Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp - datorn bara startar om


N!cklas

Rekommendera Poster

Det räcker med att cachen använder fel sektor på fel spår. Vi pratar swapfil här.

 

du menar att xp saknar felhantering för diskfel... tror inte det va...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Kul att mina problem är intressanta!! Då kanske jag till och med kan få dem lösta...

 

Hoppas hoppas hoppas....

 

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Då kanske jag till och med kan få dem lösta...

Hårvaru-felsökningen: Om du har dubbla RAM-minnen så pröva att ta ut först det ena och och byt sedan till det andra. Starta om och pröva emellan. Då ser man om det är ett RAM-minne som pajat. (Inte ovanligt.)

Tänk på statisk elektricitet. Och håll kvarvarande minnet i första minnesplatsen.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du menar att xp saknar felhantering för diskfel... tror inte det va...

 

XP, eller nån annan, vet inte att felet har uppstått förrän det har uppstått. Om man säger...

 

Tillägg:

Alltså liksom: En formatering av en HD ger OS-et möjlighet att spärra ut taskiga sektorer. Dom märks annars inte förrän det är för sent. Liksom.

[inlägget ändrat 2004-02-10 20:33:22 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

[log]Då kanske jag till och med kan få dem lösta...

 

Hårvaru-felsökningen: Om du har dubbla RAM-minnen så pröva att ta ut först det ena och och byt sedan till det andra. Starta om och pröva emellan. Då ser man om det är ett RAM-minne som pajat. (Inte så ovanligt.)

Tänk på statisk elektricitet. Och håll kvarvarande minnet i första minnesplatsen.

[/log]

(Du har förstås kopplat ur elen och så när du är i burken..)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En formatering av en HD ger OS-et möjlighet att spärra ut taskiga sektorer. Dom märks annars inte förrän det är för sent. Liksom

 

OCH? vad har det med tråden att göra? Har du läsfel på hd.. så får du problem, men inte av den typ som skrivs om...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
En formatering av en HD ger OS-et möjlighet att spärra ut taskiga sektorer. Dom märks annars inte förrän det är för sent. Liksom.

 

Det gör Scandisk också.

 

Programmet markerar skadade sektorer som oläsbara, och sen skrivs inte där fler data på det området. Tyvärr så blir skadade sektorer fler och fler. Det slutar med att du förlorar mer och mer vad du har på hårddisken.

 

En formatering hjälper kanske högst tillfälligt, men jag rekommenderar att du omedelbart köper en ny hårddisk. Samt tar backup på allt du har där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hadde extakt samma fel som du.Jag gjorde en ominstallation inte en formatering. Det funkade alldeles utmärkt för mig.Jag hadde allting kvar :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lessen att jag inte kommit med dessa uppgifter tidigare, men barn, sambo, hund... ni fattar...

 

Fujitsu-Siemens Scaleo 800S

2.0 Ghz P4 ATX

512 Mb RDRAM Samsung

80 Gb Seagate Barracuda ST380021A

27 Gb Seagate Barracuda ST328040A

nVidia Geforce 3 Ti500

Creative Live player 5.1

DVD

CD-RW

Jensen PCI Nätvkort

 

Det är den konfiguration jag har att leka med. Exakt moderkort kan jag inte svara på så här på rak arm, men kan säkert ta reda på det.

 

Värt att nämna är att det inte är alltför länge sedan som jag gjorde en rensning (formaterade) då det kändes som det blivit alldeles för mycket sk*t i burken. Dessutom har den tidigare startat om av sig själv. Mest om jag spelade något spel men ibland även om jag inte gjorde något speciellt (surfning, textpad el likn) och ibland även när datorn stod "själv".

Värt att nämna ytterligare är att det oftast står ett antal olika applikationer igång samtidigt (apache, feedreader, eprompter, tweak xp pro och säkert några till som jag glömt nu...) detta utöver de som jag arbetar med just då...

 

Tar en sväng med hunden så får jag se om ni "hårdvarugenier" kan hjälpa en "mjukvarukille"

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Jag hadde extakt samma fel som du.Jag gjorde en ominstallation inte en formatering. Det funkade alldeles utmärkt för mig.Jag hadde allting kvar :)

Se där Nicklas! Alltid värt att försöka!

 

Det finns många vägar, och vem vet vilken är den rätta..?? Bara att testa! :-)

 

Ps. Riktigt trevligt paket du har! Dubbla hårddiskar och allt! RAm-minnet skulle jag fortfarande kolla!

 

Mauritz.

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 21:11:02 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan hunden kom på fråga satte jag i en annan HD där XP låg, och fick vid uppstart upp en bluescreen med följande text (något förkortad):

 

Ett fel uppstod, och win har stängts för att förebygga problem.

Om första ggn Starta om annars gör följande:

Leta virus. Ta bort alla HD el HDstyrenheter som nyligen inst. Kontr att HD är korrekt konfig och terminerad.

Kör chkdsk/f och kolla efter hdfel

Starat sedan om

 

Teknisk info:

*** STOP: 0x0000007B (oxF894D640, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom har den tidigare startat om av sig själv. Mest om jag spelade något spel men ibland även om jag inte gjorde något speciellt (surfning, textpad el likn) och ibland även när datorn stod "själv".

 

tyder på ett hårvarufel..som andra påpekat..kan vara minnet.. har du ett eller två (2*256)?

 

Sänk busshastigheten om det går (i bios) bara som test. Prova även med att ändra värdena i bios till så "slöa" som möjligt.. även det test.

 

Koppla bort allt utom det nödvändigaste. (Boot-hd, grafik cpu och ett minne)..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCH? vad har det med tråden att göra? Har du läsfel på hd.. så får du problem, men inte av den typ som skrivs om...

 

Det verkar som om du visste vad det rör sej om. Berätta gärna (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Been there. Done that. See the scars:

STOP: 0x0000007B Inaccessible Boot Device

http://polygon.iphosting.ru/stop/0x0000007b.php

Disken...

 

Försökte vara lustig med kyrilliska tecken, men det gick inte.

 

Annars vill jag påminna om att Niklas faktiskt inte kommer in i sitt system, så råden om scandisk mm är inte så lit överflödiga. Läs på ordentligt. Det här är knepigt!

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 22:04:24 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja visste jag vad felet var skulle jag väl skriva det!

 

Hd fel av typen som du beskriver är inte o-vanliga, men ger anorlunda felbeskrivningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2*256Mb

 

Provade att plocka ut ena minnet, men då ville den rackaren inte starta...eller jag fick ingen bild rättare sagt.

Tyvärr är inte RDRAM något jag har liggande skräpandes...

 

Efter att ha monterat bägge igen så "funkar" datorn igen, dvs jag får välja startmetod och kommer oavsett val till bluescreen som nämnts tidigare...

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

[log]Been there. Done that. See the scars: После рестарта компьютера, вы получили стоп:

 

STOP: 0x0000007B Inaccessible Boot Device

 

Disken...[/log]

Kan du inte skriva så vanligt folk förstår? :-(

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plocka ur det andra då...testa ett och ett (om det inte är ett absolut tekniskt krav att båda är monterade, vet inte om P4 med RDRAM kräver två minnen för att starta någon annan kanske vet)

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 22:15:41 av Nisse pEee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Provade att plocka ut ena minnet, men då ville den rackaren inte starta...eller jag fick ingen bild rättare sagt.

Det räcker att ett av de två börjat bugga!

Stoppa in det andra på första minnesplatsen och starta med enbart det!!

Först sedan är analysen slutförd!!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Oavsett vilket jag sätter i första så får jag ingen bild och datorn piper...

 

/N!cklas

Ja men det var märkligt! 256Mb skall gott och väl räcka! Och båda kan inte ha pajat samtidigt!

Något har du gjort fel tror jag... Men vad??

JAG VET!! Du har inte tryckt in dem tillräckligt hårt! Man måste vara jätteaggressiv när man trycker in dem så moderkortet bågnar... ;-) Annars får de inte kontakt :-(

 

Mauritz.

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 22:33:23 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "spännande" detalj är att datorn inte funkar med någon HD. Den gamla HD'n funkar i gamla datorn, men den nya HD'n i gamla funkar inte... Får välja startmetod, men kommer därefter till en svart skärm med en markör som blinkar.

 

BÅDE HD och RAMfel....???

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...