Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta en uppkoppling


janettejanette

Rekommendera Poster

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar
Och på dessa bredbandsabonnemang kan det finnas publika webbservrar, så när du tittar på dem orsakar du abonnenten ökade kostnader. Tycker du verkligen att det är upp till dig som användare att hålla reda på sånt?

 

Vitsen med att sätta upp en webserver brukar vara att andra ska kolla på saker man lägger upp där. Tror du det är vanligt att man sätter upp radiolan hemma hos sig själv för att andra ska kunna koppla upp sig på nätet?

 

Sätter man upp en webserver tycker då jag man kan anta att den är till för att användas. Men det _skulle_ ju kunna vara så att man av misstag startat en webserver, lyckats öppna upp nätverket och på något lustigt vis lyckats tala om för resten av världen att här finns en webserver - detta helt utan att egentligen ha haft för avsikt att göra så. ;)

 

Jaja, man kan ju tycka olika om vad som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev de tydligen inte fällda så resonemanget är ju endast hypotetiskt. Tills någon blir fälld för att ha kollat på en icke-länkad sida så tror då i alla fall jag att det som finns tillgängligt genom webserver det får man också kolla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de flesta verkar tycka att samma princip inte gäller för trådlösa nätverk som är tillgängliga för allmänheten, utan här måste man först få något tillstånd

Tillgänglighet betyder inte automatiskt tillåtelse. Men det inser jag ju att du är med på eftersom du skriver att du inte vågar använda hittade trådlösa nät med din mobil utom på tågen.

 

Krasst kan man säga att det hämmar den tekniska utvecklingen, men det är absolut inget argument för att begå lagbrott.

 

Men jag blir lite nyfiken på tåg-WLAN'et.. ;)

Hur fungerar det på tågen egentligen? Vilka sträckor, vilken hastighet, vilken teknik..?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att den här tråden är redan helt "f*ckt up" så d e väl ingen större skada skedd

Det är bättre att anmäla ett inlägg och skriva i kommentaren vad det gäller, och låta moderatorn avgöra vad som är "f*ckt up" eller inte.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansvaret borde ju helt klart ligga på ägaren av det trådlösa nätverket att konfigurera det på så sätt att ingen utomstående kommer åt det.

Klarar man inte detta ska man inte köra trådlöst!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansvaret borde ju helt klart ligga på ägaren av det trådlösa nätverket att konfigurera det på så sätt att ingen utomstående kommer åt det.

Klarar man inte detta ska man inte köra trådlöst!

 

Och fixar man inte att låsa sin cyckel så är det mitt ansvar om någon lånar den?

 

Lyckas jag inte kryptera min FTP ordentligt så någon kan ta sig in så är det mitt ansvar?

 

Det finns många i Sverige som skaffat sig dator och fått bredband, dom kanske bara är intresserade av att surfa lite och skaffat sig ett trådlöst packet för Internetdelning på ON/OFF eller SIBA och går hem och får igång grejorna, bara för att dom inte läst på om kryptering och lyckas ställa in grejorna så att ingen kan få tillgång till deras uppkoppling betyder väl inte att dom får skylla sig själva då dom plötsligt blir stämmda för att grannen tankat ner kopieringsskyddat material ifrån Internet?

 

Är det så vi skall tolka lagarna och etiska regler i Sverige, begriper du inte bättre hur du skyddar dina grejer så skyll dig själv?

 

Om man pratar med en granne och han säger att han "fixat jätte fett bredband och satt upp en trådlös accesspunkt, skaffa ett trådlöst nic så kan du surfa snabbt" då är det väl ok, då har man blivit inbjuden.

 

Samma om du upptäcker att det finns ett när i din närhet och träffar grannan och frågar om du får koppla upp dig och han säger att det är ok, så är det också inga problem, men säger han nej då är det inte ok.

 

Hade frågan gällt trådlösa telefoner och man upptäcker att man kan nå grannens basstation och ringa gratis så hade väl dom flesta av er som tycker det är ok att surfa gratis på alla okrypterade nät tyckt att det inte är lika ok längre?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig helt, Tunna!

 

Så fort det gäller datorer verkar det som om mindre kunniga användare får skylla sig själv. Får de virus har de säkert förtjänat det genomn sin okunnighet, om andra använder deras trådlösa nät får de skylla sig själva o s v. Jag tycker man ska ha samma respekt för "ditt och mitt" även när det gäller datorrelaterade saker!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fixar man inte att låsa sin cyckel så är det mitt ansvar om någon lånar den?

 

Mja, t.ex. försäkringar brukar ju inte gälla om cykeln inte varit låst med ett godkänt lås vid stöldtillfället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, t.ex. försäkringar brukar ju inte gälla om cykeln inte varit låst med ett godkänt lås vid stöldtillfället.

Det är helt sant men det gör inte att ansvaret för cykelstölden och den felaktiga gärningen ligger hos ägaren. Det innebär bara att han inte får någon hjälp från försäkringsbolaget.

 

I fallet bandbreddsstöld så är det förvisso så att den som pga okunskap gör det enkelt för vem som helst att låna bandbredd inte kommer att mötas av förståelse från operatören om han t.ex får faktura per MB (sånt förekommer ju faktiskt) och den är högre än väntat för att någon annan lånat hans nät, men inte desto mindre är det ju faktiskt någon annan som gjort fel (dvs stulit cykeln).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex får faktura per MB (sånt förekommer ju faktiskt)

 

Bredbandsabbonemang där man betalar per megabyte borde ju däremot vara kriminellt. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste i expressen eller aftonbladet att dom inte har nån lag mot det än, men ett förslag skulle läggas upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hör till undantagen att man stiftar lagar som riktar sig mot en enskild företeelse. Det finns förmodligen ingen lag som hindrar dig från att göra själva uppkopplingen (bara det, inget användande i övrigt), möjligtvis skulle det kunna betraktas som dataintrång att olovandes prata med offrets DHCP-server för att få en IP-adress men ingen skulle bry sig.

 

Att däremot använda nätet är precis som Tunna skriver inte på något sätt annorlunda än att t.ex låta sin trådlösa dect-telefon ansluta sig till grannens basstation och använda den för utgående samtal. Dessutom har du ju med uppsåt berett dig själv tillträde till grannens datorpark, det blir naturligtvis inte lagligare för att det var lätt att göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta en lag som säger att det är förbjudet, så är du duktig

Jag tror inte du har förstått hur det här med lagar fungerar.

Rent formellt så behandlas det hela i BrB 4:e kapitlet men den skrivningen är rätt antik. Det gör emellertid inget eftersom det inte handlar om lagtext när man avgör vad som är lagligt eller inte utan om lagtexten i kombination med tidigare domslut (sk vägledande dom), tolkningar och inte minst EG-rätten (där det hela formelt hanteras idag).

 

Du kanske kunde berätta för församlingen vad du anser att man får göra?

Får du orsaka kostnader för den du "lånar" nät av?

Får du använda det som ligger på hans datorer?

Får du sniffa epost och lösenord?

 

Var drar du gränserna för när det blir dataintrång? Eller är det helt enkelt så att du inte tror att det finns något sådant och att luften är fri för alla att använda?

 

Även om du förmodligen inte drabbas av något straff från lagstiftarens sida öppnar brottsrubriceringarna för möjlighet att utkräva skadestånd (eller ersättning för extra omkostnader).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade en tråd, som med rätta blev flyttad till juridik, för att diskutera frågan //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=745920 Av ren nyfikenhet så har jag försökt att ta reda på vad som gäller och det första som man kan konstatera är att läget är komplicerat. Jag har talat med en åklagare och det hon sa var i korthet att det är en fråga om uppsåt. Om någon av misstag kopplar upp sig på någon annans nät så är det förmodligen inte straffbart. Inte ens om den drabbade har haft kostnader, man är helt enkelt skyldig att skydda sig. Åtminstone så har det i Stockholm inte väckts något åtal mot någon som missbrukat ett oskyddat nät.

Om man forcerar en kryptering så kommer saken i ett annat läge då det är väldigt svårt att påstå att detta skall ha skett av misstag och man kommer med en viss sannolikhet att bli åtalad för dataintrång.

 

Om vi ser på det ur en mer teknisk synvinkel så är det lite ”lustigt” att de som nyttjar andras öppna när inte tänker på att de är just öppna. Om jag har en öppen accesspunkt så kommer jag ju att i klartext kunna se vad som skickas över den.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon av misstag kopplar upp sig på någon annans nät så är det förmodligen inte straffbart.

Sant, uppsåt brukar krävas med undantag av sånt som rör rikets säkerhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Om jag har en öppen accesspunkt så kommer jag ju att i klartext kunna

> se vad som skickas över den.

 

Det är ju också en intressant fråga. Är det olagligt att ha sitt trådlösa nätverk öppet eftersom man då inte upplyser eventuella användare om att man kan se allt de gör?

 

Själv krypterar jag trafiken när jag kör på öppna nätverk, så det är ju inga problem, men jag kan ju mycket väl tänka mig att Medelsvensson inte har koll på sånt...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju också en intressant fråga. Är det olagligt att ha sitt trådlösa nätverk öppet eftersom man då inte upplyser eventuella användare om att man kan se allt de gör?

Det är ju inte bara nätägaren som kan se trafiken utan det kan ju alla som är inom nätets räckvidd göra.

Vad som är lagligt och vad som är olagligt verkar vara lite osäkert, men vad som däremot verkar ganska klart det är att man skall kryptera sin radiotrafik.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...