Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för 99kr. com.


bergsprängare

Rekommendera Poster

PPS

:-) Det är lugnt !

Du är förlåten!! Självklart!!

 

he he..jag eldade ju upp mig rejält och började läsa på igen..

Så inget ont som inte för nåt gott med sig.

Mvh!

Ankie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 122
  • Skapad
  • Senaste svar
Men det finns inga gratis luncher, analogt med detta kan man kanske inte förvänta sig 24/7 support eftersom 99 kr åtminstone förra året deklarerat att man kan hålla detta låga pris genom att inte ha kostsam telefonsupport

24/7 har inget med telefonsupport att göra och om man lovar att leverera en tjänst till ett visst pris så ska inte kunden behöva räkna fram att det är ett ohållbart löfte för det pris som är angivet.

Min granne som behöver ett webbhotell till sin kör har ingen aning om ifall 99 kronor är lägre än vad som är rimligt om man ska klara av att hosta tillräckligt få kunder per server för att det ska bli snabbt och bra.

 

Klarar man dessutom inte ens att ha sajtens support-sidor levande för de 99 kronorna så har man förmodligen satt priset fel.

Snabb koll på http://support.99kr.com/ säger även idag (27/7 07:23):

Warning: mysql_connect(): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/tmp/mysql.sock' (2) in /home/hk/public_html/support2/admin/database/db_core.php on line 159
MySQL Error: ()

Warning: mysql_connect(): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/tmp/mysql.sock' (2) in /home/hk/public_html/support2/admin/database/db_core.php on line 159
MySQL Error: ()
Settings table not built, please goto Settings > General and click Update

 

Om det står att det ingår "5 MySQL Databas" i de 99:- per år (förstasidan) så kan man ju förvänta sig att databasen är uppe hela dygnet, annars borde det stå ""5 MySQL Databas halva dygnet" (eller ännu hellre något rättstavat).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK! Guud vilka bra forum.

Anmälde mig till båda, men lyckades bara registrera mig på

Manufrog.

Gulligt forum och de tycks ju ha ett webhotell också.

Känner igen en tjej där från nätet, hennes hemsida har jag sett föru

och jag minns henne som en duktig webdesigner. Alltså jag tror hon

äger Webhotellet tillsammmans med nån.

:-)

Det finns trådar i bägge forumen precis som här som följer upp

vad som sker på 99kronor.com.

 

-Jag hittar inget om hur man blir hackad .

-Vet du om det är via webhotellet helt säkert?

Låter gräsligt detta med att få sin gästbok utbytt på det där viset!!!:-(

Mvh!

Ankie lillkrax

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis hur man hackar en server vet jag inte.

Men dom som gör det tycker säkert att det är jättekul att ändra utseende på 100-tals el rentav 1000-tals hemsidor.

Att det kan hända måste ju bero på brister i säkerheten hos det webhotell som drabbas.

Dom åtgärdade väl det för vad jag vet så har det bara hänt en gång.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kan inte svara på om deras support försämrats på sistone, eftersom det har funkar bra för mig och min familj. Speciellt webbmailen, webbhostingen, ftp-servern mm har funkat lysande för oss och vi använder den ganska mycket.

 

Supportern var utmärkt till att börja med. Men sedan började deras servrar dyka titt som tätt. Då började kunder gnälla och de tröttnade.

 

Drar på mig asbesthjälmen nu och väntar på flames ;-) Kanske skulle ringa brandkåren också.....

Ingen fara....jag flammar bara på låtsas ; )

 

Förtydligande: jag är själv konsult inom IT-branschen och på inget sätt nykomling. förutom på detta forum, driftar själv för ett stort företag webservrar, e-post, ftp-servrar mm och förvånas ändå över att 99kr kan tillhandahålla dessa tjänster till detta pris.....förstår inte hur de får det att gå runt....

Jag är inte heller någon nykomling (programmerare).

Välkommen till eforum i all fall.

99kronor hyr sina utrymmen via USA för 1 cent eller nåt...och överdrift men för en spottstyver. Ungefär som om du skulle köpa utrymme av dem och hyra ut till andra. Det är så de klarar sig.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att man är positiv behöver man varken *flamma* eller vara anställd

av 99kronor.com.

Lite jobbigt om folk ska behöva känna sig dumma för att man skriver

positiva omdömen...

Jag tycker inte att jag var elak i mitt inlägg till Mike. Tror inte han tog det som det heller. Det är väll det som du syftar på!?

 

När en debatt pågår och ett inlägg postas och det är deras första post och låter i stil med Mikes inlägg så kan man i alla fall ta en funderare. "Tre" satte detta i system. Så, tror du inga andra företag är här och låtsas vara positiva kunder?

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähum! Du kan ha rätt!

När det kommer inlägg som inte ser ut som att de läst igenom så är det nog så att det kan vara rätt att fråga så som du gör, när jag tänker efter noggrannare;-)

Sorry! Fördet missförståndet.

 

Men å andra sidan så kanske man ändå , trots om man läst alla inläggen vill redovisa för det positiva man upplevt.

 

Jag har ju nu både positiv och negativ erfarenhet av 99kronor.com

Det hade jag inte vid mitt första inlägg här.

 

Men då jag läste igenom allt så slog det mig att jag borde gett lite mer feedback till dem som t.ex råkat ut för att betala och sen inte fått något mejl

om inloggning och allt det där och därmed inte fått nåt konto , trots betalning.

 

Jisses! VAD lack jag själv skulle ha blivit, om det hände mig...*torkar svett ur pannan*.

& likadant med dem som inte nått sin hemsida/hemsidor på över 1 månad,

Har man buissness igång, eller ja överhuvudtaget oavsett vad man har , så är det ju helt oaceptalbelt:-/

 

Jag vet att de skrev i nyhetsmejlet att de skulle satsa på att få servrarna att funka och jag tolkade det som att då fick supporten stryka på foten fram tills dess.

Nu läser jag nedan ett inlägg om att 99kronor.com hyr in sig på server-stationer i USA och betalar typ småpengar för detta.

 

Man blir ju väldigt misstänksam och undrande, om de nånsin kommer att klara av att skärpa sig , då det kanske hänger på 3:e man, OM det ska funka?

 

Jag har föressten fått *no limited* utrymme för filer därinne helt plötsligt.

Fattar inte varför?

-Om det ska föreställa nån slags kompensation för all utebliven support?

De har inte meddelat mig om detta, så jag vet ju inte.

 

Problemet nu är ju att hitta ett webhotell med lika mycket saker som stöds+utrymme och databaser.

 

Jag som nyss lärt mig att hitta det mesta därinne och äntligen kan ägna mig åt andra projekt på hemsidan,

måste alltså börja om och lära mig ett nytt ställe

och ja det känns så trist & jobbigt och de flesta webhotell har så jäkla lite plats för filer

och jag har stora bildprojekt på gång.

Delar också plats med min son.

& ska vi typ dela på 125MB blir det inte mycket att spela med då han också älskar bilder och håller på med animerade små-filmer och har sig.

 

Värst av allt= Hur vet man om man alls kan avbryta samarbetet med 99kronor.com och flytta domänerna osv?

 

Mvh!

Ankie

*Dont misstake kindness for weakness*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähum! Du kan ha rätt!

När det kommer inlägg som inte ser ut som att de läst igenom så är det nog så att det kan vara rätt att fråga så som du gör, när jag tänker efter noggrannare;-)

Sorry! Fördet missförståndet.

 

Men å andra sidan så kanske man ändå , trots om man läst alla inläggen vill redovisa för det positiva man upplevt.

 

Jag har ju nu både positiv och negativ erfarenhet av 99kronor.com

Det hade jag inte vid mitt första inlägg här.

 

Men då jag läste igenom allt så slog det mig att jag borde gett lite mer feedback till dem som t.ex råkat ut för att betala och sen inte fått något mejl

om inloggning och allt det där och därmed inte fått nåt konto , trots betalning.

 

Jisses! VAD lack jag själv skulle ha blivit, om det hände mig...*torkar svett ur pannan*.

& likadant med dem som inte nått sin hemsida/hemsidor på över 1 månad,

Har man buissness igång, eller ja överhuvudtaget oavsett vad man har , så är det ju helt oaceptalbelt:-/

 

Jag vet att de skrev i nyhetsmejlet att de skulle satsa på att få servrarna att funka och jag tolkade det som att då fick supporten stryka på foten fram tills dess.

Nu läser jag nedan ett inlägg om att 99kronor.com hyr in sig på server-stationer i USA och betalar typ småpengar för detta.

 

Man blir ju väldigt misstänksam och undrande, om de nånsin kommer att klara av att skärpa sig , då det kanske hänger på 3:e man, OM det ska funka?

 

Jag har föressten fått *no limited* utrymme för filer därinne helt plötsligt.

Fattar inte varför?

-Om det ska föreställa nån slags kompensation för all utebliven support?

De har inte meddelat mig om detta, så jag vet ju inte.

 

Problemet nu är ju att hitta ett webhotell med lika mycket saker som stöds+utrymme och databaser.

 

Jag som nyss lärt mig att hitta det mesta därinne och äntligen kan ägna mig åt andra projekt på hemsidan,

måste alltså börja om och lära mig ett nytt ställe

och ja det känns så trist & jobbigt och de flesta webhotell har så jäkla lite plats för filer

och jag har stora bildprojekt på gång.

Delar också plats med min son.

& ska vi typ dela på 125MB blir det inte mycket att spela med då han också älskar bilder och håller på med animerade små-filmer och har sig.

 

Värst av allt= Hur vet man om man alls kan avbryta samarbetet med 99kronor.com och flytta domänerna osv?

 

Mvh!

Ankie

*Dont misstake kindness for weakness*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst av allt= Hur vet man om man alls kan avbryta samarbetet med 99kronor.com och flytta domänerna osv?

Om du står som ägare till domänen så har 99kronor inget med flytt av domänen att göra.

 

Senast jag kollade så var det inte ens möjligt att låta 99kronor sköta domänregistreringen så jag har svårt att tro att det ens är teoretiskt möjligt att de ska kunna störa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

Jag tror jag gör så att jag låter tiden löpa ut 1 år och sen förlänger vi inte.

Man kan ju betala vidare domän till stället ( minns inte vad det hette men har kontouppgifterna här någonstans) där vi köpte dem.

Sen skaffa nytt hotell, med dessa domännamnen kvar.

Men om jag vill köpa nytt hotell nu .

-Hur gör jag då med opekningen av domänerna?

Är så usel på sånt här och ja det är ju grundorsaken till att

jag helst inte vill byta.

Jag får skärpa mig helt enkelt:

:-)

Mvh!

Ankie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!!!

Ska nu kolla och jämnföra nya webhotell och så får vi se om & när jag slår till.

Mvh!

Ankie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lillkrax //

 

Du får jättegärna återkomma med vad Du kommit fram till i hotellväg,

kanske kan hjälpa andra stackare också...

 

Hälsar,

 

Freddie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde att byta till Scorpion Data i slutet på juni och det har funkat bra.

Tar lite längre tid med supporten, men det kanske beror på sommar och semester. Men det är ju bättre än att inte få något svar alls.

http://www.scorpionshops.com/index.shtml

 

Har även webhotel hos Cliche http://www.clichehosting.com/se/Default.asp?

Lite virrig support som pratar danska.

 

och hos Loopia http://www.loopia.se

Har aldrig haft kontakt med dom.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte.

-Varför är det viktigt att en tråd avslutas?

Denna fråga är ju inte färdigutredd ännu.

Man vet ju inte om t.ex 99kronor.com skärper till sig och då

vill i alla fall jag få veta det och stanna kvar hos dem.

Dessutom är det ju bra för dem som undrar över 99kronor.com att

få följa tråden från början till slut och så länge man känner att man

har mer att fråga om eller upplysa om, så tycker jag det är trist

om tråden avslutas.

-Men det kanske har med platsbrist i forumet att göra eller nåt sånt?

Berätta gärna mer om varför man ska avsluta trådar?

Mvh!

Ankie

*Dont misstake kindness for weakness*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att jag inte anser att tråden handlar om 99 längre utan om webbsäkerhet. Jag tycker bara att att den blivit för lång för syftet, vilket var från början att varna för 99, men men

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan jag förstå!

Det är lätt hänt att man asoccierar i väg och så förvandlas ämnet till ett nytt ämne.

Det som sas om websäkerhet var ju på grund av att 99kronor.com inte svarar på mejl ,om t.ex varför/hur man blir hackad.

Alltså en av nackdelarna med dem. Som man ju inte riktigt säkert vet om det är på grund av dem eller på grund av nåt annat.

De svarar helt enkelt inte på några mejl längre.

 

Det som gör att man inte bara struntar i dem ,

efter varningar här i forumet ,

beror på att de har otroligt bra saker därinne.

Stöd för scriptspråk, plats för filer m.m och en bra kontrollpanel.

 

Om de bara hade varit urusla hade det var så mkt enklare att avsluta denna tråden liksom;-)

 

Men du har en poäng i att det kan vara bra att tänka på att hålla sig till

ämnet eller leta upp mer relevanta andra trådar här i forumet som handlar

om säkerhet och ställa frågorna där i stället.

Ska kolla runt lite på andra trådar här nu.

Ha det fint!

Ankie

 

 

*Dont misstake kindness for weakness*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden får gärna fortsätta, det var bara min åsikt.

 

Det som sas om websäkerhet var ju på grund av att 99kronor.com inte svarar på mejl ,om t.ex varför/hur man blir hackad.

 

Jo, jag har läst igenom det mesta och förstått att det är ett problem för många, men säkerhet är ju något som kostar tid och pengar, så vill man verkligen skydda sig själv så måste man lägga mer än bara x kr i månaden på ett webbhotell. Det krävs att man (om man använder databaser och script) själv skriver säker kod, inget som ngt webbhotell kan ansvara över.

 

Ett webbhotell kan bara ansvara för sina egna tjänster. Sköter de inte detta enligt avtal är det bara att anmäla dem och/eller byta leverantör.

 

Som jag sagt tidigare tycker jag självklart inte att argumentet att de är billigare skall ge dessa leverantörer mindre ansvar eftersom priset används som konkurrensargument, de ska hålla det de lovar. Så byt!

Jag kan rekommendera http://www.aleborg.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ska kolla in länken till dem.

Jo det förstår jag = att om jag laddar hem script så kan saker hända.

 

Hur jag själv ska kunna koda "säker kod" är jag mindre hemma på.

-Kan det alltså hända att jag kodar slarvigt så att nån kan hacka min hemsida?

Nu spårar jag visst in på ett nytt ämne i alla fall;-)

 

Håller med om att bara för att nåt är billigt så behöver det inte vara bra osv.

Mvh!

Ankie

 

*Dont misstake kindness for weakness*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat.

De har tyvärr inte nåt som täcker mina behov.

Behöver både stöd för php och mer diskutrymme.

99kronor.com har allt , men inte stöd för asp.

Men dessa på Ahleborg,kanske utökare med detta senare så jag lägger dem

på minnet.

Bra grej (för de som har pengar)att man kan få en egen server via dem.

Mvh!

Ankie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det alltså hända att jag kodar slarvigt så att nån kan hacka min hemsida?
Ja, det är därför viktigt att lära sig att tänka på säkerhet när man programmerar webbapplikationer. Slarvig programkod kan ge upphov till många potentiella säkerhetshål när det gäller din "hemsida", men även hela servern.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll hur säkra sidor du gör om webbhotellet är osäkert. Vilket är 99kronors fall.

 

Du kan göra en vanliga htm sidor och ändå hackas.

 

Bra grej (för de som har pengar)att man kan få en egen server via dem.

 

Inget nytt koncept, många webbhotell "säljer" servrar, där du får ha din hemsida ostört.

 

Det finns betydligt billigare alternativ än Ahleborg. Varför inte gate9?

http://www.gate9.se/

 

Dom har tydligen gjort som MÅNGA andra webbhotell skulle göra....lägga upp en lista med referenser.

 

Ta kontakt med några av dem och fråga hur de upplever gate9.

 

OBS:

Det finns inga garantier på att det inte är gat9 som äger alla referens sajter eller att de har något avtal med referens sajterna. Men det tror jag inte i alla fall.

 

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för info!

Men jisses!

Detta visste jag inte om alltså.

Jag ska kolla upp ditt förslag till webhotel.

Mvh!

Ankie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...