Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn sprakar med sidopanel på


matte77

Rekommendera Poster

Hej jag har ett mysko fel på min dator. Jag har precis installerat ett nytt grafikkort samt en chassifläkt. Jag lyckades inte få bort frontpanelen så jag satt chassifläkten i bakkant på datorn. Mitt ljud är intregerat på moderkortet. När jag körde igån datorn efter installationen sprakade det en massa i högtalarna, när jag plockar bort sidopanelen på datorn låter det inte. Testade efter ett tag att sätta tillbaka sidopanelen, men då började det spraka igen...Chassifläkten sitter ju i närheten av sidopanelen, kan det bli nåt fel där?

Nån som har några ideer????

Tacksam för svar

Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten/sidopanelen borde inte ha ett dugg med "sprakande i högtalare" att göra. Det enda jag kan tänka mig är att din dator blir överhettad när du sätter på sidopanelen, och att ljudkretsen är den känsligaste och därför börjar krångla först. När du tar av panelen blir ju datorn svalare. Anledningen att det blir varmt skulle isåfall kunna vara att du vänt fläkten bak-och-fram så att den blåser luft in i lådan istället för att suga ut. Den skall alltså suga ut luft för att temperaturen i lådan ska sjunka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Datorbygge/montering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Dr Data|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men den börjar spraka direkt efter att jag startat datorn, så snabbt borde väl den inte bli varm????

Jo fläkten blåser in luft, men det var så försäljarn sa att det skulle vara, kan ju ioförsig vända på den....

Mvh

Matte

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 11:40:48 av matte77]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktar bak i datorn brukar man vända så att dom blåser ut varmluften från grafikkort och processor.

 

Fläktarna fram ska däremot blåsa in svalare luft i datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vänt på fläkten nu, men nu räcker inte strömkabeln istället...har letat som en galning men hittar bara ett uttag för chassifläkt, får kanske skaffa förlängningskabel....;-)Aja får fortsätta detektivarbetet...

Mvh

Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Har vänt på fläkten nu, men nu räcker inte strömkabeln istället...har letat som en galning men hittar bara ett uttag för chassifläkt, får kanske skaffa förlängningskabel....;-)Aja får fortsätta detektivarbetet...

 

Finns det inga hankontakter som går från nätaggregatet där du kan koppla in chassifläkten?

 

Sladden från nätaggregatet är rätt lång och räcker en bit. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vända fläkten :) vissa råd kan man strunta i..

 

Sprakandet..är det ingen kabel eller liknande som ligger mot plåten? sitter mk fast å alla skruvar är dragna, sitter plåten där du har ljud ut fast riktigt, snäppfästen väl? något flyttar sig när du monterar sidopanelen, vad? och orsakar dålig kontakt, elelr krypströmar.

 

Kolla ALLA kablar och monteringen noga, så inget går sönder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vända fläkten :) vissa råd kan man strunta i..

 

Absolut. Om man inte bryr sig om en temperaturskillnad på 2-5 grader i chassit och 5-10 grader i cpu:n :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt ljud är intregerat på moderkortet. När jag körde igån datorn efter installationen sprakade det en massa i högtalarna, när jag plockar bort sidopanelen på datorn låter det inte. Testade efter ett tag att sätta tillbaka sidopanelen, men då började det spraka igen...Chassifläkten sitter ju i närheten av sidopanelen, kan det bli nåt fel där?

 

Kan väl vara störningar från fläkten. Magnetism kanske? Eller nån slags.. tja. Jag tror inte det beror på överhettning iaf. Nån annan kan säkert mer om vilken slags elektriska/magnetiska störningar fläktar kan orsaka.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blir 2-5 grader varmar i lådan så blir cpu 2-5 grader varmare inte mer...

Och utan att veta hur lådan ser ut eller testa så gårt det inte att avgöra vad som är bättre.. blir olika resultat beroende på låda..

 

Men din ide att om man blåser in luft i lådan så kyler den inte utan det blir varmare, e rätt komisk :)

 

se nu man blåder in kall luft och då ÖKAR temperaturen .. LOL... blir mystik de inte fysik...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kan inte en ojordad dator ge sprakande högtalare?

 

Ljudkabeln korsar inte en strömkabel i lådan?

 

Fick lära mig det när jag gick en utbildning i att spela in och göra TV. Man ska aldrig låta mikrofonsladden korsa elsladdar, för att då kan det bli störningar.

 

Annars har du väl trätt in panelsladdarna i de här gråa hjulet. Ska hindra störningar som gör att man till och med kan få in radiofrekvenser i datorn.

 

Det här gråa hjulet jag syftar på:

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Gra_hjulet.jpg

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag kör utan chassifläkten har det tystnat betänkligt, för att kabeln skulle räcka tidigare fick jag dra det genom härvan med IDE-kablar, kan det bli nåt mysko genom det?

Finns det såna "förlängingskablar" för strömkabeln till chassifläkten att köpa? irriterande att det saknas typ 1 cm....

Aja kör utan sidopanel nu tills jag får tag på längre kabel eller liknande...

Mvh

Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kolla på http://www.gtek.se

 

Där har de kablar av alla sorter till datorer.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att kabeln skulle räcka tidigare fick jag dra det genom härvan med IDE-kablar, kan det bli nåt mysko genom det?

 

du har nog svaret där..

 

Alla strömförande kablar ger magnetfält, även annat strömförande givetvis. Magnetfälten kan förstärka varandra eller minska varandra beroende på hur strömarna går. Magnetfält har desutom den egenskapen att de skapar strömar i alla ledare.

 

Man bör om möjligt inte lägga känsliga kablar nära varandra. Givetvis så tas det hänsyn till detta "vid rit bordet" men man kan endock få oväntade problem ibland i en dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips kapa den befintliga och gör den längre med valfri kabel bara... lite tejp å kabel åtgår.. kost en kr eller så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men din ide att om man blåser in luft i lådan så kyler den inte utan det blir varmare, e rätt komisk :)

 

se nu man blåder in kall luft och då ÖKAR temperaturen .. LOL... blir mystik de inte fysik...

 

Det är du som är komisk. Urkomisk. Det är inte mystik, det är fysik. Killen var från början rådd att sätta en insugsfläkt längst fram längst ner i lådan vilket är korrekt. Det gick inte, så han satte den längst bak en bit upp i lådan. Värme stiger uppåt, sätter du ett inblås i den positionen så har den varma luften ingenstans att ta vägen utan den ackumuleras uppe i lådan. Det spelar i ingen roll att du blåser in rumstempererad luft, när den varma luften inte kommer ut. Visserligen plockar nätagget ut en del varm luft men det är inte normalt att ett nätagg klarar den uppgiften ensam. Hade han föjt det ursprungliga rådet att luften skulle komma in längst ner längst fram hade allt fungerat fint, eftersom den varma luften då på ett naturligt sätt tryckts ut ur lådan av övertrycket. Det skulle fungera på ett liknande sätt om han kunde sätta ett inblås längst ner varsomhelst i lådan bara det vore längst ner och att det finns ventilationsöppningar högre upp. Men det brukar inte finns så många ställen att sätta fläktar längst ner bak i lådor, en del har det från början i sidoplåten men annars är det ovanligt. Du borde prova själv innan du uttalar dig tvärsäkert om saker.

 

Självklart är inte temperaturen en tvärsäker lösning på frågeställarens problem, det var bara ett förslag. Visst kan det vara taskig kabeldragning det rör sig om istället. I vilket fall, så är det ändå bra att hålla nere temperaturen i sin låda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ju bara komisk...LOL..

 

 

Värme stiger uppåt, sätter du ett inblås i den positionen så har den varma luften ingenstans att ta vägen

 

LOL... finns det hål i lådan och luft in= luft ut---

 

 

 

 

Det mottryck som värmen skapar finns visserligen, men är så litet så det bara ytterst marginellt på-verkar funktionen i en dator låda.

 

I praktiken spelar det ingen roll vart du tar in luft och vart den sedan trycks ut av fläkten.

 

Höjden på lådan är alldeles för liten för att ge den funktion som du beskriver. Om vi pratade om en låda med flera meters höjd, ja då skulle du ha delvis rätt med de fläktar som används i en pc, men då använder man andra fläktar...

 

OM det var som du säger skulle du inte behöva fläkt i datorn utan det skulle räcka med en öppning nertill och en upptill, Sedan skulle värman sköta resten. Så fungerar ett hus med skälvdrags – ventilation. En skorsten i äldre hus osv.

 

I en dator är höjd och temp skillnad för liten för att det ska fungera därför använder man fläktar.

vetilation, en skosten i äldre hus osv...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ju bara komisk...LOL..

 

Det blir bara värre. Du har helt uppenbart aldrig provat. Kul för dig att det fungerar ändå i dina lådor, ren tur eller har du gjort på "rätt sätt" av en ren slump ? Testa ovanstående, mät temperaturerna, och återkom sedan =]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag skulle gärna vilja veta vem av er som har rätt om värmens tendens att stanna uppe i lådan alternativt tryckas ut längre ned!

Finns det inte någon utomstående faktasida om ämnet, alternativt empirisk testsida att referera till?

 

Vetgirig Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix inte tur

 

Jobbat med värme och kyla några år, har givetvis utbildning i värme teknik...

 

Och en pc e inte på något sätt anorlunda än andra system som ska värmas eller kylas...

 

Det som många gånger sker i en pc där du monterar en extra fläkt som blåser åt samma håll som den som redan finns är att tryckskilnaden ökar (något lite) utan att flödet ökar nämvärt beroende på att det sakans öppningar i lådan som kan ge ett större flöde med den typ av fläkt som används. Detta beror på de egenskper använda fläktar har.

 

Notera att fläkter som används i en pc ofta inte ger något arbtstryck att tala om, därför kan det fungara bättre med en flält som suger, en som blåser om lådan är för tät... men det är något helt annat än det du beskriver.

 

Du kanske skulle ta å studera flälkt diagram till att börja med? eller försöka förstå fläkt data typ

 

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/172968.htm

 

Vad säger dessa om mottrycket är 10 pa eller 25 pa på dessa fläktar? Vet du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Japp! Övertygar mej.

En riktigt trevlig pdf förresten! Skönt med förklaringar som inte är så superkrångliga.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet om detta och?

 

Vad har det med din

 

Värme stiger uppåt, sätter du ett inblås i den positionen så har den varma luften ingenstans att ta vägen utan den ackumuleras uppe i lådan. Det spelar i ingen roll att du blåser in rumstempererad luft, när den varma luften inte kommer ut.
ide att göra?

 

Du har helt fel förklaringar till det du påstår och vad den länk du ger visar är std montage förutsatt att öppningen framtill är dimensionerad för två sugande fläktar och att inget finns i lådan som hindar flödet

..

Skissen är rätt givet vissa förutsättningar, (låda och använda fläktar) din förkaring till varför, helt galen.

 

Med en sugande och en blåsande fläkt är du säker på att du får ett ökande flöde även om förutsättningen ovan inte är uppfylda..(beroende på fläkt egenskaper) ..

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 20:31:22 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...