jag i korthet redogöra för min:

 

Fyrårigt tekniskt gymnasium el/tele (Åsö gymnasium, Stockholm).

Fil.kand i psykologi (Psykologiska institutionen, Stockholm).

Doktorsexamen i psykologi (Som ovan).

Mastersexamen i statistik (Carnegie Mellon University, Pittsburgh).

 

Efter doktorsexamen har jag publicerat motsvarande en docentkompetens men inte ansökt om att bli förklarad docentkompetent då jag inte längre arbetar inom den akademiska världen.

 

Du frågar även efter pedagogiska erfarenheter och då kan jag berätta för dig att jag har hundratals timmar om inte tusentals i karterden (som doktorand så måste man försörja sig innan man får utbildningsbidrag/doktorandtjänst).

 

Undervisat har jag gjort främst inom mitt område psykologi men även inom statistik. Undervisningen har skett både här i Sverige och i USA. Utöver detta så har jag talat på ett flertal internationella konferenser (smäller högre i min värld:)).

 

Det här gör mig dock inte på något sätt mer kompetent att svara på frågan: "“Vad bör man tänka på då man köper en DIGITALKAMERA”" men det har jag väl aldrig påstått.

 

-nisse som har 39,4 i feber och ont i alla leder, JA ni får tycka synd om mig:)

 

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lämnar jag hellre detta " forum" .

Det tycker jag skulle vara både tråkigt och onödigt. Men du bör nog tänka igenom det sätt varmed du förhåller dig till övriga deltagare. Kallar man andra deltagare för obildade och insinuerar att de är onormala då får man problem. Risken är dessutom stor att man inte blir tagen riktigt på allvar.

 

Det är roligt att diskutera med människor som har andra åsikter och kunskaper än vad man själv har. Men det innebär inte att man bryter ut i okvädningar. Bara för att ta ett exempel så har det funnits tillfällen när jag och ”fhe” har varit oense i någon fråga men inte skulle någon av oss ens tänka tanken att den andra är obildad. Istället har jag tagit tillfället i akt och lärt mig något som jag inte visste tidigare.

 

Problemet är nog ofta att man missförstår varandra och tyvärr är det nog så att det är väldigt lätt att missförstå dig. Jag har ägnat en halvtimme åt att läsa igenom tråden i dess helhet och jag måste säga att det stundtals är mycket svårt att hänga med i dina inlägg. Utifrån min kunskap i ämnet så gör jag bedömningen att en del av det du skriver är både riktigt och relevant medans annat är helt uppåt väggarna fel.

 

Vi har alla fel ibland (jag har det i alla fall) och då är eforum en stor källa till kunskap. Problemet uppstår när du skriver något som är helt uppenbart fel samtidigt som du försöker ge sken av att du är helt otroligt kunnig. Både här på eforum och i ”riktiga” livet så har jag extremt svårt för dem som jag brukar kalla ”snackare”. En ”snackare” är en person som inte besitter lika stor kunskap som han försöker ge sken av (att jag skriver han beror på att det faktiskt oftast är män). Efter att ha läst ett antal av dina inlägg i den här tråden och i andra trådar så fick jag intrycket av du var en typisk snackare, men jag kan ha fel. Det var med denna bakgrund som jag skrev det dumma och elaka inlägget om medicineringen.

 

Nu tycker jag att vi båda ”taggar” ned och försöker föra diskussionen om krav på digitalkameror vidare.

 

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Läs inläggen från början, så kan du snabbt se vem som inledde stöddigheten.

Jag har följt med i tråden sedan den började för jag tyckte det var en intressant frågeställning eftersom jag just inte vet något om digitalkameror. Men när du först frågar vad andra tycker och sedan säger att de tycker fel, så tyckte jag att tråden blev lite otrevlig.

 

Då svarar denna stöddiga expert: "Det beror på hur långt jag backar."

Uppfattar jag inte som stöddigt utan som lite skoj, just för att alla vet det.

Så då drar jag slutsatsen, precis som NWM, att det finns en del missförstånd i den här tråden.

 

. Man får det forum man förtjänar

I Eforum finns det mängder med intressanta och trevliga trådar där folk får hjälp med sina problem, vilket inkluderar mängder med trådar där de personer som du anser vara stöddiga medverkar.

 

Det finns alltid någon som styr:

 

. I ett klassrum

. På en arbetsplat

. på ett forum

Och på Eforum är det IDG som styr. För att folk ska veta vad som gäller så har de skrivit ner en del grundläggande infomation och regler:

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp

 

* Öppet forum trodde jag var öppet för det som gäller i en demokrati.

Nej, det är IDGs regler som gäller eftersom det är deras forum.

 

Dessutom så var det faktiskt så att moderatorn [sH] för Öppet forum sa till alla i morse att

Skippa personangrepp/förolämpningar! Se till att hålla lite nivå på dikussionen så blir allt bättre och jag slipper redigera inlägg...

och det kan jag inte annat än instämma i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-nisse som har 39,4 i feber och ont i alla leder, JA ni får tycka synd om mig Skoj

Stackare, har du fått influensan!:thumbsdown:

Då är det bäst man håller sig borta från Kungsholmen då.;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

. Finns det ett bättre sätt att testa vad folk kan och vad de går för?

 

. Kan du ge mig ett bättre förslag på hur man " mäter bandbredden" på ett forum eller en grupp människor?

 

. Jag kunde inte hitta ett bättre sätt, på detta forum.

 

 

¤ Dina funderingar är bara nära:

 

" Nära skjuter ingen hare", brukar bönder säga .

 

 

 

:thumbsup: för "nära......"

 

:thumbsdown: för att du inte kunde lista ut det själv.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är du så överkänslig? Såvitt jag kan se så är det enbart du som inte "leken kan tåla". Att sitta och helt omotiverat bedöma människor, dess personlighet och kunskap efter de småbitningar (med betoning på SMÅ) vi gjort säger mycket mer om dig än våra harmlösa (med undantag för en eller ett par) kommentarer säger om oss.

 

Vad är förresten en normal människa? Någon som helt och hållet passar in i din uppfattning om vad som är godtagbart? Det är en väldigt fördomsfull inställning.

 

EDIT: Jag har ingen som helst lust att fortsätta "angripa" dig, men du vägrar ju envetet att dra in taggarna, inse att hela världen inte är emot dig och gå vidare.

[inlägget ändrat 2005-11-24 15:37:07 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Finns det ett bättre sätt att testa vad folk kan och vad de går för?

Vad syftar det på? Att Gargon tror att du driver med andra? Varför skulle det vara bra att driva med folk här på Eforum? Varför ska du testa folk?

 

. Kan du ge mig ett bättre förslag på hur man " mäter bandbredden" på ett forum eller en grupp människor?

Obegripligt vad du menar med "mäter bandbredden".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi alla kommer att bli med i någon uppföljare till Lost som ett socialt experiment. Det är nog vad den här tråden egentligen går ut på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi alla kommer att bli med i någon uppföljare till Lost som ett socialt experiment

Tanken har slagit även mig:) Skall bli intressant att se vem som bryter ihop först. Dessvärre så är jag lite rädd för att det kan bli jag. Men jag har rätt nära till psykakuten och där har de trevliga piller som göra att man blir lugn och fin igen så det är ingen fara:)

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
0{*I*}0 skrev:

Finns det ett bättre sätt att testa vad folk kan och vad de går för?

 

Ska du köpa en kamera eller ska du bara vara härinne för att käfta med folk?

"Datorkrig" kan du härja i, där det är högt i tak. Då får du byta ämne.

 

Kan du ge mig ett bättre förslag på hur man " mäter bandbredden" på ett forum eller en grupp människor?

 

Hejar inte vad du menar?

Förklara dig!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
0{*I*}0 skrev:

De jag undervisar, undervisat i bl.a digitalfotografering, datorer, matematik, teknologi.., i flera år har och alla uppfört sig som normala människor.

 

Det märks inte precis att du är lärare. Slår ned på folk som besvarar och försöker idiotförklara folk för att de inte råkar ha samma åsikter och kunskaper som dig.

 

0{*I*}0 skrev:

a) Vettigt folk och normalt språkbruk eller b)stöddig folk med stöddig stil, det är bara att välja

 

Hur hade du förväntat dig bli bemött egentligen?

 

0{*I*}0 skrev:

(Han har många många poäng, det är kanske därför han är så stöddig. Ingen kan ge honom minuspoäng och dom kan ge varandra hur många poäng som helst, dessa stöddig, och det gör dom också)

 

Avundsjuk?

 

Du har väl inget mera att komma med, så måste du gå till personangrepp. Lite dålig stil, tycker jag.

 

Du trodde kanske jag hade mindre, för att jag inte passar in i dina kuggar av kunskap. Då hade du haft mera att slå ner på, eller hur?

 

0{*I*}0 skrev:

Har dom inte lärt sig i skolan hur man uppför sig?

 

Du kan börja uppföra dig själv, så följer andra efter. Uppför dig som du skulle gjort med folk du möter ute på gatan eller på din arbetsplats.

 

Samma regler gäller även på internet, men det är lätt att glömma då du sitter bakom skärmen och tangentbordet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...