Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC fråga


Maude Tiller

Rekommendera Poster

Erik Gustavsson1

Jaz är/var bra, men priset har nog medfört att Jaz inte är så vanligt som man skulle kunna önska. Jag hade Jaz där jag jobbade tidigare och tyckte det var ett smidigt sätt att backa upp jobb på och skicka stora projekt. Nackdelen är som sagt priset. En 1GB Jaz disk kostade ju nästan som en 1GB IDE HD gjorde då (-96).

 

mvh

Erik G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Stämmer tyvärr...fast jag minns för en massa år sen när jag jobbade som bud mellan olika grafiska firmor. Det jag körde runt mest var ju jaz skivor. Tror inte det fanns många alternativ till jaz då. Nu för tiden finns det ju cd skivor och som förmodligen används 1 gång för att förflytta bilder och sen slängs/arkiveras. Tyvärr ät ju cd inget man använder och sliter..då går det illa...

 

250mb zippen närmade ju avståndet lite grand..men tyvärr är den väl för liten den med.

 

Såg förresten en artikel häromdan där ett utvecklarteam hade lyckats att få in 110 gig på en skiva stor som en cd. Då kan man börja snacka stort...Skulle kunna lagra en 15-20 filmer i dvd format på en sån.

 

/McF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jag var tyvärr med om vid flertalet tillfällen att destinationen inte hade Jaz, cå då fick det bli en Cd istället.. Ofta klarade man sig ganska bra på sin gamla SyQuest..

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Överskatta ej snabbheten i Linux!!! X-windows e nästan lika segt som Windows... Men Mac slår ju alla OS (segt som sirap).

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Angående PCL:

 

PCL är HP:s sidbeskrivningspråk avsett för "low end" utskriftsenheter.

På deras störra maskiner körs med fördel postscript.

HP har även ett till "språk" som heter HPGL, detta används ursprungligen till

pennplottrar men används även i de storformatsskrivare man använder nu, ex. novajet.

 

Nackdelen med PCL kontra Postscript är i mitt tycke att "man får vad man får", dvs. att

om du ställer upp 5 laserskrivare med PCL eller "PCL kompatibel" tolk får man

5 olika utseenden på sidan.

 

Fördelen är att språket är enkelt och billigt att implementera (du behöver varken den

processorkraft eller det ramminne som postscript kräver i skrivaren).

 

Det går i regel bra att skriva ut postscriptkod till "high-end enheter"från en windowsmaskin för en person väl

insatt i hur postscript funkar och reagerar.

Dock kan det vara ett mindre helv*e för ovana personer att skriva

ut PS om det ska ut på nåt annat än en laser eller en bläckspruta.

Macen leder stort på den fronten ännu..

 

Men, skulle MS lägga lite krut på kombinationen windows/postscript så skulle det kunna bli riktigt bra..

 

Mvh

 

Johan

 

 

För en ovan person är dock inte

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man byggde inte Rom på en dag, inte Linux heller. De barnsjukdomar som idag finns i Linux blir lösta efter hand. Jag trivs i.a.f bra med Linux och är nöjd med systemet. Ju längre tiden går, desto bättre blir det.

 

Mac OS har sina brister, men för tillfället duger det bra innan mina program finns för Linux. När det inträffar blir det en hemmabyggd Linux-maskin (PC), men kemiskt ren från Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Du är bra rolig du Matts!

 

Medans Linux bygger på ROM bygger Microsoft på NewYork.

 

Har du ransakat dig självt än Matts? Har du provat W2k än?

 

Duvet väl att Linux är ett bra serveroperativ (inte det bästa dock) men som klientoperativ suger det verkligen p..g.

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jag visste inte att LINUX bygger på ROM, däremot Mac OS. Windows bygger väl på BIOS?

 

;-)

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor

 

"Eller vasrför inte skaffa en ny dator , du verkar ju ha inkompetens nog för att använda en casio databank........................................."

 

Och ändå skulle han ha en kraftfullare dator än din Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

... så om Jonas vill köpa den så kan han få göra det.. den är från -92.. ;-)

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...