Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp - datorn bara startar om


N!cklas

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder
Jag surfar och kollar tv och läser tidning simultant!

 

Aha! :-)

 

Jag har provat det, men har lite svårt att koncentrera mig på så många saker samtidigt.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar
Mauritz Lybeck
Jag har provat det, men har lite svårt att koncentrera mig på så många saker samtidigt.

Ja, inte blir det några djupsinniga analyser inte! Men TV och tidning kräver snarast avsaknaden av koncentration. ;-)

 

Nåväl - nattidax för mej nu!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men TV och tidning kräver snarast avsaknaden av koncentration. ;-)

 

Hehe...

 

Nåväl - nattidax för mej nu!

 

Det blir över tangentbordet?! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför detta otyg med att formatera och installera om hela systemet så fort man får ett (alvarligt) problem?

 

Jag håller med Cluster. Oftast brukar jag inte svara på såna här trådar (dvs sådana med frågor som ställts om och om igen och där svaret finns överallt), men jag tyckte jag sett ett "FORMATERA OM"-inlägg för mycket...så jag gjorde en insats =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat det, men har lite svårt att koncentrera mig på så många saker samtidigt.

 

Jag vet inte om fler här inne är som jag, men jag kan inte programmera i tystnad. Om jag inte lyssnar på musik så har jag ofta tv:n på i bakgrunden. Jag följer inte något program, bara använder den som någon form av bakgrundsskval. På något sätt koncentrerar jag mig bättre då. Rätt märkligt egentligen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

"FORMATERA OM" har blivit ett datorvärldens MANTRA!

 

"BYGG VIDARE" är mycket mera konstruktivt! Nästan alltid går det att reparera ett misstag, ett fel!

 

Hopplösa fall och nyinstallerade fall kan däremot med fördel köra "FORMATERA OM". Men det skall ses som ett lågprioriterat alternativ!

 

"FORMATERA OM"-mantrat befriar från tidigare synder - men då görs desamma bara om igen!!

 

Eller? ;-)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"FORMATERA OM"-mantrat befriar från tidigare synder - men då görs desamma bara om igen!!

 

Kom att tänka på Clockwork Orange helt osökt =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"FORMATERA OM" har blivit ett datorvärldens MANTRA

Sant :( Men som fix till den som inte kan felsökning fungerar det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse pEes skrev:

Sant :( Men som fix till den som inte kan felsökning fungerar det...

Hur kan du veta det? Om det är ett hårdvarufel så kommer ju formatering och ominstallation knappast hjälpa. Nu vet jag väl inte om det är så i detta fall men ändå. Kan man inte felsöka så har man ju iaf kommit halvägs om man söker sig hit :-) Men får man då tipset (björntjänst om du frågar mig) att formatera om så är man ju tbax på ruta ett...

 

Anjuna skrev:

Jag vet inte om fler här inne är som jag, men jag kan inte programmera i tystnad.

Jag e likadan, alltid musik på när jag programmerar. Men det får inte va för bra (musik) då tappar jag fokus och lyssnar mer på musiken.

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis hjälper det inte mot hårdvarufel...

 

Erfarenheten är lite att "formatera" är ett sätt att "fixa" datorn som fungerar om man inte vill eller kan fel söka eller hittar felet (i drivrutiner, mjukvara)... en sista utväg mao...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse pEee skrev:

en sista utväg mao...

 

Märkligt då att det är ditt förslag till första åtgärd...?

 

Som sagt tidigare, det är ingen konstruktiv lösning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill även rekommendera ERD Commander för att komma åt icke bootbara system, se tidigare tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=548563

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner inte läsa bluescreen, men har kunnat urskilja enstaka ord. "Dumpning av fysiskt minne" tolkar jag ihop en rad till, men eftersom skärmen visas max 0.1s så är det lite svårt att hinna med...

 

I övrigt så är tipset bra eftersom det mesta säkert har avhandlats tidigare härinne eller om man googlar.

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här beskrivs en till trolig anledning till problemet, och hur du löser det med din XP-CD

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.mic

rosoft.com:80/support/kb/articles/q310/3/96.asp&NoWebContent=...

 

TILLÄGG: Flera som haft det här problemet har dessutom löst det så enkelt som att köra CHKDSK från DOS. Värt att testa också

 

...löste inte problemet...tyvärr.

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma över 5-dagars versionen ska jag lämna ut cc#... Antingen så är jag den blinda hönan som inte hittar korn ibland, eller så har de tagit bort möjligheten att ladda ned en testversion utan ett cc#...?

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Hinner inte läsa bluescreen, men har kunnat urskilja enstaka ord.

En tanke bara...om den har hittat tangentbordet - fungerar det då månntro med paustangenten vid blåskärmen??

 

Annars så är det intressanta i blåskärmen siffrorna längst ned till vänster. Börjar 0x0000???? där de sista ickenollorna är de intressanta.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Hinner inte läsa bluescreen, men har kunnat urskilja enstaka ord.

...eller ta ett fotografi när den blinkar till :-)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du någon som lånar ut en höghastighetskamera...? ;-)

 

Provade paustangenten, men det är extremt snålt om tid, så jag har inte lyckats träffa rätt ännu

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är Veckans Tråd! Ursäkta Niklas, men kampen för din installation är väl värd att följa med tanke på hur mycket hjälp och kunskap som man ser här, trots diverse utvikningar om biobesök och annat. Du har en fin känsla för att styra tillbaka innehållet till det tråden startade med som man bara kan avundas dej. Poäng!

 

För att inte tala om hur mycket man lär sig.

 

Tyvärr måste jag tillstå att jag tror att ni har ett hårdvarufel och därmed måste blåsa om, eller iallfall ominstallera. Sorry. I värsta fall är disken rökt. Hoppas att jag har fel, men...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste jag tillstå att jag tror att ni har ett hårdvarufel och därmed måste blåsa om, eller iallfall ominstallera.
Det är ju bara tredje gången jag frågar detta men... Hur hjälper en ominstallation mot hårdvarufel?

 

Om man misstänker ett hårdvarufel så bör man ju ta reda på vilken hårdvara det är som felar. Börja med att slita ut allt som inte behövs. Extradiskar (icke OS/boot), ljudkort, MPEG-kort, nätverk etc...

Har man som jag en kartong med gamla prylar liggande kan man ju byta ut komponent för komponent och testa sig fram. Byt ut grafikkort mot ett gammalt (testa helst båda PCI och AGP). Testa gärna att boota från en annan HD. Testa dina minnesmoduler med http://www.memtest86.com/

Osv. osv.

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara tredje gången jag frågar detta men... Hur hjälper en ominstallation mot hårdvarufel?

 

Gör man en nyinstallation över den gamla så finns alla användardata kvar i hemmakatalogerna som inte raderas, och data går därmed att rädda.

 

Om man formaterar disken så spärras dåliga sektorer och den går att använda ett tag till. Förhoppningsvis tar man det som en signal att börja spara till en ny HD.

 

Felsökning av typen "ta bort och ersätt" är inte bara pryl- utan även tidskrävande. Är prylarna dessutom för gamla så känner XP inte igen dom och då har man nya probs...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara tredje gången jag frågar detta men... Hur hjälper en ominstallation mot hårdvarufel?

 

Inte alls...

 

Det ända en ominsolation kan göra är att

1 avhjälpa mjukvarufel

2 om problem kvarstår kan man konstatera att det är ett hårdvarufel...för att sedan felsöka hårdvaran..

 

Dvs en om nstallation kan vara en bökig men fungerande väg att finna eller avhjälpa felet..

 

Hade jag datorn i min närhet skulle jag börja med söka efter fel i hårdvaran..

 

Så lite frågor.. vad har du för dator? Antal minnes kapslar? Ev kort i den osv…

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Tydligen var det under surfning datorn havererade. Då är ju inte hårddisken just ansträngd, så kanske ett RAM-minne eller grafikkortet??

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen var det under surfning datorn havererade

Det räcker med att cachen använder fel sektor på fel spår. Vi pratar swapfil här.

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 19:44:12 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...