Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC fråga


Maude Tiller

Rekommendera Poster

Maude Tiller

Spel tycks vara PC användarnas avgörande kriteria för hur "bra" en dator är - så nu ställer jag några seriösa frågor till PC älskarna;

 

1) Vad heter PCs inbyggda färghanteringssystem? Hur fungerar det - och hur garanterar man WYSIWYG?

 

2) Hur många typsnitt hanterar PC? Berätta mer om PCns sätt att hanter snitt, begränsningar, fördelar, namn, reparation av snitt etc etc...

 

3) Berätta om PCLs fördelar mot ADOBES postscript. Hur hanterar PC äkta postscript? Varför använder ni PCL? Varför är PCL bättre än Postscript enligt Er?

 

4) USB fanns ju länge på PCn, men vilket företag standardiserade så att det, numera, finns produkter att plugga in i tomma PC hål? Hur fungerar USB grejer på en PC? Bra och dåligt?

 

5) Varför installeras inte världens vanligaste protokoll, TCP/IP på en PC i grundkonfiguration? Någon som faktiskt vet?

 

6) Hur många PC tidningar trycks, och skapas på PC? Namnge gärna!!

 

Puss och Kram

 

Maude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar
Erik Gustavsson1

 

Jag kanske inte kan ge dig de rätta svaren, men jag ska försöka svara på dina frågor utifrån egna erfarenheter...

 

 

1. Hur garanterar man wysiwyg? Ja, hur? Kan DU svara på det? Inom vad? Trycksaksproduktion (antar jag att du menar)? Webbdesign?

Fråga reprofirmorna om de tjänar några pengar på provtryck..

 

2. ATM finns iallafall för PC.. annars är det väl ungefär som på macen, alla typsnitt ligger i en mapp.. Typsnitt som hanteras i standardutförande är TrueType och bitmap. Synd att inte PC o Mac använder SAMMA TrueType och SAMMA Postscript typsnitt. Skulle förenkla livet en del då.

 

3. Postscriptutskrift finns för PC också, om det är bra vågar jag mig inte på att diskutera, men det har funkat för mig.... Vad PCL skulle ha för fördelar vet jag inte..

 

4. Mina erfarenheter av USB på mac resp PC är likartade, det funkar bra. Dock är SCSI att föredra för scanners o d.y.l.

 

5. Gör det inte? Trodde jag.. Någon annan kan säkert ge ett bättre svar.. :-)

 

6. Det finns många PC tidningar ;-) Men PC´n är även vanlig på dagstidningsredaktioner, men layout görs oftast på Mac.

 

 

mvh

Erik G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

hej Erik, jag får väl fylla på lite då :)

 

1. WYSIWYG - vi antar tryck (4-färg).

Man tar en provutskrift, kollar den mot pantone-trasan, är det ok så tar man utskriften till tryckeriet och kollar med deras prov. Sedan anpassar man färgerna i pressen (det blir aldrig rätt direkt) och voilá, WYSIWYG.

 

5. Det gör det inte på 95:an. Där installeras inte ens fjärranslutning per default. 98:an, NT och 2k har det från start.

 

6. Jag kan väl bara säga att jag aldrig har sett en tidning tryckt på en mac :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Hej Erik

 

I praktiken skulle vi kunna köra samma typsnitt som macarna har..

men macarna har tagit bort ett par filer vilket PCn ej gillar o skriker till om att det är ett trasigt typsnitt..

så vi behöver alltså olika typsnitt (synd).

 

Svar på fråga nummero 5 har jag!! *o maude du kommer inte bli glad över svaret*

Macarna har visserligen TCP/IP i gruninstallationen men det är ej aktiverat vilket man måste göra för hand, bra va??? *ler*

 

Varför PC ej har det i grundkonfigurationen? svaret vet jag ej.. det får Microsoft stå för!

Men det finns iallafall och är enkelt att installera från Windows CDn som du installerat Windows ifrån!

 

6. Svaret är att jag ej vet det.. mer än att vi har en tidning som görs på PC och lite mac med betoning på lite!

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Hej, om du väljer att installera TCP/IP så kommer det med... om man installera win2K automatiskt så har jag för mig att den inte installerar TCP/IP! men kan ha fel där!

 

Tidningar tryckta på Macar vore kul att se!

 

/JOhan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Tja, jag har inte behövt installera det i 98 eller 2k iaf

 

I 95:an var jag tvungen att gå in i nätverksinställningar och addera in TCP/IP.

 

Om det är relevant? Tja, det hade varit värre om det inte hade funnits att tillgå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Håller med dig om att det inte är viktigt att det finns från grunden... annars kanske vad hade behövt leva med Appletalk!! *buuuh* börjar rysa bara av tanken!

 

/johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Här kommer lite svar-svar...

 

1. Precis.. WYSIWYG finns inte ens på Mac, Macen vinner nog ändå i trycksaks-räjset eftersom WYSInästanWYG beror till stor del på enheterna i produktionskedjan, och tryckeribranchen är ju mac-dominerad/anpassad vilket medför att har man mac så är det störst chans att man får ett resultat som mest liknar det man ville ha..

 

5. Å andra sidan kom inte system 7 med TCP/IP heller om jag minns rätt..

 

6. Det blir väldigt jobbigt att använda macen som tryckpress.. bättre att skaffa en Heidelberg.. eller ett gäng potatisar och lite plakatfärg, Då får man TrueWYSIWYG..

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Gääääääääspaaaaaa!

 

Svar på frågorna (My point of View!)

 

1. Gäääääääspaaa ännu en djävla grafikerfråga, guuud så djävla tråkigt!

 

2. Adobe finns, TrueType finns och W2k hanterar tydligen något som heter Outline fonts vad tusan nu det är. Allt fungerar med stor säkerhet lika bra.

 

3. Vem bryr sig, det funkar iaf djävligt bra för mig. Provade precis att skapa en PS fil med hjälp av LaTex. Funkade helt perfa att skriva ut den.

 

4. USB fungerar ju toppen. Själv har jag en ZIPdrive och Microsoft IntelliMouse Explorer inkopplad. Varför tror du det inte skulle funka?

 

5. Hur kan du ställa en sån djävla dum fråga och vad har det med saken att göra. Har man inget nätverkskort är det ju urbota dumt att installera några drivrutiner till det. Har du ett nätverkskort installeras TCP/IP iaf om man kör W2k..

 

6. Satte in en annons på Nya WermlandsTidningen en gång. Gjorde detta direkt vid disken och såg hur receptionisten skrev in annonsen direkt i DTP programmet(eller vad det var för program). Datorn en PC med Windows NT...

 

 

Tar inte i dig med Tång Maude...

>> Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

1. Håller faktiskt med, det har varit lite VÄÄÄL mycket grafiska tillämpningar som måttstock på operativsystemens förträfflighet.. Man kan ju göra annat på datorerna...

 

Ska man hålla på med grafik och layout så är bästa verktyg i de flesta fallen en Mac, ska man göra det för papper så gäller det ännu mer..

Men till syvende och sist är det bäst att välja den plattform man själv trivs med..

 

Kan vi inte hoppa över det nu och diskutera nåt nytt, t.ex vad ska man ha för dator/mjukvara om man vill t.ex köra en webserver? Stor eller liten, säker eller billig.. Eller vad ska man ha om man vill programmera javaspel? Eller om man vill syssla med heminredning... ;-)

 

2. Jag kan inte se att fonthanteringen, dvs administrationen av typsnitt på datorn skiljer sig åt på plattformarna. Till båda kan man köpa til ATM Deluxe som underlättar administration av typsnitt om man har många. Till macen hänger ett program som heter TypeReunion med, som samlar typsnitten efter familj. Frågan är ju egentligen bara intressant om man hade tänkt jobba med layout för tryck. Återigen, Macen är av hävd bättre anpassad till det, men det gör ju inte macken till en totalt bättre plattform.

 

3. Bra fråga.. Att kunna skriva ut Postscript är viktigt om man sysslar med layout och illustration för tryck.. Om jag inte minns fel så använder Macen QuickDraw vid utskrift till icke postscript skrivare.. så frågan är ganska onödig..

Både PC och Mac klarar av PostScript utskrifter om skrivaren och programvaran hanterar postscript annars är det PCL och QuickDraw som gäller.

 

4. Jag kan inte komma på något negativt om USB, bara det faktum att man kan köpa en ArtPad, eller en dyr digitalkamera, och kunna plugga in dessa vart man än kommer, PC eller Mac gör ingen skillnad gör mig glad.. (Jag rååkar ju bara vilja ha dessa båda tillbehör.. :-)

Vill man ha högre portprestanda så finns UWSCSI och Firewire..

 

5. Lite petitmeterfasoner: Jo, man kan ha nytta av TCP/IP även utan nätverkskort.. om man har ett modem... Har aldrig varit med om problem pga att TCP/IP skulle saknas på en PC..

 

6. Apropå din annonsinsättning, Antagligen skrev hon in datan i tidningens redaktionella system som sedan lagrade den i en databas och sedan automatiskt placerade den i tidningen. I dagspressen har man inte tid att sitta o dabbla i Quark eller liknande, iallafall inte för småsaker. (Lärde jag mig på ett studiebesök på Östgöta Correspondenten -96)

 

 

Orkade nån läsa?

 

mvh

ErikG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det där inlägget var det lägsta jag sett hittills. Är du spydig bara för att du inte klarar av att svara på frågorna, eller??

 

Jag tycker Maudes frågor var intressanta och klart relevanta. Jag tackar för de som svarat seriöst och betackar mig för löjliga kommentarer som vi sett från Jonas Wikström och McFlurry1.

 

Ställer man inte frågor får man heller inget veta, och förolämpar man någon som verkligen är nyfiken visar man bara sina egna brister.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Inlägget var ett troll även om i fin kostym.

 

Men efter att Erik postade så kände jag mig manad att följa upp. (tyvärr)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte säga att jag uppfattade Maudes mail på samma sätt som du. Enligt min mening var det ett kaxigt överlägset mail som egentligen bara syftade till att förmedla "det är klart mac är bäst. tror ni egentligen att ni har nåt som helst att komma med?". och detta av en person so, förmodligen inte inte vet ett dyft om pc. Nyfikenhet i alla ära, det är det inget fel på. men skiver man som hon gör känns det inte nyfiket utan mer spydigt. och det det hon fick tillbaka.

 

Men iof,det beror ju på hur man läser mellan raderna. Och min högst personliga åsikt.

 

Min inlägg kanske var en aning för hårt och en smula orättvist men jag står fortfarande för känslan jag fick när jag läste hennes mail.

 

 

/McF

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Precis Håller verkligen med McFlurry!

 

Är så löjligt trött på personer som verkligen inte vet ett smack! Genom att ställa konstaterandet att vi som har PC bara har den för att spela på, dvs noll koll. Jag kallar det en spydighet och en sådan svarar jag tillbaka på.

 

Jag kan vända på steken och säga att det enda Macanvändarna har att komma med är just diskussioner angående Grafik. Varför vet lla svaret på, tycker det börjar bli väldigt tråkigt dock...

 

>> Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Jo det är sant Erik!

 

Glömde ju faktiskt att man faktiskt kan vara nödgad att installera TCP/IP ifall man vill ringa upp för att sedan komma åt ett nätverk.

 

Sorry!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hmm glömnde en grej till Erik appropå det där med tidningen.

 

Nej det var nog inte något ifyllnadsformulär till en DB. Det hade sett mycket enklare ut och absolut inte med WYSIWYG utseende och en sida som såg precis ut som en tryckt tidning.

 

>> Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McFlurry, och du väljer att besvara dessa frågor på ett moget och genomtänkt sätt eller????

 

Jag vill nog påstå att ditt inlägg var totalt oförskämt och inte ens en ansträngning till debatt. Ren och skär förolämning mot tjejer och mot macägande tjejer i synnerhet, av vilken kategori jag tillhör och därför tog VÄLDIGT illa vid mig.

 

Kom med lite bättre argument nästa gång eller forsätt kladda med hink och spade vetja.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker frågeställningarna är intressanta av just anledningen att många PC-förespråkare säger att en PC kan lika mycket som Mac när det gäller just grafisk produktion. Maudes frågeställningar var enligt min uppfattning en pulskännare hur landet ligger idag när det gäller just typsnittshantering och postscript.

 

Med tanke på det jag nämde först vore det väl ändå intressanta frågor att svara på om PC-vurmarna ska rekommendera en PC istället för Mac till en grafiker.

 

Jag tycker nog ni ska skämmas om ni inte tar frågorna på allvar utan överslätar det med "typisk grafikerfråga". Vill ni verkligen öka på myterna om att PC är sämst på grafik eller inte???

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon, du påstår att du jobbar som data proffs & vet inte ens vad outline fonts är ??? Och wow vad imponerande att du satt in en annons !! De flesta tidningar har givetvis separata layout & annonssystem.....................................

 

Du är nog också den ende i universum som anser att grafikfrågor är tråkigare än nätverks dito.................Att du använder en ZIP drive med USB anslutning passar kanske din tröga läggning..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

McFlurry bara för att du inte kan något så kontrar du med att påstå att "Macbrudar är dumma" Fattar du inte att det slår tillbaka på dig själv , fast det är klart en McFlurry är ju alltid krossad & skakad......Döp om dig till Ronald MacDonald så passar namnet ännu bättre...................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Dobro, Maude ställde 6 helt relevanta frågor , varför svarade du inte ? Du har ju både ställt & svarat på betydligt dummare frågor. Kan det vara så att du inte har en aning ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer att inte svara på hennes frågor av en enda anledning. Och jag abtar att du vid det här laget vet varför.

 

Sen är det rätt intressant att du bara kritiserar mig och dom andra pc förespråkarna i denna avdeling. Herr Akell och hans påhitt slinker tydligen förbi ditt moraliska kikarsikte.

 

Men oj, han är visst en mac förespråkare han med.

 

Bra Petra, verkligen bra. Jag tycker du är väldigt seriös själv.

 

/McF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, Victor lille. Jag vet att detta är din nivå. Men om du tar och kör upp din Imac nånstans så kanske du får lite färg i ditt likbleka ansikte, Victor Akvarell. Och så kan du ju göra skäl för ditt målande namn.

 

Så där..har jag kommit ner på din nivå nu?

 

/McF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...