Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta en uppkoppling


janettejanette

Rekommendera Poster

janettejanette

Hej

Jag heter Janette och undrar hur det fungerar att få en lina som det heter med ett trådlöst nätverkskort. Mao att kunna surfa gratis på grannens nätverk, eller någon annans uppkoppling. Jag har köpt ett belkin nätverkskort och stoppat in i nim bärbara dator och min fråga är... är det bara att vänta på att man får en lina eller hur gör man....Janette

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar
janettejanette

Det behöver inte nödvändigtvis vara grannen det kan vara vem som helst i mitt hus//tack för svar iaf...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... är det bara att vänta på att man får en lina eller hur gör man.

Om du kör Windows XP så säger maskinen till om det finns ett trådlöstnätverk inom räckvidd - om allt är rätt installerat förstås !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som det låter att du tänker göra är troligen olagligt. I Eforums regler står det att vi inte får diskutera sådant som bryter mot lagar och avtal, så du bör inte få något svar här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det som det låter att du tänker göra är troligen olagligt.

 

Det är ju inget konstigt med att man ska ha tillstånd av ägaren för att nyttja dennes resurs. Men det skulle ju bli absurt om det skulle behöva vara explicit. Man skulle ju inte kunna använda Internet alls eftersom det bygger på att man nyttjar andras resurser. Så i stället är ju praxis att man har tillstånd att nyttja det som finns tillgängligt. Är det något som ägaren inte vill att man ska använda så skyddar han/hon det med lösenord eller annan accesskontroll. Simple as that.

 

Trådlösa nätverk funkar likadant. Har ägaren gjort det tillgängligt så är det tillgängligt. Hur ska man annars veta vilka nätverk man får använda? Det är ju det man använder lösenord till.

 

Men jag är ju också medveten om att det tyvärr är så att många människor inte klarar av att konfigurera sina trådlösa nät rätt så att de är tillgängliga trots att det inte är ägarens avsikt. Visst är det olyckligt, men jag anser inte att det ligger på den som använder ett publikt nät att förvissa sig om att han/hon verkligen får använda det. Det skulle ju bara hindra den tekniska utvecklingen eftersom man inte skulle våga använda trådlösa nätverk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju bara hindra den tekniska utvecklingen eftersom man inte skulle våga använda trådlösa nätverk.

 

Eh, på vilket sätt skulle den tekniska utvecklingen hämmas av att man endast använder trådlösa nätverk som man har explicit tillåtelse att nyttja? För att man inte kan tjuvåka på ngn annans förbindelse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ute och snubblar, Thomas.

 

Att man inte har kunskap nog att kryptera sitt nätverk tillräckligt hårt är inte alls samma sak som att göra det allmännt tillgängligt.

 

Att jag inte förmår bomma igen min lägenhet tillräckligt hårt betyder inte att jag ger någon annan någon som helst rättighet att nyttja min lägenhet på grund av mitt undermåliga lås.

 

Min lägenhet är min. Punkt.

 

Mitt nätverk är mitt. Punkt.

 

[inlägget ändrat 2005-09-04 01:22:42 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju bredbandsabonnemang som innehåller kostnad per laddad GB, så om du surfar olovandes på det så orsakar du abonnenten ökade kostnader. Anser du att det är rätt att göra så, Thomas Tydal?

 

Se även tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=665906

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Eh, på vilket sätt skulle den tekniska utvecklingen hämmas av

> att man endast använder trådlösa nätverk som man har explicit

> tillåtelse att nyttja?

 

Det blir inte lika många användare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Att man inte har kunskap nog att kryptera sitt nätverk tillräckligt

> hårt är inte alls samma sak som att göra det allmännt tillgängligt.

 

Nu pratar jag inte om folk som inte har krypterat nätverkstrafiken tillräckligt. Jag pratar om folk som har gjort sina nätverk allmänt tillgängliga.

 

Frågan är ju hur jag som användare ska veta om det här nätverket som är allmänt tillgängligt, som jag erbjuds ansluta till, verkligen är avsett att vara allmänt tillgängligt.

 

 

> Att jag inte förmår bomma igen min lägenhet tillräckligt hårt

 

Lägenheter är per definition normalt bara avsedda för ägaren, så du kan inte jämföra det med Internet där man per definition upplåter sitt nätverk åt andra. På Internet måste man i stället explicit säga ifrån om man inte vill att en viss del ska vara avsedd för allmänheten (lösenordsskydd).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det finns ju bredbandsabonnemang som innehåller kostnad per laddad

> GB, så om du surfar olovandes på det så orsakar du abonnenten ökade

> kostnader.

 

Och på dessa bredbandsabonnemang kan det finnas publika webbservrar, så när du tittar på dem orsakar du abonnenten ökade kostnader. Tycker du verkligen att det är upp till dig som användare att hålla reda på sånt?

 

 

> Anser du att det är rätt att göra så, Thomas Tydal?

 

Det är klart jag inte gör, men det är inte det frågan gäller. Frågan är hur jag som användare ska veta det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju hur jag som användare ska veta om det här nätverket som är allmänt tillgängligt, som jag erbjuds ansluta till, verkligen är avsett att vara allmänt tillgängligt.

 

Busenkelt - man frågar den som "äger" den trådlösa accesspunkten.

 

Lägenheter är per definition normalt bara avsedda för ägaren, så du kan inte jämföra det med Internet där man per definition upplåter sitt nätverk åt andra. På Internet måste man i stället explicit säga ifrån om man inte vill att en viss del ska vara avsedd för allmänheten (lösenordsskydd).

 

OK, det där med lägenhet var ett dumt exempel.

 

Jag tycker du verkar blanda ihop saker. Internetaccessen får man vanligtvis betala för. Om du kopplar upp dig genom ett nätverk du råkar hitta tycker jag att du snyltar på något som någon annan betalar för. Ditt användande av den internetaccessen kan ju dessutom orsaka kostnader för "ägaren". "Ägaren" kan ju dessutom få stå till svars för vad du använder dennes internetkoppling till.

 

Om man däremot lägger upp websidor på ett webhotell (som ett exempel) är det ju liksom meningen att andra ska kolla på dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Busenkelt - man frågar den som "äger" den trådlösa accesspunkten.

 

Hur får man reda på vem som äger den?

 

Och det känns ändå inte precis busenkelt jämfört med ett protokoll som sköter det automatiskt, vilket man är van vid.

 

 

> Om man däremot lägger upp websidor på ett webhotell (som ett

> exempel) är det ju liksom meningen att andra ska kolla på dem.

 

Nja, vi hade ju Intentia-fallet för några år sedan där TT kollade på en sida Intentia hade lagt upp på sitt webbhotell, vilket resulterade i en polisanmälan om olaga dataintrång eftersom Intentia menade att det inte var tillåtet att se den eftersom den inte var länkad från startsidan.

 

TT kunde blivit fällda för detta, för rättsläget är osäkert, men de räddades av att Intentia hade skrivit på startsidan att sidan i fråga skulle publiceras runt klockan 14, och TT tittade på den strax före 13. Därför lades fallet ner.

 

Men ditt exempel är väl inte en riktig fullträff. Jämför mer med den som har en webbserver hemma hos sig, på sin egen internetförbindelse.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar om folk som har gjort sina nätverk allmänt tillgängliga.

På Internet måste man i stället explicit säga ifrån om man inte vill att en viss del ska vara avsedd för allmänheten (lösenordsskydd).

Jag tycker det är stor skillnad på att använda någons trådlösa förbindelse och någons router/accesspunkt/modem resp. att gå via sin egen internetleverantör och sedan använda normala http/ftp-protokoll etc för att använda internet som det är tänkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intentiafallet hör inte hemma i den här diskussionen eftersom det inte gällde utnyttjande av nätverksresurser (trafik till/från webbservern) utan åtkomst till "skyddade" dokument (hur skyddade man nu kan kalla dem).

 

Hur får man reda på vem som äger den?

Det här hör heller inte hemma i diskussionen. Att olovligen nyttja andras resurser betecknas som dataintrång. Teknisk okunskap är inget argument som håller i längden, MEN jag kan mycket väl tänka mig att det är förmildrande om det skulle bli rättssak.

 

\\Anp

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-04 11:02:53 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Att olovligen nyttja andras resurser betecknas som dataintrång.

 

Frågan är ju som sagt vilka resurser man får nyttja utan att först ha fått tillstånd av ägaren. Det verkar som de flesta är överens om att webbservrar är tillåtna att använda - även om det innebär ökade kostnader för ägaren.

 

Men de flesta verkar tycka att samma princip inte gäller för trådlösa nätverk som är tillgängliga för allmänheten, utan här måste man först få något tillstånd. Det försvårar ju användandet av trådlösa nät och därmed den tekniska utvecklingen.

 

Jag har trådlöst nätverk i min mobil, men jag vågar ju inte använda det så ofta eftersom jag vet inte om nätverken den tillåts använda verkligen är avsedda att användas av allmänheten. Jag känner bara till ett öppet trådlöst nätverk som är avsett att användas av allmänheten och det är det som finns på tågen. Men utöver det så använder jag inte trådlöst nätverk, vilket är synd eftersom det är en bra grej.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att hon som har skrivit tråden inte bryr sig ett skit om vad ni tycker är olagligt eller inte... svara på frågan i tråden och gör en ny tråd om ni vill diskutera vems nätverk som är vems och vems lägenhet som är vems!!:thumbsdown:

 

Skäpning i forumet!!

Orginal tråd:

Hej

Jag heter Janette och undrar hur det fungerar att få en lina som det heter med ett trådlöst nätverkskort. Mao att kunna surfa gratis på grannens nätverk, eller någon annans uppkoppling. Jag har köpt ett belkin nätverkskort och stoppat in i nim bärbara dator och min fråga är... är det bara att vänta på att man får en lina eller hur gör man....Janette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Eforums regler får vi inte skriva om hur man bryter mot lagar!

Det gäller även om frågeställaren/svarare önskar att vi gör det, därför är det vikigt att veta om det handlar om lagbrott eller inte.

 

Skäpning i forumet!!

Intresserad av att bli moderator?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att hon som har skrivit tråden inte bryr sig ett skit om vad ni tycker är olagligt eller inte... svara på frågan i tråden och gör en ny tråd om ni vill diskutera vems nätverk som är vems och vems lägenhet som är vems!!

 

8. Regler och förhållningssätt

8. Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material. Det innefattar även utrustning för att bryta mot lagar eller villkor. Massutskick (så kallad spamming) är inte heller tillåten från eller till något av våra forum eller e-posttjänster.

 

Dags att läsa på coolgurka?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8. Regler och förhållningssätt

Tänk på att hålla dig till ämnet. De allra flesta här söker svar på sina frågor, lösningar på sina problem och kontakt med likasinnade. Svara, följ upp och förtydliga. Känner du att du har andra saker på hjärtat är det ofta bättre att starta en ny diskussion.

 

Dags att läsa på Tunna?

Coolgurka/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8. Regler och förhållningssätt

Tänk på att hålla dig till ämnet. De allra flesta här söker svar på sina frågor, lösningar på sina problem och kontakt med likasinnade. Svara, följ upp och förtydliga. Känner du att du har andra saker på hjärtat är det ofta bättre att starta en ny diskussion.

 

Dags att läsa på Tunna?

Coolgurka/

 

Mitt svar gällde

Jag tror att hon som har skrivit tråden inte bryr sig ett skit om vad ni tycker är olagligt eller inte... svara på frågan i tråden och gör en ny tråd om ni vill diskutera vems nätverk som är vems och vems lägenhet som är vems!!

 

Skäpning i forumet!!

 

Orginal tråd:

Hej

Jag heter Janette och undrar hur det fungerar att få en lina som det heter med ett trådlöst nätverkskort. Mao att kunna surfa gratis på grannens nätverk, eller någon annans uppkoppling. Jag har köpt ett belkin nätverkskort och stoppat in i nim bärbara dator och min fråga är... är det bara att vänta på att man får en lina eller hur gör man....Janette

 

Vad är utom ämnet där, det är ett svar på ditt svar i tråden, precis som ditt svar på mitt svar.

 

Mitt svar gällde att om någon frågar efter hjälp att göra något olagligt så får man inte ge den hjälpen, vilket du uppmanade till.

Du svarade ju inte heller på Janettes fråga utan gick "off topic" så varför uppmana mig att inte svara på dina inlägg utanför ämnet?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å då gjorde han så, å då gjorde jag det, å då slog han mig......

 

 

Fan, ni är ju värre än ungarna i sandlådan!!!!!!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...