Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC fråga


Maude Tiller

Rekommendera Poster

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar
Erik Gustavsson1

Ha ha.. sorry, det var inte meningen att tvinga dig till att skriva inlägg ;-)

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jo, men i 99% av fallen när det frågats om vad som är bra med mac kontra pc så har alla tjôtat om att macen är bra för layout, tryck och illustration.. vi VET det vid det här laget, jag vill höra lite mer om annat som macen är bra på. Tyvärr är det ju så att de flesta av oss osm använt mac och finns på detta forum har fått våra mac-erfarenheter från den grafiska branchen, så det är lätt att det blir "Mac är bäst för att den kan grafisk design". Detta påstående är lika sant som "Windows är bäst för att den kan mjukvaruutveckling".

Jag tror att vi är färdiga med Mac vs PC och grafiska tillämpningar. Tillochmed Jonas W har vid ett svagt tillfälle mer eller mindre erkännt detta.. (har ingen underskriven bekännelse dock ;-)

 

Jag måste faktiskt hålla med PC-mäniskorna när de säger att Maudes frågor kan uppfattas som ett kaxigt sätt att visa på att macen är bäst. Frågorna är helt enkelt ställda så. Jag gjorde dock mitt bästa för att komma med ett sakligt svar. Att kalla någon "dum brud" eller liknande ligger inte för mig, och är inte något beteende jag försvarar.

 

mvh

Erik G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Precis Viktor!

 

Dina inlägg är lika omogna som dumma. Din mogenhet är ungefär lika stor som ditt användarinfo är trolig. Läste ditt info för 6 månader sedan där det stor att du var 27 nu är du tydligen 29. Själv tror jag du är en finnig nörd som använder sig av din Mammas iMac...

 

>> Jonas

 

Alla andra förutom dig förstår ju att jag har en USB Zip för mobilitet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanskle inte ska klandra mammas lille victor så hårt. Han kan ju inte hjälpa att han är lite långsam och kanske lite dum. Då blir det lätt så att han krånglar till det.

 

/McF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

...och fördelen med USB zip är ju att den funkar på alla moderna datorer, PC som Mac, till skillnad från paralellports ZIP som bara funkar på PC och SCSI ZiP som bara funkar på en del Mac och en del PC.

..även om plattformsoberoendet kanske inte var första Jonas tanke, så är det en väldigt bra anledning till att använda USB tillbehör..

 

mvh

ErikG

 

PS Kan det plötsliga åldershoppet bero på att det är "Hundår" som avses?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maude Tiller

Tackar för alla sakliga inlägg, spontant kan jag bara säga att jag inte behöver bli försvarad av någon. Dessutom ber jag om ursäkt om mina frågor ansågs för "spydiga" eller självbesvarande. Poängen är att vi är tämligen överens (?) om att Macen är bättre på grafisk design, men jag vill veta varför? Därför blir det lite extra intressant när förolämpningarna haglar. Kan någon Postscript här - eller skall man tolka irritationen som en följd av okunnighet? George Orwell skrev ju att "Okunnighet är styrka", men det var ju egentligen svart ironi. PC skapade USB, Macen levandegjorde porten, alla USB tillbehör i stort sett har genomgått en del barnsjukdomar för Apple, och frågan var om USB lirar bra med Windows - att döma av irritationen så var det en irrelevant eller möjligen för svår fråga...

 

Några spridda tankar;

 

Om man inte skall installera TCP/IP om man inte har ett nätverkskort, varför skall man då installera program som använder TCP/IP?

 

Om någon matar in en annons på en PC med NT - betyder det då att tidningskoncernen använder PC maskiner för att göra layouten? Kanske Silicon Graphics maskiner?

 

Typsnitt. Hanteringen av typsnitt för Macintosh är svartkonst för de flesta rutinerade användare, det är helt enkelt skitsvårt att gardera sig mot trasiga typsnitt, länkade snitt, versioner och embedded fonts. Även om många uppfattade detta som en irrelevant fråga så undrar jag fortfarande om någon PC användare kan berätta lite om det är likadant på PC eller möjligen ännu krångligare - jag tycker det! Kanske för att jag är en pantad brud?

 

PCL kontra Postscript. Lyssnar gärna på svar om någon vet.

 

Om jag vore sociolog skulle jag lägga ner mer arbete på att studera hur det skrivna ordet kan väcka sådan vrede, framförallt vilka mekanismer som styr vredesmod. Är hastigt upplossat vredesmod en produkt av okunnighet? Eller är det verkligen så att min okunnighet tar fram det sämsta i människan?

Eller är det så enkelt så att internets anonymitetsmöjligheter skapar utrymme för att vara den man är - en elak jävel??

 

P&K Maude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Hej Maude

 

Jag skulle ej säga att Macen är bättre på Grafisk produktion...

Skillnaden är väl ganska minimal.. Men det finns ett ställe PCn e lite sämre

på och det är att det inte är några som använder det fullt ut och att alldelles

för få rena layout/grafiska branshen ej bygger ut för kompatilitet med PCs..

 

Men jag är övertygad att det är en övergångsperiod just nu. Personligen har

jag stor erfarenhet utav både Mac och PC.. Och måste ju göra er Macanvändare

lite ledsna med att säga att PC e bäst! Gör nästan lite ont att säga det... själv gillar jag mer Linux.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Håller i månt och mycket med det inlägg som Johan skrev, Maccen är stark inom det grafiska området eftersom det är just inom det gebitet som datorn används.

 

I övrigt tycker jag ju självklart datorn och hårdvaran är ok men systemet MacOS är mer ruttet än något annat operativ på marknaden idag.

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Alltså, dina frågor var något luddiga, så jag svarar en gång till, men motfrågor där jag anser dem nödvändiga:

 

 

1. Nej, något ColorSync för PC finns inte. Jag hörde något om att apple höll på att ta fram det, men det måste ha runnit ut i sanden. Det finns kommersiella färghanteringssystem som finns till både mac och pc om jag inte minns helt fel. Men min motfråga blir: Hur garanterar man Wysiwyg? Kan man det? Reprofirmorna erbjuder fortfarande provtryck...

 

2. Hur många, menar du samtidigt installerade, vet ej.. menar du filtyper så är svaret Truetype och PS, med stöd av ATM (Som ju krävs på macen också). När det gäller själva hanteringen på en standard (ej atm deluxe) maskin, pc eller mac så är det ju bara att truetypetypsnittet ligger i typsnittsmappen. På macen drag-släpper man ett typsnitt på mappen, på PC kan man "installera" typsnittet om man vill, men det verkar funka lika bra att bara kopiera in ttf-filerna. Lite enklare på Macen kan det vara då ett typsnitt består av en fil, på PC´n kan typsnittet bestå av flera filer. Men om du inte piratkopierar typsnitt *sträng magistermin* utan tar dessa från leverantörsdisk ska det väl inte vara något problem..

Versionshelvetet gäller även det för båda plattformar, och ska man cross plattform så är det ännu värre. Har jag mac, och skickar en tect till dig i Futura, så kan den se annorlunda ut på din Mac pga annan Futura, samma om två har PC med olika Futura. Precis samma problem gäller mellan Mac o PC. Men har båda parter Futura från samma tillverkare skall det inte vara några problem. Tyvärr måste man ha en Mac resp PC version.

Mitt grundtips är, behöver du inte ändra på texten, spara som kurvor. Är det ett Quarkdokument, destillera till PDF. Detta gäller både om du skall skicka till någon med PC såväl som Mac. Ska du sammproducera med någon annan måste ju denne ha samma typsnitt, samma Quarkversion etc som du har.

 

3. Vet ej om PCL´s fördelar mot PostScript, men varför detta motsatsförhållande, det går ju att koppla en PostScript skrivare mot en PC. Macen kör ju inte heller alltid PostScript..

 

4. Tror knappast att Apple kan ta åt sig hela äran av att sett till att det finns USB produkter. Att införa en ny standard är en form av mognadsprocess. För att kunna sälja USB-produkter måste tillräckligt många ha datorer med USB, sen bör de ju ha ett OS som stödjer det. På Macen gick denna process ganska snabbt därför efter ett visst datum så kunde ALLA nyblivna Mac ägare köra USB. Fördelen med att ha total kontroll över en plattform som Apple har är ju att införandet av nya standarder kan ske relativt smidigt.

Jag ar som sagt var inga negativa erfarenheter av USB på någondera plattformen.

 

5. Som andra påpekat så installeras tydligen TCP/IP i grundkonfig på win98 och framåt. Jag förstår inte vad som är s

 

6. Hur många flygplan byggs på Mac? Lika relevant fråga för att "verifiera" en plattforms förträfflighet... Men förutsatt att din fråga är ställd av ren nyfikenhet så är det bästa svar jag kan ge dig att:

Många tidningar produceras med hjälp av en uppsjö olika plattformar. PC, Mac, VAX, SGI, SUN... alla har sin specfika plats.

Journalisterna kanske skriver sitt reportage på en PC, texten hamnar i en databas på en SUN, och publiceringssystemet som körs på en NT hämtar artikeln och lägger den i mallen gjord på Mac?!.

Allting skickas till tryckeriet som rippar grejorna på en PC baserad RIP...

I sverige är tryckeribranchen av tradition Mac baserad, men man behöver bara skutta över till Estland för att hitta en helt annan värld. Där har pengarna fått styra, och pga PC´ns lägre pris och tillgången på olicensierad programvara (läs piratkopior) har man valt att köra Windowsbaserat.

Jag kan mycket väl tänka mig att östeuropeiska tidningar har en mer homogen PC-baserad tidningsproduktionsmiljö.

 

 

 

Sen kanske jag är diskvalificerad att svara på detta inlägg då jag inte anser mig vara "PC älskare".. men å andra sidan har jag både ansetts vara PC älskare och Mac freak så.. so much for being neutral..

 

mvh

Erik G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få ut något vettigt av PC:n behövs ett bra OS: Linux. Hoppas bara att fler grafiska program kommer till det för systemet är bra mycket modernare än Windows och ger datorn längre livslängd m.m. Användarvänligheten för nybörjare är ju bra i Corel Linux OS, så det finns ingen större anledning att ha Windows i sin PC (förutom för spel t.ex). Mac OS har ett försprång så länge programmen på PC-sidan inte finns för Linux (ex. InDesign).

 

En MP-Xeon-burk från Silicon Graphics med Linux och InDesign m.m skulle kunna vara mitt framtida val, men innan dess kör jag gladeligen Mac über alles.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, att ansluta en Zip via USB är ju fullt acceptabelt, eftersom mediet i sig själv är ganska långsamt. Däremot är en ORB-enhet något som helst bör kopplas via SCSI eller FireWire, eftersom man annars förlorar mycket prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McFlurry, du måste vara ganska ny om du missat alla mina kommentarer till Victor och hans sätt att debattera, något som jag många gånger ifrågasatt. Men en del gånger kommer Victor med små pärlor så han är inte helt ond... dessutom brukar han inte kalla mig idiot bara för att jag inte alltid håller med honom som vissa PC-ägare har för ovana att göra.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Petra, jag har faktiskt inte sett ett enda inlägg av herr Akell som inte har varit en pärla, han skulle göra DKE grön av avund :)

 

Och som många skrev så var originalinlägget ett skämt. Jag får gratulera Erik till ett seriöst svar, Maude trollade ju bara. Jag hade inte varit lika snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon. du får nog skaffa en ny kalender ................

 

Eller vasrför inte skaffa en ny dator , du verkar ju ha inkompetens nog för att använda en casio databank.........................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Nej du hade som vanligt skrivit ett halvmesigt svarsinlägg om inte Erik hunnit före , bravo Erik......

 

 

P.S . Det enda som är skämt på det här forumet är vanligtvis Pro PC inläggen............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Vilken tidning har annonssinmatningsystem som ser ut som en tryckt tidning???Sounds fishy .........................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Vem tusan använder Zippar överhuvudtaget , när det finns portabla hårddiskar & CD brännare som är mycket säkrare & kan lagra mycket mycket mer ...............................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Därför att:

 

1. Zip var en gång i tiden väldigt poppis, så många har Zip hemma och/eller på jobbet. Dessa människor kanske inte har CD-brännare.

 

2. Att bränna en CD kostar ca 10 - 14:-, att använda och formatera om en Zip är gratis. I arbetstid går det nog på ett ut, då det tar tid att bränna, och tid att kopiera/radera.

Visserligen KAN man återanvända CD skivor genom att bränna mulitsession eller använda CDRW, men inte alla kan läsa CDRW.

 

Ett tag var Zip väldigt vanligt på mac, tycker det verkar som att alla köpte det, då kostade ju CD brännare 6-7000 kr..

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men victor! menar du verkligen allvar? Det där inlägger var ju på gränsen till helt hjärndött.

 

menar du verkligen att du inte förstår fördelen med en zip? Du jämför med hårddiskar och cd skivor!?

 

En zip skiva kommer till sin rätt där ett billigt portabelt alternativ krävs. och med hyfsade lageringsprestanda. En portabel hd är inte billig. Har inte heller särskilt stor kompatibilitet mellan olika datortyper. En cd skiva i sin tur har inte vad jag skulle kalla säkerhet, eftersom det är så lätt att repa den så man förlorar info.

 

Och räcker inte utrymmet på en zip får du väl ta en till en jaz lösning istället.

 

Jaz enheter är väl för övrigt standard på de flesta grafikska företag?

 

/McF

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...