Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket är vilket?


barri

Rekommendera Poster

Hej. När jag kör mitt Panda går det igenom först Outlook och sedan Outlook Express. Vad är skillnaden? Tacksam för svar blir: Barri

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej barri!

 

Pandan går igenom allt du har installerat i din dator.

 

Outlook: Microsoft Outlook (Finns med på Office-Installations-Cd.

 

Outlook Express!?

 

Det här båda är två olika mailprogram och du har troligen installerat båda på datorn

 

Så det är helt riktigt som Pandan gör då den söker igenom datorn, den går igenom båda mailprogrammen + allt annat du har.

 

 

Hälsningar: Malou

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-29 18:09:15 av malou jansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen samma program, Outlook är lite tyngre, med grejor som Kalender, Journal, Anteckningar, Kontakter m.m.

 

Den är mer till för företag och den nivån.

 

Medan Outlook Express saknar dessa bitar, och mer lämpad för hemmaanvändaren, för övrigt är dom lika innehållsmässigt.

 

Ofta benäms dom så här också.

 

Outlook Pro och Outlook Light.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta benäms dom så här också.

 

Outlook Pro och Outlook Light.

Jasså???? Detta har jag aldrig hört förut

 

De kallas ju precis vad de heter Outlook och Outlook Express

 

Outlook Express är ett e-postprogam/newsläsare. Detta program är gratis och kommer med Windows/Internet Explorer

 

Outlook är ett program som håller reda på e-post, kalender, kontakter, uppgifter. Passar bäst mot att kopplas till en exchangeserver. Men kan även användas för att kolla e-post m.m. mot en POP3-server, men då tappar du funktionalitet vad det gäller mötesbokningar etc. Detta program kostar pengar och kan köpas separat, eller ingår i "officepaketen".

 

Två helt olika program

 

Pro och Light??? Benämns ofta...??? Aldrig hört de uttrycken förut, men:

"Outlook light" - 800 träffar på google

"Outlook pro" - 1.830 träffar på google

"Outlook express" - 1.650.000 träffar på google

Outlook -express - 4.920.000 träffar på google

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Lustigt nog, så är Outlook Express bättre än Outlook.

 

"Lookout Distress" är en engelsk rolig omskrivning för "Outlook Express", något oförskämd..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl skrev:

Lustigt nog, så är Outlook Express bättre än Outlook.

 

Det där får du nog förklara närmare...

 

Blandar du inte ihop dem nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej, jag blandar inte ihop..

 

:

Outlook har varit sorgebarnet i m$ historia, fullt av bakdörrar, säkerhetsproblem etc. Outlook Express har däremot varit gratis, snabbt och hyfsat säkert. Oerhört lustigt faktiskt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog, så är Outlook Express bättre än Outlook.

 

Ursäkte? Vart har du varit under den senaste virusvågen?

 

Outlook kostar pengar och är avsevärt säkrare än Outlook Express som är gratis och exempelvis direkt använder IE (och IEs säkerhetshål) för att visa mail)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook Express har däremot varit gratis, snabbt och hyfsat säkert. Oerhört lustigt faktiskt...

 

Precis som jag trodde, du bara skojade!:)

 

Outlook Express är ju rena skämtet när det gäller säkerhet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook kostar pengar och är avsevärt säkrare än Outlook Express som är gratis och exempelvis direkt använder IE (och IEs säkerhetshål) för att visa mail)

Vad använder Outlook för att visa html-mail då, har den en egen renderingsmotor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ, du jämför äpplen och päron.

 

Det är som att jämföra Lotus Notes med Incredimail

 

Två helt olika produkter vars gemensamma nämnare är e-post

Vilken som är bäast är väl bereoende på vilka behov man har. Men i "princip" så kör ju företag Outlook, och hemanvändare Outlook Express.

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder Outlook för att visa html-mail då, har den en egen renderingsmotor?

 

Det heter väl inte renderingsmotor?

Det är ju sånna som är i Maya och andra 3d program...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig lite, ofta när man hörde om något nytt virus, sa de att det gäller bara outlook.

Det var så förr iaf.

 

Men å andra sidan så är ju outlook mycket större och har mer funktioner så chansen att det är mer buggar i det är ju större...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder Outlook för att visa html-mail då, har den en egen renderingsmotor?

 

Inte en jäkla aning, men Outlook har juh spärrat de flesta bilagor och körbara filer och script i hur många versioner som helst nu... dagens virus sprids juh uppenbarligen av något, antingen folk med Outlook95 eller så kör de Outlook Express ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt bortsett från bristfällig säkerhet i OE så är det nog också annat som spelar in:

 

Outlook används kanske oftast mot en Exchange-server vilket förmodligen innebär att klienten finns bakom proxy, mailtvätt, ISA-server, antivirus-server och/eller liknande.

Medan OE kanske är mer använd av hemma-användare med lite eller inget säkerhetstänkande som är mer benägna att dubbelklicka på div bifogade filer och så...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som är mer benägna att dubbelklicka på div bifogade filer och så...?

 

Fast jag har inte kunnat dubbelklicka på bifogade filer (filen spärrad, len) i outlook på hur länge som helst (typ när jag bytte från Amiga till Windows... eh, eller nästan i alla fall) så jag förstår inte hur dessa kräver-ett-dubbelklick-mailvirus sprider sig så mycket?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Mitt Outlook Express spärrade det mesta, innan jag lät det ta emot "allt". (Det spärrade vissa "nyttofiler" folk skickade till mig). Jag har kört Outlook Express sedan 1998 (eller 97) och det har ALDRIG, sägar ALDRIG gett mig det minsta problem.

 

Möjligen kan det bero på att jag också kör antivirus parallellt, samt uppdaterar windows och antivirus minst en gång per månad (oftast oftare)..

 

Hursomhelst: Jag är en "görnöjd" (som det heter i Göteborg) användare av Outlook Express. Av 10 poäng får det 9. Anledningen att jag inte ger det 10, beror på att jag vill "spara" maxpoängen till något ännu bättre.. hehe..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off topic, fast inte så mycket...

Jag uppgraderade nyss (5min sedan) min jobbdator till Office2003 eftersom vi uppgraderade mailservern till Exchange2003 igår.

 

Jag säger bara: I like it! Särskilt Outlooken, klart läckert och användarvänligt.

 

Det där med dubbelklicken på bifogade filer är nog mer utbrett än man kan ana ute i stugorna, ofta är väl epostklienterna knappast uppdaterade eller patchade på år och dag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört Outlook Express hemma sedan 98 (innan dess Eudora (94-98)

 

Har kört Outlook på jobbet sedan 98

 

Har heller aldrig fått problem/virus/whatever med dessa trots dagligt användande.

 

Som sagt två helt olika produkter med olika användningsområden.

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Esc, två olika program.

Däremot kan man säga att outlook finns i två variationer, beronde på hur man installerar den, om än inte så olika,

en corporate edition och en single user edition,

dvs en för privat användning utan exchange och en kopplad till exchange.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"windows exchange" var nog det värsta m$ någonsin hittat på. -Totalt strunt!

-Var dom fulla eller?

Nästan lika strunt som messenger!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
dagens virus sprids juh uppenbarligen av något, antingen folk med Outlook95 eller så kör de Outlook Express ;)

 

...eller så klickar de på allt som de får med e-posten. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en vanlig hemanvändare så finns det väl inget bätte än Outlook Express? Det finns där från start inbyggt och installerat med operativsystemmet. Snabbt så det ryker om det är det också.

 

Jag har vid flera tillfällen fått fel på .pst-filen i Outlook. Allt finns i en fil i Outlook. Med ett jädra joxande för att få den till att fungera igen. Alla dessa mappar, Journal och allt vad de heter ligger bara ivägen och används aldrig av de flesta hemanvändare tror jag. Att få adressboken till att fungera kan även det ställa till med problem ibland...

 

Ang. spärrande av bifogade filer i Outlook så tycker jag att det spärras för mycket. Jag använde ett program som sänkte säkerhetsnivån så jag kunde ta emot vissa bifogade filer.

 

I den senaste versionen av Outlook Express är "bifogade filer som kan skada din dator" förbockat från början.

 

Outlook Express är det som gäller. Ska dock se hur Outlook 2003 kan konfigureras när jag får tag på skivan. De största förändringarna ska visst vara i just Outlook.

 

Ps: Det är snö i naturen, 1+, fallande regn, och skymmningen faller i Skåne. Perfekt för Eforum alltså! Synd att jag måste iväg... *snyft*

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...